 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Rozmiar felg Pajero IV 2014 |
Autor |
Wiadomość |
BINIU
Nowy Forumowicz BINIU
Auto: Pajero 4
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Kwi 2019 Posty: 2 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: 24-04-2019, 20:10 Rozmiar felg Pajero IV 2014
|
|
|
Witam,
Mam IV 2014, zrobiłem lift 2 cale. W oryginale są felgi 18, a chciałbym zmienić na 17, bo jest większy wybór opon MT. Słyszałem, że nie powinno się zmieniać rozmiaru, bo coś tam może się stać.
Stąd moje pytanie czy ma to jakiś wpływ? |
|
|
|
 |
Daniel_S
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero IV long 2015
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Lip 2018 Posty: 9 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 25-04-2019, 20:25
|
|
|
... bo coś tam może się stać, taaa, nastąpi zaćmienie słońca
Felga 17" to dla Pajero IV bezpieczny rozmiar, wchodzi na zacisk bez problemu, można kupić oryginały mitsu do Pajero w tym rozmiarze, wersje arabskie często na takich były, można też inne i jeśli nie przesadzisz z ET i szerokością to sama felga niewiele wnosi do tematu.
Co innego opona, którą na tą felgę złożysz, ta potrafi wszystko zmienić... i jak przesadzisz z rozmiarem, to faktycznie coś tam może się stać |
|
|
|
 |
Grzegorz_A
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero IV 3,2 DID 2011
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 17 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 02-05-2019, 23:14
|
|
|
Hej
Kolego, w oryginale masz 265/60 R18. Podniosłeś auto i teraz oryginały wyglądają jakoś tak "za małe".
Proponuję założyć 265/65 R18.
Zyskujesz: dodatkowy prześwit 13 mm, masz więcej "mięcha" na oponie, koło wygląda proporcjonalnie do auta, nie obciera o nadkole, oszczędzasz na kupnie felg 17". I tak pewnie kupisz BFG KO2
Info z praktyki. Ja tak zrobiłem. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz
Pajero IV 3.2 DID Long
Pajero IV 3.2 DID Long
Pajero IV 3.2 DID Long - tak, ...to już trzeci |
|
|
|
 |
gshesiu
Forumowicz
Auto: Pajero 3.2 MY09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 17 Sie 2016 Posty: 279 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 03-05-2019, 12:57
|
|
|
Grzegorz_A napisał/a: | Hej
Proponuję założyć 265/65 R18.
I tak pewnie kupisz BFG KO2
| pytanko - ten rozmiar nie wchodzi w osłonę koła zapasowego ? |
|
|
|
 |
Grzegorz_A
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero IV 3,2 DID 2011
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 11 Gru 2017 Posty: 17 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 03-05-2019, 14:17
|
|
|
Co do osłony zapasu, to nie przymierzałem tam w/w rozmiaru. |
_________________ Pozdrawiam
Grzegorz
Pajero IV 3.2 DID Long
Pajero IV 3.2 DID Long
Pajero IV 3.2 DID Long - tak, ...to już trzeci |
|
|
|
 |
wojtekk23
Nowy Forumowicz
Auto: mam Vitare, chce Pajero
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Paź 2020 Posty: 1 Skąd: Trn
|
Wysłany: 18-12-2020, 18:32
|
|
|
Hej, nie ma opcji żeby do Pajero IV włożyć felgi 16? takie z et10 albo et 20... |
|
|
|
 |
Daroot
Forumowicz Daroot Garage
Auto: Pajero IV, 2010r, 3,2 DiD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 05 Gru 2019 Posty: 35 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 19-12-2020, 19:44
|
|
|
Jest. Wystarczy założyć układ hamulcowy od III. |
|
|
|
 |
Docmartin
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero MY 2015
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Lis 2020 Posty: 4 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 09-02-2021, 21:08
|
|
|
Sprawa nie jest taka prosta jak wspomniał Daroot. Tez szukałem swego czasu felgi 16-stki żeby sobie pojeździć bardziej komfortowo na "balonach" lub do terenu, ale ani na stronach japońskich ani zapytany polski dystrybutor nie znaleźli takiej felgi, która by pasowała o do modelu P4 z 2014. I nie radzili zakładać samemu.
Takiego sprawdzenia fizycznego czy felga ta jest właściwa to musi to zrobić fabryka lub odpowiedni specjalista (sprawdzić i pomierzyć wszystkie parametry włącznie z powierzchnią przylegania do piasty, zgrania z otworem centralnym i jeszcze parę innych spraw samego pasowania felgi na piastę oraz założenia koła z docelową oponą i sprawdzenia czy przy max skręcie kół przednich i max ugięciu zawieszenia opona nie wejdzie w kontakt z zawieszeniem czy nadkolami (w takim przypadku koło może się zablokować jak opona o coś zacznie trzeć lub przetrze oponę i wystrzał będzie) czy przewodami i to dynamicznie uwzględniając wyboczenie opony o wysokim profilu jaki ma miejsce na ostrym zakręcie lub przy nierównościach, praca elementów metalowo-gumowych wahaczy i ram pomocniczych). To są bardzo skomplikowane i kosztowne sprawy aby dobrać to tak jak trzeba (skanerem laserowym skanuje się nadkole, skanuje się koło z napompowaną oponą a potem symulacje komputerowe pracy zawieszenia w pełnym zakręcie i skręcie z uwzględnieniem "pracy koła" a potem fizycznie trzeba zdjąć sprężyny i amory i sprawdzać czy przy wszystkich wariantach ugięcia koła i skrętu koła przedniego i tylnego [bo w Pajero koła tylne też się skręcają ze względu na kinematykę tylnego zawieszenia dlatego jest tam 5 wahaczy a nie 2 jak w przednim zawieszeniu]).
W teorii to ładnie wygląda ale praktyka to zupełnie inna sprawa np: jak danym modelu zastosowano tylko inne elementy metalowo-gumowe zawieszenia lub ramy pomocniczej (bardziej miękkie aby zwiększyć komfort jazdy) to górna krawędź opony potrafi nawet o 30 mm bardziej się przesunąć w stronę boku nadkola. Dochodzi sprawa kinematyki układu kierowniczego (żeby kierownica identycznie pracowała jak przy oryginalnych oponach), geometrii zawieszenia (kąty pochylenia koła i zbieżności).
Trzeba sprawdzić powierzchnię przylegania felgi do piast czy nie jest za mała (nie tylko wytrzymałość śrub ale i odprowadzenie ciepła z hamulców do felgi).
Jeszcze sprawa chłodzenia tarcz hamulcowych - felga 16 daje tarczy hamulcowej mniej miejsca na przepływ powietrza i ukształtowanie np: przedniego zderzaka może być inne dla danego modelu co spowoduje że zderzak mniej powietrza dostarcza do wnętrza felgi i przy 16 może coś się przegrzewać (tarcza, klocki, płyna hamulcowy itp). Różne małe zmiany mogą powodować różne efekty przy zmianie felgi.
Być może producent Pajero ze względu na jakieś zmiany w tej wersji Pajero specjalnie wycofał 16, bo wie że coś tam może nie zagrać z tych rzeczy wspomnianych powyżej, a być może jest to sprawa estetyki i mody aby stosować coraz większe felgi mimo że zastosowanie 16 jest tak samo możliwe jak w poprzedniej wersji Pajero. To niestety wie tylko konstruktor Pajero jak jest naprawdę a reszta musiałaby to sprawdzić metodologią taką jaką stosują konstruktorzy samochodu przy dobieraniu felgi - symulacje komputerowe dynamicznej pracy koła oraz pomiary np: przy maksymalnym ugięciu i skręcie koła ile cm zostaje we wszystkich częściach nadkola i zbadać wyboczenie opony przy max obciążeniu siłą 1g.
Lepiej trzymać sie zasady: jak ASO (fabryczne cześci zamienne do tego modelu po VIN) czy homologacja czy Instrukcja Obsługi na coś zezwala to na pewno wszystko będzie grać, a jak nie to zawsze jest ryzyko że setki różnych rzeczy mogą się zadziać i albo wygenerować szybsze zużycie czy nagłe awarie lub spadek bezpieczeństwa (przegrzewanie się hamulców bo mniej miejsca ma tarcza a te szprychy czy ramiona felgi muszą też być specjalnie ukształtowane pod prędkości samochodu aby zaciągać powietrze z hamulców i wyprowadzać je na zewnątrz, powierzchnia przylegania inna co dalej zmniejsza chłodzenie hamulców itp, itp np: podczas manewru obronnego aby kogoś nie potrącić (nawet przy 30 km/h) skręcz kierownicą na maksa to koła po zewnętrznej stronie skrętu max się ugną i jak dojdzie do kontaktu opony z nadkolem do koło zostanie przyhamowane czyli zadziała odwrotnie do ESP, bo ESP w takim przypadku hamuje wewnętrzne koło wiec jak zadziała odwrotnie to Ty kierownicą w lewo a samochód pojedzie w prawo (na początku skręci w lewo a jak dojdzie do kontaktu to odbije w prawo - tak skręci jak czołg który aby skręcić w prawo hamuje hamuje prawą gąsienice) i ESP zgłupieje i jeszcze bardziej przyhamuje nie te koła co trzeba). To są tylko najpopularniejsze przypadki jakie grożą a jest ich setki.
To że kompletne koło z oponą o wysokim profilu i z mniejszą felgą ma takie same wymiary (wysokość, szerokość) wcale nie gwarantuje że nie będzie niczego obcierać choć teoretycznie wydaje się nie ma prawa obcierać. To tak w skrócie.
Jak w żadnych materiałach Mitsubishi nie ma po VIN tych felg (a nie ma) to zawsze jest ryzyko (VIN musi pasować z numerem katalogowym felgi_. |
|
|
|
 |
|
|