Przesunięty przez: Gene 27-05-2009, 09:02 |
[2.8TD] Aquamist - wtrysk wody |
Autor |
Wiadomość |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 12-05-2009, 13:38 [2.8TD] Aquamist - wtrysk wody
|
|
|
Czy ktos ma jakies doswiadczenie z wtryskiem wody badz pary ?
Troche jest w sieci informacji o tym, wiekszosc na stronach zagranicznych.
http://www.aquamist.co.uk/
http://www.aquastealth.com/injectionkit.aspx
http://www.coolingmist.com/
http://better-mileage.com/water4.html
Nie chodzi mi bynajmniej o wynalazki typu elektroliza wody i zasilania auta wodorem, a o zastosowanie rozpylonej wody w postaci mgly badz pary.
Czytalem ze wprowadzenie do komory spalania pary badz mgly wodnej powoduje odebraniem temperatury przez wode, gwaltowne dalsze jej odparowanie przez co zwiekszenia cisnienia w komorze. Zwieksza sie sprawnosc silnika i nieznacznie moc, obniza nieco spalanie, a obnizajac temperature spalin obniza sie wydzielanie tlenkow azotu jak w recylkulacji spalin (EGR - ktory mam zaslepiony)
Probowalem kombinowac jak wytworzyc pare wg. ostatniego linku, najpierw nawinalem rurke miedziana 8mm, bo cienszej nie mialem na rure zaraz turbo jednak jest zbyt niska temperatura, nastepnie zdjalem oslone i kombinowalem bezposrednio na kolektorze i rowniez eksperyment sie nie udal. Zbyt niska temperatura na wytworzenie pary wodnej.
Jak pozniej doczytalem temperatura spalin w benzyniaku dochodzi do 900 stopni w dieslu do 500. Mierzac temperature uzyskalem max na kolektorze wydechowym 175. Wiec to stanowczo za malo na wytworzenie pary. Moze i uzyska sie wiecej przy ostrej jezdzie ale nie o to chodzi.
Zestawy sa dosc drogie, szczegolnie pompa wodna ktora wytworzy cisnienie rzedu 10bar.
Wpadlem jednak na inny pomysl. Zamiast pompowac wode mozna pompowac powietrze. Tani kompresorek mozna kupic za 20zl a dobry za okolo 100 ktory w zupelnosci wystarcza.
Odchodzi nam zabezpiecznie pompy na zime zeby nie zamarzla.
Potrzebny za to lepszy zbiornik na wode ktory wytrzyma cisnienie do 10bar. Do niego bedzie wlasnie stlaczane powietrze i prze to wiciskana woda.
Jako dysze mozna by zastosowac dysze olejowa Danfoss. Przykladowo dysza 0.5/60S przy cisnieniu 7bar dostarczy nam okolo 2l/h wody w postaci mgly.
Dostepne sa dysze od 0.3 co caloby okolo 1l/h, dysz mozna zastosowac 2 - 4 co daloby kilku do kilkunasto stopniowa regulacje wtrysku.
Do wlaczania/wylaczania wtrysku mozna zastosowac elektrozawor, najlepiej bezposrednio przy dyszy zeby zezwladnosc byla jak najmniejsza.
Narazie zrobilem eksperyment jak rozpyla taka dysza i tworzy calkiem drobna mgle.
Musze zbudowac obudowe i polaczyc z wlektrozaworem bo narazie byla proba z weza ogrodowego. Testowalem ok 8 bar z kompresorka za 20zl.
Zastanawiam sie tylko czy podlaczac taki wtrysk przed turbo w obudowie filtra, za turbo przed intercoolerem czy za intercoolerem.
Narazie moze sprobuje podac mgle do filtra, a pozniej ewentualnie za intercoolerem i zrobic filtr separujacy na wypadek awarii aby woda w stanie cieklym nie dostala sie do silnika.
Ktos sie interesowal tym temetem ? |
Ostatnio zmieniony przez Gene 27-05-2009, 09:03, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
polaff
Mitsumaniak
Auto: *
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 2452 Skąd: ....
|
Wysłany: 12-05-2009, 23:50
|
|
|
ja bym proponował jak najbliżej komory splania by wyeliminować skropenie przez zimne powietrze... czy za coolerem.
daj znać o wynikach experymentu..
pozdr |
|
|
|
 |
Mighn
Mitsumaniak
Auto: Shogun '92 2.5 TDI Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 270 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 13-05-2009, 00:26
|
|
|
jak najbliżej kolektora dolotowego - inaczej skropli się na rurach i zaleje np. turbinę (może być niezbyt szczęśliwa) |
|
|
|
 |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 13-05-2009, 01:47
|
|
|
Chyba wlasnie tak zrobie czyli dam dysze pomiedzy intercoolerem i kolektorem ssacym.
Chce na wszelki wypadek zrobic taki syfon gdyby spadlo cisnienie z jakiegos powodu i zamiast tworzyc mgle wtrysk by lal. Woda wtedy splynie przez otwor 1mm, a nastepnie wezykiem.
Znalazlem stary czujnik cisnienia z jakiegos pieca gazowego i na poczatek podlacze 1 dysze 0.5/60S ktora ma wydajnosc okolo 2l/h przez ten czujnik wpiety w intercooler.
Czyli zacznie dopiero rozpylac po przekroczeniu 0.5 bar.
Jak eksperyment sie powiedzie to sprubuje zdobyc dysze 0.3/60S (okolo 1l/h) i zrobic jakies sterowanie do tego. Czyli mniejsza dysza by rozpylala po lekkim nacisnieciu gazu, potem zalaczala by sie 2 a nastepnie obie.
Dzis zaopatrzylem sie w 18l zbiornik z pompka do rozpylania nawozu.
Wywalilem pompke i wkleilem dorobione koncowki do pompowania powietrza i pobierania wody. Mam nadzieje ze wytrzyma te 6-7 barow, dodatkowo zrobie jakies opaski stalowe zeby nie pecznial.
Narazie koszty nieduze:
7 euro - dysza
33 euro zbiornik 18l
20 zl - kompresorek (jest wystarczajacy ale glosny, na poczatek moze byc)
?? - stary czujnik cisnienia z pieca
pare dziesiat centymetrow rurek miedzianych 15mm, 8mm i 2mm (ze starego manometru), troche wezy gumowych, troche cyny i cierpliwosc
Brakuje mi jeszcze elektrozaworu takiego jak do odciecia paliwa i presostatu zeby kompresorek pilnowal cisnienia w zbiorniku.
Prace powoli ida do przodu i robie fotki tak ze jak eksperyment sie uda to zamieszcze opis.
Napewno nie wyjdzie to kwota 300 czy 500 euro w jakich cenach sa proste zestawy bez zbiornikow, wezy itp. napewno w nich sporo brakuje.
Mysle ze w 100euro sie wszystko zamknie z 2 dyszami, zbiornikiem i sterowaniem
Jak ktos chce zobaczyc jak psika dysza danfoss 0.5/60S woda, cisnienie okolo 7bar wytworzone kompresorkiem samochodowym za 20zl.
http://hid4u.eu/aquamist/testdyszy.jpg
Dysza posiada wlasny staly filterek i gwint, najlepiej by bylo ja wkrecic w gniazdo ale gniazdo jako czesc zamienna palnika to koszt okolo 40euro. Ja polutowalem kubelek wielkosci filterka, dolutowalem rurke 2mm, a na koncu calosc do dyszy. |
|
|
|
 |
Mighn
Mitsumaniak
Auto: Shogun '92 2.5 TDI Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 270 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 13-05-2009, 11:25
|
|
|
najlepiej by było wstawić dysze tak, żeby była pod takim kątem do kierunku przepływu powietrza, żeby woda nie dochodziła do przeciwnej ścianki rury (przy docelowej szybkości powietrza w rurze ofc)... tylko jak to wybadać? niby zawsze można wstawić jeszcze dysze w środek rury i kazać jej tryskać tak jak idzie powietrze, ale do tego musisz być 100% pewny że coś się nie urwie i nie poleci w silnik :/ |
|
|
|
 |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 13-05-2009, 17:09
|
|
|
Zrobie rurke z miedzi o srednicy weza z intercoolera i dysza bedzie umieszczona centralnie wewnatrz tej rury, zrobilem ja na rurce miedzianej 2mm wiec bede mogl ja ustawic jak chce. Ma dmuchac zgodnie z przeplywem powietrza. Na zewnatrz tulejki wyprowadze krotka rurke 8mm do ktorej ma byc podlaczony elekrozawor.
Niemozliwe zeby sie urwala rurka 2mm i dysza poleciala w silnik ale zawsze mozna dla bezpieczenstwa przed wlotem zastosowac siatke
---------------------------------------
Najezdzilem sie i nie idzie w irlandii nigdzie kupic elektrozaworu ani presostatu. W jednym sklepie zaproponowali mi ze elektrozawor zamowia za jedyne 60euro.
Chyba bede musial sciagnac brakujace czesci z polski |
|
|
|
 |
Mighn
Mitsumaniak
Auto: Shogun '92 2.5 TDI Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 270 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 13-05-2009, 23:51
|
|
|
nie ma rzeczy niemożliwych
a pytałeś o elektrozawór w sklepie z sprzętem rolniczym??? (tylko w agriculture, a nie gardening ) |
|
|
|
 |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 14-05-2009, 03:36
|
|
|
Szukalem w sklepach motoryzacyjnych i z hydraululika
w polsce w kazdym prawie motoryzacyjnym sie kupi albo w warsztacie gdzie gaz czy alarmy zakladaj, a tutaj gazu nie ma, alarmy malo kto ma, a z odcieciemiem paliwa to prawie nikt.
Bedzie trzeba z polski sciagnac, nie dam 60euro za elektrozawor jak w polsce 30zl kosztuje, kupie 3, zaplace przesylke i jeszcze moge sie upic za te 60euro |
|
|
|
 |
Mighn
Mitsumaniak
Auto: Shogun '92 2.5 TDI Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 270 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 14-05-2009, 10:34
|
|
|
w UK komplet 120 elektrozaworów do opryskiwacza roślin kosztował coś koło 400 funtów, a o ile pamiętam sprzedawali też na sztuki. |
|
|
|
 |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 14-05-2009, 17:47
|
|
|
znalazlem podwojny elektrozawor ze starej pralki, sa tam cewki na 230V ale jedna rozbebeszylem i sprubuje przewinac cewke zeby na 12V dziallo, moze przynajmniej do testow bedzie, a swoja droga sciagne elektrozawory i presostat z polski, ewentualnie moge na 230V podlaczyc bo zabudowalem w aucie na stale przetwornice 400W |
|
|
|
 |
PiotrC
Forumowicz

Auto: Pajero III 3.2 DID
Pomógł: 15 razy Dołączył: 26 Lis 2008 Posty: 266 Skąd: Śląsk, Tarnowskie Góry
|
Wysłany: 14-05-2009, 20:25
|
|
|
Ad Faraonix
Widzę, że z Ciebie to prawdziwy Mac Gyver
Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na wyniki Twojej pracy.
Piotr |
_________________
 |
|
|
|
 |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2009, 05:27
|
|
|
Znalazlem nawet pojedynczy elektrozawor z pralki, cewke przewinalem i wyglada ze dziala.
Jutro sie biore za lutowanie rury w ktorej ma byc umieszczona dysza i czujnik cisnienia.
Jak to zrobie to bede mogl zamontowac do auta i zrobic probe.
Najgozej ze jak patrze na pogode to przez nastepne 5 dni ma lac...
Zastanawiam sie tylko nad jedna rzecza. Zaluzmy ze jak jade na z jakas predkoscia i obroty sa przykladowo 3000. Jak zdejme noge z gazu (moze nie calkiem) to pompa wtryskowa odrazu przestaje podawac paliwo i podaje tylko tyle ile jest aktualnie wcisniete gazu czy dawka jest zmniejszana powoli ?
Przy skrzyni automatycznej obroty nie spadaja odrazu tylko najperw powoli spadaja i auto zwalnia, jak calkowicie puczsze gaz to chyba szybciej spadaja.
Narazie chce ustawic aby dysza wtryskiwala wode po przekroczeniu jakiegos cisnienia w intercoolerze i zastanawiam sie czy nie podlaczyc tez pod potencjometr wcisniecia gazu. Sprawdzic zaluzmy przy jakim nacisku pedalu osiagane sa obroty ktore powoduja prace turbo i wytworzenie cisnienia dla czujnika i jezeli pedal jest wcisniety mniej to by wylaczalo prace dyszy. |
|
|
|
 |
Mighn
Mitsumaniak
Auto: Shogun '92 2.5 TDI Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 270 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 15-05-2009, 13:24
|
|
|
hmm spróbuje wymajstrować (na razie teoretycznie) jakiś układ który by zapewniał wtrysk wody zależny od obrotów silnika - w sumie jedyne co trzeba znaleźć to albo elektrozawór albo wtryskiwacz z możliwością płynnej regulacji, bo sama elektronika to mały problem... a sygnał sterujący można spokojnie wsiąść z lini obrotomierza, czyli przetwornik c/a, wzmacniacz i tyle. W sobotę (o ile nie będzie lało) pomierzę parametry sygnału do obrotomierza, i poszukam na jakich częściach to zmotać. |
|
|
|
 |
Faraonix
Forumowicz

Auto: Pajero 2.8 TD / 1996
Pomógł: 22 razy Dołączył: 12 Lis 2008 Posty: 770 Skąd: Śląskie
|
Wysłany: 15-05-2009, 15:56
|
|
|
plynny moze by sie dalo na wtryskikaczu z benzyniaka
najlepiej chyba by sie sprawowal czopikowy
http://www.auto-online.pl...onaw/wtrysk.htm
tylko zastanawiam sie czy by sie szybko nie popsul na wodzie, czy poprostu by nie zardzewialy jakies elementy w srodku.
Dysza z pieca olejowego to mosiadz z filterkiem chyba wykonanym tez raczej z jakiegos stopu mosiadzu. Elektrozawor mam pastikowy, instalacja gumowa i zbiornik plastikowy. Pompa ma tlok metalowy ale tloczy powietrze, woda sie nie dostaje. Tak ze nie bedzie problemu z korozja. Ale tutaj mozna sterowac tylko zalaczaniem poszczegolnych dysz i w niewielkim stopniu cisnieniem (reduktory cisnienia z ekektrozaworem). Ale spokojnie mozna by zrobic 8 stopni na 3 dyszach o roznej srednicy.
Pytanie tylko ile podawac wody ?
Ja myslalem nad takim zalozeniem:
Woda by byla wtryskiwana w zaleznosci od obrotow silnika i jednoczesnie ograniczana wcisnieniem pedalu gazu.
Bo chyba jak mamy obroty powiedzmy 3000 i zdejmiemy noge calkowicie z gazu to woda powinna przestac byc wtryskiwana albo odganiczona.
W druga strone jesli sa niskie obroty i wcisniemy gaz do dechy to miezemy podac zbyt duzo wody
-------------------------------------------------------------
Zmontowalem dzis prowizorycznie.
Elektrozawor jest podlaczony narazie szeregowo z czujnikiem cisnienia.
W tym czujniku jest sprezynka, normalnie czujnik zwiera styk przy okolo 2400obr/min, po wyjeciu sprezynki przy 1500. Tak ze monza skrocic badz wymienic sprzezynke i regolowac moment zalaczenia od 1500 w gore.
Nie wiem tylko czy przy 1500 nie bedzie za duzo wody. Wydajnosc dyszy to okolo 2l/h.
Poki co testowalem przy 2400 i mam wrazenie jakby ciutke szybciej sie wkrecal na wyzsze obroty, ale moze to zludzenie.
Narazie byla tylko proba na postoju z racji ze nie mam skonczonego zbiornika, proba byla na wezu ogrodowym ktory to napelnilem woda, jedna strone podlaczylem pod elektrozawor a druga pod kompresorek i nabilem cisnienie okolo 7bar.
poniezej sa 3 fotki
http://hid4u.eu/aquamist/dysza.jpg
http://hid4u.eu/aquamist/dolot.jpg
http://hid4u.eu/aquamist/komora.jpg
Jak juz uruchomie ze zbiornikiem i bedzie proba na trasie to ewentualnie sprobuje dac na te 1500obrotow i wyprobuje takze mieszanke woda/denaturat jak oczywiscie to drugie uda sie kupic w irlandii, bo z pierwszym nie ma problemu
Na zime zapewne bedzie konieczna
Znalazlem fajnego linka http://www.thettshop.com/aquamist_fitting1s.pdf |
|
|
|
 |
Mighn
Mitsumaniak
Auto: Shogun '92 2.5 TDI Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 12 Mar 2009 Posty: 270 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 17-05-2009, 15:29
|
|
|
niestety wtryski od benzynki wymagały by stosowania wody demineralizowanej - inaczej bardzo szybko zarosną kamieniem |
|
|
|
 |
|