[1.8 GDI] Gaśnie na wolnych obrotoach |
Autor |
Wiadomość |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 15-10-2020, 17:30 [1.8 GDI] Gaśnie na wolnych obrotoach
|
|
|
Witam Panowie,
mam problem z Carismą 1.8 GDI (polfit). Przetrzepałem sporo tematów tu na forum, ale dalej borykam się z moim problemem.
Otóż silnik gaśnie na wolnych obrotach i zaraz po odpaleniu. Żeby go odpalić i np. ruszyć to muszę go od razu trzymać na wyższych obrotach.
Z rzeczy, które zrobiłem to m.in.
- demontaż kolektora wraz z czyszczeniem z nagaru,
- to samo z zaworem EGR, wyczyszczony elegancko z nagaru,
- przepustnica była już czyszczona przez kogoś wcześniej ale od razu wyregulowałem czujnik położenia przepustnicy za pomocą woltomierza (metodę znalazłem tu na forum),
- wymieniłem obydwa filterki w pompie wysokiego ciśnienia,
- ciśnienie niskie zmierzone zegarem wynosi około 3.5bara,
- ciśnienie wysokie po wyregulowaniu śrubką (Torx 20) w regulatorze utrzymuje teraz ok 50 bar,
błedów po podłączeniu komputera brak.
Czasem uda się po przegazowaniu utrzymać równiótko obroty na jałowym ale po zgaszeniu i zapaleniu problem od razu wraca ;/. |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 24-10-2020, 02:19
|
|
|
Uwaga ogólna: sterowanie wolnymi obrotami w tym silniku jest trudne dla sterownika, bo wolne obroty pracują w trybie ubogiej mieszanki, a silnik nie posiada sondy szerokopasmowej, wiec komputer zasadniczo nie wie jaki jest skład mieszanki na wolnych obrotach. Podejrzewam, że kalkukuje ją sobie jakoś odpowiednio na podstawie korekt dlugoterminowych wypracowanych przy średnich obciązeniach, bo wtedy silnik pracuje na mieszance stechiometryczbej - LAMBDA = 1. Ale nigdy nie da to takiego efektu jak sonda szerokopasmowa.
Sprawdź dokładnie jak pracuje przepustnica: wizualnie w jakim jest stanie, czy się nie zacina, czy płynnie chodzi, czy się domyka, jak szybko reaguje na gaz.
Sprawdź korekty długoterminowe.
Sprawdź czy nie ma lewego powietrza.
Sprawdź czujnik temperatury silnika.
Sprawdź kompresję.
Sprawdź zawory air-bypass.
Sprawdź przepływomierz.
Opis procedur diagnozy znajdziesz w manualu. |
|
|
|
 |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 25-10-2020, 22:23
|
|
|
Jak się okazało, poprzedni mechanik założył drugą używkę przepustnicy i niestety nic nie pomogło i teraz próbuję ja rozwiązać problem. |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 25-10-2020, 22:53
|
|
|
Mimo wszystko sprawdź czy przepustnica pracuje prawidłowo, bo może problem jest ze sterowaniem, a nie z samą przepustnicą.
Sprawdz też te rzeczy co pisałem. |
|
|
|
 |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 26-10-2020, 08:53
|
|
|
Tak, przepustnica pracuje prawidłowo. Świece są czarne tak jakby były zalewane, może trzeba przyjrzeć się wtryskom.
Jakie podciśnienie powinno być w tych silnikach? Na pomiarze wychodzi mi ~-0.4. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24315 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 27-10-2020, 06:50
|
|
|
Silnik krokowy pomierzony? |
|
|
|
 |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 27-10-2020, 08:18
|
|
|
Chodzi Ci o czujnik położenia przepustnicy? To tak, pomierzony i ustawiony. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24315 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 27-10-2020, 08:37
|
|
|
Nie, TPS to:
silnik krokowy to (np):
 |
|
|
|
 |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 27-10-2020, 10:36
|
|
|
Przepustnica jest elektroniczna, nie widzę tu żadnego silniczka krokowego, chyba że zawór egr. |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 823 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 21006 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 27-10-2020, 10:50
|
|
|
Który rocznik auta? |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24315 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 27-10-2020, 12:00
|
|
|
Nvm123 napisał/a: | Przepustnica jest elektroniczna | w GDI na pewno - zasugerowałem się opisem przy nicku (samo 1.8) nie patrząc na tytuł posta |
|
|
|
 |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 27-10-2020, 18:37
|
|
|
Bizi78 napisał/a: | Który rocznik auta? |
Z tego co widzę w papierach to końcówka 2001. Kolektor plastikowy. |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 28-10-2020, 01:31
|
|
|
Jeżeli chcesz naprawić ten silnik musisz się polubić z manualem.
"Świece są czarne tak jakby były zalewane, może trzeba przyjrzeć się wtryskom." - sprawdź korekty długoterminowe, gdyby faktycznie zalewał to będziesz miał korekty długoterminowe na dużym minusie. |
|
|
|
 |
Nvm123
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Paź 2020 Posty: 9 Skąd: zachppom
|
Wysłany: 28-10-2020, 10:40
|
|
|
Dzięki kolego za Twoją pomoc, niestety nie mogę znaleźć manuala do nowszej carismy, ściągnalem tu z forum ale do tej starszej przed liftem.
Podcisnienie się zgadza, obroty muszę pedałem gazu utrzymywać ok. 1000obr to wtedy jest -0.4 bara.
Korekty długoterminowe mam ok. 4%, a krótkie ok. -9%.
Co jest dziwne też, odpinam wtyczki np. od czujnika wałka albo od sondy a w sterowniku żadnych błedów nie ma.
Były przypadki, że siadały sterowniki w carismach? |
|
|
|
 |
czarter
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Lut 2019 Posty: 84 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 29-10-2020, 09:44
|
|
|
Tutaj znajdziesz manual do poliftu:
http://mmc-manuals.ru/Old_Mitsubishi_Cars
Cytat: | Co jest dziwne też, odpinam wtyczki np. od czujnika wałka albo od sondy a w sterowniku żadnych błedów nie ma. |
Samochód masz z 2001, więc powinieneś mieć w nim EOBD, czyli możliwość diagnostyki silnika niezależnej od producenta. Dostęp do podstawowych parametrów i błędów masz teoretycznie zagwarantowany prawnie. To jest podejrzane, że nie widzisz błędów dotyczących tak istotnych podzespołów.
Może spróbuj innym skanerem? Bez porządnego komputera będziesz się bawił w zgadywankę.
Co do sondy to silnik musi trochę pochodzić, żeby wystąpiły błędy:
 |
|
|
|
 |
|