 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[3.2 DID] Pytanie o lift |
Autor |
Wiadomość |
John1913
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero IV SWB
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2025 Posty: 3 Skąd: Gorzów Wlkp.
|
Wysłany: 12-01-2025, 20:53 [3.2 DID] Pytanie o lift
|
|
|
Na wstępie witam wszystkich.
Posiadam Pajero 4 SWB od niedawna.
Auto generalnie fajne ale sposób wybierania nierówności pozostawia wiele do życzenia.
Samochód niewielkie nierówności wybiera bardzo nieprzyjemnie. Słychać całe wnętrze pojazdu jakby zawieszenie było bardzo sztywne. Większe nierówności pokonuje już lepiej.
Chciałbym jakoś poprawić ten stan rzeczy wymieniając amortyzatory i sprężyny na coś co poprawi komfort podróżowania a przy okazji trochę podnieść samochód. W planie jest też wymiana opon na A/T.
Czy ktoś z obecnych tu posiadaczy Pajero ma doświadczenie ze zmianą zawieszenia i mógłby podzielić się wnioskami w temacie? Może ktoś jest w stanie polecić jakiś zestaw który gwarantuje poprawę pracy fabrycznego zawiasu?
Z góry dziękuję za wszelkie sugestie. |
|
|
|
 |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 187 Skąd: Stąd
|
Wysłany: 13-01-2025, 10:24
|
|
|
Zacznij od sprawdzenia i wymiany łączników stabilizatora wraz z gumami stabilizatora (obydwie strony). Koszt nieduży a czasami są pomijane. Nie zmienią że będzie bardziej miękko ale usuwają sporo hałasu.
Następnie, górne sworznie wahacza (upper ball joint). Te zazwyczaj są w stanie agonalnym i na jakiś mniejszych nierównościach te uszkodzone dodają sporo uderzeń na resztę zawieszenia.
U siebie wstawiłem zawieszenie IronMan (2").
Dalej jest sztywno przy niskich prędkościach ale to kwestia 20" felg.
Przy wyższych prędkościach jest bajka (np. 60 - 80km/h po wertepach czy mocnych nierównościach).
Planuje zmienić na 18" i wstawić o wiele więcej gumy
(przez co z 30" kół z oponami powinno wyjść 33").
Opony AT wybrałem jedne z najtańszych na rynku i nie żałuję.
Radar Renegade AT5.
Myślałem że będa głośniejsze. U mnie na jakiś offroadowych dróżkach sprawdziły się bezproblemowo.
Na trasach przez Europę (2x w 2024 roku) czyli po 4000 km również zero problemów. |
_________________
 |
|
|
|
|
 |
John1913
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero IV SWB
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2025 Posty: 3 Skąd: Gorzów Wlkp.
|
Wysłany: 13-01-2025, 21:19
|
|
|
Dzięki za odpowiedź.
Jestem przekonany, że w zawieszeniu niema luzów. Poprzedni właściciel bardzo o to dbał.
Po prostu zawieszenie nie wybiera dobrze małych nierówności jak łaty w asfalcie czy choćby wymalowane poprzecznie linie przed przejazdem kolejowym czy przejściem dla pieszych. Czasem wręcz widzę jak deska podskakuje.
Jak dla mnie to coś strasznego. Dwie tony masy własnej powinno zachowywać się bardziej dostojnie a tu jest prawdziwa taczka. Wcześniej miałem Jimny i tam było o niebo lepiej. Jestem przekonany, że odpowiedzialne za to są amortyzatory które nie reagują odpowiednio na małe nierówności. Dlatego szukam ucieczki z obecnej sytuacji. Jimny miałem na zawieszeniu IronMana i jazda była bardzo przyjemna. Stoję przed wyborem zawiasu do Pajero dlatego chciałem znać opinie kogoś kto już dokonał wyboru. Nie chcę kupić sobie czegoś jeszcze twardszego.
Czy po wymianie ustawiałeś geometrię?
Opony Radar cieszą się całkiem dobrą opinią użytkowników. Zawsze używałem BFGoodrich ale tym razem chciałem dać szansę właśnie oponom marki Radar z uwagi na pozytywne opinie i cenę oczywiście.
Waham się jeszcze między A/T i R/T. Pójdę chyba w wymiar 285/60-18. Da to niepełne 32". Trochę większa niż fabryczna ale tylko trochę. Sporo jeżdżę po asfalcie.
Szukam jeszcze tylko odpowiednich felg pod taką oponę.
Z tego co widziałem to fajnie się układa na feldze szerokości 9 - 9,5" ale dostępnych opcji brak więc raczej pozostanę przy moich 8". |
|
|
|
 |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 187 Skąd: Stąd
|
Wysłany: 14-01-2025, 10:59
|
|
|
John1913 napisał/a: | Czy po wymianie ustawiałeś geometrię? |
Zbieżność.
Ale żeby to zrobić, to trzeba było wymienić śruby.
A żeby wymienić śruby, to trzeba było wycinać wahacze (bo śruba wkomponowała się w tulejkę tak, że przy odkręcaniu kręciła się cała tuleja).
A na koniec okazało się, że śruby zbieżności były kiepskie i musiałem czekać na dostawę "normalnych".
Tak więc u mnie to zajęło tak prawie 2-3 miesiące.
Znajdziesz relację u mnie w wątku w dziale "Nasze miśki"
Jak wybiera nierówności? O wiele lepiej, choć weź pod uwagę że najwięcej przy nierównościach to sprężyny.
I u mnie niestety są sprężyny dla dodatkowej wagi której jeszcze nie dołożyłem (stalowy zderzak czeka aż będzie wyciągarka i kilka weekendów żeby to złożyć, zamontować, pomalować).
Cenowo wyszło mnie o wiele za dużo. Miałem się zamknąć w 4000 zł a dobiłem lekką reką chyba coś około 6000. |
_________________
 |
|
|
|
 |
John1913
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero IV SWB
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Sty 2025 Posty: 3 Skąd: Gorzów Wlkp.
|
Wysłany: 15-01-2025, 21:29
|
|
|
U mnie śruby były wymieniane jakieś dwa lata temu razem z tulejami. Ale po dokładniejszych oględzinach już wiem, że górne na tylnym wózku nie były ruszane i z nimi będzie sporo zabawy. Ostatnio robiłem tą akcję w panamerze i wiem jakie to "proste".
Dlatego tutaj chyba wyjmę cały tylny wózek i dopiero wtedy się za nie zabiorę. Będzie też okazja ogarnąć rudą która też się już tam powolutku pojawia. Do tego progi. Tam jest już trochę gorzej.
To temat na wczesną wiosnę ale zaczynam zbierać graty, stąd całe pytanie o zawias.
Dobór sprężyn też nie jest prosty. Z przodu zostawiam fabryczny zderzak ale na pewno będę chciał założyć wyciągarkę. Sporo jeżdżę sam. Co do tyłu to mam już namiot dachowy (jakieś 60-70kg) i dojdą jakieś graty na dłuższe wyjazdy. Myślę, że jakieś 120kg razem dlatego nie wiem czy jest sens zakładać wzmacniane sprężyny. Poza sezonem letnim będę jeździł bez tej dodatkowej masy.
Co do amortyzatorów to myślałem nad Dobinsonem.
Co do ceny to już wiem, że tanio nie będzie. Poprzednie doświadczenie w mikroskali z Jimnym nauczyło mnie, że drogo zawsze wychodzi najtaniej. Dlatego liczę się z wydatkami. Ale wiem też, że porządnie ogarnięte auto daje później sporo radości i pewności siebie w podróży. |
|
|
|
 |
|
|