ASX Techniczne - Wyważanie kół - trzyletni ASX
zienius - 16-09-2020, 12:37
Cześć,
10.2019r szukałem opon całorocznych do swojego ASXa. Ze względu na pozytywne doświadczenia, w kilkuletnim użytkowaniu opon Goodyear 4Season G2 w innym moim samochodzie, byłem zainteresowany nimi właśnie. Okazało się niestety, że model ten nie jest dostępny w rozmiarze 215/70 R16. Poszukując dalej, ostatecznie pod uwagę brałem: Bridgestone Weather Control A005 i Mchelin CrossClimate. Ze względu na lepsze właściwości na mokrej nawierzchni wybrałem te pierwsze. Zrobiłem na nich 13kkm i jak do tej pory sprawdziły mi się w rocznym okresie użytkowania, i jedyna uwaga dotyczy głośności - są tak samo głośne jak fabrycznie montowane Yokohama Geolandar G033.
Laknat - 16-09-2020, 13:19
Jednak przygoda z wyząbkowaną oponą ma ciąg dalszy. Zrobiłem geometrię, ale coś mnie tknęło aby jeszcze pojechać sprawdzić stan amortyzatorów. Auto ma 3.5 roku, 65 000 przebiegu, w tym 99,9% trasą szybkiego ruchu S3. I oto wyniki:
Przód prawy 60%, Przód lewy 64%. Tył prawy 37%, tył lewy 29%. Rożnica na tylnej osi 22% , na przedniej 4%. Jednym słowem tylne amorki są w zasadzie do wyrzucenia. A przednie wkrótce podzielą ich los. Samochód niby jeszcze na gwarancji z symbolicznym przebiegiem, niezawodna japońska jakość ... i amortyzatory padły nawet wcześniej niż w mojej Alfa Romeo, która ogólnie ma wrażliwe zawieszenie. Powiem szczerze, że jestem zniesmaczony faktem, że w Mitsubishi amorki są tak słabej jakości.
Krzyzak - 16-09-2020, 21:43
Te testy są bardzo niemiarodajne. Wystarczy niewielka różnica w rodzaju opon a nawet ciśnieniu powietrza i wyjdą cuda. Generalnie tam nowe amortyzatory potrafią dać odczyty na poziomie 70-80% - wiem, bo taki test zrobiłem... Nowe gazowe KYB pokazały 78% prawy przód i 80% lewy przód.
Laknat - 17-09-2020, 07:06
Krzyzak napisał/a: | Te testy są bardzo niemiarodajne. Wystarczy niewielka różnica w rodzaju opon a nawet ciśnieniu powietrza i wyjdą cuda. Generalnie tam nowe amortyzatory potrafią dać odczyty na poziomie 70-80% - wiem, bo taki test zrobiłem... Nowe gazowe KYB pokazały 78% prawy przód i 80% lewy przód. |
Masz rację. Ale różnica na jednej osi ponad 20% między stroną prawą i lewą to już jest wyraźny sygnał że coś jest nie tak. Tak samo jak wynik dla amortyzatora poniżej 30%. Poza tym wyząbkowana opona też jest dowodem, że coś jest nie tak.
Cóż. Umówiłem się z ASO na sprawdzenie co i jak. Zobaczymy co im wyjdzie i jak ta sprawa się skończy.
krzychu - 17-09-2020, 07:58
Laknat napisał/a: | Tył prawy 37%, tył lewy 29%. Rożnica na tylnej osi 22% |
Jestem przed kawą jeszcze, ale to chyba jest 8%, a nie 22%... Poza tym jak się sprawdza lekki tył to ten test jest bardzo przesiewowy. Np. u mnie w Lancerze między oponami zimowymi a letnimi było chyba ze 30% różnicy z tyłu. Z przodu nie było takich różnić.
Laknat - 17-09-2020, 08:06
krzychu napisał/a: | Laknat napisał/a: | Tył prawy 37%, tył lewy 29%. Rożnica na tylnej osi 22% |
Jestem przed kawą jeszcze, ale to chyba jest 8%, a nie 22%... Poza tym jak się sprawdza lekki tył to ten test jest bardzo przesiewowy. Np. u mnie w Lancerze między oponami zimowymi a letnimi było chyba ze 30% różnicy z tyłu. Z przodu nie było takich różnić. |
Tak jest napisane na wydruku z pomiaru. Przód różnica L-P to 4%, tył różnica L-P to 22% .... pewnie te wyniki biorą się z metody pomiarów EUSAMA. Z tego co udało mi się doczytać to nie jest takie proste wyliczenie matematyczne, a wyniki są pochodną kilku wyliczeń.
Tutaj jest to w miarę dobrze wyjasnione:
https://www.off-road.pl/b...emnice-wynikow/
https://www.auto-wiedza.p...-amortyzatorow/
Tak czy siak opona sama z siebie nie wyząbkowała, pierwsze pomiary wskazują na występowanie problemu i zanim założę nowe opony chcę mieć pewność, że wszystko jest OK.
Krzyzak - 17-09-2020, 10:06
oczywiście, że tak, matematyka podstawówki się kłania - obie wartości są podbijane do 100% aby poprawnie wyliczyć różnicę
Laknat - 18-09-2020, 07:28
Byłem w ASO. Sprawdzili stan amorytaztorów czy nie ciekną. Jest OK. Pojechali na inną stację diagnostyczną i wyszło przód 0% rożnicy, tył 4% różnicy, wszystko w normie. Więc potwierdza to tylko opinie, że wiarygodność tych testów jest przeciętna.
Samo ASO stwierdziło, że jest ok i mogę zmieniać opony. Jeszcze to skonsultowałem z innym niezależnym mechanikiem. Zarówno on jak i ASO są zgodni w opinii. I razem stwierdzili, że po zmianie opon warto zrobić jeszcze raz geometrię.
Marcino - 18-09-2020, 08:04
Laknat napisał/a: | e po zmianie opon warto zrobić jeszcze raz geometrię. |
Opona nie ma wpływu na geometrie
pitt63 - 18-09-2020, 08:52
Marcino napisał/a: | Laknat napisał/a: | e po zmianie opon warto zrobić jeszcze raz geometrię. |
Opona nie ma wpływu na geometrie |
Jak najbardziej ale wydaje mi się, że opiniodawcą chodziło bardziej o to, że szkoda by było nowych opon, gdyby zbieżność nie była jednak ok.
Laknat - 18-09-2020, 09:03
pitt63 napisał/a: | Marcino napisał/a: | Laknat napisał/a: | e po zmianie opon warto zrobić jeszcze raz geometrię. |
Opona nie ma wpływu na geometrie |
Jak najbardziej ale wydaje mi się, że opiniodawcą chodziło bardziej o to, że szkoda by było nowych opon, gdyby zbieżność nie była jednak ok. |
otóż to ... opona nie ma wpływu na geometrię ale geometria na oponę już tak
Marcino - 18-09-2020, 09:24
Laknat napisał/a: | pitt63 napisał/a: | Marcino napisał/a: | Laknat napisał/a: | e po zmianie opon warto zrobić jeszcze raz geometrię. |
Opona nie ma wpływu na geometrie |
Jak najbardziej ale wydaje mi się, że opiniodawcą chodziło bardziej o to, że szkoda by było nowych opon, gdyby zbieżność nie była jednak ok. |
otóż to ... opona nie ma wpływu na geometrię ale geometria na oponę już tak |
No ale była robiona geometria przeciez chwilę wczesniej
Laknat - 18-09-2020, 09:30
Marcino napisał/a: | Laknat napisał/a: | pitt63 napisał/a: | Marcino napisał/a: | Laknat napisał/a: | e po zmianie opon warto zrobić jeszcze raz geometrię. |
Opona nie ma wpływu na geometrie |
Jak najbardziej ale wydaje mi się, że opiniodawcą chodziło bardziej o to, że szkoda by było nowych opon, gdyby zbieżność nie była jednak ok. |
otóż to ... opona nie ma wpływu na geometrię ale geometria na oponę już tak |
No ale była robiona geometria przeciez chwilę wczesniej |
dlatego teraz tylko sprawdzenie
Nowe opony już na kołach. Słychać różnicę .... znowu muszę wrócić do wyciszania komory silnika ha ha ha
Jako, że niespodziewanie po zakupie opon dostałem voucher na 100 zł rabatu przy zakupie części samochodowych w jednym ze sklepów internetowych to sobie jeszcze zafundowałem komplet nowych wycieraczek Denso. Jesieni, możesz przybywać
[ Dodano: 01-10-2020, 09:00 ]
Cóż. jednak przygoda trwa nadal. Pewnie na koniec dostanę w ASO naklejkę klient upierdliwy i trafię na tablicę nieobsługiwanych ale trudno. Jako, że nie dawało mi spokoju że jeden wynik wyszedł nieprawidłowy a drugi prawidłowy po zmianie opon pojechałem na jeszcze jedną inną stację diagnostyczną. Tym bardziej, ze mam cały czas takie uczucie, jak by auto miało tendencję do uślizgiwania się tyłem, zwłaszcza jak się jedzie po gorszej jakościowo drodze. I znowu tył wyszedł poniżej 30%, odpowiednio strona lewa 27% a prawa 29%. Wg. diagnosty na tej maszynie mniej niż 30% to już jest po amortyzatorach. Cóż, czeka mnie dłuższa batalia z ASO ...
Krzyzak - 01-10-2020, 13:42
Laknat napisał/a: | Wg. diagnosty na tej maszynie mniej niż 30% to już jest po amortyzatorach. | Bardzo często wynik poniżej 60% oznacza śmierć amorka. Miałem takie przypadki - amorki Delphi czy Kamoka po 2 latach nadawały się na śmietnik. Co ciekawe zawsze były to tylne... Ale mowa o aucie z wielowahaczem, więc zupełnie inne odczucia są.
Laknat - 01-10-2020, 14:01
Krzyzak napisał/a: | Laknat napisał/a: | Wg. diagnosty na tej maszynie mniej niż 30% to już jest po amortyzatorach. | Bardzo często wynik poniżej 60% oznacza śmierć amorka. Miałem takie przypadki - amorki Delphi czy Kamoka po 2 latach nadawały się na śmietnik. Co ciekawe zawsze były to tylne... Ale mowa o aucie z wielowahaczem, więc zupełnie inne odczucia są. |
Ja już dzisiaj w ASO usłyszałem historie od - "wydaliśmy już opinię", poprzez "proszę dostarczyć potwierdzenie, że wynik poniżej 30% jest nieprawidłowy" a skończywszy na "jak Pan chce zaświadczenie że wg. nas wszystko jest prawidłowe to proszę się zwrócić do nas pisemnie"
ręce opadają .... ASO ... wychodzi na to, że aby skorzystać z gwarancji MMC to trzeba mieć opinię rzeczoznawcy PZMot albo i coś więcej. Bo inaczej nic z tego. A potem, jak bym nie daj boże miał wypadek, to wszyscy będą mówić, że to dlatego, że auto było niesprawne. I to moje zaniedbanie ....
|
|
|