Carisma - Techniczne - [Cari 1.6] 76kW 2001r. Błąd P0421. Usuniecie katalizatora.
randor - 29-07-2014, 18:12 Temat postu: [Cari 1.6] 76kW 2001r. Błąd P0421. Usuniecie katalizatora. Witam, jestem nowy na forum. Posiadam Carismę 1.6 76 kW z 2001r. Od dłuższego czasu wyskakuje mi błąd P0421, czyli czas nagrzewania się konwertera katalitycznego za długi (blok cylindrów nr 1). Obecnie jak wykasuję błąd to po kilkudziesięciu kilometrach znów się pojawia. Chciałbym pozbyć się tego błędu i tu moje pytanie, czy wymontowanie katalizatora i zastąpienie go rurką załatwi sprawę? Czy też może to po prostu może też być wina czujnika zamontowanego przed katalizatorem? Z góry dzięki za odpowiedzi
eve1988 - 29-07-2014, 19:09
najpierw dobrze bybylo zmierzyc w jakich zakresach pracuje sonda(czujnik tlenu).
powinna ladnie oscylowac, nie pamietam dokladnego zakresu ale powinien oscylowac cos ok 0.2-1V
rury bym nie wstawial bo moze przegladu nie przejsc co najwyzej strumiennice.
kaczka81s - 29-07-2014, 19:32
eve1988 napisał/a: | rury bym nie wstawial bo moze przegladu nie przejsc co najwyzej strumiennice. |
Ze strumienicą też może nie przejść. A raczej na pewno nie przejdzie.
Ja bym szukał przyczyny w sondzie lambda, a wycięcie katalizatora na pewno nie załatwi sprawy, tym bardziej sonda lambda będzie błąd wywalać.
randor - 29-07-2014, 19:55
Pomimo tego, że sonda jest przed, nie za katalizatorem to i tak błędy będzie wywalała po jego usunięciu? U mnie spalin nie sprawdzają na przeglądzie
eve1988 - 29-07-2014, 20:40
blad pochodzi z czujnika nie katalizatora. wiec pewnie sonda nie domaga. zmierz jak pracuje sonda jak mowilem.
lpg masz?
randor - 29-07-2014, 20:53
ok sprawdzę sondę, nie mam lpg
robertdg - 29-07-2014, 20:54
Trzeba sprawdzić przebiegi sond lambda oraz pozostałe parametry rzeczywiste (powietrze zasysane, korekty paliwowe, etc)
randor - 29-07-2014, 21:04
Mam kabel do OBD II i program ScanMaster na laptopie, sprawdzę nim to co trzeba?
kaczka81s - 31-07-2014, 21:48
randor napisał/a: | Pomimo tego, że sonda jest przed, nie za katalizatorem to i tak błędy będzie wywalała po jego usunięciu? |
Ja podejrzewam że jedną masz przed, a drugą za katem. Ale choćby nawet, sonda ma za zadanie czytać zawartość tlenu w spalinach, gdzie by nie była umiejscowiona jakieś wartości pokazuje, jak pokazuje "głupoty" (wg komputera samochodowego) po prostu wywala błąd. Druga sprawa do dobrego odczytu musi mieć odpowiednią temperaturę, dlatego sondy mają grzałkę, która je odpowiednio rozgrzewa jak ten moduł nie działa, też "głupoty" pokazuje.
Jak wywalisz kata, a w to miejsce wstawisz rurkę, lub strumienicę na pewno pokaże co innego niż jak by w tym miejscu był katalizator.
wichura1 - 04-08-2014, 08:48
Od 03.1999 Carismy 1.6 zostały wyposażone w drugą sondę lambda. Dwie sondy przed i za katalizatorem podają zawartość tlenu w spalinach, a ECU ustawia ile paliwa w stosunku do powietrza w mieszance dodać. Strumiennica może narobić problemów, bo ECU będzie widział ten sam odczyt przed i za katalizatorem. Do Carismy program EVOScan.
kaczka81s grzałka działa tylko na początku, świeżo po odpaleniu zimnego silnika, do momentu nagrzania układu, potem jest wyłączana przez ECU.
randor - 04-08-2014, 18:25
wichura1 napisał/a: | Od 03.1999 Carismy 1.6 zostały wyposażone w drugą sondę lambda. Dwie sondy przed i za katalizatorem podają zawartość tlenu w spalinach, a ECU ustawia ile paliwa w stosunku do powietrza w mieszance dodać. |
Z tego co zauważyłem to pierwsza sonda jest zaraz na początku kolektora wylotowego a druga jest nie za a bezpośrednio przed katalizatorem.
Sprawdziłem napięcie na sondach lambda, na pierwszym zdjęciu widać (sonda 1 po lewej, sonda 2 po prawej), że dla sondy 1 napięcie faluje, a u sondy 2 jest praktycznie stałe ( 1000 obr/min). Napięcie zaczynało falować dopiero jak zwiększyłem obroty np do 2000 obr/min (zdjęcie 2). Ktoś wie czy taka charakterystyka pracy sondy, jeśli chodzi o napięcie, jest prawidłowa czy też nie?
zdjęcie 1
zdjęcie 2
wichura1 - 04-08-2014, 21:51
Na dolnym obrazku widać gdzie powinna być druga lambda, tuż za katalizatorem przed środkowym tłumikiem. Druga lambda przed katalizatorem jest bez sensu po prostu.
|
|
|