olej do skrzyni Colt Z3 - oryginał nieprodukowany więc jaki? |
Autor |
Wiadomość |
Marco1973
Forumowicz
Auto: Colt VI Z30 2007/5D 1.3i 95KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 37 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 15-11-2020, 23:58 olej do skrzyni Colt Z3 - oryginał nieprodukowany więc jaki?
|
|
|
W instrukcji jest dedykowany Castrol BOT 328 Produced by Burmach Oil Technology GmbH (or exact equivalents): SAE 75W - 90 API GL-4 full synthetic oil.
Nie mogę go jednak znaleźć - chyba już nie jest produkowany i nie wiem który go zastapił. Pewnie któryś z tych:
CASTROL SYNTRANS MULTIVEHICLE 75W-90
lub
CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90
Zastanawiam się też nad Shell (bo od 20 lat na nim w Hondach jeżdzę) i tu też pytanie czy ten podstawowy
SHELL SPIRAX S4 G 75W90 GL-4
czy ten lepszy
SHELL SPIRAX S5 ATE 75W-90 GL-4/5.
Wolałbym nie przedobrzyć i nie wydawac też bezsensownie kasy... |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3441 Skąd: Skąd: Skąd:
|
|
|
|
 |
Marco1973
Forumowicz
Auto: Colt VI Z30 2007/5D 1.3i 95KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 37 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 16-11-2020, 01:09
|
|
|
joujoujou napisał/a: | Bez różnicy.
Aby tylko miał podobną lepkość i spełniał specyfikację GL4. |
ten lepszy z Castrola ma GL-4+ a z Shella GL-4/5. trochę poczytałem i chyba to niezbyt dobrze. Jest takie powiedzenie 'lepsze jest wrogiem dobrego' i tutaj jest zasadne
https://www.transporttm.p...ksploatacyjnych
"Niestety, nie można powiedzieć, że każda wyższa klasyfikacja spełnia wymagania wcześniejszej. Normy API od GL-1 do API GL-4 są dedykowane do skrzyń biegów i jakość wzrasta wraz z wyższym indeksem normy. Oleje te są stosowane w skrzyniach biegów, gdyż zapewniają ochronę synchronizatorów, najczęściej wykonanych z metali kolorowych. Natomiast wyższa norma API GL-5 jest dedykowana do najcięższych warunków pracy, w tylnych mostach i mechanizmach różnicowych, gdzie występują przekładnie hipoidalne wymagające olejów, które zapewnią bardzo dobrą ochronę przed zużyciem. Oleje klasy API GL-5 spełniają te wymagania, ale pakiety dodatków wzmacniające właściwości ochronne bywają agresywne w stosunku do metali kolorowych i mogą powodować ich korozję. Dlatego te oleje są stosowane tam, gdzie nie występują synchronizatory wykonane z metali kolorowych, ale warunki pracy są cięższe niż w skrzyniach biegów. Należy pamiętać, by nie stosować oleju API GL-5 do skrzyń biegów, gdzie wymagany jest olej API GL-4."
Wezmę jednak ten typowy GL-4.
POSTEDIT:
jednak zmieniłem zdanie, o czym w wątku niżej |
Ostatnio zmieniony przez Marco1973 18-11-2020, 09:51, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
kuba!!!
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 348 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 16-11-2020, 10:45
|
|
|
Witam
tak jak piszesz weź koniecznie gl4.
Marco1973 napisał/a: | SHELL SPIRAX S4 G 75W90 GL-4 |
ja nim zalałem skrzynię w lancerze cs i nie ma problemów. |
|
|
|
 |
Marco1973
Forumowicz
Auto: Colt VI Z30 2007/5D 1.3i 95KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 37 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 16-11-2020, 14:21
|
|
|
kuba!!! napisał/a: | Witam
tak jak piszesz weź koniecznie gl4.
Marco1973 napisał/a: | SHELL SPIRAX S4 G 75W90 GL-4 |
ja nim zalałem skrzynię w lancerze cs i nie ma problemów. |
no na ten się w końcu zdecydowałem właśnie...
POSTEDIT:
jednak zmieniłem zdanie, o czym w wątku niżej |
Ostatnio zmieniony przez Marco1973 18-11-2020, 09:51, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3441 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 16-11-2020, 15:44
|
|
|
Marco1973 napisał/a: | Należy pamiętać, by nie stosować oleju API GL-5 do skrzyń biegów, gdzie wymagany jest olej API GL-4. | Zgadza się.
Jest jedno ALE - jeśli to GL-5, to faktycznie się nie nadaje. Jeśli ma jednocześnie GL-4 i GL-5, to jak najbardziej się nadaje. |
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
 |
Uwex
The Hitman :-)

Auto: Lancer Sportback 1.8; Colt 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Sty 2009 Posty: 3273 Skąd: okolice W-wia Śl.
|
Wysłany: 17-11-2020, 12:35
|
|
|
joujoujou napisał/a: | Jeśli ma jednocześnie GL-4 i GL-5, to jak najbardziej się nadaje. |
Właśnie tak jest. Po kilkadziesiąt tyś. km mam przejechane na tym oleju ( SHELL SPIRAX S5 ATE 75W-90 GL-4/5 ) w Colcie i Lancerze. Wyraźna poprawa działania skrzyni- szczególnie wsteczny. |
_________________
 |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3975 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 17-11-2020, 14:12
|
|
|
ja wlałem Ravenol
RAVENOL MTF-2 SAE 75W-80
skrzynia zamienia biegi, nie czuć różnicy
(wlałem taki, bo kupiłem do innego auta, które zostało sprzedane, olej został i było szkoda) |
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3441 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 17-11-2020, 15:13
|
|
|
Kiedyś lałem Motul Gear 300. Teraz Redline MT-90. Poprawy nie zauważam, ale i tak było (i nadal jest) dobrze, więc nie narzekam. |
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
 |
kuba!!!
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 348 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 17-11-2020, 18:47
|
|
|
joujoujou,
jak zmieniasz olej systematycznie to nie zauważysz różnicy, ale jak kupi ktoś trupa z przebiegiem 300+ w którym olej nie był zmieniany, zaleje motulem bo tak ktoś powie na forum to potem pojawiają się posty typu cuda na kiju, achy i och jaki on dobry. A prawda jest taka że jak olej spełnia normę to nie ma większej różnicy czy to motul, revanol czy polski lotos, byle by był zmieniany regularnie.
To troche tak jak z olejem silnikowym, ja lałem już motula, mobila, valvoline. teraz leje lotosa i specola i różnicy nie widzę i nie słyszę. oczywiście mowa o 5w40 i o interwale max 10000. a różnica w cenie nieraz x3.
Może jak zamiast 75 i 100 koni miał bym 300 i pałował od świateł do świateł to tak, ale do normalnej jazdy to chyba wystarczy lotos w silniku i shell w skrzyni |
|
|
|
 |
Marco1973
Forumowicz
Auto: Colt VI Z30 2007/5D 1.3i 95KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 37 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 17-11-2020, 21:42
|
|
|
joujoujou, Uwex
Poniekąd macie rację. jestem dociekliwy więc trochę porozgryzałem temat i rzeczywiście można zamiast GL-4 wlać GL-4+ lub GL-4/5 bo one są lepsze i niejako uniwersalne, spełniają obydwie normy będąc jednocześnie bezpiecznymi dla skrzyń pod GL-4.
"Ponadto API GL-4/5, który wskazuje na obecność podwójnej tolerancji. Oznacza to, że ten olej ma zastosowanie do większości skrzyń biegów. Ta wszechstronność jest uzupełniona właściwościami przeciwciernymi, odpornością na zużycie i innymi przyjemnymi cechami. Ogólnie rzecz biorąc, najlepsza opcja, doskonały stosunek jakości do ceny."
Ponadto zarówno Castrol jak Shell w swojej wyszukiwarce olejów pod konkretne auto polecają zarówno ten tańszy jak i ten droższy.
Kwestia kluczowa tylko jest taka - czy warto dawać za olej GL-4+ lub GL-4/5 2x więcej kasy niż za GL-4. Czy jakakolwiek różnica będzie odczuwalna? Jakakolwiek poprawa? Jeśli tak to ok, ale jeśli nie to skoro nie ma różnicy to po co przepłacać?
No ale mimo tych pytań zdecydowałem się ostatecznie na zakup lepszego SHELL SPIRAX S5 GL=4/5. Nie jest to jakiś duży koszt zakup tych 2l oleju więc zaszalałem |
|
|
|
 |
kuba!!!
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 348 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 18-11-2020, 14:05
|
|
|
Marco1973,
Nie odczujesz różnicy między gl4 a gl4/5, co nie zmienia faktu że jak olej nie był wymieniany np. od nowości
to sama wymiana oleju poprawi kulturę jej pracy. |
|
|
|
 |
Marco1973
Forumowicz
Auto: Colt VI Z30 2007/5D 1.3i 95KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 37 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 18-11-2020, 14:20
|
|
|
kuba!!! napisał/a: | Marco1973,
Nie odczujesz różnicy między gl4 a gl4/5, co nie zmienia faktu że jak olej nie był wymieniany np. od nowości
to sama wymiana oleju poprawi kulturę jej pracy. |
no ale jak zaleję ten lepszy SPIRAX S5 to przynajmniej będę miał w głowie, że gorzej nie będzie w porównaniu do SPIRAXA S4 a lepiej może być ale nie musi. 40zł nie majątek a głowa nie będzie gdybała
ot wymyśliłem |
|
|
|
 |
Uwex
The Hitman :-)

Auto: Lancer Sportback 1.8; Colt 1.3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Sty 2009 Posty: 3273 Skąd: okolice W-wia Śl.
|
Wysłany: 19-11-2020, 09:26
|
|
|
Marco1973 napisał/a: | 40zł nie majątek | - i to na długie lata. Oleju w skrzyni nie wymienia się często ( powiedział bym, że większość nie wymienia wcale ). |
_________________
 |
|
|
|
 |
Marco1973
Forumowicz
Auto: Colt VI Z30 2007/5D 1.3i 95KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Lis 2020 Posty: 37 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 20-11-2020, 18:20
|
|
|
nowy olej zalany i przełączanie biegów jakby naprawdę płynniejsze i lżej to chodzi niż wcześniej.
do skrzyni weszło prawie 2l oleju. nie wiem dlaczego w instrukcji jest 1,75l... |
|
|
|
 |
|