Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[3.2 DID] Czujnik wypalania DPF na ELM
Autor Wiadomość
jepm 
Forumowicz
jepm

Auto: Pajero IV 3.2 DID 2007
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 30 Paź 2014
Posty: 318
Skąd: Warszzwa
Wysłany: 16-01-2017, 11:34   [3.2 DID] Czujnik wypalania DPF na ELM

No więc znalazłem pierwsze konkretne zastosowanie dla nowego gadżetu – informacja o wypalaniu DPF.

Potrzebujemy wskaźnika temperatury katalizatora (informacje bezpośrednio z czujników DPF w Pajero są dla ELMa niedostępne), wskaźnika otwarcia przepustnicy oraz EGR i ewentualnie temperatury płynu chłodzącego. Oto moje obserwacje

Ogólnie proces wypalania DPF rozpoczyna się od zmiany położenia przepustnicy – przy normalnej jeździe i rozgrzanym silniku mamy odczyt 100% który spada w zasadzie tylko i wyłącznie na postoju ewentualnie przy ściągnięciu nogi z gazu w przypadku jazdy miejskiej. W trakcie normalnej jazdy przy prędkościach powyżej 70 km/h mamy w zasadzie cały czas 100% nawet jeżeli hamujemy silnikiem. Kilkakrotny „samoistny” przypadek spadku otwarcia do 20% wskazania informuje o przygotowaniu do wypalania DPF (prawdopodobnie sprawdzane są parametry).. Równocześnie zostaje zamknięty na stałe zawór EGR (normalnie przy stałej prędkości jeżeli tylko delikatnie naciskamy pedał gazu nie zwiększając obrotów silnika EGR zaczyna się otwierać)

Potem wskazanie przepustnicy spada trwale do 20% i rozpoczyna się wypalanie – widzimy wzrost temperatury katalizatora. Normalnie katalizator rozgrzewa się do maks. ok 450 C na przykład na ostrym podjeździe przy czym bardzo szybko stygnie po zmniejszeniu obciążenia. Przy wypalaniu jest to ponad 650 C. temperatura rożnie bardzo szybko. Cały proces trwa od 5 do 10 minut. Przez cały czas przepustnica jest przymknięta do ok. 20%. I EGR zamknięty bez względu na to czy dajemy gazu czy nie. Procesu nie przerywa zmniejszenie prędkości, hamowanie czy nawet krótkie zatrzymanie. Dopiero dłuższy postój np. na światłach przerywa cykl wypalania.

To co napisałem powyżej dotyczy wypalania „systemowego” tj. następującego w normalnym toku użytkowania – w zasadzie bez tego gadżetu nie mamy o tym pojęcia że w ogóle zachodzi. Kiedyś wydawało mi się że widać to po chwilowym zużyciu paliwa (ten „słupek” na wyświetlaczu) ale teraz mogę powiedzieć że w cale nie jest to oczywiste – nie zaobserwowałem żadnej istotnej zmiany w trakcie wypalania. Wydaje mi się że u mnie po modyfikacjach u Zbyszka wypalanie programowo zachodzi co każde 500 km.

W piątek wyskoczyła mi kontrolka DPF – czego się spodziewałem gdyż przez ostanie 2 tygodnie Misiek nie wyjeżdżał z miasta, a w weekend zrobiłem dłuższą trasę tak wiec mogę jeszcze dodać parę uwag o tym co się dzieje w takim przypadku.

Po pierwsze mitem jest ze aby rozpoczęło się wypalanie samochód musi poruszać się z większa prędkością bądź stała prędkością nie niszą niż ileś tam kilometrów. Próba wypalanie następuje od razu po osiągnięciu roboczej temperatury silnika. I to w zasadzie wystarcza – pierwszy raz zaczął mi wypalać gdy jeździłem po mieście i po prostu zawracałem ! Cofnąłem, dałem gazu i już się zaczęło. I oczywiście nic z tego bo za chwile świtała i koniec zabawy. Drugi raz – wyjazd z warszawy wieczorem. 40 km/h po jerozolimskich z miarę stała prędkością w sznurze samochodów i tylko silnik się zagrzał i już się zaczęło. Na jednych światłach ok. – krótko stałem i ciągle 630-650 C czyli idzie. Na drugich mnie przytrzymało i po 30 sek. koniec zabawy – kontrolka nadal się świeci. Dopiero po wjeździe na 7 dłuższy odcinek i wszystko zaczęło i zakończyło się szczęśliwie.

Po drugie – wydaje mi się ze nie ma co przesadzać z prędkością przy wypalaniu. Powyżej 120 km/h temperatura katalizatora była o dobre 20-30 c niższa niż przy 100 km/h. Oczywiście to temperatura katalizatora ale pewnie pęd powietrza równie skutecznie chłodzi DPF – a tutaj wydaje mi się że im cieplej tym lepiej. W zasadzie od 50 -100 km/h nie ma różnicy. Również wyższe obroty nie wpływają na temperaturę jaki i np. całkowite zdjęcie nogi z gazu. Wysokie obroty mogą jednak w moim mniemaniu pomóc w skutecznym „wydmuchaniu” produktów regeneracji,

Fajną funkcją Torque Pro jest możliwość ustawienia alarmu dla przekroczenia określonego progu wskazań. Dzięki temu jeżeli np. założymy alarm na 450-500 C katalizatora nie musimy nić obserwować aby wiedzieć kiedy zachodzi wypalanie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.