To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Problemy techniczne - brak "ssania" oraz podbicia obrotów gdy trzeba

Tomii - 16-05-2013, 21:57
Temat postu: brak "ssania" oraz podbicia obrotów gdy trzeba
Witam wszystkich.
Piszę tutaj bo może ktoś miał podobny problem niekoniecznie w Galancie.

Może zacznę od tego, chociaż sam nie wiem czy ma to znaczenie, że postanowiłem wyczyścić przepustnicę. Wyciągłem ją całą, odkręciłem krokowy, dolną pokrywę podgrzewania przepustnicy i po czyszczeniu wszystko ładnie poskładałem. Czujnika TPS nie odkręcałem bo nie chciałem go przestawić. Potem nauka obrotów i jazda.
Tydzień czasu było wszystko w porządku aż do momentu kiedy podczas jazdy zauważyłem że jak włączę klimę, jadę na luzie czy też hamuję silnik krokowy nie podbija obrotów. Odkręcam dziada a tam w nim trochę, naprawdę trochę płynu chłodzącego, no super myślę! rozebrałem przepustnicę ponownie i uszczelkę od podgrzewania przepustnicy dałem na silikonie żeby nie puszczała. Czy ta troszka płynu chłodzącego mu zaszkodziła ? Sprawdzam opór i na dwóch pinach gdzie powinno być ok 30 OHM jest prawie zwarcie. No dobra myślę trzeba nowego krokowca. Następnego dnia chcę zapalić auto a tu lipa, bez gazu nie zapali i trzeba go trochę potrzymać na obrotach żeby się zagrzał i nie zgasł. Gdy się już zagrzeje to obroty ok oprócz problemów jak wyżej.

Przyszła używana przepustnica bo samego krokowca ciężko dostać, sprawdzony, opory OK. Zakładam całość, reset kompa, pierwsze odpalenie, silnik lekko ciepły i wydaje się ok, chociaż obroty trochę wysokie ok 1800 i wzrastają ze wzrostem temp. silnika. Gdy silnik zagrzał się do normalej temp, obroty zaczęły dość szybko spadać do jałowych czyli krokowy zamyka dopływ powietrza. Mówię, a sprawdzę czy podbija obroty, załączam klimkę a tu kupa :( dalej nie podbija obrotów, no załamka. Ciemno się robi, trzeba wracać do domu.
Rano oczywiście bez gazu nie zapala.
TPS (czujnik położenia przepustnicy) sprawdziłem i jest ok (na początku go żle sprawdzałem i myślałem że uszkodzony ale nie) ale wbudowany w niego IPS (czujnik biegu jałowego) już niestety nie, wg manuala i paru postów które znalazłem na jego temat na tym forum powinien zwierać przy zamkniętej przepustnicy (0 OHM) i rozwierać po dodaniu gazu. U mnie jest ok 20 OHM a na poprzednim starym nawet ok 50 OHM. Dobra myślę, jeżeli potrzebne jest zwarcie żeby ECU dostało sygnał że ma pilnować wolnych obrotów to zrobię zworkę na pinach 3 i 4 i zobaczymy czy krokowy zareaguje.
Niestety krokowy nie reaguje, owszem zamyka dopływ powietrza (silnik lekko ciepły, włożyłem go z trzpieniem wsuniętym czyli dopływ powietrza pełny) ale już np po włączeniu klimy na wolnych obrotach nie podnosi ich. W każdym razie TPS/IPS do wymiany ale nie widzę żeby to coś pomogło skoro zworka nic nie daje.

Nie wiem już o co w tym wszystkim chodzi. ECM/ECU padło i nie daje sygnału do krokowca ? może krokowiec ma jakiś przekaźnik i/lub bezpiecznik, chociaż chyba nie bo w jedną stronę działa (zamyka dopływ powietrza ale już nie otwiera gdy trzeba)
Co jeszcze sprawdzić ? przewody wydają się ok, błędów, oprócz ABS'u, w komputerze brak.

robertdg - 18-05-2013, 07:57

Błędów nie pokaże bo krokowiec nie jest diagnozowany

Czujnik temperatury silnika sprawny :?:

Jesteś pewien, że napewno dobrze przemierzyłeś krokowca i we wszystkich rzedach :?:

W ECU na pinach 4, 5, 17, 18 jest realizowane sterowanie silnika ktrokowego napięciam systemowym do 0 często zmieniającym się

Tomii - 18-05-2013, 09:22

robertdg napisał/a:
Błędów nie pokaże bo krokowiec nie jest diagnozowany

Czujnik temperatury silnika sprawny :?:

Jesteś pewien, że napewno dobrze przemierzyłeś krokowca i we wszystkich rzedach :?:

W ECU na pinach 4, 5, 17, 18 jest realizowane sterowanie silnika ktrokowego napięciam systemowym do 0 często zmieniającym się


czujnik temp sprawdzę ale nie wydaje mi się żeby na raz 3 elementy padły. Krokowy nowy (używany) dobrze pomierzony, sprawdzałem ze 3 razy. To ECU sprawdzę, dzięki za piny :)

robertdg - 18-05-2013, 09:28

http://forum.mitsumaniaki...1195712#1195712

Może dziwnym zbiegiem okoliczności to wszystko się stalo, a problem zacząłeś niefortunnie rozwiązywać problem, TPS/IPS bym nie rusxzał dopóki nie miałbym 100% pewności, że źle podaje sygnał do ECU

Tomii - 18-05-2013, 09:33

robertdg napisał/a:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1195712#1195712

Może dziwnym zbiegiem okoliczności to wszystko się stalo, a problem zacząłeś niefortunnie rozwiązywać problem, TPS/IPS bym nie rusxzał dopóki nie miałbym 100% pewności, że źle podaje sygnał do ECU


dzięki, Robert jak zwykle można na Ciebię liczyć :)

Ale IPS musi dawać zły sygnał bo tam gdzie powinno być zwarcie (0 OHM) ma opór ponad 20 kilka OHM :?

odnośnie ECU, to miernik do masy i do tych pinów 4,17,5,18 ?

Przy krokowcu miałem jakieś napięcia, ok 14V oraz ok 8V i 0,5V bodajże.

Czujnik temperatury sprawdzony, jest dobry.

robertdg - 18-05-2013, 22:00

Inaczej ustawia sie TPS/IPS mając podpięty skaner a inaczej mając podpiety multimetr, ustawienie granicy pomiędzy TPS a IPS przy zachowaniu pełnego zakresu dla TPS może przyprawić o zawrót głowy.
Wedle sprawdzania napięc w ECU to co pisze w manualu tak ma być jak się domyślasz (nie bez powodu pokazują także 4 wartości dla sprawdzenia silniczka krokowego w manualu) Przy sprawdzaniu pinów uzyłbym miernika analogowego ze względu na bezwładnolśc w stosunku do multimetra

Na wszelki wypadek sprawdź czy nei masz zbyt mocno naciągniętej linki gazu

Tomii - 18-05-2013, 22:24

robertdg napisał/a:
ustawienie granicy pomiędzy TPS a IPS przy zachowaniu pełnego zakresu dla TPS może przyprawić o zawrót głowy.

Na wszelki wypadek sprawdź czy nie masz zbyt mocno naciągniętej linki gazu


tzn ? ale zdemontowany IPS pokazuje taki sam opór. Oporność przy obracaniu na IPS zmienia się np tak ? : 50ohm, dalej maleje i rozwarcie. A nie powinno być czasem tak: zwarcie, kręcimy do pewnego momentu i rozwarcie ?

Linka gazu luźna.

robertdg - 19-05-2013, 12:38

Rezystancja na skrajnych pinach 1-4 ma się zawierać w granicach 3,5 - 6,5kΩ
Rezystancja na wewnetrzynch pinach 2-3 ma się zmieniać proporcjonalnie do położenia pedału gazu/gardziela przepustnicy, przebieg skokowy dyskwalifikuje sprawność TPS

W IPS-ie przy wciśniętym pedale gazu, ma być brak ciągłości obwodu, rozwarcie, układ nieprzewodzący etc, przy spoczynkowej pozycji pedału gazu, gardziela, ma byc połaczenie w obwodzie, czyli wykryta rezystancja 0Ω

Uprzednio nalezy sprawdzić dostosowanie/regulacje przepustnicy, czy fixed SAS jest prawidłowo ustawiona, odchylenie przepustnicy ma być zgodne z manualem (czysta przepustnica, fixed SAS ma odchylać przepustnice o 5/4obrotu, swobdony naciąg linki gazu)

Przy braku TCL ustawia się wstawiając szczelinomierz 0.45mm pomiedzy fixed SAS, a opornice gardziela (w opornicy nie może być wyrobiona stopka)
Załacza się zapłon
Przekręca się TPS przeciwnie do wskazówek zegara do skrajnej pozycji
Przekreca sie TPS-em sprawdzając punkt przejścia IPS z pozycji załaczenia do pozycji wyłaczenia
Skreca sie TPS sprawdzajc czy zachowa ostatnia pozycje nastawcza - w sensie czy dociagnicie srubek go nie przestawiło
Napięcie wyjściowe dla TPS ma się zawierać w granicy 400-1000mV
Takie ustawienie najlepiej robić ze skanerem i multimetrem ma sie podgląd obu parametrów naraz

Tomii - 19-05-2013, 16:32

Robert ale ja to wszystko wiem i tak robiłem oprócz :shock: :

robertdg napisał/a:

Przekreca sie TPS-em sprawdzając punkt przejścia IPS z pozycji załaczenia do pozycji wyłaczenia


i to muszę sprawdzić...


sprawdzone tak jak piszesz i minimalny opór mam ok 20OHM i wzrasta do nieskończoności.

Owczar - 24-05-2013, 22:10

Tomii, na Twoim miejscu spróbowałbym podpiąć się evoscanem i podejrzeć co tam się dzieje. Będziesz widział TPS, temp jaką widzi ECU itd.
Tomii - 24-05-2013, 22:13

Owczar napisał/a:
Tomii, na Twoim miejscu spróbowałbym podpiąć się evoscanem i podejrzeć co tam się dzieje. Będziesz widział TPS, temp jaką widzi ECU itd.


tylko kto to może zrobić w mojej okolicy poza ASO ?

Owczar - 24-05-2013, 22:17

Kabel Vag KKL to żaden wydatek :)
Tomii - 24-05-2013, 22:18

Owczar napisał/a:
Kabel Vag KKL to żaden wydatek :)


no a program do lapka ?

[ Dodano: 25-05-2013, 18:03 ]
Pomierzyłem dziś napięcia przy ECU i tak na pinach przy włączonej stacyjce:
83 - czujnik temperatury - ok
84 - TPS - z gazem, bez gazu - ok
87 - IPS - z gazem, bez gazu - ok

silnik odpalony:
4,17 - krokowy - napięcie skacze od 0,4 do ok 14V (przy załączaniu się klimy)
5,18 - krokowy - napięcie cały czas ok 14V

co ciekawe aktywny jest tylko pin 5 w ECU (wchodzi w układ scalony), reszta (4,17,18) to piny puste wlutowane tylko w płytkę bez ścieżki dalej :shock: o co chodzi :?:

Przejścia ECU-krokowy posprawdzane - ok

dalej nie wiem czego szukać, krokowy ani drgnie :|

Owczar, evoscanem sprawdzę sterowanie silnikiem krokowym ?

Owczar - 27-05-2013, 13:57

Nie sprawdzisz, ale będzie widać jakie ma rzeczywiste parametry i z tego wnioskować czy wszystkie czujniki są ok. Sam krokowiec nie jest diagnozowany przez ECU.
fj_mike - 02-06-2013, 22:10

Owczar napisał/a:
Sam krokowiec nie jest diagnozowany przez ECU.

Ale są podawane jego wartości :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group