Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
MSS DID
Autor Wiadomość
bgregor 
Nowy Forumowicz

Auto: MSS 2002 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lip 2012
Posty: 22
Skąd: Polska
Wysłany: 02-11-2012, 18:48   MSS DID

Witam wszystkich
Przymierzam się do wymiany rozrządu, i tu mam parę pytań
1. Czy koło pasowe na wale jest pływające i wymaga zablokowania ?
2. podobno jest śruba którą trzeba wykręcić aby zablokować wał korbowy , tylko gdzie jej
szukać ?
3. Czy ważne jest położenie koła pasowego na pompie paliwa?
Powyższe dotyczy silnika 1.9 DID 2002r F9Q1
Dziękuję za wyjaśnienia , pozdrawiam
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23642
Skąd: KSSE
Wysłany: 03-11-2012, 00:02   

Można robić bez blokad - dobre i oryginalne paski mają markery zgodne z markerami na kołach
W razie W blokada w bloku śruba od strony chłodnicy blisko skrzyni biegów, jeżeli na pompie wysokiego cisnienia nie ma markera to jej położenie jest obojętne
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
bgregor 
Nowy Forumowicz

Auto: MSS 2002 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lip 2012
Posty: 22
Skąd: Polska
Wysłany: 03-11-2012, 17:43   

Dziękuje za odpowiedź.
A teraz z autopsji:
Koło na wale ma miejsce na klin ale go nie ma.
wygląda na to że są dwie wersje , jedna na klinie druga bez .
Ja mam tą drugą wersje, więc trzeba blokować.
Pozdrawiam
 
 
drtymf 
Mitsumaniak


Auto: MSS 1,9 DID Comfort BFL
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 819
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 05-11-2012, 13:13   

U mnie koło na wale miało klin. Może ktoś grzebał i nie założył? Według mnie powinno mieć inaczej Ci się może przestawić, wydaje mi się że tylko na nim się trzyma i momentem docisku śruby więc jeśli szarpnie silnikiem może być kwas. Jeśli jest miejsce na kole i na wale to według mnie to jest mus.

Położenie koła pompy wtryskowej jest obojętne. Moment wtrysku sterowany jest elektronicznie na wtryskiwaczu a pompa ma tylko dać ciśnienie.

Blokady mimo usilnych chęci przy kilku składaniach rozrządu nie udało mi się namierzyć :)

Ale ustawienie jest super proste - jeśli zgadza Ci się znak na kole wału i znak na kole rozrządu to będzie hulać. Ewentualnie masz jeszcze znaki na pasku i "okienko" w obudowie rozrządu.

Zresztą jak mi spadł pasek to potem synchronizowałem "na oko" - złożyłem na znakach, założyłem pasek i kluczem kręciłem sprawdzając czy nie ma kolizji Akurat nie było - zdaje się że tyle wystarczy żeby wszystko chodziło.
_________________
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy.
 
 
bgregor 
Nowy Forumowicz

Auto: MSS 2002 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lip 2012
Posty: 22
Skąd: Polska
  Wysłany: 05-11-2012, 17:32   

Witam
drtymf , muszę przyznać ze twój post dał mi do myślenia.
W moim przypadku miejsce na klin było i na wale i na kole, tylko że na kole wycięcie na klin
było dużo większe niż na wale , więc albo ktoś coś kombinował albo koło jest uniwersalne
i pasuje do różnych modeli silnika.Jeśli chodzi o blokadę to faktycznie jej nie znalazłem ,
a zablokowałem przez otwór czujnika położenia wału korbowego. Co nie jest fachowym
sposobem. Na forum Renault wyczytałem że są te silniki z klinem i bez.
Pozdrawiam
 
 
drtymf 
Mitsumaniak


Auto: MSS 1,9 DID Comfort BFL
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 819
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 06-11-2012, 09:43   

bgregor, no muszę powiedzieć bazując na moim doświadczeniu z różnymi maszynami że opcja bez klina jest co najmniej dziwna przy tak ważnym elemencie który potrafi jednak przenieść spore momenty.

Wyjaśniam : zazwyczaj stosowane są trzy rozwiązania zabezpieczenia przed niekontrolowanym obrotem tego typu koła na wale: klin, stożek i normalny walec. Walec jest najgorszym rozwiązaniem w tym wypadku bo zabezpiecza go przed obróceniem tylko docisk śruby i płaszczyzny boczne wałka i koła.
Klin jest dość popularny tylko wymaga wpustów na wale i w kole.
Z kolei mogą też być na wale i kole stożki co przy odpowiednio dobranym materiale i kącie powoduje przy dokręceniu śruby wciśnięcie jednego w drugi z siłą taką że żeby je później rozebrać jest potrzebny ściągacz.
Oba te rozwiązania zabezpieczają przed niekontrolowanym obrotem koła względem wału przy pojawieniu się dość dużego momentu , który teoretycznie nie powinien się pojawić przy normalnej pracy ale może się pojawić w sytuacji awaryjnej ale takiej która jest prawdopodobna.

A moim zdaniem akurat takie zabezpieczenie jest potrzebne w przypadku kiedy po pierwsze jest potrzebna dokładna synchronizacja góry z dołem a po drugie możliwość kolizji w przypadku obrócenia się któregoś koła w pozycję nieprawidłową.
Nie muszę chyba mówić czym grozi kolizja.
Bez klina koło dolne jest utrzymywane tylko momentem śruby trzymającej koło zębate i koło pasowe wału. Jeśli dobrze nie jest dokręcona i zabezpieczona "locking agent" - jak jest napisane w instrukcji to wystarczy że ci się poluzuje i masz efekt zerwanego paska. Szczególne ryzyko przy odpalaniu, gaszeniu albo jak ci "tarpnie" przy przypadkowym zgaśnięciu.

W twoim przypadku jeśli masz miejsce to w celu zabezpieczenia się na przyszłość - nawet jeśli to nie jest zbyt wymagane - ja bym założył klin dopasowany do wału. Mimo tego, że wpust na kole jest większy - to w razie czego przekręci się o ile ? 1 ząb , 1,5 zęba raczej maksymalnie jeśli dobrze pamiętam wygląd.
To Ci doprowadzi do najwyżej do spadku mocy , wzrostu spalania itp rzeczy a nie kolizji silnika.

A jeśli dobrze pamiętam to klin włożysz tam po prostu zdejmując pasek osprzętu i koło pasowe wału, powinien wejść bez problemów. Nie jestem pewien ale wydaje mi się że wpust na wale jest pociągnięty na przelot od strony końca wału.

Wydaje mi się że warto - od znajomego mechanika słyszałem o przypadkach zcięcia klina na kole zębatym wałka rozrządu bez żadnej przyczyny typu kolizja czy coś. Tam jest połączenie walcowe + klin tyle że bardzo delikatny.

Ale w sumie jestem w stanie uwierzyć, że są bez klina - francuzi niektóre rzeczy delikatne robią, tylko tyle żeby miały wytrzymałość normalnej eksploatacji + niewielki zapas na współczynnik bezpieczeństwa. Podobno sporo awarii silników rodziny dCi/DID jest spowodowanych obróceniem panewki które mają bardzo niewielki zamek i go tnie jak się lekko przytrze. Niby przy sprawnym samochodzie nic się nie stanie ale w przypadku małej awarii od razu praktycznie robi się z niej duża awaria :) .

To tyle mojego przydługiego wywodu, zastanawiam się czy zdarzy mi się coś kiedyś krótko i na temat tak jak robertdg, napisać :twisted:
_________________
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy.
 
 
bgregor 
Nowy Forumowicz

Auto: MSS 2002 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lip 2012
Posty: 22
Skąd: Polska
Wysłany: 06-11-2012, 13:15   

drtymf , czytając twój post stwierdzam że faktycznie muszę założyć ten klin , nawet jeśli go nie było. Jest to jednak dobre zabezpieczenie. Muszę rozejrzeć się za klinem i jak najszybciej go założyć. Dziękuję że miałeś chęci tyle pisać na ten temat mimo że nie musiałeś.Dziękuję wszystkim wypowiadającym się.
Pozdrawiam
 
 
drtymf 
Mitsumaniak


Auto: MSS 1,9 DID Comfort BFL
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 819
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 06-11-2012, 15:51   

bgregor, poszukaj w sklepie z artykułami metalowymi, tylko trzebaby zobaczyć jaki ma wymiar.
Kliny zazwyczaj są standardowe i zapłacisz za niego kilka złotych.
_________________
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy.
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23642
Skąd: KSSE
Wysłany: 06-11-2012, 17:48   

drtymf, nie pierwszy i nie ostatni silnik nie klinowany, koncern Ford i VAG też to stosuje, jednakże szczerze przyznam, że nie widziałem jeszcze 1.9dCi/DiD nieklinowanego, predzej 1.5dCi/DiD
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
drtymf 
Mitsumaniak


Auto: MSS 1,9 DID Comfort BFL
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 36 razy
Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 819
Skąd: Ostrowiec Św.
Wysłany: 07-11-2012, 10:38   

robertdg napisał/a:
koncern Ford i VAG też to stosuje
serio? - no to fajnie , koszt obróbki i materiałów na zachodzie jakieś 100 euro max, przy seryjnej produkcji pewnie z 1/5 tego dla pojedynczego silnika a ile pewności więcej.
No to widać , że księgowi patrzą konstruktorom na ręce cały czas :)
_________________
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.