Montaż manetki do sterowania radia |
Autor |
Wiadomość |
sveno
Mitsumaniak

Auto: Galant V6 Avance SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 58 razy Dołączył: 20 Paź 2010 Posty: 5141 Skąd: Nowy Sącz/Winterthur
|
Wysłany: 25-03-2014, 16:38 Montaż manetki do sterowania radia
|
|
|
Witam w kolejnym odcinku programu pod tytułem "Zrób to sam" lub jak mawiają za miedzami: DIY lub (bardziej na czasie) zdjełaj eto samostałjetjelno (czy jakoś tak).
W dzisiejszym odcinku: ♫♫♫ ♫ ♫ Proszę puścić sobie podkład muzyczny →kliik← ♫ ♫ ♫ ♫♫
-sveno montuje manetkę do sterowania radiem
-admin daje mu RB za wykorzystanie "Top Gear Theme" bez uprzedniego wykupienia praw do publikacji
- a Gość popija kawę, piwo lub inny płyn czytając to
Uwaga, odcinek zawiera lokowanie produktu.
Dzisiaj pokażę Wam jak zrobić to:
Najpierw trzeba zaopatrzyć się w taką manetkę. Pochodzi ona z Seata Ibizy po 2008r.
Można takową nabyć np. na allegro wpisując w wyszukiwarce "sterowanie radi* ibiza" (ta gwiazdka po to, by znaleźć wszystkie aukcje z tytułami w których jest zarówno "radia" jak i "radiem")
Można pokusić się o manetkę z innego samochodu, ale ta jest najmniej problemowa w montażu, bo nie ma żadnych wystających elementów od strony łączenia z obudową kolumny no i jest na lewą rękę, co dla mnie było plusem, bo pod prawą jest tempomat. Poza tym montuje się ją na 3 wkręty i ma gumkę na końcu maskującą łączenie.
Oczywiście musimy mieć też radio które ma taką funkcję, najlepiej sprawdzić to na stronie producenta radia lub w instrukcji.
Poza tym będziemy potrzebowali kilku pierdółek. Wszystkie kupimy w najbliższym sklepie elektronicznym (przynajmniej tym dobrze zaopatrzonym) A są to:
- około 1m kabla dwużyłowego
- szybkozłączka np. taka
lub inna dowolna dwupinowa złącza (chodzi o możliwość szybkiego rozłączenia kabli)
- piny do kostki ISO radia (męskie i żeńskie) http://allegro.pl/konekto...4069340484.html
http://allegro.pl/konekto...4069341328.html
-kilka a dokładniej 5 oporników o różnych rezystancjach. Ja dałem 0.5, 1, 2, 2.7, 3.5 Mniejszych nie polecam, bo z prawa Ohma wiemy, że im mniejsza rezystancja tym większy prąd popłynie przez element przy stałym napięciu. Mogą być większe.
Narzędzia:
-lutownica: im mniejsza tym lepsza
-uniwersalny miernik elektroniczny (może być taki zwykły za 10zł z supermarketu)
-mały, płaski śrubokręt
-małe klucze Torx
Mamy wszystko? To do dzieła.
Nastrojowo-bojowa muzyczka (koniecznie)
Manetkę otwieramy podważając małym, płaskim śrubokrętem jej spodni plastik od strony łączenia z obudową kolumny kierowniczej, a potem robiąc to samo przy przyciskach od podgłaśniania i przyciszania.
wypinamy wstęgę, i wyciągamy tę płytkę drukowaną.
usuwamy z niej wszystkie elementy: rezystory, chipy, kondensatory, bo nie będą nam potrzebne. Robimy to tak by nie uszkodzić ścieżek-te wykorzystamy. Najlepiej wszystko odlutować, mniej cierpliwi mogą wydłubać te elementy małym, płaskim śrubokrętem
Mamy nasza płytkę a w niej gniazdo z czterema pinami:
(przepraszam za jakość zdjęć, robiłem je pralką "Franią" )
Pin nr3 to dobry pin. To "masa" a powszechnie wiadomo, że: "najpierw masa, potem rzeźba" jest on podpięty pod jeden ze styków w każdym przełączniku.
Masę mamy to teraz rzeźba.
Miernikiem trzeba wyśledzić sobie które styki przełączników są spięte z pinem nr3 w gnieździe, do tych nie spiętych styków lutujemy końce oporników, kolejność nie ma znaczenia, bo radio i tak nauczy się tego.
Drugie końce oporników lutujemy do pinu nr4 w gnieździe i lutujemy kable z drugiej strony tych pinów:
Postaram się w przyszłości zrobić lepsze zdjęcia i pokazać przez który otwór puścić oporniki.
Dalej. Ucinamy kabel w odległości około 30cm od manetki, tam dajemy tę szybkozłączkę do kabli i dalej resztę kabla ciągniemy do kostki ISO radia. Lutujemy kable z radia do konektorów które zakupiliśmy do kostki ISO, wkładamy je do tej kostki z jednej i z drugiej strony.
Tak wygląda całe podłączenie.
Trzeba jeszcze przymocować manetkę do obudowy kolumny kierownicy.
Demontujemy plastik pod deską/nad nogami kierowcy (najpierw trzeba powypinać przełączniki o regulacji świateł i opcjonalnie TCL) potem demontujemy osłonę zegarów (w tutku z wymianą oświetlenia jest pokazane co i jak). Sama obudowa kolumny kierownicy to dwa plastiki skręcone 3 wkrętami (dostęp od spodu) i kilkoma zatrzaskami. Demontujemy to.
Jak już mamy dolną osłonę kolumny kierowniczej w ręku to trzeba wymierzyć sobie punkty w których wiercimy 3 otwory pod wkręty mocujące i jeden na środku pod kabel. Ważne, żeby nie były za blisko przedniej krawędzi, bo wtedy manetka będzie obcierać o kierownice przy kręceniu kierownicą. Nie wolno także wiercić za daleko od przedniej krawędzi bo manetka ucieknie z zasięgu ręki i na co nam taki gadżet?
Tutek robiony na szybko, postaram się go poprawić.
Aha w manetce nie będzie działało pokrętło, nie próbujcie go nawet podłączać bo narobicie sobie bajzlu. Wynika to z budowy tego pokrętła.
Mamy do dyspozycji niby tylko 5 przycisków, które odsłużą podstawowe funkcje radia, ale podłączenie które zaproponowałem daje trochę więcej możliwości.
Wciskając 2 przyciski na raz zmieniamy rezystancje jaką widzi radio, tym samym odczytuje ono taki sygnał jak wciśnięcie innego przycisku.
U mnie wykorzystałem to tak:
Vol- + Vol+ = mute
Mod + Vol+ = odbieranie połączenia
Mod + Vol- = kończenie połączenia
>> + << = power (u mnie krótkie naciśniecie powoduje schowanie/wysunięcie ekranu)
tym sposobem z 5 przycisków zrobiło mi się 9 |
_________________ Życie jest zbyt krótkie, by jeździć Dieslem
Gość --->"Rekińczyk"<---
"spotykając innego uzytkownika Gala to tak
jakby się kogoś znajomego spotkało - nie umiem tego wytłumaczyć
i nie doświadczyłem tego jeżdżąc innymi markami" by dzordz8

 |
Ostatnio zmieniony przez sveno 25-03-2014, 18:26, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
WreX
Mitsumaniak Igrający ze śmiercią

Auto: Galant Avance 2002 2.5l
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2011 Posty: 1896 Skąd: Wieluń
|
Wysłany: 25-03-2014, 17:02
|
|
|
sveno, zabiłeś mnie wstępem
Ja byłem pewien, że manetka pod względem elektroniki pasuje p&p a tu widzę ostra rzeźba leci |
_________________ Moja Żona...
ma PRAWIE 8 sekund do setki... a Twoja ?
Takie tam zdjęcia chcesz pooglądać Gość ?
 |
|
|
|
 |
Kylu
Mitsumaniak
Auto: Galant
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Kwi 2012 Posty: 615 Skąd: Radom
|
|
|
|
 |
Tomek
Mitsumaniak forumowy ekspert

Auto: Q50s Red Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Wrz 2009 Posty: 11092 Skąd: Wieliczka
|
|
|
|
 |
sveno
Mitsumaniak

Auto: Galant V6 Avance SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 58 razy Dołączył: 20 Paź 2010 Posty: 5141 Skąd: Nowy Sącz/Winterthur
|
Wysłany: 25-03-2014, 19:45
|
|
|
tomek84 napisał/a: | jak ta fukcja się nazywa w PY ?? | No właśnie Peiying utrudnia życie użytkownikom jak może i wymyślił tej funkcji bardzo skomplikowaną nazwę. Uwaga! Funkcja ta nazywa się: "Sterowanie z kierownicy" |
_________________ Życie jest zbyt krótkie, by jeździć Dieslem
Gość --->"Rekińczyk"<---
"spotykając innego uzytkownika Gala to tak
jakby się kogoś znajomego spotkało - nie umiem tego wytłumaczyć
i nie doświadczyłem tego jeżdżąc innymi markami" by dzordz8

 |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 25-03-2014, 20:07
|
|
|
Ech... kup sobie Sławku dobrą kamerkę
Próbuję sobie rozkminić może kilka dodatkowych opcji, ale nie dałem rady
Poza tym super sprawa. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
Tomek
Mitsumaniak forumowy ekspert

Auto: Q50s Red Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Wrz 2009 Posty: 11092 Skąd: Wieliczka
|
|
|
|
 |
promatti
Mitsumaniak bziuuuuuum

Auto: EA5A '00 / CW7W '10
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Sie 2010 Posty: 685 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 25-03-2014, 20:20
|
|
|
xD jezusicku nazarcki xD
P.S. jadłem bagietke |
_________________ Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 Mivec + LPG '09, 2016.10 - ...
Mitsubishi Pajero II 3.5 V6 '97, 2016.10 - 2017.10
Mitsubishi Colt CJ0 1.3 '03, 2014 - 2016
Mitsubishi Outlander II 2.2 DID '10, 2015 - 16.10.2016
Mitsubishi Galant 2.5 V6 '00 2013 - forever - Galeria
 |
|
|
|
 |
sveno
Mitsumaniak

Auto: Galant V6 Avance SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 58 razy Dołączył: 20 Paź 2010 Posty: 5141 Skąd: Nowy Sącz/Winterthur
|
Wysłany: 25-03-2014, 20:22
|
|
|
no bo tę funkcję mają raczej radia typu 2 Din z dotykowym ekranem. |
_________________ Życie jest zbyt krótkie, by jeździć Dieslem
Gość --->"Rekińczyk"<---
"spotykając innego uzytkownika Gala to tak
jakby się kogoś znajomego spotkało - nie umiem tego wytłumaczyć
i nie doświadczyłem tego jeżdżąc innymi markami" by dzordz8

 |
|
|
|
 |
Tomek
Mitsumaniak forumowy ekspert

Auto: Q50s Red Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Wrz 2009 Posty: 11092 Skąd: Wieliczka
|
|
|
|
 |
deejay
Mitsumaniak

Auto: Rav4 Hybrid
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 155 razy Dołączył: 26 Wrz 2006 Posty: 6099 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 25-03-2014, 21:28
|
|
|
sveno napisał/a: | - a deejay popija kawę, piwo lub inny płyn czytając to |
|
|
|
|
 |
gawron
Mitsumaniak gawron

Auto: Galant 01' 2.5v6 Avance Sedan
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Sie 2011 Posty: 681 Skąd: Radom
|
Wysłany: 26-03-2014, 09:29 Re: Montaż manetki do sterowania radia
|
|
|
sveno napisał/a: |
- a Gość popija kawę, piwo lub inny płyn czytając to Obrazek
|
Jak to mówi Boczek: "Nie obrażaj Pan, dobre?" |
|
|
|
 |
sveno
Mitsumaniak

Auto: Galant V6 Avance SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 58 razy Dołączył: 20 Paź 2010 Posty: 5141 Skąd: Nowy Sącz/Winterthur
|
Wysłany: 26-03-2014, 11:09
|
|
|
swinks_UK napisał/a: | Ech... kup sobie Sławku dobrą kamerkę | Właśnie dzisiaj wróciło do mnie GoPro Hero3 także następne zdjęcia będą lepsze.
swinks_UK napisał/a: | Próbuję sobie rozkminić może kilka dodatkowych opcji, ale nie dałem rady | rozwiń temat. Czego potrzebujesz? Ogólnie to ta płytka jest bardzo "biedna" w porównaniu do np. płytki obrotomierza z zegarów HC, a wiem, że taką przerabiałeś, także z tą też nie powinieneś mieć większych problemów
deejay, gawron, czekałem aż się ktoś złapie na skrypt (you) |
_________________ Życie jest zbyt krótkie, by jeździć Dieslem
Gość --->"Rekińczyk"<---
"spotykając innego uzytkownika Gala to tak
jakby się kogoś znajomego spotkało - nie umiem tego wytłumaczyć
i nie doświadczyłem tego jeżdżąc innymi markami" by dzordz8

 |
|
|
|
 |
Batmanikus
Mitsumaniak CHORY ALE NATCHNIONY

Auto: Galant VIII / C5
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 01 Sie 2013 Posty: 530 Skąd: Trzcianka
|
Wysłany: 26-03-2014, 11:19
|
|
|
Kod: | - a ......... popija kawę, piwo lub inny płyn czytając |
Tylko niech się nie zaczną teraz wpisy zadowolonych i niezadowolonych. Funkcja "you" jest bardzo niebezpieczna |
_________________ www.mOTO-batman.pl - moje przygody nie tylko z motocyklem
Mitsubishi Galant VIII 2.0 LPG (2017-...)
Citroen C5 X Break 2.0 LPG (2016-...)
Chrysler Neon II 2.0 SE LPG (2015-2018)
VW Polo II Coupe LPG (2015-2015†)
Mitsubishi Carisma II 1.6 LPG (2013-2016)
Yamaha TDM 900 (2011-2018 :[ )
Yamaha XJ 600 N (2009-2011)
Opel Vectra A 1.6 (2008-...)
Jawa TS 350 (2008-2009) |
|
|
|
 |
mientobisi
Mitsumaniak

Auto: Mitsubishi galant avance
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Lip 2013 Posty: 62 Skąd: zamość/warszawa
|
Wysłany: 26-03-2014, 11:29
|
|
|
Cytat: | - a mientobisi popija kawę, piwo lub inny płyn czytając to |
jeszcze nie ma 12-stej wiec piwo odpada za to zrobiłem sobie herbatkę
ale fajny pomysł - można poszpanować przed płcią przeciwną wysuwając ekran nie dotykając radia
ja se zakupiłem radio 2 din pioneerka avic f940bt myśle że to by zadziałało ale takie bajerki być może w przyszłości (również przy herbatce), narazie większe wydatki (wiosna a ja dalej na zimowych gumiakach)
też mam taką kierownice, czy ta manetka nie jest zbyt krótka ? sięgasz palcem wskazującym i najdłuższym nie odrywając ręki od kierownicy ? |
|
|
|
 |
|