[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Wymiana rozrządu
gumis - 21-10-2013, 10:45 Temat postu: [EA5A/W 2.5] Wymiana rozrządu Proszę o porady, pomoc podczas wymiany rozrządu w 2.5 V6.
Części potrzebne zakupione, chcę jednak wiedziec co w jakiej kolejniości odkręcac, żeby nie tracic czasu na zbędne szukanie, domyślanie się itp.
O zdolności manualne oraz narzędzia nie martwcie się. Chcę tylko zaoszczędzic czasu na całej wymianie.
Krok po kroku co ustawiam, gdzie blokuję (skrzynia automat), co w jakiej kolejności odkęcam, gdzie uważac z odkręcaniem, dokręcaniem, jakie mogą wystąpic problemy itp. Generalnie , żeby cała robota poszła gładko i szybko bo będę miec tylko 4godziny czasu na wymianę.
Ile płynu chłodniczego w układ orazgdzieś kiedyś widziałem schemat montażu, luzowania i sprawdzania poprawności działania napinacza rozrządu, może mi kotoś odświeżyc pamięc?
Liczę na Waszą pomoc. Pozdrawiam!
robertdg - 21-10-2013, 20:33
Demontujesz koło od strony pasażera, osłone boczną silnika -3 sruby, paski osprzętu z alternatora (rolka napinająca jest tuż przy podłużnicy, trzeba poluzować śrubę wewnątrz niej kluczem 14, potem zluzowac naciąg) i klimatyzacji/wspomagania (rolka pomiędzy kołem pasowym a pompa klimatyzacji), koło pasowe najlepiej odkręcić kluczem pneumatycznym/udarowym.
Podpierasz silnik, demontujesz boczną łape/poduszkę silnika, pokrywę silnika, bagnet poziomu oleju w silniku() razem z rurką prowadzącą, demontujesz osłony rozrządu
Trzeba rozpiąc czujnik położenia wału bo kabel przechodzi przez obudowe
Masz dostep do rozrządu, ustawiasz na znaki, luzujesz napinasz, demontujesz pasek i rolki:
By wymienić pompę wody trzeba zdemontować pompę wspomagania i jej podpore, część śrub znajduje się od strony koła pasowego pompy wspomagania, część od strony kolektora wydechowego
Jak już to zrobisz demontujesz pompe wody:
Czyścisz, odtłuszczasz, zakładasz nową
Napinacz hydrauliczny jezeli zakładasz stary to musisz delikatnie wcisnąc go w imadle i zablokować sztywnym drutem
Montujesz nowe rolki i pasek, napręzasz wstępnie pasek, demontujesz blokade z napinacza hydraulicznego, robisz 2 obroty wałem, po 5 lub więcej minutach sprawdzasz o ile wysunął się tłok z napinacza hydraulicznego, odstęp pomiedzy krawędzią napinacza hydraulicznego a łapką rolki napinającej ma się zawierać w granicach rzędu 3.8-4.5mm, jezeli jest za mało bądź za dużo, powtarzasz procedure napięcia paska.
Wszystko składasz w odwrotnej kolejności, pojemnośc układu chłodzenia 6litrów, Ogólnie rzecz biorąc 4h na tą prace może braknąc, może zajśc koniecznośc wymiany czegoś dodatkowo albo będa problemy z podejściem lub odkręceniem śrub/nakrętek.
Powodzenia
gumis - 21-10-2013, 20:53
Jesteś WIELKI !!!!!
Jak pięknie opracowany opis!!!!
Normalnie to bym Ci flaszkę postawił!
Jestem pod wrażeniem, temat nadaje się do biblioteki!
Jeszcze jedną mam wątpliwość- z jaką siłą dokręcam śrubę koła pasowego na wale, kiedyś w 2.5 TDI R5 za słabo dokręciłem (miało być 450Nm) i rozrząd poszedł, nie chcę popełnić drugi raz takiego błędu. Czy tą śrubę lub inne trzeba wymieniać na nowe?
robertdg - 21-10-2013, 21:06
Ksiązkowe momenty:
Nakrętka rolki naciągu paskaalternatora 24Nm
Podpora naciągu paska alrenatora 44Nm
Napinacz hydrauliczny 22Nm
Śruby obudowy rozrządu 10-12Nm
Rurka bagnetu oleju 24Nm
Śruby pompy wspomagania 39Nm
Śruba poduchy silnika przy kielichu 98-118Nm, dokręcana po ułożeniu silnika
Śruba poduchy silnika przy rozrządzie 67Nm
Nakrętka poduchy silnika przy rozrzadzie 57Nm
Rolka prowadząca pasek zebaty pomiędzy wałkami rozrządu 35Nm
Koło zębate wałka rozrządu 88Nm
Koło pasowe wału korbowego 177-186Nm, podkładka pod śrubą zamoczona w oleju przed dokręcaniem
Hugo - 21-10-2013, 21:12
gumis napisał/a: | Jestem pod wrażeniem, temat nadaje się do biblioteki! | Ja również, dawno nie czytałem tak treściwego postu na tym forum. Po tym wszystkim chyba sam się podejmę wymiany rorządu w moim...
nerus - 21-10-2013, 21:35
Hugo napisał/a: | gumis napisał/a: | Jestem pod wrażeniem, temat nadaje się do biblioteki! | Ja również, dawno nie czytałem tak treściwego postu na tym forum. Po tym wszystkim chyba sam się podejmę wymiany rorządu w moim... |
jedynie moge powiedzieć to samo nikt chyba lepiej by tego nie wytłumaczył
Owczar - 22-10-2013, 00:35
robertdg, opis klasa
arturj123 - 22-10-2013, 10:12
Owczar napisał/a: | robertdg, opis klasa |
Czemu jeszcze nie ma tego w FAQ-u
radek79 - 22-10-2013, 10:20
Hugo napisał/a: | Jestem pod wrażeniem, temat nadaje się do biblioteki!
Ja również, dawno nie czytałem tak treściwego postu na tym forum. Po tym wszystkim chyba sam się podejmę wymiany rorządu w moim... |
ostatnio sam wymieniałem, ja na to poświęciłem dwa popołudnia, dużo rozkręcania, przy okazji warto wymienić resztę pasków
Owczar - 22-10-2013, 10:43
arturj123 napisał/a: |
Czemu jeszcze nie ma tego w FAQ-u |
Jak nie ma, jak jest?
asec69 - 28-10-2013, 13:12
Opis podany przez kolege robertadg odczarowuje tajemnice wymiany rozrządu.
Mam pytanie dotyczące techniki ustawiania, a raczej zgrania znaków na rolkach i zębatkach rozrządu? Jakieś knyfy?
Drugie, jak sprawdzić sprawność napinacza paska? Ocenić, czy nadaje sie do wymiany, czy do mozna jeszcze na nim pojeździć?
robertdg - 28-10-2013, 21:36
asec69 napisał/a: | Mam pytanie dotyczące techniki ustawiania, a raczej zgrania znaków na rolkach i zębatkach rozrządu? Jakieś knyfy? |
Koło zębate wałka rozrządu ma nacięcie które musi się zgrywać z wycięciem na pokrywie zaworów, można założyć pasek na koło zebate wałka i przytrzymać go klipsami do papieru, pasek zakłada się na koła zębate rozrządu utzrymując go w naciagu, hydrauliczny napinacz ma być zblokowany, a rolka napinająca odsunięta najdalej w przeciwnym kierunku do naciągu, aby pozostawić miejsce dla swobodnego włożenia paska.
Na kole zębatym wału korbowego jest marker który ma się zgrywac z markerem na aluminiowej obudowie, mniej więcej na godzinie 12.
Pasek ma być założony tak aby jego najluźniejsza strona byla przy napinaczu, wtedy rolkę napinacza obraca sie przeciwnie do wskazówek zegara momentem około 3Nm i dokręca się jej śrubę momentem 48Nm.
Odblokowuje się hydrauliczny napinacz, robi się 2 obroty wałem i sprawdza poprawność wysunięcia, jak jest niezgodna to sie powtarza procedure.
asec69 napisał/a: | Drugie, jak sprawdzić sprawność napinacza paska? Ocenić, czy nadaje sie do wymiany, czy do mozna jeszcze na nim pojeździć? | Wedle manuala, jezeli przyłozy się na tłok siłę 98-196Nm na wysunietym tłokuto jego ruch określa jego sprawnośc, standardowa wartośc to 1mm przy takim teście.
Wiktor - 09-11-2013, 15:23
witam,
mam problem z odkręceniem koła pasowego, niestety nie mam klucza udarowego,
macie jakieś swoje patenty na jego ściągnięcie.
Witek vel Mysza - 09-11-2013, 17:56
Zablokować koło zamachowe (wyjąć rozrusznik), porządnie strzelić młotkiem w śrubę koła pasowego, założyć porządną nasadkę i lagę i pociągnąć. Łaski nie robi.
Hugo - 09-11-2013, 18:25
Witek vel Mysza napisał/a: | (wyjąć rozrusznik), | W Galancie nie trzeba. Jest okienko pod prostokątną blaszką, odkręcamy 2 śrubki, jedna na klucz 10, druga na klucz 12 i widać zęby na kole zamachowym.
|
|
|