Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[Cari 1.6] Sterowanie pracą wentylatora chłodnicy
Autor Wiadomość
hidrillez
[Usunięty]

  Wysłany: 29-05-2007, 12:44   [Cari 1.6] Sterowanie pracą wentylatora chłodnicy

Witam

Zaczęły się upały. Do tego doszły większe niż zwykle korki na mieście i zaobserwowałem w swojej Cari (1.6, bez klimy) niepokojące zjawisko - nie załącza się wentylator chłodnicy, mimo że strzałka wskaźnika temp. podchodzi momentami pod max., tzn. wychyla się do jakichś 3/4, a nawet 4/5 skali :!: :!: :!:
Wcześniej wentylator nigdy mi się nie załączał bo po prostu nie było po temu warunków. Temp. płynu nigdy nie wzrastała powyżej połowy skali, więc nie było pytań ...
W manualu jakoś nie wyklarowano co steruje załączaniem się wentylatora (ECU na podstawie odczytu z czujnika na termostacie, czy też jakiś oddzielny termowłącznik - takowego zresztą nie zlokalizowałem nigdzie). W tym wątku:
czujnik
koledzy stwierdzili, że to jednak ECU ... ale to dotyczyło Cari 1.8. Czy w Cari 1.6 jest podobnie ? W jakiej pozycji w strzałki wskaźnika kolegom zazwyczaj załącza się wentylator chłodnicy ? Bo tak jak u mnie, to chyba nie jest normalnie :?
Aha ... silnik wentylatora jest sprawny, bo sprawdziłem podłączając go na krótko.

Pozdrawiam
 
 
wegiel
[Usunięty]

Wysłany: 29-05-2007, 13:35   

No to kiepsko. U mnie jak wyjdzie troche poza polowe, powiedzmy 3/5 to odpala sie machina i blyskawicznie temperatura plynu spada do polowy.
 
 
leser
[Usunięty]

Wysłany: 29-05-2007, 14:32   

U mnie wskazówka temperatury płynu zawsze jest troszkę przed połową tak 40-45% i trzyma się stabilnie.
Jak było bardzo gorąco to dochodziło do 50 % ale ngdy nie przekroczyło połowy chyba z tego co pamietam...
 
 
Amadeus
[Usunięty]

Wysłany: 29-05-2007, 14:40   

Cześć

Mam od grudnia taką samą Cari co Ty. Ale od początku, kupiłem swoją od pierwszego właściciela (krajowa kupiona w salonie i serwisowana w ASO) mam wszystkie faktury z wizyt w ASO (gościu wymieniał tam nawet klocki). Zauważyłem przy analizowaniu tych faktur, że trzy razy był w serwisie z przyczyny “...przegrzewania sie auta...” więc to może być typowa usterka tego modelu/rocznika. Wieczorem napisze co mu zdiagnozowali i wymieniali za każdym razem.

U mnie tak jak u Lesera wskazówka jeszcze nie przekroczyła połowy skali.
 
 
hidrillez
[Usunięty]

Wysłany: 29-05-2007, 15:18   

Dzięki wielkie za odpowiedzi

Więc słusznie podejrzewałem, że jest nie teges :cry:
Dopóki nie postałem sobie w korkach ok. 20-30 min. przy 30oC na zewnątrz wskazówka też trzymała się zawsze stabilnie na 40-45% skali, więc sądziłem, że wentylator to w Cari taki gadżet "na wszelki wypadek". Jednak tak nie jest. Oczywiście gdyby wentylator się załączył przy przekroczeniu połowy skali, temp. natychmiast by spadła (jak w przypadku wegla i prawdopodobnie lesera)
Dodam jeszcze, zaraz po zakupie wymieniałem czujnik temp. płynu (ten przy termostacie) na nowy, ponieważ w starym ułamało się złącze i w ogóle nie miałem wskazań temp. (to jeszcze zimą). Zakładam zatem że nowy czujnik = sprawny.

A "przegrzewanie się" auta, to dziwnie sformułowana usterka. Ciekawe jak to dokładnie wyglądało.

Wieczorem spróbuję zająć się sprawdzeniem obwodu wentylatora. Z manuala by wynikało, że za załączenie wentylatora odpowiada impuls elektr. podawany na jeden z przekaźników w skrzynce bezpieczników. Impuls zwiera styk w przekaźniku, co uruchamia wentylator. A może się mylę ? Ktoś coś wie na ten temat ? Tylko skąd ten impuls i w jakich sytuacjach jest/powinien być generowany ??
 
 
Matejko 
Mitsumaniak
Macho Paczo


Auto: IS220D
Kraj/Country: Australia
Pomógł: 146 razy
Dołączył: 04 Kwi 2005
Posty: 7054
Skąd: Calish4nia
Wysłany: 29-05-2007, 16:21   

no dobra a termostat?? w sumie to jeszcze sprawdz czy masz plyn, no i jesli wskazowka nie dochodzi do czerwonego pola to raczej sie nie przegrzewa - a nie masz tak ze dochodzi do ktoregos miejsca na skali po czym opada ??
_________________
Mateusz <Matejko>
Nissan Juke
Mazda 2
Lexus IS220D
Calish4nia

dużo jeżdże i lubię jeździć, ale jak jeżdżę po autostradach, to czasami zdarza się, że widze takich wariatów co zapieprzaja, aż głowa puchnie... ledwo co ich wyprzedzam
 
 
 
hidrillez
[Usunięty]

Wysłany: 30-05-2007, 00:03   

Płyn jest. W sumie to nie wiem, wprawdzie, jak ze sprawnością zaworu przy korku chłodnicy (bo nie zauważyłem, żeby się kiedyś płyn do zbiorniczka przelewał), ale to chyba bez związku z tym akurat tematem ... W ogóle to trochę dziwne rozwiązanie z tym układem chłodzenia w Cari ...
Termostat na 99% sprawny. Po ruchu strzałki na wskaźniku wnioskuję, że się płynnie otwiera i przymyka w funkcji temp. płynu. Strzałka, w miarę nagrzewania się płynu po rozruchu silnika, płynnie wedruje do swej stałej pozycji na 40-45% skali i się już stamtąd nie rusza w normalnych warunkach eksploatacji. Dopiero jak postoję w korku w upalny dzień to się dalej wychyla - ale to już, zdaje się, przy pełnym otwarciu termostatu. Jednak wystarczy, że ruszę i przejadę 200 m, pęd powietrza schładza płyn i wskazówka się cofa. Jestem jednak zdania, że wcześniej powinien się załączyć wentylator. Po to jest. A czerwone pole to mogłoby już oznaczać zniszczenia :( Gdy strzałka dochodzi do 3/4 skali włączam na full ogrzewanie - pomaga :P

Z braku kabelka nie mogłem sprawdzić dziś ciągłości przekaźnika. Zrobię to jutro i poinformuję. Może to ten przekaźnik padł i styk się w nim nie zwiera ... gorzej jak przekaźnik nie dostaje prądu od ECU :|
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 30-05-2007, 07:18   

1. bezpiecznik na którym jest obwód wentylatora
2. przekaźnik który ten obwód obsługuje
3. wentylator

ja bym zaczął od sprawdzenia bezpiecznika i podpięcia na krótko samego wentylatora by sprawdzić czy silnik działa
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
CichyTom
[Usunięty]

Wysłany: 30-05-2007, 09:39   

saphire napisał/a:
ja bym zaczął od sprawdzenia bezpiecznika i podpięcia na krótko samego wentylatora by sprawdzić czy silnik działa


hidrillez napisał/a:
Aha ... silnik wentylatora jest sprawny, bo sprawdziłem podłączając go na krótko.

wobec czego pozostaje ten przekaźnik

hidrillez - mam takie same objawy w swojej. Od 2 czy 3 miesięcy.
Mam klime, więc jak tylko widzę, że waha się zbyt mocno w prawo - tak na 3/4 to włączam klimę i spada do swoich normalnych 9/20. Z reguły jedno takie załączenie wentylatora poprzez klimę reguluje skutecznie proces i potem już załącza się prawidłowo.
Nawet jak nie stałem w żadnym korku, tylkow trasie po 100 - 200 km też wskazywał w pewnym momencie na 3/4 (jak gdzieś się na światłach zatrzymałem nawet na chwilę).
Rozmawiałem z japanezee i on stwierdził, że być może to coś to - dokladnie nie pamiętam, bo to z miesiąc temu było :mrgreen: , być może właśnie mówił o przekaźniku - ale mialo kosztować ok. 40 zł i miało rozwiązać problem na amen.
Jak chcesz hidrillez to zadzwoń do japanezee i z nim pogadaj.
 
 
leser
[Usunięty]

Wysłany: 30-05-2007, 14:59   

do sprawdzenia termostat
i wszystko na drodze wentylator - przekaźnik - bezpiecznik

właśnie zrobiłem foto, taką temperaturę mam na codzień:

Nie prostopadle do zegarów ale perspektywa lekko ukośna z widoku kierowcy.
 
 
mlun 
Mitsumaniak
Fanatic of GDI


Auto: Carisma 98 GDI LS
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2834
Skąd: Otwock
Wysłany: 30-05-2007, 18:27   

Hymm a może poma daje ciała i nie tloczy płynu chłodzącego?
_________________
Carisma 1,8 GDI Honda Accord VII 2.0
 
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 30-05-2007, 18:38   

Oj doszliśmy już, że mu się wiatrak nie włącza. Teraz rozważamy powody jego niechęci do działania. Wykluczyliśmy już silnik bo zapięty na krótko brangla, pozostaje jeszcze wykluczyć przekaźnik, bezpiecznik, czujnik temperatury, połączenia kabelków i złączek.
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
hidrillez
[Usunięty]

Wysłany: 30-05-2007, 21:04   

No ... wiedziałem, że tak będzie :x
Posprawdzałem właśnie przekaźniki (są zdaje się 2 - jeden w skrzynce bezpieczników w komorze silnika, drugi w skrzynce w kokpicie) oraz bezpiecznik (30A w skrzynce w komorze silnika). Wszystko git.
W dodatku pomierzyłem napięcia. Gdyby przekaźnik z komory silnika zwierał (pod wpływem napięcia, jakie powinien w odpowiednim momencie dostać na 2 swoje nóżki), wentylator by pracował. Tzn. ostateczny obwód zasilania wentylatora zachowuje ciągłość i jest pod prądem, tylko nie zamyka go (sprawny!!!) przekaźnik, który nie dostaje napięcia w należytym momenci . Dlaczego :?: To jest właśnie problem ... Albo może dostaje napięcie, tylko za małe do zwarcia przekaźnika. Nie wiem :(

Poza tym, to nie do końca łapię jak wygląda cały schemat el. zasilania wentylatora. Po co aż 2 przekaźniki ? Co tak naprawdę podaje napięcie na "prądowe" nóżki przekaźnika z komory silnika i jakie to musi być napięcie ?

A może jeszcze inaczej. Może układ zasilania went. uruchamia się jedynie przy pełnym otwarciu termostatu i jeśli termostat jest niesprawny (o czym nie wiem), nie otwiera się całkowicie, to went. jest blokowany brakiem sygnału pełnego otwarcia termostatu. Możliwe to ? Czy bredzę ? Czy w ogóle ECU może zbierać sygnał stopnia otwarcia termostatu ?

leser - u mnie sytuacja na wskaźniku temp. wygląda identycznie
CichyTom - przy klimie masz 2 wentylatory i ten drugi załącza się automatycznie po włączeniu klimy. Ale ten pierwszy zapewne tak jak umnie milczy.
 
 
leser
[Usunięty]

Wysłany: 30-05-2007, 21:30   

hidrillez napisał/a:
A może jeszcze inaczej. Może układ zasilania went. uruchamia się jedynie przy pełnym otwarciu termostatu i jeśli termostat jest niesprawny (o czym nie wiem), nie otwiera się całkowicie, to went. jest blokowany brakiem sygnału pełnego otwarcia termostatu. Możliwe to ? Czy bredzę ? Czy w ogóle ECU może zbierać sygnał stopnia otwarcia termostatu ?

Jeżeli termostat się całkiem nie otwiera, wtedy woda w silniku się gotuje, wskaźnik temperatury rośnie, jednak woda w chłodnicy jest zimniejsza bo nie ma obiegu i 2-gi czujnik odpowiedzialny za informację o temp do ECU (nie wskaźnika) sygnalizuje, że nadal nie ma potrzeby załączać wentyl. Taką sytuację miałem w Galancie. Przez padniety termostat nie załączał sie wentyl. Wymieniłem termostat wszystko zaczęło ładnie działać.

W samym termostatcie nie ma żadnych czujników. To zawór działający na zasadzie rozszerzalności temperaturowej. Jeżeli spotkasz się z termostatem z wtyczką to bardziej prawdopodobne, iż jest to wbudowana grzałka. Patent stosowany w BMW 7 i niektórych amerykańcach. Grzałka elektryczna miała wspomagać otwieranie termostatu przez podgrzanie wody w jego okolicy. hehe
 
 
hidrillez
[Usunięty]

Wysłany: 30-05-2007, 21:39   

Cytat:
2-gi czujnik odpowiedzialny za informację o temp do ECU (nie wskaźnika) sygnalizuje, że nadal nie ma potrzeby załączać wentyl.


... a no właśnie ... Gdzie się ten drugi czujnik znajduje ? Bo ja go, jak dotychczas nie zlokalizowałem u siebie :( Na chłodnicy nic nie mam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.