 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Mitsubishi szerzej |
Autor |
Wiadomość |
Keiji
Nowy Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI '01 Comfort
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Lut 2010 Posty: 10 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 04-03-2010, 12:30 Mitsubishi szerzej
|
|
|
Witam,
Wiem, że wiedza, jak wyczyścić przepustnicę jest ważna, ale ja lubię wiedzieć więcej, niż muszę (mimo nowego konta na forum mam miśka od 4 lat, a teraz kupuję kolejnego).
Dla tych z podobnym podejściem zebrałem trochę historii i ciekawostek o szerzej pojętym Mitsubishi. Proszę o info, jeśli znajdzie ktoś informacje niezgodne z prawdą - większość pochodzi z Wikipedii i oficjalnej strony Mitsubishi. Zapraszam też do dzielenia się wiedzą.
Przyjemnej lektury.
W Mitsupedii Akbiego możecie też znaleźć sporo ciekawych informacji - Akbi
Oraz tu: Artykuł
Pozdro
******************************************************
--== POCZĄTKI ==--
W 1868 roku w wyniku rewolucji Meiji upadły 300-letnie rządy szogunatu. Nowy rząd zabronił klanom kierowania przedsiębiorstwami. W tym czasie w wieku około 35 lat Yataro Iwasaki (1835-1885), syn prowincjonalnego chłopa, przeniósł się do Osaki, która przejęła od Nagasaki rolę głównego portu handlowego. Yataro przejął firmę transportową o nazwie Tsukumo Trading Company. Była to świeżo sprywatyzowana firma należąca dotąd do klanu Tosa, który został rozwiązany. Yataro zgodził się na przejęcie części długów klanu w zamian za statki i prawa handlowe.
Yataro Iwasaki
W marcu 1873 firma przyjęła nazwę Mitsubishi, kiedy to stał się on oficjalnie jej prezesem. W 1873 nazwa firmy zmieniła się na Mitsubishi Shokai.
Na nazwę Mitsubishi składają się dwa słowa: "mitsu" oznaczające "trzy" oraz "hishi" (stające się "bishi" zgodnie z regułami rendaku) oznaczające w dosłownym tłumaczeniu roślinę o nazwie kotewka orzech wodny (występującą również jako roślina chroniona w Posce), w Japonii często używane dla określenia kształtu rombu lub diamentu.
Połączenie to zainspirowane było herbami rodziny Iwasaki (stos trzech rombów) i klanu Tosa (trzy liści połączone pod kątem 120 stopni), dla którego wcześniej pracował:
Geneza loga
Dodatkowe info: http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=196
W latach 80. i 90. XIX. nastąpił gwałtowny rozwój firmy i znaczące zróżnicowanie dziedzin działalności: wydobycie, budowa statków, bankowość, ubezpieczenia, handel. W późniejszym okresie dołączyły również przemysł papierniczy, hutniczy (stalowy i szklany), urządzenia elektryczne, lotnictwo, ropa i obrót nieruchomościami. Mitsubishi budując działający na wielu polach konglomerat odegrało główną rolę w modernizacji japońskiego przemysłu.
W drugiej wojnie światowej Mitsubishi zajmowało się produkcją samolotów pod kierownictwem Jiro Horikoshi. Mitsubishi Zero był podstawowym japońskim myśliwcem w tej wojnie. Był używany przez pilotów Japońskiej Cesarskiej Marynarki Wojennej przez całą wojnę włączając ataki Kamikaze w późniejszym jej okresie. Alianccy piloci byli pod wrażeniem ich manewrowości, odnosiły one znaczące sukcesy w walce do momentu opracowania przez Aliantów taktyki wykorzystującej przewagę siły ognia i prędkości nurkowania.
Mitsubishi A6M Rei-sen (typ Zero)
Wikipedia
Grupa Mitsubishi produkcją samolotów zajmuje się do dziś. Znakomitym przykładem może tu być produkowany obecnie wielozadaniowy myśliwiec Mitsubishi F-2 opracowany we współpracy z Amerykanami w oparciu o F-16. Produkcja rozpoczęła się w 1996, pierwszy egzemplarz wszedł do służby w 2000. Jest nieco większy od F-16, ponieważ w założeniu miał być odpowiedzią na rosyjskie masywniejsze Su-27 i MiGi-29
Mitsubishi F-2
Wikipedia
Po wojnie nastąpił dalszy rozwój grupy, w wyniku którego stała się ona międzynarodowym koncernem z jedną z najbardziej rozpoznawanych marek na świecie.
W 2007 Mitsubishi Corporation będąca częścią Mitsubishi Group, była największą japońską firma handlu ogólnego (sogo shosha) z ponad 200 placówkami w ok. 80 krajach. Z ponad 500 firmami w grupie, Mitsubishi zatrudnia około 54000 pracowników na całym świecie.
******************************************************
--== MMC ==--
Mitsubishi Motors Corporation (Mitsubishi Jidosha Kogyo Kabushiki Kaisha) to szósty w Japonii i siedemnasty na świecie największy producent samochodów. Założone zostało w 1970 roku przez oddzielenie z Mitsubishi Heavy Industries cześci odpowiedzialnej za produkcję samochodów. W jego historii nawiązywało współpracę i alianse z wieloma zagranicznymi partnerami. Twórcą jego strategii by pierwszy prezes Tomio Kubo.
Znaczący pakiet akcji został sprzedany Chrysler Corporation w 1971 roku, który był w ich posiadaniu przez 22 lata. DaimlerChrysler posiadał pakiet kontrolny między 2000, a 2005 rokiem. MMC współpracowało również z południowo-koreańskim Hyundai Motor Company i malezyjskim Protonem, na polu umów licencyjnych i produkcji. Przez 10 lat w latach 90. w Europie firma współposiadała z Volvo największą fabrykę samochodów w Holandii, zanim przejęła ją całkowicie w 2001 roku.
Dzięki tej szerokiej współpracy firma przyniosła ogromne zyski w latach 70. i 80. windując sprzedaż z 250 000 do ponad 1,5 miliona samochodów. Jednak jej silna pozycja na rynkach południowo-wschodniej Azji sprawiła, że ucierpiała bardziej, niż większość konkurentów w następstwie wschodnio-azjatyckiego kryzysu w 1997 roku. Od tamteg czasu firma usiłuję mozolnie podnosić sprzedaż i utrzymać zyskowność.
Mitsubishi Motors osiągnęło 1,3 miliona wyprodukowanych samochodów w 2007.
Ośrodki rozwoju, projektowania i administracji MMC
Japonia
- Head Office and Tokyo Design Studio, Minato, Tokyo
- Car Research & Development Center, Okazaki, Aichi
- Car Research & Development Center, Kyoto
- Car Research & Development Center, Tokachi Proving Ground, Hokkaido
Świat
- Mitsubishi Motor R&D of Europe GmbH (MRDE), Trebur, Hessen, Germany
- Mitsubishi Motors R&D of America, Inc. (MRDA) head office, Ann Arbor, Michigan, United States
- Mitsubishi Motors R&D of America, Inc. (MRDA) Research & Design Center, Cypress, California, United States
Fabryki
Japonia
- Nagoya Plant, Nagoya, Aichi
- Mizushima Plant, Kurashiki, Okayama
- Pajero Manufacturing Co., Ltd., Sakahogi, Gifu
- Kyoto (powertrain plant)
- Koka, Shiga (powertrain plant)
Świat
- Mitsubishi Motors North America, Inc. (MMNA), Normal, Illinois, United States
- Mitsubishi Motors Philippines Corp. (MMPC), Cainta, Rizal, Philippines
- Mitsubishi Motors (Thailand) Co.,Ltd.(MMTh), Klong Luang, Thailand
- Laem Chabang, Thailand (powertrain plant)
- Netherlands Car B.V. (NedCar), Sittard-Geleen, Netherlands
******************************************************
--== CIEKAWOSTKI ==--
GDI
Koncern Mitsubishi jako pierwszy (1995) wprowadził do seryjnej produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania.
W silniku GDI zastosowano wiele interesujących rozwiązań technicznych, np. dwie pompy paliwa - wysokociśnieniową (5 MPa) i drugą niskociśnieniową do dostarczania paliwa tej wysokociśnieniowej, a także świece zapłonowe z platynowymi elektrodami, które wymienia się dopiero po przejechaniu 90000 km. Ponad 200 nowych rozwiązań zastosowanych w silniku chronią patenty, najważniejsze z nich dotyczą: pionowego kanału dolotowego powietrza, wysokociśnieniowej pompy paliwa, wysokociśnieniowego wtryskiwacza i kształtu denka tłoka.
Pierwszym silnikiem GDI na japońskim rynku był rzędowy 4-cylindrowy 4G93 1.8 l montowany w Galancie/Legnum. Został on następnie przywieziony do Europy na pokładzie Carismy. Tu pojawił się problem związany z emisją spalin ze względu na benzynę bezołowiową o wysokiej zawartości siarki. Efektem tego były również osiągni niższe od oczekiwanych.
W 1997 technologie GDI zaaplikowano również do silnika widlastego: 6G74 3.5 l V6.
Jackie Chan
Mitsubishi ma 30 letni kontrakt z Jackiem Chanem, który w swoich filmach używał prawie wyłącznie ich pojazdów.
The Jackie Chan Cup jest corocznym wyścigiem celebrytów, w których gwiazdy prowadzące samochody Mitsubishi mają w roli pilotów profesjonalnych kierowców Touring Car, którzy służą im radą i pomocą. Do 2004 wyścig odbywał się przed Macau GP, kiedy to został przeniesiony do Szanghaju.
We wrześniu 2005 Ralliart (sportowe ramię Mitsubishi), stworzył 50 egzemplarzy Lancera Evo IX w wersji Jackie Chan Special Edition.
Chan jest honorowym dyrektorem Team Ralliart China.
Aiko Maru (dzięki Jackie)
Największym dziełem Mitsubishi Group (w dosłownym tego słowa znaczeniu) był supertankowiec Aiko Maru (inne nazwy: Embassy, Hellespont Embassy) zbudowany na zamówienie Shell'a w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki w 1976 roku (nazwa projektowa: Shatu Mare). Jego wielkość sprawiła jednak, że nie nie służył zbyt długo - zezłomowano go w 2003 w Chittagong.
W momencie powstania był największą jednostką pływająca na świecie. W tym samym roku zbudowano jednak inny supertankowiec - Jahre Viking, który go zdetronizował.
Do wprowadzenia Aiko Maru na redę wystarczało zaledwie 13 osób, co do dziś pozostaje niepobitym rekordem.
Więcej szczegółów
Gunkanjima - miasteczko widmo na środku morza
Na początku XX. wieku Gunkanjima była świetnie prosperującą wyspą dzięki bogatym zasobom węgla. Mitsubishi Corporation zarządzająca kopalnią węgla sprawiła, że powstało tam bogate i gęsto zaludnione miasto, choć powierzchnia samej wyspa liczyła zaledwie 1 km kwadratowy.
Aby zakwaterować górników, wybudowano dziesięć kompleksów mieszkalnych - wysoki labirynt połączony tarasami, korytarzami i schodami. Były tam szkoły, restauracje, salony gry - wszystko otoczone chroniącym je murem. Wyspa znana była jako Nashi Midori Shima, czyli wyspa bez zielonego koloru. W latach 50. populacja wyspy osiągneła 6 tysięcy stając się najbardziej zaludnioną wyspą na świecie.
Z biegiem czasu zasoby zaczęły się kurczyć i w końcu wyspa została zamknięta. 50 lat później była już wyspą-widmem z rozpadającymi się budynkami. W latach 1974-2009 całkowicie się wyludniła. Ostatnio jednak pojawiły się nowe regulacje i wyspa została otwarta dla turystów. Trafiła również na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. |
_________________ Każde uszkodzone urządzenie techniczne działa poprawnie w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego.
Piszę poprawnie po polsku |
Ostatnio zmieniony przez Keiji 13-07-2010, 15:27, w całości zmieniany 9 razy |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 04-03-2010, 12:50
|
|
|
Popraw sobie: Keiji napisał/a: | * Netherlands Car B.V. (NedCar), Born, Netherlands | Miasto Born nie istnieje już od 2001 roku. Teraz nazywa się Sittard-Geleen |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
jurekschroda
Forumowicz
Auto: Lancer, Colt, Carisma
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 30 Lip 2008 Posty: 683 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 04-03-2010, 13:32
|
|
|
Keiji, świetny pomysł. Jest chyba na forum historia modeli, ale brakuje właśnie takich ciekawostek. Proponuję, by wątek "przykleić". A nie tak dawno prowadziłem spór, w którym usiłowałem udowodnić, że logo mitsu wcale nie oznacza " diamentowej jakości na lądzie, morzu i w powietrzu" . Haaa teraz zrobię sobie wydruk historii tworzenia logo Mitsu i wyślę temu niedowiarkowi |
|
|
|
 |
Jackie
Mitsumaniak Dealer Mitsumaniak

Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 3599 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 04-03-2010, 21:51
|
|
|
Keiji, jestem pod wrażeniem Staż na forum masz nikły ale znaczący Cieszę się, że jesteś z nami Pisz dalej i szukaj (mała podpowiedź: tankowiec Aiko Maru, nie wiem jaka była jego nazwa handlowa, nadana przez armatora, ale jako projekt występowała jako Shatu Mare i zamówił ten statek Shell, został zezłomowany w 2003 roku i żył krótko [kwestia gabarytów, do momentu powstania Jahre Viking był największą jednostką pływającą na świecie], powstał w stoczniach Miśkowych i wystarczyło zaledwie 13 osób żeby wprowadzić go na redę [rekord do dziś], ja poddałem się szukając info ale to największe[dosłownie ] dzieło Miśków)
Pozdrawiam |
_________________ Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/ |
|
|
|
 |
mkm
Forumowicz
Auto: Colty
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 14126 Skąd: Krakow
|
Wysłany: 05-03-2010, 00:35
|
|
|
Keiji, tak trzymaj.
Zerknij tez na strone akbi-ego na "mitsupedie"
http://www.akbi.pl/ |
|
|
|
 |
gigant87
Mitsumaniak

Auto: BMW 3GT
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Gru 2005 Posty: 1877 Skąd: OOL & DW
|
|
|
|
 |
jurekschroda
Forumowicz
Auto: Lancer, Colt, Carisma
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 30 Lip 2008 Posty: 683 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: 05-03-2010, 10:32
|
|
|
Keiji, małe pytanie - Iwasaki to aby na pewno syn prowincjonalnego chłopa ?
Kiedyś obiło mi się o oczy, że był tzw "roninem" - dziś poszperałem w necie i...
(za Wikipedią;) "Pierwotnie "ronin" w okresach Nara i Heian termin ten określał sługę (chłopa pańszczyźnianego), który zbiegł z majętności swego pana. W okresie 1185-1868, w feudalnej Japonii, terminem tym nazywano bezpańskich samurajów. (...) Samuraj zostawał rōninem, gdy jego pan stracił majątek lub poparcie suwerena (np. shōguna) i tym samym przywileje, albo gdy pan zginął."
"Rōnin był dyskryminowany przede wszystkim przez innych samurajów, którzy brali mu za złe jego osobistą wolność i związany z nią tryb życia. Z rōninami związanych jest wiele opowieści sławiących ich odwagę w walce w obronie wieśniaków, zdanych na łaskę i samowolę aroganckich samurajów. Nie brakuje jednak też negatywnych doniesień o rōninach, podkreślających ich niezdyscyplinowanie i gnuśność.
Rōnina można było często rozpoznać po jego fryzurze: jego włosy nie były, w przeciwieństwie do samuraja, gładko przyczesane czy też wygolone nad czołem. Jednym z bardziej znanych rōninów był Miyamoto Musashi, słynny ze swej sztuki walki mieczem. Inny rōnin, Yataro Iwasaki, założył w 1873 znany dziś na całym świecie koncern Mitsubishi."
Wikipedia to wikipedia, nie jest źródłem naukowym. ale takie CV bardziej mi pasuje niż hmmm... rolnicze korzenie
Zresztą, najdokładniej o Mitsubishi tu :
http://www.mitsumaniaki.c...=1&limitstart=0
|
|
|
|
 |
Jackie
Mitsumaniak Dealer Mitsumaniak

Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 3599 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 05-03-2010, 10:52
|
|
|
jurekschroda napisał/a: | Keiji, małe pytanie - Iwasaki to aby na pewno syn prowincjonalnego chłopa ?
|
Jedno drugiemu nie wadzi Samurajowie nie musieli być spowinowaceni z shogunatem więc jeżeli chłop miał środki i zgodę feudała - oddawał syna do szkoły, w tym szkoły walki Oczywiście był to ogromny awans społeczny dla całej rodziny, niemniej nie trzeba było być "szlachciurą" coby się miecza uczyć
Pozdrawiam |
_________________ Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/ |
|
|
|
 |
Keiji
Nowy Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 GDI '01 Comfort
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Lut 2010 Posty: 10 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 05-03-2010, 12:20
|
|
|
Witam,
Dzięki wszystkim za słowa uznania i podpowiedzi
Update:
- dodano odnośnik do Mitsupedii Akbiego (fajna stronka) i do artykułu na mitsumaniaki.com
- fabryka w Holandii przeniesiona do istniejącej miejscowości
- dodano Aiko Maru (nie udało mi się tylko zweryfikować nazwy Shatu Mare - w googlach tylko jakieś rumuńskie miasto wyskakuje)
Co do pochodzenia Iwasakiego, ja korzystałem z angielskiej Wikipedii - tam stoi, że jego pradziad sprzedał swój (czy też rodzinny) status samurajski za długi. Jak się Iwasaki trochę odkuł to go z powrotem wykupił (pracował wtedy jako urzędnik prowincji Tosa), ale w dniu narodzin był synem zwykłego chłopa.
Z tego co wiem, dawniej w Japonii chłopów nie uważano za najniższą warstwę społeczną i cieszyli się oni jakimś tam prestiżem. Nie jestem pewien, czy w XIX w. nadal tak było, ale wcześniej najniżej w hierarchii społecznej znajdowali się kupcy.
Jutro odbieram swoją "nową" Cari, nie chce ktoś kupić Colta CA0? Po znajomości taniej policzę
Pozdrawiam |
_________________ Każde uszkodzone urządzenie techniczne działa poprawnie w obecności wykwalifikowanego personelu naprawczego.
Piszę poprawnie po polsku |
|
|
|
 |
|
|