Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytanko na temat silnika 1.6
Autor Wiadomość
zedgol 
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi ASX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Gru 2021
Posty: 2
Skąd: Gogołowice
Wysłany: 19-12-2021, 10:36   Pytanko na temat silnika 1.6

Witam, posiadam Mitsubishi ASX 1.6 benzyna z 2010 roku. Jaki najlepiej lać olej do silnika? Nie mam żadnej karteczki na silniku a olej był niby wymieniany w serwisie.. 3 miesiące temu.
Pieczątka serwisu jest ale jaki olej był lany to nie wiem.
I czy te silniki biorą olej?
 
 
zbigniew77 
Forumowicz


Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2018r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 18 Sty 2019
Posty: 207
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 19-12-2021, 11:25   

Parametry oleju silnikowego do silnika Mitsubishi 1.6 benzyna (4A92) MIVEC
- SAE - ,0W20, 0W30, 5W30, 5W40
- ACE- A3/B3, A3/B4, A5/B5
- API : SM /SN
- certyfikacja ILSAC : GF4 lub GF-5

AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL)
AMSOIL 0W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (AZO)
Millers XF LONGLIFE C-2 5W30
Millers Oils EE Longlife 5w30
MF120 MITASU MOTOR OIL 5W30
ENEOS Premium Hyper S 5W30
ENEOS Premium Hyper 5W30
MOTUL ECO-NERGY 5W30

Miałem fabrycznie zalany olej 0W20 ale zrezygnowałem z 3-ch powodów.
-zimą silnik był ciągle niedogrzany
-głośno pracował
- olej jest rozcieńczany paliwem i po roku jazdy na krótkich odcinkach masz w misce olej 0W18 lub 0W16 zamiast 0W20 a to już poniżej dopuszczalnej normy.
Te silniki nie pobierają oleju z wyjątkiem ilości przewidzianej normą eksploatacji czyli ok. 200 ml / 1000km .
_________________
Zbigniew

Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
 
 
pitt63 
Forumowicz
pitt63

Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 24 Lut 2020
Posty: 516
Skąd: Gliwice
Wysłany: 19-12-2021, 18:27   

Powinieneś zedgolpytanie dotyczące oleju zadać w dziale technicznym np. tutaj: https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=108333&highlight=wymiana+oleju
To tak na marginesie. Ogólnie zgadzam się z tym co napisał Zbyszek. Ja osobiście na ostatniej wymianie zalałem 0W20 oryginał MM. Poprzednio zalewany był Castrolem 5W30 i Valvoline 5W40. Niestety na tym ostatnim oleju bywało, że silnik dłużej kręcił aby odpalił i słychać było zawory. Teraz jest o wiele lepiej z uruchamianiem a zawory ucichły. Wybór należy do właściciela gdyż wszystkie te oleje są dopuszczone do stosowania w silniku 1,6 przez producenta.
_________________
piotr57
 
 
guzzi 
Forumowicz

Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 67
Skąd: 3city
Wysłany: 27-12-2021, 19:57   

Ważne jest abyś wymieniał olej max. co 10 tys. km i kupował go w autoryzowanych punktach sprzedaży. Nic nie napisałeś o przebiegu. Jeśli był lany olej np. 5W30 to trzymaj się tego i nie schodź niżej do 0W20. Płukanek nie stosuj - to zwyła nafta i nic nimi nie zrobisz (widziałem silniki z przebiegiem ok. 100 tys. (które były "zaszlamione", najprawdopodobnie na skutek długich okresów pomiędzy wymianami), które trzeba było czyścić szpachelką i myjką wysokociśnieniową i tak szlam nie chciał zejść).
Fajnie, że Zbyszek wspomniał o klasach jakościowych oleju API : SM /SN
ILSAC : GF4 lub GF-5, niestety u nas w kraju mówi się tylko o klasach lepkościowych 0W20, 5W30 itp. nikt nie wspomina o API czy ILSAC ( na zachodzie to norma).
 
 
pitt63 
Forumowicz
pitt63

Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 24 Lut 2020
Posty: 516
Skąd: Gliwice
Wysłany: 29-12-2021, 09:54   

guzzi napisał/a:
Ważne jest abyś wymieniał olej max. co 10 tys. km i kupował go w autoryzowanych punktach sprzedaży. Nic nie napisałeś o przebiegu. Jeśli był lany olej np. 5W30 to trzymaj się tego i nie schodź niżej do 0W20. Płukanek nie stosuj - to zwyła nafta i nic nimi nie zrobisz (widziałem silniki z przebiegiem ok. 100 tys. (które były "zaszlamione", najprawdopodobnie na skutek długich okresów pomiędzy wymianami), które trzeba było czyścić szpachelką i myjką wysokociśnieniową i tak szlam nie chciał zejść).
Fajnie, że Zbyszek wspomniał o klasach jakościowych oleju API : SM /SN
ILSAC : GF4 lub GF-5, niestety u nas w kraju mówi się tylko o klasach lepkościowych 0W20, 5W30 itp. nikt nie wspomina o API czy ILSAC ( na zachodzie to norma).

Ogólnie się zgadzam, co do płukanek masz rację tym bardziej, że Mitsubishi nie zaleca ich stosowania. Uzasadnij jednak proszę tezę, co do wymiany oleju z 5W30 na 0W20. Dlaczego nie? Ja zrobiłem taką wymianę i silnik lepiej pracuje. Jeśli chodzi o normy oleju to powiem, że można znaleźć i wystarczy tylko poszukać bo na opakowaniach istotnie nie ma wszystkich informacji.
_________________
piotr57
 
 
guzzi 
Forumowicz

Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 67
Skąd: 3city
Wysłany: 29-12-2021, 15:20   

pitt63 napisał/a:
Ogólnie się zgadzam, co do płukanek masz rację tym bardziej, że Mitsubishi nie zaleca ich stosowania. Uzasadnij jednak proszę tezę, co do wymiany oleju z 5W30 na 0W20. Dlaczego nie? Ja zrobiłem taką wymianę i silnik lepiej pracuje. Jeśli chodzi o normy oleju to powiem, że można znaleźć i wystarczy tylko poszukać bo na opakowaniach istotnie nie ma wszystkich informacji.


Widzisz, wszystko zależy od historii samochodu. Olej 0W20 jest olejem dużo rzadszym od 5W30 i może działać właśnie jak płukanka. Ostatnio widziałem jak wygląda silnik hyundaia i30 po 80 tys. km i dwóch wymianach oleju (oczywiście zatarty) - kanaliki olejowe cienkie jak szpilka i zatkane szlamem. Widziałem, też silnik po prawie 200 tys. km vw i od początku regularnie co 10 tys. km wymieniony miał castrol 5W30 LL w srodku wyglądał jak nowy i tak samo pracował.

Olej 0W20 jest olejem ekologicznym tzn. samochód spala mniej paliwa, mniej CO2 trafia do atmosfery i producent płaci mniej kar za EUROgramy. Nie twierdzę, że jest złym olejem (sam na nim jeżdzę). Jednak o czym trzeba pamiętać to to, że ten olej nie lubi szybkiej jazdy po autostradach, a temperatura jaką osiąga przyprawia o zawał. Podam Ci przykład: temp. na zewnątrz ok. 40 st. na 5W30 temperatura na autostradzie dochodziła (przy 130 km/h) max 112-115, na 0W20 było już prawie 130. Ktoś by powiedział, że tylko się cieszyć - im rzadszy olej tym bardziej odprowadza temperaturę, ale co z jego parametrami.
Jeśli weźmiemy np olej oryginalny Mitsubishi 0W20 i jego jeden z parametrów - lepkość to np. przy temperaturze 40st wynosi ok. 42, przy 100st już 8,2 mm2/s. I mówimy tutaj o temperaturze oleju w silniku, a nie w misce olejowej, na tłokach temperatura jest 2 razy wyższa (ok. 250 st). A jaka jest temperatura zapłonu oleju - 230 st. i stæ narzekania na branie oleju, nagary i pretensje do mechanika, ale po autostradzie ile fabryka....
 
 
pitt63 
Forumowicz
pitt63

Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 24 Lut 2020
Posty: 516
Skąd: Gliwice
Wysłany: 30-12-2021, 08:53   

Moim zdaniem różnice między właściwościami olejów 0W20 i 5W30 są tak znikome, że nie maja żadnego, lub ewentualnie nie wielkie, znaczenie dla silnika. Ciekaw jestem, w jaki sposób dokonałeś pomiaru temperatur oleju? Gdyby jakikolwiek olej szkodził silnikowi to raczej producent nie umieszczał by go w instrukcji obsługi jako dopuszczony do stosowania.
_________________
piotr57
 
 
kuba!!! 
Forumowicz

Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Kwi 2009
Posty: 348
Skąd: warszawa
Wysłany: 30-12-2021, 12:33   

guzzi napisał/a:
Płukanek nie stosuj - to zwyła nafta i nic nimi nie zrobisz
Płukanki to nie tylko te na nafcie, masz jeszcze płukanki estrowe np AR 2820 lub oilsyn power flush. Ja używam przy wymianie płukanki opartej o naftę, służy ona nie do czyszczenia lecz rozrzedza olej i pozwala usunąć go z zakamarków silnika. Płukanki takie są dobre jeśli masz czysty silnik i chcesz go w czystości utrzymać.
Co do oleju to celował bym w 5w30 jesli instrukcja taki dopuszcza. Auto podlewa paliwem więc 5w30 bedzie bardziej odporny na rozcieńczenie.
Ja do swojego lancera cs też bedę celował następnym razem w 5w30 A3
myślę nad eurol super lite 5w30 A3 100zł za 5L i nie musisz się martwić o podróby bo olej nie jest popularny przez co nie podrabiają go.
ewentualnie Shell helix ultra 5w30 A3 120zł za 4L od oficjalnego dystrybutora na allegro
 
 
Laknat 
Forumowicz

Auto: ASM MY17
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 27 Lis 2018
Posty: 429
Skąd: Polska
Wysłany: 30-12-2021, 13:06   

Przyłączę się do dyskusji.

Ja mam teraz lany olej 5W30 od Mitsubishi. Czym to zastąpić, bo już mi się skończył przymus jeżdżenia na przeglądu do ASO i mogę sobie pozwolić na przeglądu u zwykłego mechanika.
 
 
kuba!!! 
Forumowicz

Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Kwi 2009
Posty: 348
Skąd: warszawa
Wysłany: 30-12-2021, 14:01   

W instrukcji masz pewnie napisane że 0w20 5w30 5w40 w specyfikacji ACEA A3 więc lał bym któryś z w/w i zmieniał co max 10000km.
 
 
guzzi 
Forumowicz

Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 67
Skąd: 3city
Wysłany: 30-12-2021, 14:27   

pitt63 napisał/a:
Moim zdaniem różnice między właściwościami olejów 0W20 i 5W30 są tak znikome, że nie maja żadnego, lub ewentualnie nie wielkie, znaczenie dla silnika. Ciekaw jestem, w jaki sposób dokonałeś pomiaru temperatur oleju? Gdyby jakikolwiek olej szkodził silnikowi to raczej producent nie umieszczał by go w instrukcji obsługi jako dopuszczony do stosowania.

Niestety, te różnice są, chociażby takie, że olej 0W20 jest bardziej eco np. łatwiej go zutylizować, ma lepszą płynność w trakcie rozruchu silnika, co pozwala zaoszczędzić paliwo itd. (to jest ważne!!!) dla producenta - uzytkownik, wybacz, ale tutaj się nie liczy, musimy to w końcu zrozumiemieć. Dla producenta bardziej jest opłacalne wymienić 100 zatartych silników w czasie gwarancji, niż płacić kary za 100 000 nowych silników nie spełniających norm. Dlaczego Mitsubishi wycofało się z Europy? Powtarzam, zdaniem specjalistów, olej 0W20 nie nadaje się na wysokie temperatury i duże obciążenia! Powiesz ale przecież np w US w Kaliforni jeżdżą na tym oleju. Tak, ale zmieniają go co 7.5 ty. mil i nie jeżdżą w zimie (olej nie jest mieszany z paliwem).
Jak dokonywałem pomiaru temperatur? ano niektóre samochody np. VAG tak mogą.
Najpierw VW jeździł na 5W30 poźniej stali się bardziej eco i wprowadzili 0W20 - stąd moje obserwacje (dobrze, że w Mitsu nie mamy sprężarek).
Co do producenta oleju: Mitsu (oczywiście na koszty) zlecił Totalowi Europe zrobienie oleju, Total coś tam zrobił na wzór Quartz 9000 Future 0W20 GF-5 i tak mamy oryginalny olej Mitsubishi 0W20 spełniający normę SN GF-5 (MZ320917S) Super! Olej który w hurcie kosztuje ok. 7 Euro, ASO sprzedaje za 85 PLN - wszyscy się cieszą. Tylko dlaczego w Japonii do tych samych silników leją olej o klasę lepszy Mitsubishi DiaQueen 0W20 spełniający normę API SP GF-6A (dane z japońskiej instrukcji mitsubishi RVR), a numer katalogowy oleju MZ102835 - gdybyś chciał sprawdzić). Drugim olejem zalecanym w japońskiej instrukcji jest 5W30 SN GF-5. O co tu chodzi? Przecież najnowsze specyfikacje (API SP, ILSAC GF-6) można stosować od 01.05.2020 r. - co na to MMC Polska :D .
 
 
pitt63 
Forumowicz
pitt63

Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 24 Lut 2020
Posty: 516
Skąd: Gliwice
Wysłany: 30-12-2021, 15:31   

guzziMożna dyskutować o olejach w nieskończoność bo jest to temat rzeka. Jeden będzie zachwalał taki, drugi inny olej. Z tym zacieraniem silników to chyba cię poniosło. Jakoś nigdy nie natrafiłem na taki przypadek. Nadal uważam, że parametry 0W20 czy 5W30 nie wiele się różnią. Piszesz o oleju Diamond Queen. Nie wiem czy czasami nie jest to kolejna generacja oleju 0W20 bo jak sam napisałeś jest on dostępny od maja 2020.
Aha jeszcze jedno. Ja wymieniam olej raz na rok, a u mnie to wychodzi po przebiegu 7-10 tysięcy km. To jest jednak różnica w porównaniu do 7500 mil.
_________________
piotr57
Ostatnio zmieniony przez pitt63 28-06-2022, 07:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
guzzi 
Forumowicz

Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lis 2019
Posty: 67
Skąd: 3city
Wysłany: 30-12-2021, 15:44   

pitt63 napisał/a:
Z tym zacieraniem silników to chyba cię poniosło.

Masz rację, trochę mnie poniosło. Osobiście znam tylko jeden przypadek zatarcia silnika Mitsu, ale MMC (bo ASO bezradnie rozłorzyło ręce) stanęło na wysokości zadania i wymieniło silnik. A z tego co wiem pokonywał niemieckie autostrady na oleju 0W20 i ze wskazówką obrotomierza na czerwonym polu. :D Od maja jest dostępna norma a nie olej, a w ASO ciągle wlewają GF-5 - wymieniałem miesiąc temu..
 
 
CB4W_00 
Forumowicz

Auto: Grandis 2.4+LPG/Colt 1,3+LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 18 Kwi 2011
Posty: 292
Skąd: Złotoryja
Wysłany: 30-12-2021, 17:46   

Jak robisz trasy to zalej sobie xxW30 albo xxW40. Jak ktoś dużo lata w koło komina to niech sobie zaleje 0W20.
Co do tego że benzyna rozrzedza olej to zgoda ale produkty spalania które przedostają się do oleju i sam przepracowany olej robi się gęściejszy szczególnie w niskich temperaturach.
 
 
kuba!!! 
Forumowicz

Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Kwi 2009
Posty: 348
Skąd: warszawa
Wysłany: 30-12-2021, 18:15   

jeśli ktoś jeździ w koło komina to tym bardziej x30 lub x40 bo przy częstym odpalaniu i gaszeniu auta więcej paliwa dostaje sie do oleju i jeżdżąc krótkie odcinki paliwo to nie odparuje.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.