 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Samochodzik na baterie! |
Autor |
Wiadomość |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 65 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10581 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 11-03-2025, 08:54
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | wiązki chemiczne z baterii same wytwarzają tlen do spalania |
dosłownie dochodzi do samo spalenia.
U nas w PL to znowu pewnie uzywanych EV jest duzo.
A i rozbitki trafiaja w pl do gospodarstw domowych jako magazyny energii. A i pewnie przekrety z dotacjami są, jeden ma firme zakłąda i wysoka FV bierzemy dofinansowanie, zyskiem się dxielimu a tak naprawdę za ułąmek kwoty zakładamy sobie baterie z takiego rozbitka jak tu cała podoga z hyundai Kona
https://vm.tiktok.com/ZNdeyRWYL/ |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3325 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 11-03-2025, 12:04
|
|
|
To że baterie litowe są ekstremalnie trudne do ugaszenia to wiadomo od czasu kiedy powstały. W wielu krajach strażacy przyjęli metodę: póki pożar EV nie zagraża otoczeniu - monitorować, chronić okolicę i czekać aż się wypali. A cały ten zgiełk z tym związany jakoś nikomu nie przeszkadza nosić identyczną (tyle że mniejszą) baterię w kieszeni czy w torebce. Ręka do góry kto nie ma przy sobie telefonu. Hmm, jakoś nie widzę...
Krzyzak napisał/a: | Niemcy jakiś czas temu zakupili specjalne kontenery, gdzie taki pojazd się wkłada i całkowicie zanurza w wodzie | W PL też już są. Co najmniej dwa.
W latach 2010-2023 w Australii zanotowano łącznie 4 (tak, cztery) przypadki pożarów EV, przy czym jeden był skutkiem podpalenia, a trzy zajęły się od ognia pożarów budynków w których były zaparkowane.
Źródło: https://www.swinburne.edu...0-times-higher/
A co u Szwedów? Ano Szwedom wychodzi jakieś 29-krotna różnica. 1 na 38000 przy EV/HY, 1 na 1300 przy spalinowych. Ciekawostką jest że w liczbach bezwzględnych w latach 2020-2022 ilość tych pożarów była niemal identyczna (20 kilka rocznie) a bezwzględna liczba EV/HY wzrosła w tym czasie ponad dwukrotnie.
Źródło: https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf niestety ale po szwedzku.
Szkoda jedynie że owa szwedzka rządowa agencja wrzuciła EV i hybrydy do jednego worka, bo inaczej liczby mogłyby być jeszcze bardziej niekorzystne dla aut spalinowych.
Pożary EV są bardzo medialne, bo zdarzają się tak rzadko. W/wym. Szwedom pali się prawie 10 spaliniaków dziennie, a EV/HY rzadziej niż raz na dwa tygodnie. I już można walić niusa że "ZNOWU się elektryczny samochód pali!!!!!!!!!!" Łojezu maryjo ależ mi sensacja, rzeczywiście.
Edit: o, proszę: Cytat: | [...]Najdłuższa akcja gaśnicza auta elektrycznego trwała ponad 21 godzin, z tego gaszenie pożaru zajęło… 18 minut [...] W mediach została zrelacjonowana w taki sposób, że stała się fakenewsem bo w rzeczywistości przez ponad 20 godzin strażacy chcieli mieć pewność co do tego, że akumulator po tym pożarze się nie zapali.[...] | źródło: https://wysokienapiecie.pl/90536-jak-czesto-plona-auta-elektryczne-czy-czesciej-niz-spalinowe/
I dalej to samo źródło: Cytat: | [...] przez 3,5 roku, odnotowano tylko dwa pożary baterii trakcyjnej samochodu elektrycznego i w obu przypadkach strażacy ugasili baterie, schłodzili je i powstrzymali ogień tak, że nie zajęło się nawet wnętrze samochodu, co pokazuje, że dzisiaj mamy do czynienia raczej z histerią związaną z tymi pożarami niż z rzeczywistym problemem [...] | i jeszcze:
Cytat: | [...]Polska na tle takich statystyk z innych państw wypada bardzo źle. Pożarów elektryków jest u nas niewiele mniej od aut spalinowych, co z jednej strony może być efektem niewielkiej skali porównawczej, a z drugiej strony importem do Polski starych lub powypadkowych elektryków z Zachodu, na których nieautoryzowane warsztaty dopiero uczą się napraw. Stwierdzone przez Policję podpalenia dotyczą co czwartego pożaru auta elektrycznego w Polsce.[...] |
|
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
|
 |
nemmooo
Mitsumaniak
Auto: Outlander PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Sie 2012 Posty: 211 Skąd: Kraków/Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 11-03-2025, 15:02
|
|
|
Ostatnio na przeglądzie diagnosta dopytywał się jak często mi się auto pali bo on pierwszy raz robi przegląd elektryka:)
Generalnie to wszystkie, Toyoty i inne samoładujace się hybrydy mają ogniwa Li-ION, które po naładowaniu w wyniku uszkodzenia mechanicznego mogą się zapalić. Duża ilość fake newsów na temat kosztów, palności etc powoduje że opinia jest taka a nie inna. Rozładowana bateria nawet przebita, zalana, zgnieciona nie zapali się. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 643 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24166 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 12-03-2025, 08:06
|
|
|
joujoujou napisał/a: | W/wym. Szwedom pali się prawie 10 spaliniaków dziennie | a niżej zamieściłeś grafikę, że w 2021 było to 55 sztuk przez cały rok |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3325 Skąd: Skąd: Skąd:
|
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23629 Skąd: KSSE
|
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3325 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 15-03-2025, 09:18
|
|
|
Punkt widzenia i owszem, ale też realny świat dla miażdżącej większości kierowców.
A co do LPG, to są kraje gdzie to ekonomicznie tak wspaniale nie wygląda. |
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23629 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 15-03-2025, 21:11
|
|
|
Realny świat dla wiekszości kierowcow to pojęcie względne, bo jeżeli dla IRL samochodzik na baterie jest opłacalny, to w PL juz nie jest, jak widac na powyzszym przykładzie.
Chyba że chcesz wchodzić w paradoksy? |
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3325 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 16-03-2025, 08:34
|
|
|
No właśnie wcale nie widać. Nie ma co filozofować o względności realnego świata (jakoby). To że olbrzymia większość kierowców VATu sobie odliczyć nie może, to fakt, a nie paradoks. |
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23629 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 16-03-2025, 14:28
|
|
|
Powyższy przykład o użytkowania pojazdów na różnych paliwach odnosi się do użytku komercyjnego,
Koszt uzytkowania pojazdu na firme to inny watek z poprzedniej strony, aczkolwiek nie dostrzegłeś że nawet dla uzytkownika firmowego uzytek auta elektrycznego w PL jest mało opłacalny jezeli ma sie korzystac z komercyjnych żródeł ładowania. Z Twoich relacji Ekonomia elektryka w IRL możliwe ze ma jakiś relatywizm, w PL niekoniecznie. |
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3325 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 16-03-2025, 20:06
|
|
|
Dla użytkownika firmowego koszt eksploatacji EV może być nawet wyższy niż dla prywatnego, a to chociażby ze względu na różnicę w cenie prądu dla gospodarstw vs biznesów. Dlatego też wcale tego tematu nie mam zamiaru roztrząsać - jestem skłonny się założyć że znikomy procent forumowiczów może sobie kupić paliwo za owe symboliczne 5 złotych (ergo: prowadzi własny biznes). Wśród rodziny bliższej i dalszej mam kilkoro "na działalności" i dobrze wiem że liczenie kosztów wygląda u nich diametralnie inaczej niż w zwyczajnych gospodarstwach domowych. |
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 643 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24166 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 16-03-2025, 20:19
|
|
|
Cóż - większość tych eko rzeczy nie ma uzasadnienia ekonomicznego - inaczej nie trzeba by do nich dopłacać. Do jakich aut są dopłaty to chyba pisać nie muszę. Czytam ostatnio, że zarówno polskie ale szczególnie zachodnie miasta rezygnują z transportu wodorowego - nic dziwnego, skoro kilo wodoru to 70zł i tyle pali osobówka na 100km. A autobusy oczywiście więcej.
Niemcy zamykają morskie farmy wiatrowe - bo jak dopłacali to jeszcze operatorowi się spinało ale jak urealnili cenę, to nijak się nie opłaca. Shell też porzuca farmę wiatrową i odpisuje miliard USD straty. Dopóki podatnicy się składają na zakup komuś czegoś eko to jakoś to się kręci... Teraz Polacy ratują Siemensa i budują farmę na Bałtyku za 20 miliardów USD - w tej cenie byłoby 10 elektrowni gazowych czyli 10x więcej mocy i do tego modulowanej i bezpiecznej a nie zależnej od flauty.
A już szczytem były tzw. zielone miejsca pracy tworzone jeszcze za Obamy - jedno kosztowało podatników 30 milionów USD rocznie. |
|
|
|
 |
joujoujou
Forumowicz łysy i brzydki.

Auto: niebieskie
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 12 razy Dołączył: 29 Kwi 2017 Posty: 3325 Skąd: Skąd: Skąd:
|
Wysłany: 16-03-2025, 21:23
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | Cóż - większość tych eko rzeczy nie ma uzasadnienia ekonomicznego - inaczej nie trzeba by do nich dopłacać. Do jakich aut są dopłaty to chyba pisać nie muszę. | Łał - demagogia pierwszej wody. Brawo! Chylę czoła. Krzyzak napisał/a: | Czytam ostatnio, że zarówno polskie ale szczególnie zachodnie miasta rezygnują z transportu wodorowego - nic dziwnego, skoro kilo wodoru to 70zł i tyle pali osobówka na 100km. A autobusy oczywiście więcej. | No tak. I oczywiście też więcej z tego wodoru idzie do atmosfery związków azotu, węgla i innych trucizn... a nie, zaraz zaraz... Krzyzak napisał/a: | Niemcy zamykają morskie farmy wiatrowe - bo jak dopłacali to jeszcze operatorowi się spinało ale jak urealnili cenę, to nijak się nie opłaca. Shell też porzuca farmę wiatrową i odpisuje miliard USD straty. Dopóki podatnicy się składają na zakup komuś czegoś eko to jakoś to się kręci... Teraz Polacy ratują Siemensa i budują farmę na Bałtyku za 20 miliardów USD - w tej cenie byłoby 10 elektrowni gazowych czyli 10x więcej mocy i do tego modulowanej i bezpiecznej a nie zależnej od flauty. | Fajnie. Super. To zbudujmy jeszcze ze 20 węglowych. Będzie tanio i bardzo zdrowo.
Tylko co to wszystko ma do tematu dyskusji? Ta się ostatnio toczy wokół ekonomii użytkowania EV, a nie kosztów eksploatacji elektrowni wiatrowych. A jeśli już koniecznie musisz, to chociaż poprzyj proszę te rewelacje jakimiś rzetelnymi odnośnikami. |
_________________ Pozdr,
jou
Gość, skomentuj niebieską corolkę.
Gość, skomentuj samochodzik na baterie! |
|
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 643 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24166 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 17-03-2025, 08:16
|
|
|
Janku - przecież masz dostęp do neta - wszystko możesz sobie sprawdzić, nie musisz polegać na odnośnikach, szczególnie moich.
Fakt 1 - w Polsce dopłaty są do aut elektrycznych.
https://www.gov.pl/web/nf...u-elektrycznego
Naszych dziadków nikt nie namawiał i nie dopłacał im przesiadki z konia na samochód - zmiana nastąpiła, bo coś było lepsze a nie bo ktoś zmusza (wciąż obowiązujący zakaz rejestracji aut spalinowych od 2035 r.)
Fakt 2 - obecne elektrownie węglowe różnią się od tych dawniej. Cały świat je buduje bo wciąż jest to powszechne i tanie źródło energii, także Niemcy, które wspomniałeś.
https://www.wnp.pl/energi...ska,814864.html
https://www.money.pl/gosp...212068096a.html
Wodór to ślepa uliczka, bo:
1. robisz prąd
2. wytwarzasz wodór - czy to z pirolizą z metanu czy elektrolizą z wody to zużywasz prąd
3. magazynujesz wodór, zbiorniki wymagają chłodzenia do temp. bliskiej zera Kelvina - zużywasz prąd
4. w ogniwie paliwowym zamieniasz wodór na prąd...
Bezsens bo kroki 2-4 już lepiej pominąć i od razu wrzucić to w baterie. Unika się strat na wielu polach, bo każdy z powyższych procesów jest stratny, sprawność nigdy nie jest 100%.
Jak pisałem - Shell odpisuje miliard strat z wiatraków i kończy program po swojej stronie:
https://www.pb.pl/shell-r...mld-usd-1235009
https://energetyka24.com/gornictwo/wiadomosci/niemcy-usuwaja-wiatraki-by-zrobic-miejsce-dla-kopalni-wegla-brunatnego
https://www.money.pl/gosp...911245824a.html
Jak brakuje energii, to wszystkie eko bzdury idą na bok. Fakty są takie, że cały świat idzie w innym kierunku i papierowe słomki nic nie zmienią, skoro cały świat nadal korzysta z węgla czy wyrzuca śmieci do rzek. Na papierze to wygląda ładnie, że zmniejszono emisję tego czy owego - tylko, że gdzieś trzeba produkować i zamiast używać czystego atomu, to produkuje się w Indonezji itp. i tamtejsze elektrownie emitują znacznie więcej syfu.
Jak chcesz jeszcze jakieś linki, to daj znać - mam tego pełno. |
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 65 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10581 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 17-03-2025, 09:10
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | 3. magazynujesz wodór, zbiorniki wymagają chłodzenia do temp. bliskiej zera Kelvina - zużywasz prąd |
Spreżony wodór prądem z nadwyzek energi lub elektroni szczytowo pompowych lezy sobie spokojnie w butlach beż zadnego chłodzenia. widziałem , tankowałem ostanio ciężarówkę naszego klienta.
Wodór to fajne paliwo, za chwile jego mieszankę bedziemy spalać w silnikach disla, przecieć ten cały bisnes musi się krecić, firmy nie zamkną tak nagle lini produkcyjnych silników. Sam się bede cieszył ze coś nie emitujacego bedzie jezdzić w centrum miasta. A to ze chwilowo drogo kosztuje jak każda nowa czysta technologia. |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
|
 |
|
|