 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Wiecznie dylemat czyli jak olej |
Autor |
Wiadomość |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 195 Skąd: Stąd
|
Wysłany: 11-08-2025, 17:32 Wiecznie dylemat czyli jak olej
|
|
|
Jaki olej. N
o niby wszystko jasne wg instrukcji ale jest pewien plot twist.
Otóż do tej pory jeździłem na 5W-30.
Najpierw był ELF Evolution Full-Tech FE for MITSUBISHI L200 5W-30 C4.
Później przerzuciłem się na TotalQuartz Ineo MC3 5W-30 C3 SN PLUS/CF
I wg instrukcji, wystarczy nawet B4.
Ale...
Po zakupie Shoguna (Pajero) MK4 (2007 rocznik) 3.2 DiD,
rok później odkryłem w brutalny sposób
(proszę nie wnikać jak to było że nie wiedziałem przy odbiorze)
że zamiast DPFa to mam dziurę
Od tamtego czasu DPFa wciąż nie ma, przegląd auto przechodzi śpiewająco (jeśli chodzi o spaliny), dodatkowo wpadł Stage 1 remap na 200KM i 440Nm (około) oraz wyłączenie EGR.
No i to jest własnie plot twist.
2 różne narzędzia AI podpowiadają mi, żebym nie bawił się w oleje o niskim popiole (wybaczcie, korzystam z angielskich nazw) czyli low SAPS bo mogę spokojnie brać inny olej który lepiej się sprawdzi, w szczególności jeśli jeżdże po mieście, bo 5W-30 C3/C4 to dla aut żeby miały niską emisję i żeby nie zapychały DPFa, a jak nie mam DPFa to lepiej będzie jak wezmę 5W-40, B4 czy nawet E7.
I że lepiej mi będzie z takim olejem niż z 5W-30.
Olejów E7 nie spotkałem. Może za mało siedzę w tym temacie.
Zim u mnie zbytnio nie ma a jak jest zimno (-2 'C) to zazwyczaj tylko w nocy, tylko przez miesiąc albo dwa. Częściej jednak są temp w ciągu dnia od 20 do 35'C, w szczególności Maja do Sierpnia.
A jadąc na urlop to męczę Shoguna w górach, na serpentynach, gdzie temp powietrza to często 38'C.
Więc...
Czy może mi ktoś jak krowie na rowie powiedzieć, czy po wyrzucenia DPFa i EGRa, to faktycznie 5W-40 sprawdzi mi się lepiej?
Jako że jestem zwolennikiem że lepiej wymieniać częściej zwykłym olejem niż rzadziej (ale np. drogim olejem longlife co uważam za zabójstwo silników) to po prostu szukam jaka jest wasza opinia.
Wg instrukcji nie ma tam w ogóle 5W-40... czemu? nie wiem.
Wg AI (wiem że potrafi halucynować i chrzanić głupoty) powinienem korzystać z 5W-40 bo ma lepszy film ochronny (gęstszy) niż ten rzadszy 5W-30.
Proszę podpowiedźcie biorąc pod uwagę że:
nie zależy mi aż tak bardzo na cenie i nie chodzi że chcę kupić najtańszy olej
zależy mi na dobrym smarowaniu i żeby auto jeździło długo, bezawaryjnie
wymieniam częściej niż chyba każe mi producent, ale mi to nie przeszkadza
mam klimat w miarę łagodny. niby Shogun jeździ głównie w dłuższe trasy ale zdarza mu się zę jak moje daily jest rozebrane to naprawy to jeździ po mieście tak przez tydzień/dwa.
Shoguna zabieram w ciepłe kraje (półudnie Francji, Włochy, może niedługo Chorwacja) w okresie mocno letnim więc zazwyczaj wtedy mocno dostaje w kość na górskich podjazdach i zjazdach.
Shogun rzadko coś ciągnie i jest bardzo rzadko używany w terenie (1-2x w roku że mu reduktor załączę). |
_________________
 |
|
|
|
 |
Jozefg
Nowy Forumowicz
Auto: space star 1,2 CVT 2018
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Cze 2025 Posty: 8 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 11-08-2025, 19:54
|
|
|
Nie chcę się wymądrzać ale ... dlaczego ludziska z uporem maniaka mylą parametry jakościowe oleju z temperaturowym zakresem pracy tegoż oleju?
Po latach jeżdżenia różnymi autami i na różnych olejach wiek jedno: w polskiej strefie klimatycznej najbardziej pasują oleje o zakresie pracy 5W40 , można lać też 5W30 ale nie katować wozu w skrajnych temperaturach podczas upałów
O jakości oleju mówią pozostałe parametry podawane przez producenta i na nie należy zwracać uwagę.
Luksus jeżeli olej ma atest określonego producenta aut ale niestety Mitsubishi takowych atestów nie wydaje w przeciwieństwie do producentów europejskich.
Autoryzowane serwisy Mitsubishi podczas przeglądów gwarancyjnych leją Castrol SLX 5W30 , przynajmniej tak wyczytałem z faktury za przegląd.
Na takim oleju będę jeździł do przyszłego roku a później zobaczymy ale prawdopodobnie ELF 5W40 SXR. |
|
|
|
 |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 195 Skąd: Stąd
|
Wysłany: 12-08-2025, 10:02
|
|
|
Przepraszam za kilka literówek. Zarówno w tytule jak i w oryginalnym wpisie.
Czy ja coś pomyliłem?
Niekoniecznie.
Mam świadomość że specyfikacje API czy ACEA często jest tak samo ważna jak lepkość czy gęstość oleju.
Widzisz. Ty napisałeś mi że jak nic można jeździć na 5W-40 ale tego oleju w tabelce w instrukcji Shoguna nie ma.
Choć, z drugiej strony. Instrukcja podaje że 5W-30 sprawdzi się świetnie do -40'C i do +40'C (jeśli masz DPF)
a w przypadku jak nie masz DPF to ten olej jest tylko od -40'C do 10'C?
I wierzyć takiej tabelce? :/
Specjalnie ściągnąłem też instrukcję dla odświeżonych Pajero/Shogunów czyli MY16 a nie MY08.
I tam tabelka już jest całkowicie inna:
I tam 5W-30 wygląda "normalnie".
Osobna sprawa że nowsze miały odrobinę poprawiony silnik, inną moc, inny DPF itp itd.
Ale o ile dobrze się rozeznałem przez ostatnie 2 lata, różnice nie są na tyle drastyczne aby traktować te silniki inaczej (w szczególności pod względem oleju).
4M41 jest na rynku tyle lat, że czy to będzie instrukcja z 2007 roku czy z 2016 roku to różnice będą w osprzęcie (np. bagnet oleju czy brak bagnetu ATF).
Wracając do oleju. Zamówiony 5W-40 odsyłam z powrotem. Listonosz odbiera dzisiaj paczkę z powrotem.
Zamawiam więc 5W-30.
Czemu? Jednak delikatnie "gęstszy" (bo nie mam pod ręką polskiego określenia na ten parametr) olej czyli 5W-40 będzie wymagał zwiększonej pracy pompy.
Niby ok... jest lepszy film wokół bo olej 5W-30 w wyższych temp będzie po prostu rzadszy, ale mówimy o temp +40'C. A jak widać pod tabelce z nowszej instrukcji,
5W-30 powinien wystarczyć nawet do +50'C (temperatury otoczenia).
I tak. Masz rację odnośnie parametrów od producenta. Dobrze wiem jaki muszę stosować do EcoBoosta w swoim Fordzie i na podstawie tego wybierałem olej.
A przeglądając ponad 35 różnych butelek (etykiet) i ich specyfikacji, to próżno doszukiwać się czegoś co spełnia "normy" Mitsubishi, bo ten jest na tyle "mądry" że takich nie wymaga.
Możemy się kłócić, że "no ale producent po to podał normę, że potem producenci olejów muszą się do tych norm stosować i masz pewność że to jest dobry olej dla danego silnika".
Otóż należy wziąć pod uwagę jakim silnikiem jest 4M41 i jakim autem jest Pajero.
Bo dla mnie jest to przykład auta które jednak było wciąż na podstawie projektów i części auta które ma "działać" i ma poprawnie pracować vs. obecne auta produkowane przez księgowych.
A że mam Forda (i to EcoBoosta, na szczeście nie na mokrym pasku) to i tak wiem jak to wygląda w kwestii nowych projektów które nie tylko mają mało palić, ale mają dawać dużo mocy ale być i "ekologiczne".
A potem masz parametry oleju gdzie tylko możesz lać dany olej a silnik i tak powoli szlag trafia,
bo tam gdzie inżynier chciał dobrze, tak wylatywał z roboty bo bardziej się opłaca robić tanio a i tak "nikt nam nic nie zrobi".
To nie są teorie spiskowe. Polecam popatrzeć jak są niektóre silniki na rynku zrobione tak, że można powiedzieć że mają przewidywaną żywotność
(widełki są na tyle szerokie że ciężko to udowodnić).
Wracając do oleju.
Podpowiedziałeś 5W-40 a w Anglii na dwóch grupach dostałem prawie że opierdziel że w ogóle myślę o 5W-40 Mam zalać 5W-30 i już.
Tak więc temat otworzyłem wczoraj, a dzisiaj uznaję go prawie że za zamknięty.
Spędziłem chyba tydzień, czytając co jest jakim parametrem, jak wpływa na pracę, co powinienem wybrać.
I do tego ChatGPT który opisał to tak:
Ale - jak wspomniałem. ChatGPT mimo że potrafi zdziałać cuda, to jestem bardzo, ale to bardzo sceptyczny do tego co mi podpowiada. |
_________________
 |
|
|
|
|
 |
|
|