|
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[CY3A 1.8] Radio android i akcesoria (tak zwane opcje). |
Autor |
Wiadomość |
MiGoni
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer Sportba VIII
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 29 Sie 2023 Posty: 8 Skąd: Znikond
|
Wysłany: 17-11-2024, 13:33 [CY3A 1.8] Radio android i akcesoria (tak zwane opcje).
|
|
|
Witam
Nie jestem mechanikiem, nie jestem elektrykiem, jestem zwykłym fanem Mitsubishi szczególnie Lancer'a, a EVO to już w ogóle...
Jednak nie przeszkodziło mi to podjąć się samodzielnego przerobienia fabrycznego radia na 'jaka by nie była' stację multimedialną, tylko po to aby nie puszczać piosenek z transmitera BT z gniazdka zapalniczki..
Stworzyłem temat w celu informacyjnym z jakimi przeszkodami i doznaniami przyszło mi się zmierzyć po zakupie i odbiorze paczki z chińską Radiostacją Android z dodatkami, w moim przypadku jest to 'jakiś chińczyk' - ProJack 9001 od polskiego dostawcy, po opiniach i sugestiach w opisie sprzedawcy zdecydowałem się na wersję 4gb.
W zestawie znajdowały się: 2 małe niededykowane kamerki (back-cofania oraz rear-rejestrator z przodu), kabelek RCA do VideoOut(dla dedykowanej kamery cofania) z dwoma antenkami BT i WiFi na kostce 3pinowej, 2 kable USB (podpinane z tyłu radia na kostki 6 i 4 pinowe), wiązka zasilająca, wiązka wielopinowa z kablami RCA i kablem jackiem do mikrofonu oraz modem SIM (który pinami znajduje się w tej kostce), do koszyka osobno wrzuciłem zewnętrzny mikrofon oraz interfejs OBDII BT ELM327, a potem jeszcze musiałem i tak dokupic wiązkę z CanBusem (choć według opisu jest przeznaczony do lancerów z Rockford'em lub z budowaną fabrycznie nawigacją).
Po krótkim prologu mogę przejść do wstępu. Tu już zacznę rozwijać przeszkody, o których wspominałem wcześniej, nie są one uporczywe, w niczym nie przeszkadzają o ile jest się świadomym co się kupuję i jest się gotowym na ewentualne poprawki czy niedogodności. Po kolei...
Do niedawna zostałem dumnym 'monterem' radiostacji android z dedykowaną ramką na dziurę pozostawioną po radiu fabrycznym. Tu pierwsza przestroga, uczcie się na moich błędach! Po zdjęciu listwy z pulpitu trzeba odkręcić panel z kontrolkami pasów i z awaryjkami (trzyma się na 3 śrubach) a po odkręceniu po lewej jest pierwsza kostka ale trzeba uważać szczególnie na prawą stronę, bo jest tam taśma 8 pinowa połączona z panelem guzików od fabrycznego radia, w moim przypadku nawet nie szarpnąłem a i tak odłączyła się mimowolnie i nie zdążyłem nawet zauważyć skąd ona się odczepiła wzruszyłem ramionami i kontynuowałem rozbieranie. Następna do ściągnięcia była ramka, najpewniej jest chwycić palcami od dołu z lewej lub z prawej strony zapierając się ciągniemy z czuciem do siebie praktycznie same odchodzą zaczepy i idziemy po kolei, środek, góra i powtarzamy to samo z drugą stroną. Za panelem znajduje się pucha i tu trzeba uważać, jeżeli wcześniejszy panel zostawiliśmy wiszącego na wiązce, a wspomniana taśma została odpięta i też wisi na tym panelu to uważajcie aby nie dotknęła wszystkimi pinami o metalową puszkę naszego radia, inaczej może polecieć dymek i przy próbie uruchomienia podłączonej nowej stacji android możecie się zdziwić czemu nie działa. Otóż miałem taką sytuację i z początku zignorowałem dymek i miałem nadzieję że nic się nie stało i będzie działać, bo czemu nie? No i nie zadziałało, spinałem, przepinałem kabelki żółty z czerwonym i na odwrót i nic... poniszczyłem sobie kostkę idącą z wiązki oryginalnej samochodowej, dokupiłem specjalnie CanBus(choć właściwie nie musiałem ale i tak się w dalszej innej sytuacji przydał) tylko po to aby dalej nie działo po przekręceniu stacyjki. Nie miałem już weny ani pomysłów co dalej... miałem się poddać ale co to to nie; podłączyłem zasilanie do starego radia i ono też nie załączało, więc to nie chińczyk był zepsuty, okazało się że taśma 8 pinowa ma jedną nitkę przepaloną i ten dymek miał jednak znaczenie i poszło w bezpiecznik... 'niebieski 15A, pozycja 7(radio) w skrzyni bezpieczników' podmieniłem bezpiecznik z zapalniczki i wszystko zaczęło hulać! Tak więc pilnujcie się i nie bierzcie ze mnie przykładu
Ok. Nowe radio podłączone, działa(najpierw podłączyłem bez CanBusa).. załącza się logo MM, potem androida i strona główna się ukazuje, ogólnie działa, BT połączył z telefonem, WiFi połączyłem z domem, potem włożyłem kartę SIM do modemu- działa(slot jest na starego typu karty na te duże, nanoSIM idzie włożyć ale trzeba odpowiednio dopasować na druciki i przydusić blokadą. Poruszanie się po interfejsie jest ok, jak po tablecie, żadna filozofia... ale w moim przypadku nie było to takie oczywiste, bo np nie mogłem przepisać klawiszy z kierownicy(po wymianie nie działało mi sterowanie mediami) gdy wchodziłem przez "Mój Samochód" czy "ustawienia fabryczne", nawet zamieniłem wiązkę zasilającą bez CanBusa na tą z CanBusem myśląc że tu leży przyczyna, lecz nie do końca, problem był ten sam pomimo że aktualizowałem SYS i CAN w informacjach o samochodzie, w ustawieniach fabrycznych ponoć trzeba canbus przepisać do marki, więc to uczyniłem a jedyną sensowną opcją była "Linia Lancer X(2008- do któregoś tam..) a moje Mitsu mam akurat z 2008. No cóż... też nie pomogło. Pogrzebałem, pochodziłem po aplikacjach tracąc wszelką nadzieję zauważyłem jakąś osobną aplikację "SWSteering" czy coś takiego, wchodzę i myślę pewnie nie będzie i tak działać... ale zadziało.. Banan na ryjku momentalny, yes udao się!
Coś mnie się wydawało że CanBus do tego nie był wcale potrzebny, ALE nie odpiąłem go z konkretnego powodu, pierwotna wiązka zasilająca z zestawu nie miała obwodów do głośników(przez co w mikserze nie mogłem wybrać strefy nagłośnienia) , były tylko może dwa kabelki od jednego głośnika... bo reszta była w osobnej kostce wielopinowej z RCA, modemem itd, Wiązka zasilająca miała jednak przejście i przez CanBus i wyjście na dwie wtyczki, zasilającą dużą i głośnikową małą( i teraz mogę operować która strona ma głośniej grać).
Moim poważniejszym problemem na ten moment są kamerki, po ustawieniu odpowiednich formatów, obie są AHD1080 DVR USB więc takie miałem opcje wybory w radiu i takie wybrałem, w aplikacji kamerek widać, że kamerka cofania, którą przykleiłem nad tablicą za klamką bagażnika wyświetla obraz; bez lini pomocniczych, mnie to jeden kij, ja tego nie potrzebuję, ale gadżet jest to i go wykorzystuję, dla żony chociaż i tu kolejne ale... wpiąłem oczywiście według instrukcji czerwony kabelek który tam wisiał przy konektorze do lamki cofania, przy radiu też taki wychodzi to miałem go wpiąć w kabelek z kostki zasilajacej, jest to 3 kabelek licząc od masy, no to mu zrobiłem rozgałęzienie i szybko złączkę, po tym wszystkim nie przełącza automatycznie na kamerę po wbiciu biegu wstecznego.
Jeśli chodzi o przednią kamerę... to po prostu nie mam pomysłu jak ją poprowadzić aby nie było dużo kabli ma wierzchu 😅
Jeszcze na koniec.. oba USB mam podłączone, ale zamiast łączyć się z telefonem to one tylko ładują i nic więcej, a interfejs OBDII BT ELM327 nie łączy się wgraną już apką Touge, połączyła się tylko z jakąś pobraną którą jest i tak płatna. Tyle i aż tyle 😇
Dobra, kończę te litanię, chciałem się poprostu podzielić swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami, uwagami jako zwykły laik. Zapraszam do dyskusji oraz podzielenia się waszymi |
_________________ Michał - ten miły gość co na klatce zawsze mówi "dzień dobry". |
|
|
|
|
sampler
Forumowicz
Auto: Citroen C5 X7 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 62 razy Dołączył: 08 Gru 2005 Posty: 2344 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 17-11-2024, 19:44
|
|
|
Linie kamerek jeżeli nie ma dodatkowych kabelków przy kamerze do konfiguracji (do przecięcia)
powinny być możliwe do włączenia w ustawieniach fabrycznych panelu. Powinna być nawet opcja dynamicznych linii (będą reagować na ruch kierownicy jeżeli w aucie jest czujnik kąta).
Kabelek przy kamerze ten czerwony to jej zasilanie przy cofaniu. Aby przy wrzuceniu R obraz pojawiał się na panelu musi być też sygnał wprowadzony na radio androida tym samym sygnałem co przy kamerze lub po CAN. |
_________________ BYŁY:
GALANT E34 1.8 TD
GALANT EA5A'97 2.5 V6 24V
GALANT AVANCE EA5A'03 2.5 V6 24V
Xsara 1.4i
SĄ:
CITROEN C5 X7 2.2 HDI
Peugeot 308 2.0 HDI |
|
|
|
|
MiGoni
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer Sportba VIII
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 29 Sie 2023 Posty: 8 Skąd: Znikond
|
Wysłany: 17-11-2024, 20:59
|
|
|
Czarne złącze należy do kamery rejestrującej.
Żółte złącze to kamera cofania- dorysowałem czerwoną linię jak idzie czerwony kabelek zasilający (bo na zdjęciu jest zasłonięty innymi kablami), jest on po obu stronach złącz, przy radiu jest krótszy, a z tyłu do lampy jest dłuższy
Ten krótszy w dziurze po radiu podłączyłem według instrukcji jaką podaje dostawca radia do kabelka brązowego(Back/rev) w kostce zasilającej, na obrazie nr pinu 11
|
_________________ Michał - ten miły gość co na klatce zawsze mówi "dzień dobry". |
|
|
|
|
Spootnick
Nowy Forumowicz
Auto: Outlander Phev 2018
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Lip 2023 Posty: 10 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 20-11-2024, 21:26
|
|
|
A to nie jest czasem tak, że ten czerwony przewód to jest zasilanie kamery i podłącza się go albo do lampy cofania albo jak jest taka możliwość to właśnie z przodu gdzieś z kostki gdzie jest plus po wbiciu wstecznego? Czy na pewno trzeba go podłączyć z tyłu i z przodu? A sam sygnał wstecznego radio chyba bierze z canbusa. |
|
|
|
|
MiGoni
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer Sportba VIII
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 29 Sie 2023 Posty: 8 Skąd: Znikond
|
Wysłany: 20-11-2024, 22:04
|
|
|
Też mnie się tak właśnie wydaje, bo szukając rozwiązań po necie po mimo innej wersji radia na schematach mieli tylko jeden kabelek zasilający z tyłu i to im działało. W każdy razie na ten moment dałem sobie spokój narazie z tym ciągłym rozbieraniem plastików
No i mam jeszcze problem z aplikacją AUX, pod którą są kamerki na kostce pinowej podpięte, mianowicie gdy chcę z niej obraz zobaczyć wyskakuje mi komunikat o tym że w trakcie jazdy nie można oglądać, mimo że mam kluczyk tylko na ACC.
Z tego co się dowiedziałem to ponoć masę trzeba poprowadzić po break czy coś takiego. |
_________________ Michał - ten miły gość co na klatce zawsze mówi "dzień dobry". |
|
|
|
|
|
|