| 
            
               |  | Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki 
 
 
 |  |  
      
         
         | Ogłoszenie |  
         |   
 W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
 Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
 Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
 |  
 
	
			| [Cari 1.8 GDI] FAQ Pompa wysokiego ciśnienia- pomiar ciśnien |  
      | Autor | Wiadomość |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 21-11-2009, 11:52   [Cari 1.8 GDI] FAQ Pompa wysokiego ciśnienia- pomiar ciśnien |   
 |  
               | 
 |  
               | Znalazłem to na rosyjskich forach. Błąd 56, jakieś szarpanie, gaśnięcia, falowanie obrotów mogą być skutkiem niesprawności układu paliwowego.
 A więc do dzieła…………….
 Potrzebne- woltomierz prądu stałego, igła.
 Wczepiamy się do środkowego przewodu wychodzącego z czujnika ciśnieniowego pompy tak jak na fotce:
 
   Środkowy przewód z czujnika- jedna końcówka woltomierza /do wbitej w przewód szpilki/, minus akumulatora druga końcówka pomiarowa woltomierza.
 Stosowna tabelka przekładająca napięcie  na ciśnienie w Mpa:
 
   U mnie wyszlo 3,22 Volt na biegu jałowym tj. około 5,1 Mpa. Według manuala standard to 4-7 Mpa
 Przy 2000 na minutę u mnie jest  3,27 Volt tj około 5,3 Mpa. Jest to raczej górna granica, i to lekko przekroczona. W/g rosjan powinno być 2,8 do 3,2 Volt z maksymalnymi zmianami 0,1- 0,2 Volta. Oni ustawiają to ciśnienie na 3,0 Volt.
 
 MUT II mierzy to ciśnienie na podstawie tego czujnika.  W przypadku niewłaściwych wyników konieczne byłoby sprawdzenia działania tego czujnika dobrej klasy manometrem.
 
 Niewłaściwe wyniki pomiaru nie są jeszcze powodem wymiany pompy, przed nią jest jeszcze pompa niskiego ciśnienia w baku, jej filtr oraz filterki w pompie paliwowej- takie:
 
 Filterek w opakowaniu:
 
   
 Fotka filterka z bliska na dłoni /widać jakie maleństwo/:
 
   
 W pompie WC przed liftem tym miejscu /ten jest najważniejszy/,
 
 
   
 Jest jeszcze drugi na zwrocie z listwy do regulatora ciśnienia. Wychodzi na to ze tutaj:
 
 
   =========================================================
 Rozwinięciem tematu może być próba drogowa, czyli woltomierz do samochodu, dłuższy kabel solidniej wczepiony w ten środowy przewód /ja zastosowałem rozgałęźnik zatrzaskowy na kabel/  i jakaś dobra „masa” w kabinie.
 I w drogę........ ciśnienie powinno być takie jak przy 2000 obrotów w całym zakresie obrotów, na zimnym jak i ciepłym silniku.
 =========================================================
 CD: Sprawdzenie ciśnienia pompy WC z pomocą Evoscana.
 
 W necie znalazłem odpowiedni parametr -nazwałem go "Fuel Press". Normalnie go nie ma, w końcu to soft do evo, gdzie pompa wysokiego ciśnienia nie występuje, trzeba go do edytować w ustawieniach softu, wygląda to tak:
 
 
   
 a tak wygląda wykres z pomiaru:
 
   
 Przyznam że na woltomierzu spokojniej to wyglądało- spory bezwład przyrządu pomiarowego. Ten soft jest bezwzględny- mierzy to co widzi- jak widać w barach- tak to wyskalowałem.
 Te 20 bar z haczykiem na początku, to ciśnienie na listwie jakieś pół godziny po odstawieniu auta. Ktoś pisał na tym forum że benzyną po oczach można dostać, jak się nie usunie tego ciśnienia- to faktycznie można.
 
 Teraz spokojnie można wybrać się na próbę w czasie jazdy. Podłączamy się do ECU i wszystko jasne.
 Wyniki są tożsame z pomiarami woltomierzem. Wnioski te same - trochę wysokie to ciśnienie.
 
 PS. Uaktualniłem i scalilem moje wpisy n/t sprawdzenia pompy WC- fotki gdzieś "wcina".
 ===========================================================
 Pomiar ciśnienia na pompie WC przed "liftem" manometrem"
 
 Zestaw pomiarowy składa się z przyzwoitej klasy manometru glicerynowego /klasa1,6/, specjalnie wykonanego przyłącza oraz dwóch szpilek M8 długości 90 mm. Wygląda tak:
 
   Zamontowany w samochodzie tak:
 
   
 Na fotce ciśnienie już po drobnej korekcji, zjechałem z nim z 54 bar /tak wskazywał manometr przed regulacją / do 50 bar czyli "manualowo". Bieg "jałowy", "mieszanka stechiometryczna"- 750 obr/min.
 
 Pomiar woltomierzem w tej sytuacji wynosi: 2,9 Volt czyli coś około stanu faktycznego,
 ale niezupełnie /2,9 Volt wg tabelki to 45-47 bar/.
 W/g Evoscana obecnie 48-50 bar, czyli bliżej tego co na manometrze.
 
 
 ================================================
 Podsumowując: mamy trzy metody sprawdzenia ciśnienia WC. Dwie pierwsze /woltomierz i Evoscan/, są jak najbardziej miarodajne, przy założeniu że czujnik ciśnienia jest sprawny. Jak wyskoczą jakieś bardzo "oryginalne" wyniki polecam jednak pomiar bezpośredni manometrem, konfrontując jego wskazanie z pomiarami z sensora .
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez glina 07-03-2015, 16:37, w całości zmieniany 34 razy |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | saphire   Mitsumaniak
 daje wędkę nie rybę
 
  
 Auto: Laguna Coupe GT
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 162 razy
 Dołączył: 20 Sie 2006
 Posty: 6011
 Skąd: Przemyśl
 
 | 
            
               |  Wysłany: 01-12-2009, 21:39 |   
 |  
               | 
 |  
               | To jeszcze podaj: 
 numer parametru który czytasz EvoScan'em i wzór na przeliczenie tego odczytu na ciśnienie.
 |  
				| _________________ Bartek `saphire` Siębab
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 01-12-2009, 23:37 |   
 |  
               | 
 |  
               | edit |  
				| Ostatnio zmieniony przez aren195612 22-05-2010, 06:13, w całości zmieniany 3 razy |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | demeone   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Carisma '98 1.8 GDI
 Kraj/Country: UK
 Pomógł: 16 razy
 Dołączył: 06 Wrz 2008
 Posty: 598
 Skąd: Szczecin/Manchester
 
 | 
            
               |  Wysłany: 01-12-2009, 23:45 |   
 |  
               | 
 |  
               | nooo czyli request to 87, o to samo prosilem w PW |  
				| _________________ 
 
  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | saphire   Mitsumaniak
 daje wędkę nie rybę
 
  
 Auto: Laguna Coupe GT
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 162 razy
 Dołączył: 20 Sie 2006
 Posty: 6011
 Skąd: Przemyśl
 
 | 
            
               |  Wysłany: 04-12-2009, 17:38 |   
 |  
               | 
 |  
               | Jedyny sposób na skalibrowanie odczytu z tego sensora to "sparowanie" woltomierza i pomiaru z EvoScan ale to trzeba zrobić równoczesny pomiar napięcia i odczyt parametru dla różnych obrotów silnika i zobaczyć jak napięcie przekłada się na wartość parametru. Wpakować to na wykres i wyjdzie czy to liniowy czy logarytmiczny sensor. Wtedy można dopasować wzór funkcji do zamiany odczytu z sensora na ciśnienie o ile te ruskie pomiary napięcia były równocześnie wykonane z fizycznym pomiarem ciśnienia. |  
				| _________________ Bartek `saphire` Siębab
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 04-12-2009, 20:11 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | saphire napisał/a: |  	  | skalibrowanie odczytu z tego sensora | 
 Tą metodą którą podałeś będzie to raczej trudne, rolą regulatora ciśnienia w pompie jest utrzymanie stałej wartości bez względu na to co się z silnikiem wyczynia- czyli niezależnie od obrotów i obciążenia ciśnienie ma być w przybliżeniu stałe. Mogę sobie kręcić jak chcę- ma być takie same. Moment startu- 50 bar i tak do zatrzymania silnika. W praktyce wygląda to tak:
 
    Start z zimnego silnika i takie „pętanie” się po mieście
 
 ==========================
 Czyli tak jak pisałem –trochę strzępiasto, trochę za wysoko ale stabilnie plus-minus 52 bar. Równoległy pomiar woltomierzem wskazuje opierając się na tej „ruskiej” tabelce to samo. Co do tabelki- wartości w niej zawarte są funkcją liniową. Jak ECU czyta ten czujnik – postaram się określić porównując wskazania woltomierza i evoscana po zatrzymaniu silnika mierząc te dane na spadającym ciśnieniu. Sądzę że spadek do 40 bar wystarczy. W evoskanie widać to wyraźnie, do pewnego poziomu spada gwałtownie, potem wolno. Ewentualna nieliniowość czujnika dla naszych badań nie jest problemem. Problemem jest niestabilność ciśnienia na pompie.
 
 -Wskazania poniżej 45 bar przy 2000 obr , jak i na postoju /przy takim ciśnieniu silnik
 pracuje w trybie open loop- czyli bez sprzężenia z sondą i żre paliwo jak smok.
 -duże wahania przy zmianie obciążenia silnika- będzie szarpać.
 -cykliczne wahania na biegu jałowym  /wahanie obrotów na biegu jałowym to nie tylko
 brudna przepustnica- ECU podbija obroty aby zachować właściwe ciśnienie- pompa ma je
 za małe, po osiągnięciu właściwego obroty opadają- i tak wkoło/
 
 znaczą jedno- niesprawna pompa i właśnie o to chodzi, żeby określić jej stan. Takie wnioski oczywiście można wysnuć, gdy jest pewność że układ niskiego ciśnienia jest sprawny.
 
 Osobiście, jakbym miał problem z pompą to sprawdziłbym to jeszcze manometrem- czujnik też może kłamać.
 W podanym linku są fotki z wymiarami przyłącza do takiego przyrządu i sposób mocowania.  Może komuś się przyda.
 
 link do fotek
 
 Bardzo ciekawy portal dla miłośników  GDI. Jest też i forum a na nim sporo merytorycznych mechaników. Kopalnia wiedzy po prostu..
 
 Pompa wysokiego ciśnienia jest „SERCEM” GDI . Jej stan decyduje o sprawności silnika.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | saphire   Mitsumaniak
 daje wędkę nie rybę
 
  
 Auto: Laguna Coupe GT
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 162 razy
 Dołączył: 20 Sie 2006
 Posty: 6011
 Skąd: Przemyśl
 
 | 
            
               |  Wysłany: 05-12-2009, 14:31 |   
 |  
               | 
 |  
               | Moja pompa wysokiego ciśnienia (wiosenne dane jeszcze przed wymianą filtra paliwa) pracuje średnio na 5 MPa min/max w zakresie 4.8-5.3 MPa 
 Poniżej wklejam linki do arkusza z kawałkiem danych telemetrycznych z mojego miśka GDI:
 
 w formacie arkusza Excell 2007 (fajne kolorowane formatowania warunkowe)
 
 w formacie arkusza Excel 2003
 
 i wykres:
 
   
 PS. Zauważyłem fajną zbieżność parametru AFRMap który zwykle oscyluje wokół 14,7 i chyba wskazuje stechiometryczność mieszanki - jeśli zaczyna wędrować w górę to lambda zaczyna spadać do zera i wtedy po chwili wchodzi tryb ECO GDI
   |  
				| _________________ Bartek `saphire` Siębab
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 05-12-2009, 16:16 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | saphire napisał/a: |  	  | Moja pompa wysokiego ciśnienia  pracuje średnio na 5 MPa min/max | 
 Wynika z tego że pompka jest w stanie "super", ciśnienie "manualowe"
 Co do AFR masz rację, na moim wykresie widać to jak na dłoni.
 
    
 Pracę sondy lambda mamy całkiem inną- ciekawe dlaczego. Tak nawiasem na tym odcinku kontrolka ECO w zasadzie świeciła cały czas, Tryb "Lean" /uboga ARF= około 28:1/, to co najwyżej 30% odcinka, reszta to tryb stechiometryczny i spalanie= "0" przy zwalnianiu. Wynika z tego że kontrolka ECO informuje, że są warunki do przejścia w tryb "Lean", ale nie informuje że tak jest. Wolałbym wskaźnik spalania chwilowego. Ale to temat na inną dyskusję, my w tym wątku pompę badamy........ .
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez aren195612 05-12-2009, 19:25, w całości zmieniany 1 raz |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | saphire   Mitsumaniak
 daje wędkę nie rybę
 
  
 Auto: Laguna Coupe GT
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 162 razy
 Dołączył: 20 Sie 2006
 Posty: 6011
 Skąd: Przemyśl
 
 | 
            
               |  Wysłany: 05-12-2009, 16:52 |   
 |  
               | 
 |  
               | Różnice są w tych parametrach między kompami przed/po liftingu - mój jest przed liftem i mam spalanie chwilowe na wyświetlaczu a ty masz kontrolkę ECO po lifcie. Co ciekawe niektóre parametry w autach po lifcie są (lub raczej nie są) odczytywane poprawnie albo są jako stałe (constant) np. po lifcie chyba korekta oktanowości zawsze jest 100 a przed liftem się elegancko zmienia i odwrotnie przed liftem odczyt z lambda2 jest stały i w okolicy zera (bo brak drugiej lambdy) a po lifcie jest zmienny bo dane z niej istnieją itp. itd. 
 Z tego co zaobserwowałem to kompy przed liftem były bardziej wymagające i agresywniejsze w nastawach co do paliwa czy mieszanki ubogiej w trybie ECO itp. a po lifcie jakby je trochę ułagodzili na warunki europejskie bardziej zasiarczonego paliwa (niż w Japoniii) kosztem pewnych ustępstw np. w postaci mniej zubożanej mieszanki w trybie ECO itp. itd.
 
 Co jakiś czas gdy mam okazję zrobić odczyt z aut po lifcie i porównać te odczyty z moim  przed liftem dostrzegam kolejne drobne różnice i kompromisy poczynione w pewnych parametrach.
 
 PS. U mnie uboga to sięga nawet 1:110
  a tak po prawdzie ubogo jest już wtedy gdy AFRMap >14,7 co następuje dużo wcześniej niż moment gdy Lambda=0 - ciekawe tylko kiedy w autach po lifcie zapala się ECO - czy wtedy gdy Lambda=0, czy wtedy gdy AFRMap >14,7 na dodatek zwróćcie uwagę jak szybko i gwałtownie rośnie temperatura EGR w momencie gdy zaczyna się jazda na ubogiej i jak szybko spada po powrocie na stechio. |  
				| _________________ Bartek `saphire` Siębab
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 05-12-2009, 19:24 |   
 |  
               | 
 |  
               | saphire, AFR ma dwa stany 14,7 i uboga, takie strzały po 50-60:1 też się zdarzają.Jak się "przypałuje" schodzi nieznacznie poniżej 14,7:1.
 
 Przy 14,7:1 jak najbardziej ECO też świeci.
 
 Odnośnie EGR Temperature- w naszych autkach nie ma takiego sensora, analizowałem ten parametr- i w zasadzie jedyne czego się dopatrzyłem - to to, że ma on związek z temperaturą silnika- i to dziwny jakiś- zimny silnik 400 stopni, obniża się do 230 przy nagrzanym, zresztą- tyle samo jest jak odepnę wtyk od zaworu EGR. Wyłączyłem tę funkcję w sofcie, obecnie nie używam.
 
 Octane Level- mierzy się jak najbardziej, co ciekawe, zaczął mi dodatkowo lecieć w dół po odpięciu zaworu EGR- robiłem taki test, szybko go podłączyłem.
 Wychodzi na to, iż prawdą jednak jest, że recyrkulacja spalin powoduje obniżenie tendencji do spalania stukowego w silniku.  Jakby ktoś chciał odcinać EGR, nie polecam, ten silnik sam w sobie z powodu podniesionego sprężania ma tendencje do spalania stukowego.
 
 Oxygen sensor #2 - nie mam go, a ECU generuje stałe 4,99 Volt.
 
 Odnośnie sondy: Jak dla mnie, po lifcie mamy wręcz oscylogram z jej pracy, w tych przedliftowych- ECU moim zdaniem pokazuje jakąś średnią z pomiarów w Voltach- inaczej tego nie wytłumaczę. "Zdrowa" sonda oscyluje z częstotliwością większą niż jeden Hz w spalinach z mieszanki 14,7:1.
 Pozdrawiam, miło się poglądy wymienia.
 
 P.S. Podmieniłem ostatni zrzut, na nim jest jeszcze spalanie chwilowe, wychodzi na to że w trybie ECO spalanie przy AFR14:7  nie jest znacząco wyższe od tego przy 28:1. Widać to najwyraźniej pomiedzy 30 a 50 sekundą wykresu.
 Być może chodzi o to że /takie moje przemyślenia/:
 GDI, jak wiadomo pracuje w trzech trybach:
 -mieszanka stechiometryczna,
 -tryb pośredni- mieszanka stechiometryczna z uwarstwioną,
 -mieszanka uwarstwiona.
 -W trybie pierwszym mamy czystą mieszankę 14:7
 -dla drugiego trybu: ładunek do cylindra to mieszanka 14,7:1 plus ładunek  z recyrkulacji
 -dla trzeciego       : ładunek do cylindra to mieszanka 28:1 plus ładunek z recyrkulacji.
 ECU obliczenia AFR dokonuje na podstawie danych z otwarcia wtrysków i przepływu powietrza. Zawór EGR jest 4-ro stopniowy, nic się tam nie mierzy. Ile zostało pobrane spalin ECU pomija. Wychodzi na to że mamy do czynienia z trybem ubogim i "ubogim-super". Dzieje się to gdy świeci ECO.
 Zakręcony strasznie ten silnik, nic dziwnego że ich servis wygląda jak wygląda.
 
 ================================================================
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez aren195612 22-05-2010, 05:40, w całości zmieniany 2 razy |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | gigant87   Mitsumaniak
 
  
 Auto: BMW 3GT
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 14 razy
 Dołączył: 15 Gru 2005
 Posty: 1877
 Skąd: OOL & DW
 
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12-01-2010, 16:32 |   
 |  
               | 
 |  
               | gigant87,  W/g "manuala" błąd 56 "wyskoczy" jeżeli ciśnienie na pompie wzrośnie powyżej 69 bar, albo spadnie poniżej 20 bar na okres 4-rech i wiecej sekund. Najwyraźniej u ciebie to ten pierwszy przypadek /5 Volt na sensorze/. Jak dla mnie- to problem z regulatorem ciśnienia pompy, powinien sobie poradzić i utrzymać plus-minus stałe 50 bar. Należałoby to jeszcze potwierdzić manometrem.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Kamilofone   Mitsumaniak
 
 Auto: Carisma GDI
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 3 razy
 Dołączył: 23 Kwi 2008
 Posty: 157
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 13-01-2010, 09:09 |   
 |  
               | 
 |  
               | Dla ciekawości dzwoniłem dziś do serwisu i podałem oznaczenie z fotki tego małego filterka który znajduje się przy pompie wysokiego ciśnienia - cena 22zł za szt. Dodam, że jak wcześniej szukałem tej części nie znając jej oznaczenia było to wręcz niemożliwe nawet po nr. nadwozie więc dzięki za fotkę wraz z oryginalnym oznaczeniem
   |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Konop44   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Galant EA2A Avance 2003
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 05 Kwi 2008
 Posty: 102
 Skąd: Lublin/Naas
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28-01-2010, 18:24 |   
 |  
               | 
 |  
               | Też udało mi się nabyć taki filterek, wziąłem się za wymianę; odkreciłem przewód paliwa od pompy, tak jak na zdjęciu, ale ku kojemu zdziwieniu niczego tam nie znalazłem   |  
				| _________________ 
 
  |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | aren195612   Forumowicz
 
 Auto: Space Star GDI 99r
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 22 Lut 2009
 Posty: 384
 Skąd: Stargard Szczeciński
 
 | 
            
               |  Wysłany: 06-02-2010, 08:52   Wnioski |   
 |  
               | 
 |  
               | Konop44, Ktoś się nie bał i ............. zdemontował. 
 Wracając do wątku /jest to związane z pytaniami jakie dostaję/:
 
 -Jeżeli jesteśmy pewni że pompka w baku daje nam właściwe ciśnienie /3,24-3,43 bar/.
 Sposób pomiaru na wejściu do pompy WC na fotce poniżej:
 
 [img]
  [/img] 
 -Jeżeli sprawdziliśmy już przepustowość filtra- w zasadzie co tu sprawdzać, wymienić i tyle.
 Filtr paliwa, po lifcie jest zintegrowany z pompką w baku /w tym przypadku wymiana filtra staje się jednoczesną wymianą pompki/,
 przed liftem znajduje się pod bezpiecznikami w komorze silnika.
 
 -Jeżeli wymieniliśmy filterki siatkowe - dla testów można je czasowo usunąć .
 
 A problem z ciśnieniem nadal występuje, została nam już tylko pompa WC lub jej regulator, i  można jeszcze próbować ratować sytuację:
 
 Rosjanie z wielką pieczołowitością polerują płyty zaworowe pompy na bardzo gładkim papierze ściernym wodnym o ziarnistości 2000 na płaskiej płycie.
 Podobno po tym zabiegu pompa odzyskuje sprawność. Można spróbować.
 
 Schemat pompy WC.:link
 
 Fotki wnętrza pompy WC.:link
 
 Płytki zaworowe- tak wyglądają na foto i o nie właśnie chodzi, a konkretnie o usunięcie, zniwelowanie wygnieceń oznaczonych  jako 1- 4. : link
 
 Dla porządku wypada dodać, ze konstrukcja pompy ewoluowała. Był trzy generacje:
 - pierwsza, montowana bodajże do 1997r, w Carismach raczej niemontowana, strasznie dziwna konstrukcja tłoczkowa, z tą nic  się nie da zrobić. Można ją za to zastąpić pompą drugiej generacji.
 - druga generacja, do niej odnoszą się w/w linki, i taka jest na fotce na początku wątku. Występowały pewne kosmetyczne różnic, np. dodatkowy kompensator na regulatorze.
 -trzecia generacja stosowana u schyłku produkcji GDI, chyba od 2001 roku.
 
 Jak to nie pomoże, pozostaje szukać innej- sprawnej.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      |  |  |