Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Użytkowanie skrzyni Sst i napędów
Autor Wiadomość
Jurgeen 
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi lancer ralliart
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2019
Posty: 11
Skąd: Dzikowiec Kłodzki
Wysłany: 22-05-2019, 17:22   Użytkowanie skrzyni Sst i napędów

Witam wszystkich!

Od niedawna jestem posiadaczem Lancera Ralliart'ta z skrzynia Sst.

Ponieważ jest to mój pierwszy samochód z automatyczną skrzynia i napedami 4x4 zastanawiam się jak powinno wyglądać użytkowanie takiego auta na codzień aby zachować wysoką żywotność.

Słyszałem że np. na postoju np. na światłach dobrze jest zaciągnąć ręczny i przełączyć na P lub N aby nie powstawały naprężenia w napędach lub skrzyni.

Proszę osoby znające się na temacie o wypowiedzenie się w tej kwestii i napisanie podobnych do w/w uwag.

Pozdrawiam
 
 
LukasiusPomorze 
Mitsumaniak

Auto: Ralliart 2009
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2016
Posty: 114
Skąd: Pomorze
Wysłany: 24-05-2019, 13:45   

Cześć, gratuluję Ralliarta i witam na forum.

W zasadzie nie ma specjalnych wymagań co do użytkowania samochodu, których nie spotkałbyś w innych uturbionych autach z napędem 4x4.

Jak chcesz sobie pobajerzyć to pamiętaj :
-zanim wbijesz pedał gazu w podłogę rozgrzej silnik (ok10min),
-jak chcesz wystartować jak rakieta bujnij autem niech się toczy i dopiero wtedy gaz w podłogę,
-używaj trybu sport,
-co jakiś czas daj odpocząć skrzyni

SST to całkiem mocna skrzynia więc jak nie będziesz korzystał z "launch control" to posłuży tobie dłużej.

Nie przesadzałbym z wachlowaniem drążkiem skrzyni biegów by zniwelować naprężenia na postoju, pamiętaj że chłopaki co to budowali brali takie sytuacje pod uwagę przy projektowaniu.
W teorii jak wciśniesz hamulec to SST powinna się rozsprzęglić, a w trakcie odpuszczania hamulca następuje zasprzęglenie dzięki czemu auto nie stacza się na wzniesieniu.

Mimo że jest to automatyczna skrzynia biegów to dobrze jej podpowiadać co chce się zrobić ponieważ w trybie "normal" będzie dążyła do załączenia jak najwyższego biegu by obniżyć spalanie.

Jak zapewne wiesz w skrzyniach dwusprzęgłowych dwa biegi są zawsze załączone ale tylko jeden zasprzęglony, a który z biegów zostanie załączony jako następny zależy głównie od wychylenia pedału gazu i prędkości pojazdu(tak w wielkim skrócie).

Żeby to lepiej zobrazować dojeżdżając do świateł na 5-tym biegu auto zwalnia, a SST przygotowuje 6 bieg bo pragnie niskiego spalania natomiast dodając trochę gazu SST przygotuje 4 bieg bo dostała sygnał że nie będziemy się zatrzymywać.

Wszystkiego nauczysz się jak trochę pojeździsz.

Nie wiem w jakim stanie jest auto więc podpowiem tobie byś sprawdził :

-kiedy były wymieniane ostatnio oleje (silnik, dyfry, skrzynia SST, ACD...) ?,
-Jaki olej był lany do silnika i SST ?,
-czy był wymieniany łańcuch rozrządu i pompa wody,
-czy pompa ACD była regenerowana / serwisowana (czy ktoś do niej zaglądał) ? Warto do niej zajrzeć jeśli niebyła rozbierana wcześniej,
-ile oleju jest w ACD (zbiorniczek jest w bagażniku i kierowcy często zapominają sprawdzić stan,
-czy bierze olej i w jakich ilościach,
-czy były sprawdzane luzy zaworowe,
-czy były wymieniane cewki zapłonowe i świece,
-dla nadgorliwych : kompresję na sucho i mokro (na rozgrzanym silniku czyli 80stopni),
-dla nadgorliwych : szczelność dolotu,

Pamiętaj by podczas wymiany oleju wymieniać na ten sam ( Nie zmieniamy oleju z gorszego na lepszy ! ).

Warto także zrobić loga np w serwisie bo jeżeli coś odbiega od normy albo któryś z czujników zaczyna się gubić to będzie to widoczne. Nie ma nic gorszego od awarii w trasie na długo wyczekiwanym urlopie.

Trochę dużo tego wyszło :)

Ogólnie Ralliart to solidne auto i by tak pozostało warto zainteresować się powyższymi punktami.
_________________

Ostatnio zmieniony przez LukasiusPomorze 30-05-2019, 08:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Mazin89 
Forumowicz


Auto: Lancer Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 11 Lip 2017
Posty: 433
Skąd: Siedlce
Wysłany: 25-05-2019, 20:21   

Nie sugeruj się tym co mówi ASO , że wymiana oleju co 105 lub 115 tys. km. Wymieniaj nie rzadziej niż co 60 tys. Na forum Evo.org dowiedziałem się, że SST słabo toleruje zamienniki, (no może poza Red Line ale jest on jeszcze droższy od Dia Queen) więc ja zalewam OEM. Jeżeli chodzi o wymianę oleju lepiej nie lekceważyć tego.

Również spotkałem się z wieloma opiniami że ciągłe przełączanie na P lub N nie wpływa dobrze na skrzynię więc ja tego nie robię na światłach czy krótszych postojach. Jak chwile dłużej to N.

Stosuj do jazdy łopatki - większy fun i wg. moich obserwacji trochę mniejsze spalanie, choć nie zawsze bo kusi żeby zredukować i pocisnąć do czerwonego pola. Aczkolwiek nie polecam "piłowania" na zimno. Olej w skrzyni musi się rozgrzać a skrzynia ma tendencje do przeciągania biegów. Po 10 - 15 minutach to mija.

LukasiusPomorze napisał/a:
W teorii jak wciśniesz hamulec to SST powinna się rozsprzęglić, a w trakcie odpuszczania hamulca następuje zasprzęglenie dzięki czemu auto nie stacza się na wzniesieniu.


Czy tak jest to nie wiem, ale warto pamiętać, że działa to również na płaskim przez co auto pełza.

Poza tym parę praktycznych rzeczy: holowanie im krócej tym lepiej, skrzynia w pozycji N. No i oczywiście albo na 4 kołach albo całkowicie na lawecie. Nigdy za przednią oś, a tylna toczy się po drodze.
Pamiętaj że jak padnie całkowicie aku, to może być problem ze skrzynią bo nie przełączysz z P na N. Ja raz się tak zdziwiłem, ale na szczęście udało mi się rozwiązać ten problem, ale już myślałem, że auta nie ruszę.

No i jedno z moich doświadczeń: gdy masz lewar w pozycji P samochód odpalisz bez wciskania hamulca. Natomiast jak masz w pozycji N musisz wcisnąć hamulec żeby rozrusznik zakręcił. Ja się tak zdziwiłem jak stojąc na długim wahadle chciałem odpalić. Ale to był pierwszy miesiąc od zakupu. W pozycji D i R w ogóle nie odpalisz.

LukasiusPomorze napisał/a:
SST to całkiem mocna skrzynia więc jak nie będziesz korzystał z "launch control" to posłuży tobie dłużej.


Launch Control w RA?
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 25-05-2019, 22:37   

Mazin89 napisał/a:
holowanie im krócej tym lepiej


:shock: :shock: :shock: Znaczy to krócej to wciągnięcie na lawetę? Holować AWD z AT? Proszenie się o drogie problemy.

Skoro to 2 sprzęgłówka pewnie nie lubi też:
- ruszania i podjazdy pod górę z małą prędkością (jak sprzęgło jeszcze ślizga)
- holowania przyczepy (przy ruszaniu większe obciążenie dla sprzęgła)

Mazin89 napisał/a:

Launch Control w RA?


Zmiany w sofcie (z EVO) albo mowa o pompowaniu gazem obrotów (ktoś to pokazywał na YT ale pewnie sprzęgło obrywa sporo) ale to nie LC bo raczej nie spina napędów wstępnie.
 
 
Mazin89 
Forumowicz


Auto: Lancer Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 11 Lip 2017
Posty: 433
Skąd: Siedlce
Wysłany: 26-05-2019, 01:17   

krzychu napisał/a:
Zmiany w sofcie (z EVO) albo mowa o pompowaniu gazem obrotów (ktoś to pokazywał na YT ale pewnie sprzęgło obrywa sporo) ale to nie LC bo raczej nie spina napędów wstępnie.


Zmiany w sofcie to już widziałem, ale fabrycznie nie słyszałem żeby RA miał LC. Tak samo można wgrać tryb SSport z Evo.

krzychu napisał/a:
Znaczy to krócej to wciągnięcie na lawetę? Holować AWD z AT? Proszenie się o drogie problemy.


Róznie bywa. Czasami z jakiś powodów nie można wciągnąć na lawetę albo wezwać lawety. Nie wiem co mówi instrukcja do SST (nie mam po Polski), ale DSG pozwala na holowanie z niską prędkością na niewielkich dystansach.
 
 
Jurgeen 
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi lancer ralliart
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2019
Posty: 11
Skąd: Dzikowiec Kłodzki
Wysłany: 27-05-2019, 11:18   

Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi, ale chciałbym się jeszcze dopytać

1) Rozumiem że luzy zawodowe warto sprawdzić mimo hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego (ralliart 2009)?

2)Jak to jest z tym olejem w skrzyni sst, ponieważ poprzedni właściciel mówił że znajomy wymienił olej w skrzyni automatycznej innej marki i miał poważne problemy, oraz jego mechanik z mitsubishi także doradzał, jak dla mnie na logikę powinno się wymieniać tak samo jak olej w silniku :P
Lecz mam trochę metalik i wolę się jeszcze was poradzić. Autko ma podobno 110 tys przebiegu więc według karty serwisowej w sam raz.

3) I jeszcze jedno pytank co ile należy wymieniać rozrząd w tym modelu.

Pozdrawiam
 
 
Bizi78 
Mitsumaniak
Reklamożerca.


Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 20986
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 27-05-2019, 11:55   

Jurgeen napisał/a:
1) Rozumiem że luzy zawodowe warto sprawdzić mimo hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego (ralliart 2009)?

W RA są szklanki jak w zwykłych lancerach.
Jurgeen napisał/a:
3) I jeszcze jedno pytank co ile należy wymieniać rozrząd w tym modelu.

Tutaj masz listę czynności serwisowych dla RA.
https://www.mitsubishi.pl...ralliart_9A.pdf
_________________
Gość zobacz moją zieloną żabę :D .
 
 
Mazin89 
Forumowicz


Auto: Lancer Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 11 Lip 2017
Posty: 433
Skąd: Siedlce
Wysłany: 27-05-2019, 16:08   

Jurgeen napisał/a:
2)Jak to jest z tym olejem w skrzyni sst, ponieważ poprzedni właściciel mówił że znajomy wymienił olej w skrzyni automatycznej innej marki i miał poważne problemy, oraz jego mechanik z mitsubishi także doradzał, jak dla mnie na logikę powinno się wymieniać tak samo jak olej w silniku :P


Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi, ale wg ludzi z evo.org którzy mają doświadczenia z tą skrzynią, słabo ona przyjmuje zamienniki, ewentualnie Red Line, ale jest droższy niż OEM. Ja postanowiłem nie testować na swojej skrzyni. zbyt droga impreza. Pisałem o tym wcześniej.

Jurgeen napisał/a:
Lecz mam trochę metalik i wolę się jeszcze was poradzić. Autko ma podobno 110 tys przebiegu więc według karty serwisowej w sam raz.


Z tym metalikiem też nie rozumiem, ale to Ci też już pisałem. Wymiana co 60 tys. więc jeżeli jeszcze nikt tego nie robił, to czas najwyższy.

Bizi78 napisał/a:
Tutaj masz listę czynności serwisowych dla RA.
https://www.mitsubishi.pl...ralliart_9A.pdf


Właśnie tutaj nie ma nic o rozrządzie a nawet łańcuch nie jest wieczny.
 
 
Bizi78 
Mitsumaniak
Reklamożerca.


Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 20986
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 27-05-2019, 17:58   

Mazin89 napisał/a:
Właśnie tutaj nie ma nic o rozrządzie a nawet łańcuch nie jest wieczny.

Dlatego, że nie wymienia się go jak paska (przebieg lub lata) tylko dopiero jak zacznie wydawać dziwne odgłosy spod pokrywy :wink: .
_________________
Gość zobacz moją zieloną żabę :D .
 
 
Mazin89 
Forumowicz


Auto: Lancer Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 11 Lip 2017
Posty: 433
Skąd: Siedlce
Wysłany: 27-05-2019, 20:14   

Bizi78 napisał/a:
Dlatego, że nie wymienia się go jak paska (przebieg lub lata) tylko dopiero jak zacznie wydawać dziwne odgłosy spod pokrywy :wink: .


czyli leczenie objawowe dopiero :)
_________________
Mitsubishi Lancer Ralliart 2010
290KM/400NM

https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=107187
 
 
Bizi78 
Mitsumaniak
Reklamożerca.


Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy
Dołączył: 01 Sty 2010
Posty: 20986
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 27-05-2019, 21:13   

Oczywiście nikt nie broni ci wymieniać: łańcuch, napinacz i ślizgi np. co 60-100kkm, ale to trochę szarpnie po kieszeni za same ww graty około 800zł 8) .
_________________
Gość zobacz moją zieloną żabę :D .
 
 
LukasiusPomorze 
Mitsumaniak

Auto: Ralliart 2009
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2016
Posty: 114
Skąd: Pomorze
Wysłany: 30-05-2019, 09:12   

Jurgeen napisał/a:

3) I jeszcze jedno pytanko co ile należy wymieniać rozrząd w tym modelu.


Rozrząd wymieniamy gdy :
- na wyświetlaczu pojawi się trójkąt z wykrzyknikiem i serwis zdiagnozuje wyciągnięty łańcuch,
- przejedziemy 100 000km lub auto ma >5 lat,
- jeździmy naprawdę ostro na stałej nawierzchni np po torze (łańcuch nie lubi nagłych naprężeń),

Komputer w samochodzie monitoruje wyciągnięcie łańcucha rozrządu więc jak zrobisz log'a to będziesz dokładnie wiedział.

Jak już pojawi się potrzeba wymiany łańcucha rozrządu to postaraj się by zrobiła to osoba rzetelna posiadająca wiedzę i zabezpieczenie finansowe...

Pomyłka podczas wymiany łańcucha może zamienić silnik w stolik do kawy dlatego wspomniałem o zabezpieczeniu finansowym.

Łańcuch przeszedł lift - dopilnuj byś dostał mocniejszy.
_________________

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.