Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
PB95 czy PB98
Autor Wiadomość
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 17-07-2006, 14:20   PB95 czy PB98

Tak się ostatnio zastanawiałem jakie poza ceną i ilością oktanów są różnice w benzynie PB95 a PB98.
Z tego co mi wiadomo, samochód na PB98 może być minimalnie mocniejszy i chyba silnik trochę stabilniej pracuje.
Czy ktoś ma jakąś wiedzę w tej kwestii??
Czy np na PB98 samochód nie spala nam trochę mniej??

Pomijam tutaj kwestie, że w Polsce PB95 czasami ma parę oktanów mniej
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
stanik 
Mitsumaniak


Auto: Volvo S60 2.4i
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 15 Lut 2006
Posty: 1248
Skąd: Legionowo k/Wawy
Wysłany: 17-07-2006, 15:43   

teoria mowi (o ile dobrze pamiętam) ze Pb98 jest bardziej odporne na spalanie stukowe. takze silnik moze pracowac lepiej(równiej). Moje obserwacje na poprzednim autku (vw polo 1.4 16v 75km) wskazywały, że dla mojej kieszeni nie było różnicy czy jeździłem na 95 czy 98. Bo różnica w cenie wyrównywała się w mniejszym spalaniu Pb98 i wychodziło mniej więcej na to samo.
Pozdrawiam
_________________
#0175/KMM
Carisma 1.8 SOHC 115KM GLX (Pb +LPG)
SPRZEDANA 30.08.2007
AB RH+
Canon 350D + KIT 18-55mm + Sigma 18-200 OS + Canon 50mm 1.8
 
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 17-07-2006, 15:48   

stanik napisał/a:
Moje obserwacje na poprzednim autku (vw polo 1.4 16v 75km) wskazywały, że dla mojej kieszeni nie było różnicy czy jeździłem na 95 czy 98. Bo różnica w cenie wyrównywała się w mniejszym spalaniu Pb98 i wychodziło mniej więcej na to samo.

ja róznież tak sobie to wczoraj przeliczyłem i również doszedłem do takiego wniosku, ale chciałbym własnie otrzymać jakieś potwierdzenia od Was.
Różnica w cenie to ok 5-7% i sądzę, że własnie o tyle może być również mniejsze spalanie na PB98.
Jeśli się mylimy ze stanik'iem, to proszę o sprostowanie
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
shovel
[Usunięty]

Wysłany: 17-07-2006, 17:26   

z mocą przy pb95/98 jest tak.. podczas spalania stukowego jest uwalniane dużo energii więc teoretycznie benzyna mniej odporna powinna dawać więcej mocy ALE jako że w większości naszych aut są takie cuda jak "czujniki spalania stukowego" zatankowanie benzyny o niższej liczbie oktanowej powoduje faktyczne obniżenie mocy auta, ponieważ komputer jeśli wzrasta spalanie stukowe wycofuje zapłon...
 
 
Hubeeert 
Mitsumaniak
na urlopie

Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 17695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 17-07-2006, 20:48   

shovel napisał/a:
z mocą przy pb95/98 jest tak.. podczas spalania stukowego jest uwalniane dużo energii więc teoretycznie benzyna mniej odporna powinna dawać więcej mocy ALE jako że w większości naszych aut są takie cuda jak "czujniki spalania stukowego" zatankowanie benzyny o niższej liczbie oktanowej powoduje faktyczne obniżenie mocy auta, ponieważ komputer jeśli wzrasta spalanie stukowe wycofuje zapłon...


Poszukaj mojego posta na temat oktanowości benzyny i spalania stukowego, przeczytaj uwaznie i przestań wypisywac herezje :roll: :lol:
_________________

Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...

.
 
 
shovel
[Usunięty]

Wysłany: 17-07-2006, 23:57   

hubeert, czytałem Twojego posta.
ale jak wytłumaczysz fakt że do wyścigów na 1/4 mili i innych używa się benzyny o oktanowości gruubo przekraczającej 100 okt? (112 etc)?
na życzenie mogę poszukać i podesłać sporo linków do tego typu dyskusju z galantvr4.org
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 18-07-2006, 09:08   

Hubeeert, shovel, a co sądzicie o ilości zużywania paliwa?? Czy przy 95 i 98 będzie takie samo :?:
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 18-07-2006, 09:22   

shovel napisał/a:
ale jak wytłumaczysz fakt że do wyścigów na 1/4 mili i innych używa się benzyny o oktanowości gruubo przekraczającej 100 okt? (112 etc)?


Tylko i wyłącznie ze względu na wysoką odporność na spalanie stukowe....... Tą samą ilość mieszanki z benzyną wysokooktanową można sprężyć do wyższego ciśnienia i nie obawiać się o detonację......
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
kochajj 
Mitsumaniak


Auto: NISSAN
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Kwi 2005
Posty: 2024
Skąd: z daleka
Wysłany: 18-07-2006, 09:25   

jeśli jest zbyt mało oktan to zapłon przyspiesza!!!! a duza liczba oktanowa pozwala na cofniecie zaponu co przekłada sie na zwiekszenie mocy!!!
 
 
JCH 
Mitsumaniak
Forumowa Opozycja


Auto: OBK 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 101 razy
Dołączył: 23 Maj 2005
Posty: 8078
Skąd: Bytom
Wysłany: 18-07-2006, 10:22   

kochajj napisał/a:
jeśli jest zbyt mało oktan to zapłon przyspiesza!!!! a duza liczba oktanowa pozwala na cofniecie zaponu co przekłada sie na zwiekszenie mocy!!!

Odwrotnie kochajj, odwrotnie.
Ale to pewnie przepalcowanie na klawiaturze.
_________________
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów"

MSS 1.9 DI-D --> OBK 2.0 i DL-650
 
 
 
kochajj 
Mitsumaniak


Auto: NISSAN
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Kwi 2005
Posty: 2024
Skąd: z daleka
Wysłany: 19-07-2006, 01:25   

JCH napisał/a:
kochajj napisał/a:
jeśli jest zbyt mało oktan to zapłon przyspiesza!!!! a duza liczba oktanowa pozwala na cofniecie zaponu co przekłada sie na zwiekszenie mocy!!!

Odwrotnie kochajj, odwrotnie.
Ale to pewnie przepalcowanie na klawiaturze.


chodziło mi o to ze :
cofanie - wyprzedzenie ( cofanie wzgledem GPT) w sensie na -
przyspieszenie - (przyspiesza wzgledem gornego połozenia tłoka
) w sensie na +

sam juz sie poplatałem... tak czy inaczej duza liczba oktanowa pozwala nam na zwieszkenie mocy po przez zmiane kąta zapłonu (wyprzedzenie), bez ryzyka spalania stukowego
 
 
tomusn 
Mitsumaniak


Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 3974
Skąd: Żnin
Wysłany: 19-07-2006, 12:25   

to może przenieście tego posta do problemy techniczne, bo zgodnie z zasadami FAQ on zawiele nie wyjaśnia tylko się robi dyskusja

umówmy się że używamy pojęcia "kąt wyprzedzenia zapłonu" i mówimy 'zwiększenie kąta' i 'zmniejszenie kąta', a nie "cofnięcie", "opóźnienie", "przyspieszenie" i "wyprzedzenie"

Cytat:

Wyładowanie iskrowe następuje, jak wiadomo, jeszcze na kilka do kilkudziesięciu stopni przed osiągnięciem przez tłok GMP. Jest to tak zwany kąt wyprzedzenia zapłonu, który daje mieszance czas na zapalenie się i przyrost ciśnienia. Wyprzedzenie zapłonu jest niezbędne, aby maksymalne ciśnienie nastąpiło tuż po osiągnięciu przez tłok GMP.

Cytat:
Kąt wyprzedzenia zapłonu nie jest wartością stałą podczas pracy silnika. Zarówno zmieniające się obroty, jak i stopień uchylenia przepustnicy decydują o tym, że musi się on zmieniać.

Przeanalizujmy wpływ obrotów na kąt wyprzedzenia zapłonu. W miarę wzrostu prędkości obrotowej zwiększa się wprawdzie zawirowanie ładunku (przyspieszając reakcje spalania), jednak nie rekompensuje to zmniejszenia czasu trwania obiegu i konieczne jest zwiększanie kąta wyprzedzenia zapłonu. Kąt ten zwiększa się aż do obrotów momentu maksymalnego, kiedy ilość mieszanki jest największa (tym samym największe jest ciśnienie w cylindrze). Następnie współczynnik napełniania spada (przebieg współczynnika napełniania jest podobny do krzywej momentu obrotowego) a obroty cały czas wzrastają. Powoduje to, że w rezultacie wypadkowy kąt wyprzedzenia zapłonu pozostaje mniej-więcej stały. Czy teoria zgadza się w tym miejscu z praktyką? łatwo to sprawdzić. Wystarczy spojrzeć na wykresy odśrodkowych regulatorów zapłonu (w autach z tradycyjnym aparatem zapł.). Kąt wyprzedzenia zapłonu narasta do obrotów około momentu maksymalnego i dalej utrzymuje się na stałym poziomie.



Kolejnym czynnikiem warunkującym kąt wyprzedzenia zapłonu jest stopień uchylenia przepustnicy, a ściślej wartość podciśnienia w układzie dolotowym. Wiadomo przecież, że silnik może pracować jednocześnie z prędkością 3000 obr./min przy pełnym otwarciu przepustnicy, jak i przy lekkim naciśnięciu pedału gazu. Dla regulatora odśrodkowego, a w układach elektronicznych dla mapy będącej jego odpowiednikiem jest to nadal to samo 3000. A jak wiadomo dla silnika i przebiegu spalania są to już dwie zupełnie różne sytuacje. Przepustnica ma za zadanie ograniczyć ilość mieszanki dostającej się do cylindrów, regulując tym samym moc oddawaną przez silnik. Tak wiec przy częściowych uchyleniach przepustnicy ciśnienie w cylindrze zmniejsza się, a to jak wiadomo spowalnia proces spalania. Należy więc odpowiednio wyprzedzić kąt zapłonu, aby mimo to maksymalne ciśnienie występowało tuż po GMP. I tu, podobnie jak w przypadku regulatora odśrodkowego, nie ma uniwersalnych kątów dla wszystkich silników. Wszystko zależy od konstrukcji komory spalania, zawirowania ładunku, umieszczenia świecy, jakości mieszanki i jeszcze paru innych czynników.



Cytat:

Na przedstawionym powyżej wykresie widać przebieg ciśnienia (czerwona, zielona, niebieska linia) oraz temperatury (zolta linia) w funkcji obrotu wału korbowego, przy czym 0 jest oczywiście GMP tłoka. Linie ciągłe obrazują przebieg parametrów przy prawidłowo dobranym kącie wyprzedzenia zapłonu. Pole pod krzywą ciśnienia jest proporcjonalne do pracy wykonywanej przez gazy, czyli w efekcie także do mocy rozwijanej przez silnik.

Linia czerwona przedstawia przebieg ciśnienia przy zbyt wczesnym zapłonie. Widać wyraźnie, że ciśnienie rośnie do wysokiej wartości, gdy tłok porusza się jeszcze go góry, przez co energia gazów jest tracona. Moc silnika jest mała.

Linia niebieska odzwierciedla przebieg ciśnienia przy zbyt późnym zapłonie. Intensywny ruch tłoka w dół powoduje, że gazy nie są w stanie wykonać dostatecznie dużej pracy i moc również spada.

Przedstawiony wykres nosi nazwę otwartego wykresu indykatorowego i pokazuje, iż aby proce spalania przebiegał poprawnie kąt wyprzedzenia zapłonu powinien być dobierany tak, by szczytowe ciśnienie w cylindrze nastąpiło w granicach ok. 10°OWK po GMP. Dzieje się tak dla wszystkich bez wyjątku silników benzynowych na świecie.


co nie wyjaśnia zależności od benzyny 95 czy 98 oktanowej...
Aktywność czujnika spalania stukowego (powiedzmy że spalanie stukowe oraz false knocki) zmniejsza kąt wyprzedzenia zapłonu.
U mnie na wolnych obrotach KWZ - ok 22-24 (st), a podczas jazdy, zależnie od czynników wymienionych powyżej - do 42 (st) (dane z MMCd).
_________________
Tomek
Colt :( Colt :| Colt :)
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 21-07-2006, 09:09   

Wczoraj na TVNTurbo (nie pamiętam w którym programie) pokazywali jakieś super autko (ok 3,5s do 100) i powiedzieli tak:
"Samoód jest przystosowany do jazdy w USA, czyli do jazdy na paliwie z 91 oktan!!!"

hm.. skoro im więcej oktan tym lepsza benzyna, to czemu w USA mają tylko 91??
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
tomusn 
Mitsumaniak


Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 3974
Skąd: Żnin
Wysłany: 21-07-2006, 09:45   

akbi napisał/a:
"Samoód jest przystosowany do jazdy w USA, czyli do jazdy na paliwie z 91 oktan!!!"

wszystkie Mitsu, nawet sportówki typu 3kgt, tudzież inne Eclipsy (Talony, Stealthy), czy VRki, made in USA, for US market tak mają...
kiedyś o tym czytałem i byłem zdziwiony :shock:
_________________
Tomek
Colt :( Colt :| Colt :)
 
 
shovel
[Usunięty]

Wysłany: 21-07-2006, 10:11   

w usa benzyna regular ma 88 oktan.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.