| Naprawa (CMP) czujnika położenia wałka rozrządu. | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | wichura1   moderator mitsumaniak
 download manager ;)
 
  
 Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 105 razy
 Dołączył: 08 Kwi 2005
 Posty: 3021
 Skąd: Poznań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 05-06-2012, 08:09   Naprawa (CMP) czujnika położenia wałka rozrządu. |   
 |  
               | 
 |  
               | Jeżeli posiadacie silnik benzynowy z fajko-cewkami, kwestią czasu jest "Check Engine" i bład 23 camshaft position (CMP) sensor. Czujnik położenia wałka rozrządu o oznaczeniach: MD327107 (katalogowe) J5T23071 (fabryczne, wytłoczone na korpusie) jest taki sam w większości rzędowych, benzynowych silników Mitsubishi z fajko-cewkami z lat (1997-2004). Czyli 1.3; 1.6; 1.8; 1.8GDI. Najczęstszym uszkodzeniem tego czujnika jest tzw: "zimny lut",powstał on z powodu utlenienia spoiwa cynowego łączącego płytkę drukowaną z wyprowadzeniami czujnika. Czujnik jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika, gdyż wraz z czujnikiem położenia wału CKP i fajkocewkami tworzy: "aparat zapłonowy". W większości przypadków można go naprawić, przelutowując styki, ja dla pewności przelutowałem też elementy na płytce. 
 
 
 
   
 
   
 
   
 
 
 
 Widoczny na drugim i trzecim zdjęciu kołnierz ze zgrzanego plastiku, ścinamy nożykiem. Tak by było widać szparę na całej długości
 
 
   
 
 
 
 W pokazanym miejscu, podważamy cienkim wkrętakiem. Usłyszymy kliknięcie i czujnik wysunie się z osłony. Widać o-ring uszczelniający, który uszczelni czujnik po ponownym montażu
 
 
   
 
   
 
 
 
 3 Styki widoczne na zdjęciu przelutowujemy. Proszę pamiętać używamy tylko lutownic oporowych (żadnych transformatorówek), jeżeli przelutowujecie również elementy na płytce musicie uważać, gdyż kondensatory i oporniki nie są przewlekane, tylko montowane powierzchniowo, więc mogą przesunąć się na płytce, podczas lutowania. Starą cynę najlepiej usunąć odsysaczem lub linką, nowa cyna poprawi jakość połączenia.
 
 
   
 
 
 
 Po przelutowaniu czyścimy płytkę spirytusem z pozostałości topnika i cyny.
 
 
   
 
 
 
 Składamy dwa elementy, po ściśnięciu elementów usłyszymy kliknięcie, które oznacza, że czujnik jest złożony i uszczelniony .
 
 
   
 
 
 
 Sklejamy klejem epoksydowym, żeby czujnik się nie otworzył od wibracji. Montujemy do silnika.
 
 
   
 
 
 
 Niniejsza instrukcja od dzisiaj jest własnością Mitsumaniaków i może być bez mojej wiedzy kopiowana i publikowana, przez każdego Mitsumaniaka.
 |  
				| _________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony).
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Sedinix   Mitsumaniak
 
 Auto: Galant 1999r SE 2.5 V6 EA5W
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 08 Kwi 2012
 Posty: 63
 Skąd: Lubań
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28-03-2013, 15:29 |   
 |  
               | 
 |  
               | A jak się sprawa ma z silnikiem 2.5 V6 ponieważ am te same błędy ale sam czujnik wygląda inaczej czy przelutowanie tego co znajduje się na płytce coś da ? 
 na czujniku znaczek mitsu i G4T07171 pod spodem 9206
 
 
   
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Kamil_Ziomek   Mitsumaniak
 
 Auto: EA2A 1998
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 8 razy
 Dołączył: 20 Lip 2010
 Posty: 648
 Skąd: Żyraków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30-03-2013, 19:04 |   
 |  
               | 
 |  
               | Spróbuj poprawić wszystkie luty |  
				| _________________ Nie sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika.
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | carismafunpl [Usunięty]
 
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | EleKtrOmaX   Nowy Forumowicz
 
 Auto: Carisma 97" 1.6
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 06 Gru 2009
 Posty: 23
 Skąd: Stargard
 
 | 
            
               |  Wysłany: 15-02-2015, 12:46 |   
 |  
               | 
 |  
               | Uwaga! Jeśli ktoś posiada czujnik o numerze na obudowie: J5T23071A  <-z końcówką "A" to jego również da się naprawić. Wygląda on na poprawioną wersje czujnika używanego na początku produkcji.
 
 
   
 Jest on trudniejszy do rozebrania, ponieważ miejsce łączenia jest dodatkowo sklejone czerwonym sylikonem. Druga trudność polega tym, że połączenia elektryczne są wtopione w plastikową płytkę. Ja rozgrzałem grot lutownicy do 400 stopni i poprawiałem wszystkie połączenia możliwie krótkim dotknięciem grota. Polecam używanie topnika w płynie, oraz lutowia o małej średnicy. Ja znalazłem zimny lut bezpośrednio przy jednej z nóżek czujnika hala.
 
 Podczas próby ciągłości obwodu, pierwsza nóżka czujnika hala powinna mieć połączenie z pierwszym wyprowadzeniem czujnika. Druga z drugim i trzecia z trzecim. Przy czym pierwsza powinna mieć większą rezystancje od pozostałych.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Tomii   Mitsumaniak
 
 Auto: C4, BX, Espace 3
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 17 razy
 Dołączył: 05 Kwi 2010
 Posty: 1889
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 26-04-2015, 15:51 |   
 |  
               | 
 |  
               | wichura1, dobry tutek, ja dodam tylko że czujnik ma wewnętrzną uszczelkę więc nie trzeba go kleić przy składaniu, ja dałem wkręt po drugiej stronie pinów i jest on teraz w pełni rozbieralny: 
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | plecho1   Mitsumaniak
 
 Auto: NX300h
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 583 razy
 Dołączył: 02 Sty 2010
 Posty: 10313
 Skąd: Świdnik
 
 | 
            
               |  Wysłany: 26-04-2015, 18:07 |   
 |  
               | 
 |  
               | Wczoraj z pomocą tego opisu naprawiłem czujnik położenia wału korbowego w Suzuki Liana 1.6 z 2001r. czujnik z Liany ma identyczną budowę. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | icet14   Nowy Forumowicz
 
 Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 10 Mar 2015
 Posty: 11
 Skąd: Kielce
 
 | 
            
               |  Wysłany: 13-08-2015, 17:59 |   
 |  
               | 
 |  
               | Witam. 
 Mam pewien problem dzisiaj rozbierając czujnik chyba go uszkodziłem a chodzi o ten drugi J5T23071A
 Podczas wyciągania pękła jedna ścieżka i nie wiem czy coś jeszcze?
 
 
   
 Da się coś z tym jeszcze zrobić? Mam zamiar to zanieść do kogoś kto się tym zajmuje zawodowo tylko czy da się to naprawić czy lepiej zamówić drugi?
 
 Jeżeli pozostaje mi tylko wymiana to czy pasował będzie ten drugi model? czy zamontować mogę tylko ten sam?
 
 
 
 Czy czujnik wału CKP to czujnik wału korbowego? I gdzie go mogę zlokalizować ponoć da się sprawdzić czy działa. Czy to ten sam czujnik o którym jest w temacie?
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | kevin54   Nowy Forumowicz
 
 Auto: Carisma 1.8 GDI
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 01 Wrz 2015
 Posty: 3
 Skąd: Turek
 
 | 
            
               |  Wysłany: 06-06-2016, 08:02 |   
 |  
               | 
 |  
               | Dzień dobry. Chciallbym odświeżyć temat. W mojej carismie 1.8 gdi szwankuje ten właśnie czujnik. Czy ktoś może  mi dokładnie wytłumaczyć gdzie on się znajduje? I czy jego wymiana (posiadam zapasowy) będzie trudna. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Bizi78   Mitsumaniak
 Reklamożerca.
 
  
 Auto: MSS 1.3 family 01r.
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 824 razy
 Dołączył: 01 Sty 2010
 Posty: 21075
 Skąd: Częstochowa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 06-06-2016, 10:10 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | kevin54 napisał/a: |  	  | Czy ktoś może  mi dokładnie wytłumaczyć gdzie on się znajduje? | 
 Z którego roku masz carismę
   Ogólnie z prawej strony jak stoisz przed maską
  . |  
				| _________________ Gość zobacz moją   zieloną żabę
  . 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | plecho1   Mitsumaniak
 
 Auto: NX300h
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 583 razy
 Dołączył: 02 Sty 2010
 Posty: 10313
 Skąd: Świdnik
 
 | 
            
               |  Wysłany: 06-06-2016, 13:55 |   
 |  
               | 
 |  
               | To raczej tu gdzie zaznaczyłem na czerwono  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | braavoo   Nowy Forumowicz
 
 Auto: Mitsubishi Carisma 1,6 lift
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 09 Paź 2011
 Posty: 1
 Skąd: Kutno
 
 | 
            
               |  Wysłany: 03-04-2019, 12:30 |   
 |  
               | 
 |  
               | W czujniku J5T23071A/0224 wszystko skrojone czerwonym klejem. Można rozebrać ale trzeba to robić ostrożnie. Ja chyba w trakcie otwierania za mocno pociagnąłem i najprawdopodobniej złapałem płytkę. Będę próbował jakoś to naprawić ale to tak mu przestrodze dla innych.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | nemetrix   Nowy Forumowicz
 
  
 Auto: Mitsubishi Lancer VII
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 21 Mar 2019
 Posty: 2
 Skąd: Trójmiasto
 
 | 
            
               |  Wysłany: 01-09-2019, 15:29 |   
 |  
               | 
 |  
               | Dziś powalczyłem z wersją "A" czujnika. Objawy to brak możliwości uruchomienia auta po nagrzaniu silnika. Jak tylko ostygł to od razu normalnie się uruchamiał. Po tym check engine też wywaliło. 
 Generalnie ciężko było rozebrać czujnik, silikon dość mocno trzyma. Poprawiłem wszystkie miejsca do, których było dojście. Zrobiłem krótszą wycieczkę i teoretycznie po nagrzaniu silnika problem ustąpił. Tylko check engine został. Wieczorem zrobię dłuższą trasę testową.
 
 Dzięki powyższym forumowiczom za wklejenie materiałów poglądowych
   czujnik
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | gladi99   Nowy Forumowicz
 gladi99
 
 Auto: Lancer'05 kombi LPG 1,6-98km
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 27 Maj 2013
 Posty: 3
 Skąd: SGL
 
 | 
            
               |  Wysłany: 02-11-2021, 09:18 |   
 |  
               | 
 |  
               | witam u mnie tez coś szwankuje ten czujnik .
 pomiar środkowej ścieżki od pinu do halla =rezystancja 23,3 ohm po podgrzaniu opalarką wartość sią zmieniała do góry.
 prawa(1 ohm) i lewa( 49,6 ohm) ścieżka - wartości stałe.
 pozzdr
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |