Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[Cari 1.6] FAQ Wymiana kondensatorów ECU
Autor Wiadomość
EleKtrOmaX 
Nowy Forumowicz

Auto: Carisma 97" 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 06 Gru 2009
Posty: 23
Skąd: Stargard
  Wysłany: 23-02-2014, 22:40   [Cari 1.6] FAQ Wymiana kondensatorów ECU

Pacjent: Mitsubishi Carisma, GL(HATCHBACK)
Data produkcji: 03.02.1997
Silnik: 1.6 16V (1.597 cc), SOHC, 4G92, 66kW, 90KM.
Objawy:
- Falujące obroty biegu jałowego
- okazyjny brak "ssania" przy porannym odpaleniu i jeździe do momentu rozgrzania silnika,
- okazyjnie, obroty biegu jałowego poniżej 500 obr./min na rozgrzanym silniku (telepanie budą),
- częste zrywanie połączenia z testerem diagnostycznym.

Opisywane tutaj ECU (MD329097 ) było montowane w pojeździe od 01.05.1996 do 03.04.1997.
Jednak w pozostałych latach produkcji Carismy I, instalowane ECU różniły się między sobą nieznacznie, więc rozkład kondensatorów będzie zbliżony. Ich wartości będą identyczne.

ECU umieszczone jest po prawej stronie, za głośnikiem:


By się do niego dostać należy zdemontować schowek:


Komputer widoczny jest po prawej stronie:


By ułatwić sobie dostęp należy odkręcić dwa wkręty od maskownicy ponad nogami:


Nie zapominając o jeszcze jednym, plastikowym kołku blisko ściany grodziowej:


Ostatni "przeszkadzający" element przytwierdzony jest za pomocą dwóch plastikowych nakrętek:


W tym momencie można odpiąć wszystkie złączki podłączone do komputera. Każda z nich ma zatrzask, który należy wcisnąć palcem i wówczas będzie można ją wyciągnąć.
Uwaga: kostka zaznaczona czarną strzałką (najbardziej po lewej) była zdecydowanie
bardzo ciasno wpasowana w gniazdo komputera. Przyznaje, że dopiero 10 minut walki + WD-40 pozwoliło na uwolnienie wtyczki ;) :


ECU przykręcone jest do nadwozia za pomocą dwóch śrub M10. Przy ponownym montażu należy zwrócić uwagę na wiązkę przewodów masowych przykręconych do blachy razem z komputerem:


Widok zamontowanego ECU:


ECU po zdemontowaniu z pojazdu:


Na płycie drukowanej znajduje się 5 kondensatorów elektrolitycznych:
- 3 x 47uF / 50V
- 100uF / 16V
- 22uF / 50V
Są te w zasadzie jedyne elementy pasywne, na które w tym przypadku negatywnie wpływa temperatura i czas.
Często można spotkać kondensatory spuchnięte lub w zupełności "wylane". W moim przypadku nie wystąpiło nic z powyższych, jednak pomiar pojemności starych kondensatorów wykazał, że straciły one swoje pojemności znamionowe w granicach 30-70%.
Biorąc pod uwagę ich wiek (17-18 lat) oraz zakres temperatur, w których musiały pracować, można wywnioskować, że utrata ich fabrycznych pojemności wynikła z powodu wyparowania elektrolitu.

Przy zakupie nowych kondensatorów należało by wybrać te, o rozszerzonym zakresie temperatury pracy. Koniecznie pytajcie o kondensatory działające do 105 stopni Celsjusza.
Ja pokusiłem się o kondensatory audiofilskie o niskim współczynniku ESR, działające do 105 stopni C. Oczywiście nie jest to wymóg. Po prostu takie miałem pod ręką ;) .


Podczas wymiany kondensatorów należy koniecznie zwrócić uwagę na to, że są one przylutowane do ścieżek po obu stronach płyty drukowanej.
Po wlutowaniu nowych elektrolitów, warto sprawdzić miernikiem czy aby na pewno zostały prawidłowo połączone ze ścieżkami:


Ja posłużyłem się poniższym zestawem ;) . Warto zaopatrzyć się w topnik, który upraszcza lutowanie elementów na płytach dwustronnych:


Poniżej parę szczegółowych fotek płyty PCB naszego ECU.
Może się komuś kiedyś przydadzą ;) :














Płytka była fabrycznie pokryta czymś w rodzaju wosku. Polecam jednak delikatnie usunąć przyklejone do niej zanieczyszczenia za pomocą pędzelka i izopropanolu (alkohol izopropylowy):



Rezultaty leczenia pacjenta:
- Obroty biegu jałowego w widoczny sposób się ustabilizowały.
- Ssanie na zimnym silniku włącza się od tej pory zawsze w prawidłowy sposób.
- Obroty biegu jałowego na ciepłym silniku są ustabilizowane nawet pomimo włączenia wszelkich możliwych odbiorników prądu.
- Zmiana biegów :!: stała się łatwiejsza. Po odpuszczeniu pedału gazu, obroty spadają teraz z prędkością odpowiednią do czasu zmiany biegu na wyższy.
Tzn podczas zmiany biegu na wyższy, obroty silnika i sprzęgła wyrównują się do tych samych wartości akurat w momencie gdy powinniśmy puścić sprzęgło.
- Połączenie z testerem diagnostycznym jest teraz o wiele stabilniejsze, nawet pomimo odczytu kliku parametrów w jednym czasie.

Trudno mi określić czy, wymiana kondensatorów rozwiąże w waszym przypadku opisywane przeze mnie problemy. Biorąc pod uwagę to, że kilkunastoletnie elektrolity, mogą nie działać w sposób jak nowe z fabryki oraz, że uszkodzenie kondensatorów, może doprowadzić do uszkodzenia innych obwodów komputera, daje to dobry argument na poświęcenie chwili swojego czasu na przyjrzenie się sprawie ;)
Ostatnio zmieniony przez glina 17-03-2014, 10:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
mircopolo 
Nowy Forumowicz

Auto: Carisma 1.6 97
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Paź 2016
Posty: 1
Skąd: RDE
Wysłany: 03-10-2016, 11:26   

Świetny opis, prosiłbym o uaktualnienie linków do zdjęć :)

[ Dodano: 06-10-2016, 19:30 ]
W moim modelu MD347228 1.6 '97 niestety wygląda to już inaczej
jest tylko jeden kondensator 47uF 50V ale na podstawce, jak się zabrać za lutowanie czegoś tak drobnego?



http://www.tinypic.pl/3xk835d91l9p

[ Dodano: 07-10-2016, 11:11 ]
Udało się wymienić ten kondensator ale niestety ssanie dalej nie działa i na zimnym silniku gaśnie a włączenie klimy powoduje spadek obrotów :(
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.