 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[C62A 1.5] Nie było, a będzie czyli "komputer pokładowy |
Autor |
Wiadomość |
burst [Usunięty]
|
Wysłany: 09-04-2007, 17:24 [C62A 1.5] Nie było, a będzie czyli "komputer pokładowy
|
|
|
W ramcha świątecznej nudy wykopałem z szafy starego ATmega. Troche zabawy w Bascomie i są już pierwsze efekty. Na początek zabrałem się za wskaźnik spalania chwilowego. Sprawa jest prosta na każdy obrót wału potrzebne są dwa wtryski paliwa, wystarczy zmierzyć ich czas trwania i podstawić do wzoru:
S = RPM * IPW * WW * 30 gdzie:
S - spalanie chwilowe w litrach na godzine
RPM - obroty na minutę
IPW - czas wtrysku (s)
WW - wydajność wtrysku (l/s)
wszystko pomnożone przez 30 bo RPMy trzeba przeliczyć na obroty na sekundę i podzielić przez 2, aby otrzymać ilość otwarć wtryskiwacza na sekundę czyli RPM/60/2, otrzymamy spalanie na 1 sekundę więc trzeba całość pomnożyć przez 3600 i wychodzi na godzinę.
Aby przeliczyć to na spalanie na 100km potrzebna jest jeszcze prędkość ale to nie problem, wyciągnie się z impulsatora w liczniku. Problem stanowi tylko wydajność wtryskiwacza. Wiem, że Lancer ma wtryski B182H ale nigdzie nie znalazłem jego specyfikacji. Z wyliczeń wynika, że wydajność takiego wtryskiwacza to około 12 ml/s. Jeżeli chodzi o metode wyliczenia to wyglądało to tak:
Producent podaje średnie spalanie na trasie 5,5 l/100kmh przy prędkości 90km/h. Więc jadąc z prędkościa 90kmh, szybki odczyt czasu wtrysku (średnio 5,5ms - wacha się między 5-6 ms) i obrotów (jakieś 2500RPM na 5 biegu). Szybkie przeliczenie i wyszło 12 ml/s.
Co do zliczania ilości i czasu otwarcia wtryskiwacza, tu ukłon w stronę MAXa 232, Atmel podłączony do ECU przez złącze diagnostyczne bez problemu pobiera sobie potrzebne informacje tak jak palm czy laptop. Kwestia tylko na ile wydajność wtryskiwacza jaką wyliczyłem pokrywa się z rzeczywistą ? Czy ktoś dysponuje jakąś specyfikacją tego wtryskiwacza ?
W założeniu bajerek ma posiadać funkcje:
- spalanie chwilowe
- spalanie średnie (z ostatnich 100km)
- dystans całkowity
- dystans dzienny
- dystans od ostatniego tankowania
- V max
- V średnią
- Ilość paliwa w zbiorniku (przetwornik AD i odczyt z czujnika w zbiorniku, problem będzie tylko z kalibracją)
- Dystans jaki przejedzie na paliwie jakie mu pozostało, wyliczony na podstawie wcześniejszych pomiarów.
- Przypominanie o włączeniu/wyłączeniu świateł
- Pomiar temperatur wewnętrznej/zewnętrznej
- Ostrzeganie o oblodzeniu
- Odczyt błędów z ECU
W manualu znalazłem, że impulsator w liczniku daje 4 impulsy na obrót. Pytanie tylko ile obrotów na metr ? |
Ostatnio zmieniony przez akbi 04-06-2007, 13:50, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
tom65 [Usunięty]
|
Wysłany: 10-04-2007, 20:13
|
|
|
Ładnie , ostatniej zimy bawiłem się tym tematem i jak by tu powiedzieć do atmegi8 nie wsadzisz tylu opcji .
dysponuję schemacikiem atmega8+ pcf ( żeby był ładnie czas no i procek żeby miał jak co wyliczyć troszkę precyzyjnie)+ 2*16 wyświetlacz ot tak żeby miało co mnie poinformować wsad też bym gdzieś odszukał w archiwach.
utknąłem na wtryskiwaczu a dokładniej na kalibracji wiadomo idealnie nie będzie ale jak obliczyć i wykalibrować rzeczywiste wartości ( każdy pojazdek troszkę inaczej spala)
wiem nalać przejechać znów nalać ( ten sam dystrybutor) obliczyć stałą średnią wtrysku i po kłopocie a z drugiej strony w bascomie nie jestem zbytni orzeł no i stop zrobiłem
Ale chętnie do tematu wrócę - nie lubię zostawiać niedokończonych rzeczy
najlepiej będzie przez PW jeśli ktoś ma ochotę |
|
|
|
 |
burst [Usunięty]
|
Wysłany: 14-04-2007, 21:11
|
|
|
No to odnowie troche temat. Co do procka to ATmega32 to minimum, wyświetlacz mam 4*12. Co do tego co już mi się udało zrobić:
- pomiar przebytego dystansu (pozostaje kalibracja, na odcinku około 3km jest za duży błąd jutro jade za miasto to się sprawdzi - dzisiaj wyszło mi koło 6 impulsów na metr)
- spalanie chwilowe i średnie już zrobione wydajność wtryskiwaczą ustawiłem na 13ml i pokazuje rozsądne wartości
- przypominanie o światłach to banał
- pomiar prędkości, prędkość max i średnia
- pozostaje się pobawić zawartością zbiornika, procek ma wbudowany przetwornik A/D więc nie powinno być trudno
- odczyt błędów z ecu działa bez problemu |
|
|
|
 |
|
|