Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[Cari 1.6] Montaż klimy manualnej - Carisma
Autor Wiadomość
tomicarisma 
Forumowicz


Auto: CARISMA 1,6 '96 + LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 192
Skąd: Lublin
Wysłany: 05-06-2012, 18:02   [Cari 1.6] Montaż klimy manualnej - Carisma

Było kilka tematów o tym ale nie znalazłem tam odpowiedzi na moje pytanie.

Mam CARI z 96roku z podstawowym wyposażeniem - nie ma elektrycznych szyb, lusterek itd. Mam tylko centralny. Mam kompletną klimatyzację manualną od Cari z 98r. Wiem, że muszę wyjąć całe bebechy te pod konsolą przednią i te pod maską i je przerzucić oraz przycisk EKO na panelu do sterowania.

Pytanie - czy w mojej Cari z 96r. będą wszystkie wtyczki i kable potrzebne do podłączenia klimy? Bo nie chcę rozebrać całego przodu i żeby się okazało, że nie ma gdzie podłączyć. Czy producent montował we wszystkich takie same okablowanie? Gdzie mogę znaleźć manuala z rozmieszczeniem kabli w tych autach? Czy w jakiś sposób da radę wymienić klimę żeby nie stracić odczynnika z niej czy po przełożeniu konieczne jest nabicie?
 
 
remi 
Forumowicz

Auto: Lancer VIII 1,8 Pb
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 807
Skąd: wałbrzych
Wysłany: 05-06-2012, 21:48   

Jeśli jest szansa podjechania cari z działającą klimą na serwis klimy, to można za pomocą specjalnych urządzeń spuścić czynnik a potem nabić nim tą z 96 (będzie trochę taniej), jednak jeżeli nie ma takiej możliwości to niestety, czynnik w powietrze.
Jeśli chodzi o wtyczki: Nie wiem za bardzo jaki masz tam silnik w dawcy, bo jeśli jest tam jakiś diesel, to wiem, że miały trochę inaczej coś puszczane. Ja wiem jak w benzynowym ma być więc Ci trochę opiszę. (też mam 1,6 z 96)
Na początku stań przodem do auta (tego co chcesz w nim montować klimę), zobacz czy masz po lewej stronie chłodnicy (strona zbiorniczka na płyn do szyb) na samym dole wtyczkę - dużą, szeroką z okrągłymi pinami. Jeśli jeszcze się uchowała to powinna ona być zaślepiona oryginalną zaślepką koloru szarego. Jeśli jest, to połowa sukcesu. Następnie jeśli chcesz zobaczyć czy masz instalację do klimy to ściągnij zegarek (schodzi całość razem z kratkami od nawiewów, nigdzie nie jest przykręcone -kwestia wyciągnięcia do przodu) a następnie poszukaj wolnej kostki w okolicach zaślepki włącznika klimy )możesz pościągać dla ułatwienia kostki od tylnej szyby, awaryjnych i nawiewów). U mnie tam też była luźna kostka. Jeśli się okaże, że masz wszystko to montuj.
Z ważniejszych rzeczy to musisz wiedzieć, że pod wentylatorem od dmuchawy będzie zamontowane jakieś małe pudełko, z wyjściem na dwie kostki ale wpięta będzie tylko jedna - to jest część klimy i też musisz to wykręcić z dawcy - ten kabelek który był w nią wpięty był u mnie w oryginalnej instalacji cari - kwestia podpięcia).
Możesz mieć problem ze znalezieniem kabelka który wchodzi do tej "chłodniczki" w aucie za schowkiem (ten niebieski kabel z czujnikiem temperatury), u mnie był on gdzieś przymocowany do wiązki tak, że się go trochę naszukałem, pamiętam, że był gdzieś wyżej i trudno było znaleźć (w pewnym momencie zacząłem myśleć, że u mnie go nie ma). Problemem jeszcze się okazała wiązka pod maską. Z dawcy wyciągniesz całą puszkę z przekaźnikami i kablami. Jak ja kupiłem to na tej wiązce wszystkie kabelki były zakończone wtyczkami (każda pasująca w jedno miejsce), jednak był tam jeden kabelek (wystający na bok), który był zwyczajnie odcięty - okazało się, że to była masa. Pisze to dlatego, że przy ściąganiu kabli możesz mieć z nim problem i nie będziesz wiedział co to jest. Ponadto wiązka ta podłączona jest do: sprężarka, osuszacz, wentylator, ta kostka koło chłodnicy, jednak jest jeszcze jedna kostka która także jest wpinana w instalację auta. Jak zakładałem to pasowała ona do kostki która była u mnie bezpośrednio na ścianie grodziowej silnika (wysoko, prawie na samej gorze- czarno pomarańczowa), jednak się okazało, że ona musi iść do innej kostki, która była dużo niżej i bardziej z lewej strony (stojąc przodem do czoła auta - tez czarno pomarańczowa).
Podczas montażu nie dodawałem żadnych innych przekaźników, bezpieczników poza tym co mi przysłali.
Jeśli chodzi o montaż części to ściągnij manuala z działu downland (jeśli jeszcze nie masz). Jest tam narysowane jak zamontować chłodnicę i inne rzeczy. Mi się udało tak jak na obrazkach, odkręciłem tylko zwykłą chłodnicę, trochę ja podniosłem i wsadziłem przed nią tą od klimy. Jakoś weszło pomimo tego, że jest tam u mnie parownik od gazu, jednak przyznam się, że było ciasno.
Ogólnie z tego co pamiętam (mogę coś pominąć) to klima ma się składać z:
środek: przycisk włączający, to pudełko montowane pod dmuchawą, ta chłodniczka montowana za schowkiem.
komora silnika:
chłodnica, wentylator, osuszacz, sprężarka (najpierw odkręcasz sprężarkę a potem jej mocowanie), pasek, napinacz, wiązka kabli razem z puszką, rurki.
Jeśli chodzi o napinacz to musisz go zmienić bo w wersji bez klimy jest on nacinany a z klimą jest gładki. Dodam, że tu tez się "uśmiałem" bo musisz pamiętać, że jak będziesz luzował napinacz w wersji bez klimy, to w momencie jak zmienisz napinacz na ten od klimy i będziesz chciał założyć pasek to zmieniły się strony luzowania, to co wtedy było luzowaniem paska teraz będzie go naciągać. Ja się sporo namęczyłem bo "pasek był za krótki"
Teraz trochę przemyśleń pt. "co dziś zrobiłbym inaczej"
Z tego co się dowiedziałem w międzyczasie to najlepiej jest dla całego układu klimy żeby nie był zbyt długo rozszczelniony. Jak już zaczniesz robić to staraj się szybko wszystko poskładać - u mnie długo jeździł rozszczelniony (ale ruszył)
Możesz rozważyć jeszcze zmianę uszczelek. Jak już poodkręcasz wszystkie rurki to podjedz do serwisu klimy z nimi i niech ci dobiorą świeże. Koszt mały a może być istotne. Ja u siebie tego oczywiście nie zrobiłem i na szczęście po zmontowaniu wszystkiego nieszczelność miałem tylko na osuszaczu.
Można rozważyć zmianę osuszacza na nowy - podobno warto wymieniać co kilka lat (tak mi powiedział facet w serwisie). Ja u siebie nie wymieniłem a do tego jeździłem na rozszczelnionym układzie i z początku nie chciała mi ruszyć klima, było trzeba układ dobrze osuszyć i dopiero zadziałał jak powinna) Osuszacz zmieniłem w tym roku koszt około 80 zł część + robocizna.
No dobra to narazie tyle. Szczegóły montażu poznasz przy demontażu :lol: a jak jeszcze będziesz miał jakieś pytania to dawaj śmiało.
Ps. nie musisz demontować całego kokpitu, tylko schowek, plastiki z boków, metalową listwę na której trzyma się schowek i już masz dojście do tunelu- tego który musisz wyciągnąć a na jego miejsce wsadzić tą małą chłodniczkę. Jeśli chodzi o montaż przycisku to po zdjęciu zegarka z nawiewami odkręcasz dwie śrubki po bokach, jedną w okolicy zapalniczki i wszystko trochę pociągasz do siebie (tylko tyle żeby przycisk włożyć) i tyle "bebeszenia"

[ Dodano: 05-06-2012, 22:19 ]
AAAAAA coś mi się jeszcze przypomniało
Jak byłem w tym roku zmienić osuszacz to podpytałem się gościa o techniczną stronę podłączenia klimy (szwagier w peugeocie chce montować ale nie ma instalacji). Facet powiedział, że manualna klima nie jest skomplikowana. Wg niego wystarczy podłączyć wszystko mechanicznie a okablowanie zrobić samemu.
Trzeba pamiętać, że sprężarka klimy w cari bierze masę z obudowy a włączana jest "+". w związku z czym tak naprawdę wystarczy podłączyć "+" żeby zaczęło chłodzić. Pamiętać trzeba także o tym, że ten "+" który ma załączyć sprężarkę trzeba puścić koniecznie przez czujnik ciśnienia znajdujący się na osuszaczu (zapobiegnie to zatarciu sprężarki). Fakt nie mamy wtedy trybu ECO, jednak ŚNIEŻYNKA działa. Podejrzewam, że z tym czujnikiem od temperatury tez jest jakaś możliwość podłączenia ale potrzeba większej zabawy.
Jak bym miał samemu zrobić instalacje to po czujniku ciśnienia wpiąłbym przekaźnik który będzie załączał sprężarkę klimy (tak na wszelki wypadek) no i oczywiście "+" sterujący spod włącznika nawiewów tak aby klimy nie dało się włączyć bez włączonego nawiewu.
 
 
tomicarisma 
Forumowicz


Auto: CARISMA 1,6 '96 + LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 192
Skąd: Lublin
Wysłany: 05-06-2012, 23:01   

Dzięki wielkie za super szczegółowy opis w temacie. Gratuluję bogatej wiedzy. Jestem właśnie w takcie rozbiórki - zdjąłem cały kokpit. Idę dalej mam nadzieję, że dziś uporam się z rozbiórką swojego. DZIĘKI RAZ JESZCZE!

[ Dodano: 06-06-2012, 03:21 ]
Udało się przerzucić. Jeszcze pozostało złożyć do końca konsolę i pod maską. Można klimę jakoś sprawdzić przed napełnieniem w serwisie klimatyzacji czy to już serwis zrobi? Można sprawdzić ją jakoś samemu? Np. czy wentylator od klimy się załącza?
 
 
wichura1 
moderator mitsumaniak
download manager ;)


Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 3021
Skąd: Poznań
Wysłany: 06-06-2012, 08:24   

Bez czynnika klima się nie załącza, żeby nie zatrzeć sprężarki.
_________________
Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). :mrgreen:
 
 
 
remi 
Forumowicz

Auto: Lancer VIII 1,8 Pb
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 807
Skąd: wałbrzych
Wysłany: 06-06-2012, 09:14   

u mnie się chyba załączał wentylator (ale tylko wentylator bez sprężarki), jednak nie pamiętam dokładnie. Zawsze na chwilę możesz włączyć klimę i zobaczysz czy podświetliło się OCO lub GWIAZDKA i załączył wentylator. Pamiętaj, że klima nie włączy się w momencie kiedy nawiew masz ustawiony na "OFF" .
Zawsze możesz wziąć kontrolkę (taką na żarówkę) lub normalny miernik i posprawdzać czy masz prąd w kostce z bezpiecznikami.
Już nie pamiętam jak tam idzie instalacja od klimy ale jeśli dojdziesz do tego jak to idzie (ja doszedłem żaden problem) to możesz zobaczyć, czy przy zrobieniu zworki na przekaźnikach załączają się wentylatory, powinna załączyć się także sprężarka przy zrobieniu zworki na przekaźnikach (tylko sprawdzaj to na WYŁĄCZONYM!!! silniku, żeby nie zatrzeć sprężarki). Jak się załączy sprężarka to usłyszysz bardzo charakterystyczny metaliczny dźwięk

Napisz czy miałeś całą instalację w swoim aucie.
 
 
tomicarisma 
Forumowicz


Auto: CARISMA 1,6 '96 + LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 192
Skąd: Lublin
Wysłany: 06-06-2012, 11:34   

Tak ja miałem całą instalę w aucie - wczoraj się pomęczyłem do nocy z przerzuceniem tego a zaraz zabieram się za składanie. Po podłączeniu wszystkiego podjadę do serwisu klimy niech sprawdzą szczelność i napełnią. Napełniać więcej czy na razie 100g żeby zobaczyć czy działa? Ile może kosztować napełnienie od nowa klimy?

Dzięki remi!!!
 
 
remi 
Forumowicz

Auto: Lancer VIII 1,8 Pb
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 807
Skąd: wałbrzych
Wysłany: 06-06-2012, 13:42   

ile może kosztować napełnienie to nie wiem, ale pewnie około 200 zł, do tego kontrast (jeśli będziesz chciał) około 40, osuszanie azotem(jak będziesz chciał) 30 zł no i olej 40 zł.
W tym roku byłem zmienić osuszacz. Miałem go swojego zakupionego w tamtym roku. Gdzieś już o tym pisałem ale nie mogę znaleźć.
Więc tak: w serwisie zostawiłem 180 zł. Ta cena obejmowała wypompowanie czynnika z układu, wymianę osuszacza, sprawdzenie szczelności azotem (który ma także za zadanie osuszyć układ), nabicie ponowne układu wraz z uzupełnieniem czynnika (nie pamiętam ile ale trochę brakowało) i dolanie kontrastu i oleju.
Ja bym lał całość, jeśli nie będzie coś działało to zawsze koleś może to wypompować.
 
 
Jaro1974 
Mitsumaniak
Outsilverman ;-)


Auto: O1 bez T, EA5W i moto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 20738
Skąd: Z outlandera ;-) LRY ;-)
Wysłany: 06-06-2012, 13:45   

Napełnienie klimy od podstaw to koszt około 150-200 pln.
_________________
Admirał Gwiezdnej Floty :D
Pomogłem - kilknij POMÓGŁ ;-)
carisma http://forum.mitsumaniaki...p=940699#940699
outlander http://forum.mitsumaniaki...1289542#1289542
S40 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1581589#1581589
EA5W A/T '02 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1636386sid=8c835a59cb4250aa44c46bb3733c4f92#1636386


"Memories are the most important things that we remain to remember the most moving ones flowing from the depths of the HEART, recorded to the end of LIFE"

wozidełka; FSM 126P - 1995-1999; FSO 1500 - 1999-2004; seat ibiza 1.2 - 2004-2008; carisma 1.9td GLX - 2007-2014; megane 1.4 energy - 2008-2014; O1 - 2014- ; suzuki epicuro UC 125 - 2016 - ; honda CBF 125R - 2017 - ; volvo s40 1.9 Di- 2018 - 2020; EA5W A/T - 2020 - 2024 "RIP"; EA5A A/T 2024 - ?
"A co ja mogę - przecież tylko zwykłym szeregowym mitsumaniakiem już nie jestem :P "
ルブリン
 
 
 
remi 
Forumowicz

Auto: Lancer VIII 1,8 Pb
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 807
Skąd: wałbrzych
Wysłany: 06-06-2012, 13:48   

Cytat:
Napełnienie klimy od podstaw to koszt około 150-200 pln.


no to ja trafiłem na kogoś drogiego - ale działa więc wybaczam :twisted:
 
 
Jaro1974 
Mitsumaniak
Outsilverman ;-)


Auto: O1 bez T, EA5W i moto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 20738
Skąd: Z outlandera ;-) LRY ;-)
Wysłany: 06-06-2012, 13:52   

Ja to robiłem w tamtym roku i krzyknął mi 160 ale coś tam jeszcze wymienił ( bodajże zaworki)i zapłaciłem deko więcej ( nie pamiętam już ale chyba 175 pln) dlatego napisałem że do 200 pln.
_________________
Admirał Gwiezdnej Floty :D
Pomogłem - kilknij POMÓGŁ ;-)
carisma http://forum.mitsumaniaki...p=940699#940699
outlander http://forum.mitsumaniaki...1289542#1289542
S40 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1581589#1581589
EA5W A/T '02 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1636386sid=8c835a59cb4250aa44c46bb3733c4f92#1636386


"Memories are the most important things that we remain to remember the most moving ones flowing from the depths of the HEART, recorded to the end of LIFE"

wozidełka; FSM 126P - 1995-1999; FSO 1500 - 1999-2004; seat ibiza 1.2 - 2004-2008; carisma 1.9td GLX - 2007-2014; megane 1.4 energy - 2008-2014; O1 - 2014- ; suzuki epicuro UC 125 - 2016 - ; honda CBF 125R - 2017 - ; volvo s40 1.9 Di- 2018 - 2020; EA5W A/T - 2020 - 2024 "RIP"; EA5A A/T 2024 - ?
"A co ja mogę - przecież tylko zwykłym szeregowym mitsumaniakiem już nie jestem :P "
ルブリン
 
 
 
wichura1 
moderator mitsumaniak
download manager ;)


Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 3021
Skąd: Poznań
Wysłany: 06-06-2012, 14:07   

tomicarisma ściągnij serwisówkę z: http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=3448. Tam w dziale: Heater, AirConditioner and Ventilation, w podrozdziale: Manual Air Conditioner, znajdziesz sposób testowania poszczególnych elementów klimatyzacji. Z tego co widziałem są podane sposoby testowania kolejnych obwodów elektrycznych i obwodów z czynnikiem.
_________________
Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). :mrgreen:
 
 
 
tomicarisma 
Forumowicz


Auto: CARISMA 1,6 '96 + LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 192
Skąd: Lublin
Wysłany: 07-06-2012, 23:56   

Jadę zaraz do serwisu nabić klimę. Zobaczymy
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.