Przesunięty przez: Piwor 14-02-2016, 22:43 |
[Cari 1.8 GDI] Czyszczenie przepustnicy/kolektora/EGR vol.2 |
Autor |
Wiadomość |
fanatyku
Mitsumaniak
Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 06 Wrz 2011 Posty: 109 Skąd: Odchlan
|
Wysłany: 14-02-2016, 18:06 [Cari 1.8 GDI] Czyszczenie przepustnicy/kolektora/EGR vol.2
|
|
|
Mija dokładnie rok czasu od mojej przygody z czyszczeniem kolektora, egr. Nauczony poprzednimi błędami postanowiłem napisać "poradnik" jeszcze raz.
Zacznę od tego, że po roku czasu kolektor wyglądał identycznie jak rok temu czyli był mocno zasyfiony. Do rzeczy.
Schemat rozbiórki dolotu:
Schemat montażu przepustnicy:
Schemat rozbiórki przepustnicy dla bardziej ciekawskich:
Podaję te schematy ponieważ z doświadczenia wiem jaki pojawia się problem gdy poniesie nas fantazja i dokręcimy np przepustnicę za mocno - ja przekręciłem gwinty w kolektorze i musiałem kombinować co zrobić żeby się dobrze trzymała. Można albo przykręcić ją na przelot stosując dłuższe śruby + nakretki albo rozwiercić otwory i zastosować sprężynki do naprawy gwintów. Są to komplikacje więc lepiej zapobiegać niż leczyć Zaopatrzyłem się w 2 klucze dynamometryczne: 5-30Nm i 30-210Nm. Dopiero po ich użyciu zobaczyłem, że dokręcanie wszystkiego "na siłę" nie zawsze ma sens.
Zaczynamy od demontażu i czyszczeniu przepustnicy:
U mnie najlepiej sprawdza się szmatka + alkohol izopropylowy, czyścimy dokładnie klapkę oraz obudowę tak żeby nie zapchać bypass'ów ani innych otworów! Nie dotykamy TPS, śruby SAS oraz fixed SAS. Ruszenie tego powoduje konieczność regulacji przepustnicy (jest kilka wersji tej regulacji, pisałem o niej w innym temacie więc tutaj to pomijam).
U mnie śrubką SAS była całkowicie rozwalona więc nie było możliwości regulacji przepustnicy, zamieniłem ją na inną.
Sprawdzamy stan silniczka krokowego. Jest skręcony bardzo miękkimi śrubkami, które łatwo się wyrabiają. Radzę naciąć je brzeszczotem, odkręcić a następnie zastąpić czymś twardszym:
Czyścimy delikatnie krokowca pamiętając o tym jak był złożony (nie zgubić sprężynki!). Jeśli chodzi o ustawienie magnesu to ja wkręcałem go na sam dół. Łożyska można czymś przesmarować - ja używałem oleju silinowego.
Jeśli uszczelka od przepustnicy była uszkodzona wymieniamy ją na nową (koszt uszczelki - 21zł, na zdjęciu uszczelka po roku czasu używania):
Po wyczyszczeniu przepustnicy, krokowca zabieramy się za odkręcenie dolotu. Mi zajmuje to mniej niż godzinę. Odkręcamy wszystki śrubki od wtyczek/przewodów, odpinamy wężyk podciśnienia od hamulca, odkręcamy linkę od gazu, demontujemy fajkocewki, odkręcamy śruby mocujące kolektor do bloku silnika oraz 2 śruby na klucz 14 od strony podszybia. Można to zrobić wkładając tam rękę ale dużo łatwiej jest od dołu jeśli ma się dostęp np do kanału. Nie zapominamy o śrubie od rezonatora (ten czarny, plastikowy pojemnik) która jest przykręcona poniżej tych 2 śrub. Jeśli o niej zapomnimy to sporo się naszarpiemy i w najlepszym wypadku urwiemy dolne mocowanie rezonatora
Musimy też pamiętać o odłączeniu wężyka i 2 wtyczek podpiętych do kontrolerów podciśnienia (?), które znajdują się w okolicach listwy paliwowej.
Po demontażu kolektora dolotowego możemy pokusić się o zdjęcie pokrywy (sporo śrubek do odkręcenia) oraz o przeczyszczenie dokładnie bloku, ewentualnie wymianę uszczelki pokrywy...
U mnie wyglądało to nieciekawie:
Zwróćmy też uwagę na to czy w gniazdach świec nie ma oleju - jeśli jest to wróży nam to rozbiórkę rozrządu i wymianę uszczelki pomiędzy dwoma połówkami głowicy.
Po wyszarpaniu kolektora odpinamy wszelkie wężyki, wykręcamy nypel do którego przychodzi wężyk podciśnienia układu hamulcowego, odkręcamy wyżej wspomniane kontrolery podciśnienia (4 długie śruby) i możemy zabrać się za czyszczenie. Demontujemy też rezonator, ja zalałem go benzyną ekstrakcyjną i dokładnie wypłukałem. Trzeba zwrócić uwagę na wyczyszczenie oringu, który znajduje się między rezonatorem i kolektorem taż żeby był szczelny.
Sprawdzałem różne preparaty, u mnie najlepiej sprawdził się płyn K2 AKRA do czyszczenia silników (nie kupuje spray tylko zbiornik 5l za 30zł) oraz wcześniej wspomniany alkohol. Zalewam kolektor akrą, czyszczę szczotką do butelek, następnie płukanie pod ciśnieniem choćby na myjni samochodowej jeśli nie macie w domu sprzętu i płukanie alkoholem lub benzyną ekstrakcyjną.
Kolektor po czyszczeniu i płukaniu:
Od strony przepustnicy przychodzi zawór EGR. Należy zwrócić uwagę na drożność kanałów z tej strony. Jest tam dokładnie 6 otworów, które trzeba dobrze przepchać używając drutu lub ciśnienia:
Kolektor odkładamy do wyschnięcia i demontujemy EGR. Znajduje się on tuż obok kolektora, od strony przepustnicy. Jedna wtyczka, 2 wężyki, 3 śruby przykręcone do bloku silnika od strony wtrysków. Po demontażu kolektor trzeba rozkręcić (2 śruby) i dobrze wyczyścić "rurkę" oraz sam EGR:
Jest w nim sporo syfu, najlepiej sprawdza się np szczoteczka do zębów:
Rurkę czyściłem wcześniej wspomnianą AKRĄ, sam EGR bardziej ostrożnie benzyną ekstrakcyjną. Przy czyszczeniu możemy sprawdzić czy zawór EGR nie jest zacięty, czy otwiera się i zamyka - używając choćby śrubokręta.
Pamiętamy oczywiście o wymianie uszczelek...
Koszt 12 i 15zł. Zwracam na to uwagę ponieważ u mnie gdzieś była nieszczelność, dostawało się lewe powietrze i przez to był problem z obrotami. Na schematach są zaznaczone prawidłowe montaże uszczelnień oraz odpowiednie momenty dokręcania śrub.
Pytania? Pisać |
|
|
|
 |
Brikston
Forumowicz

Auto: Carisma 2001 1.8 GDI Avance
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 09 Lis 2006 Posty: 271 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 15-03-2016, 21:04
|
|
|
To ja mam pytanie:0
Czy zauważyłeś różnice w pracy silnika, mocy, zeywnosci itp. po tym czyszczeniu?
Co Cie sklonilo do czyszczenia, miales jakieś niedobre objawy pracy silnika?
Pozdr:) |
_________________ Mitsubishi Carisma 2001 1.8 GDI Avance
 |
|
|
|
 |
Chris007
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Kwi 2016 Posty: 1 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 24-04-2016, 17:51
|
|
|
Witam.
Mam problem z Mitsubishi Carismą 1.8 GDI 2000r po dłuższej jezdzie zapala się kontrolka Check Engine i auto traci moc.
Co może być przyczyną? |
|
|
|
 |
ross
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI 97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 309 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: 21-10-2018, 10:50
|
|
|
Dołączę do tematu. Mam problem z obrotami [wolne 1500-2500] po czyszczeniu przepustnicy. Która uszczelka pod przepustnicę bo znalazłem trzy typy -MD322990 ,MD184046 , MD420877 i czy warto kupić ten czujnk TPS link https://allegro.pl/mitsubishi-carisma-1-6-1-8-czujnik-przepustnicy-i7570472980.html i czy ten zamiennik jest dobry, bo mierzyłem napięcie na starym było 0.7V, a przy następnym pomiarze napięcie zanikło. CARISMA 1.8 GDI z września 97roku. Proszę o poradę. |
_________________ Ross |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 822 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 20981 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 21-10-2018, 11:00
|
|
|
ross napisał/a: | Która uszczelka pod przepustnicę bo znalazłem trzy typy |
Podaj na PW nr, vin to ci podam nr. OE uszczelki.
Po czyszczeniu robiłeś naukę obrotów
Komp wywala jakiś błąd
Kręciłeś coś samodzielnie śrubkami na przepustnicy |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
ross
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI 97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 309 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: 21-10-2018, 12:03
|
|
|
Bizi78 napisał/a: | ross napisał/a: | Która uszczelka pod przepustnicę bo znalazłem trzy typy |
Podaj na PW nr, vin to ci podam nr. OE uszczelki.
Po czyszczeniu robiłeś naukę obrotów
Komp wywala jakiś błąd
Kręciłeś coś samodzielnie śrubkami na przepustnicy | Nie ruszałem czujnika przepustnicy tylko dokonywałem pomiaru TPSa na 2 i 3 pin w porzednim poście podałem parametry ,naukę wolnych robiłem i było 800 ale po przejechaniu kilku kilometrów wolne obroty poszły w górę. , Check zapalał się na wolnych obrotach 1500-2500 i po dodaniu gazu gasł. |
_________________ Ross |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 822 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 20981 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 21-10-2018, 12:15
|
|
|
ross napisał/a: | Check zapalał się na wolnych obrotach 1500-2500 i po dodaniu gazu gasł. |
A jaki konkretnie błąd pokazuje |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
ross
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI 97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 309 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: 21-10-2018, 12:37
|
|
|
Bizi78 napisał/a: | ross napisał/a: | Check zapalał się na wolnych obrotach 1500-2500 i po dodaniu gazu gasł. |
A jaki konkretnie błąd pokazuje | Kasował się bo zapalał się na chwilę. |
_________________ Ross |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 822 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 20981 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 21-10-2018, 14:01
|
|
|
ross napisał/a: | Kasował się bo zapalał się na chwilę. |
Błąd powinien się zapisać w sterowniku.
Spróbuj wymrugać błąd poprzez zworke w obd. |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
ross
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI 97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Kwi 2012 Posty: 309 Skąd: Sandomierz
|
Wysłany: 21-10-2018, 15:18
|
|
|
Bizi78, Jutro spróbuję evoscanem.Wysłałem VIN pw . |
_________________ Ross |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 822 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 20981 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 21-10-2018, 15:25
|
|
|
ross napisał/a: | Wysłałem VIN pw . |
Coś nie doszło . |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
|