Klimatyzacja - reanimacja |
Autor |
Wiadomość |
harpagan
Mitsumaniak Jaśnie Wielmożny Pan

Auto: Colt CC5A 4x4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 42 razy Dołączył: 30 Wrz 2005 Posty: 2470 Skąd: wawrzyszewowo
|
Wysłany: 16-05-2010, 21:24 Klimatyzacja - reanimacja
|
|
|
Przy okazji przerzucania silnika z jednego colta do drugiego przekładam też klimatyzację.
W związku z tym, że wszystko mam wymontowane z samochodu i częściowo porozkładane szkoda by było nie zreanimować klimy.
Pod koniec zeszłego roku najprawdopodobniej skończył mi się czynnik. Klima działała coraz słabiej, aż przestała. Dodatkowo łożysko kompresora też lata świetności ma za sobą.
Temat klimatyzacji jest mi zupełnie obcy, więc potrzebuję uzyskać konkretne informacje co powinienem sprawdzić/wymienić. Może uda się zrobić swojego rodzaju FAQ. Co mogę zrobić we własnym zakresie, a co tylko u speców.
Klima chodzi jeszcze na R12. Czy warto to w tej sytuacji przechodzić na nowszy czynnik ?
W sieci jest milion sprzecznych informacji o tym co trzeba przerobić.
Dorzucę jeszcze, że klima jest manualna. |
_________________ Frankenstein CC5A 4x4
 |
|
|
|
 |
Zajc3w
Mitsumaniak

Auto: Toyota Celica
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 801 Skąd: Londyn
|
Wysłany: 16-05-2010, 23:09
|
|
|
czynnik sam z siebie nie ucieka. Chłodnicę wymontuj, napompuj do 40 barów i zostaw na 24h z podłączonym manometrem. Kombajny do napełniania klimy maja niby kontrole szczelności, ale u mnie dziurawej chłodnicy nie wykryło, a czynnik uciekł w 24 godziny.
Przejście z R12 na R134 wymaga wymiany/przeróbki kompresora i końcówek do napełniania. Z wymianą uważaj bo np. w sigmie węże są inne i trzeba przekładać, nie jest to duży koszt(40-60 zł, ale trzeba mieć co przełożyć. przeróbka polega na wymianie uszczelnień pompy i oleju. końcówki można wspawać albo zastosować przejściówkę. Spawania nie polecam, chyba że z pisemną gwarancja na szczelność, obejmującą ponowne napełnianie układu. Szczelne spawanie aluminiowych rurek o ściankach 1-2mm nie należy do prostych, zwłaszcza do ciśnień panujących w układzie klimy. |
_________________ Toyota Celica 2003 T-sport RHD.
Suzuki Ignis Sport 2004 RHD - przeszłość
Honda civic 1999 1.5 Vtec RHD - sprzedana
Sigma kombi '95 - sprzedana
Galant E33A '92 - zniszczony przez wandali
Mazda 323F 1.8 16V SOHC '89 - sprzedana |
|
|
|
 |
dlamer [Usunięty]
|
Wysłany: 17-05-2010, 11:00
|
|
|
Witam,
Co można lub powinno się sprawdzić samodzielnie przy niedziałającej klimatyzacji przed wizytą w serwisie ?
Auto: Colt CJO '97
Dioda na przycisku się pali, niestety po zimie nic nie chłodzi. W poprzednim sezonie klima działała, po jej włączeniu obroty lekko podskakiwały ze względu na wyższy pobór prądu i po kilku chwilach leciało już zimne powietrza. Teraz po włączeniu przycisku jakby żadnej reakcji. Czy coś mogę sam sprawdzić zanim oskubią mnie w serwisie ?:) |
|
|
|
 |
harpagan
Mitsumaniak Jaśnie Wielmożny Pan

Auto: Colt CC5A 4x4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 42 razy Dołączył: 30 Wrz 2005 Posty: 2470 Skąd: wawrzyszewowo
|
Wysłany: 17-05-2010, 19:30
|
|
|
Zajc3w napisał/a: | zynnik sam z siebie nie ucieka. Chłodnicę wymontuj, napompuj do 40 barów i zostaw na 24h z podłączonym manometrem. Kombajny do napełniania klimy maja niby kontrole szczelności, ale u mnie dziurawej chłodnicy nie wykryło, a czynnik uciekł w 24 godziny. |
Czynnik spuściłem do końca w momencie rozpinania klimy.
Poprzedni właściciel nie serwisował klimy wcale, więc podejrzewam że po prostu czynnika było mało z racji swoich lat, chociaż oczywiście nie wykluczam jakiejś nieszczelności.
Temat do sprawdzenia, ale jak widzę nie w garażowych warunkach.
Cytat: | Przejście z R12 na R134 wymaga wymiany/przeróbki kompresora i końcówek do napełniania. Z wymianą uważaj bo np. w sigmie węże są inne i trzeba przekładać, nie jest to duży koszt(40-60 zł, ale trzeba mieć co przełożyć. przeróbka polega na wymianie uszczelnień pompy i oleju. końcówki można wspawać albo zastosować przejściówkę. Spawania nie polecam, chyba że z pisemną gwarancja na szczelność, obejmującą ponowne napełnianie układu. Szczelne spawanie aluminiowych rurek o ściankach 1-2mm nie należy do prostych, zwłaszcza do ciśnień panujących w układzie klimy. |
Temat kompresora i końcówek jasny. Jak wygląda za to sprawa uszczelniaczy w miejscach łączeń przewodów z innymi elementami. W tej chwili przewody jak i chłodnica leżą na półkach z zaklejonymi izolacją końcówkami. Jak z nimi postępować? |
_________________ Frankenstein CC5A 4x4
 |
|
|
|
 |
Zajc3w
Mitsumaniak

Auto: Toyota Celica
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 801 Skąd: Londyn
|
Wysłany: 17-05-2010, 21:26
|
|
|
Nie wiem jakie w Colcie masz uszczelki. Ale jak oringi to albo www.oring.pl tylko dzwonić i pytać o takie do klimatyzacji, albo zostawić stare, zwykły oring za 50gr może się rozpaść pod wpływem r134. Uszczelki w pompie zmienia ze względu na nieco wyższe ciśnienie robocze, na złączkach stare spokojnie wytrzymają.
[ Dodano: 17-05-2010, 21:29 ]
dlamer napisał/a: | Witam,
Co można lub powinno się sprawdzić samodzielnie przy niedziałającej klimatyzacji przed wizytą w serwisie ?
Auto: Colt CJO '97
Dioda na przycisku się pali, niestety po zimie nic nie chłodzi. W poprzednim sezonie klima działała, po jej włączeniu obroty lekko podskakiwały ze względu na wyższy pobór prądu i po kilku chwilach leciało już zimne powietrza. Teraz po włączeniu przycisku jakby żadnej reakcji. Czy coś mogę sam sprawdzić zanim oskubią mnie w serwisie ?:) |
często olej w układzie zawiera dodatek barwnika widocznego w świetle UV - załatw lampę UV(może być "solarium biurkowe" albo "UV dyskotekowy" z tym, że dyskotekowy da marny efekt i szukaj wycieku. Najczęściej korozja popędzana solą zżera chłodnicę. |
_________________ Toyota Celica 2003 T-sport RHD.
Suzuki Ignis Sport 2004 RHD - przeszłość
Honda civic 1999 1.5 Vtec RHD - sprzedana
Sigma kombi '95 - sprzedana
Galant E33A '92 - zniszczony przez wandali
Mazda 323F 1.8 16V SOHC '89 - sprzedana |
|
|
|
 |
tom17
Forumowicz

Auto: Colt CJ0 1.3 / Bora 1.9TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Gru 2009 Posty: 115 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: 01-06-2010, 19:03
|
|
|
Jeżeli masz klimę na R12 możesz ją nabić R401A i nie wymieniać niczego. Do R134A musisz wymienić wszystkie uszczelnienia i olej w kompresorze.
Dodatkowo sprawdź szczelność azotem (nie maszyną do napełniania) i jeżeli nie ma wycieku pozostaje nabić czynnikiem.
Również należy wymienić osuszacz i tutaj możesz mieć problem jeżeli zostaniesz przy R401a bo wszystkie produkowane są pod R134a. |
|
|
|
 |
zbyszek05
Forumowicz balcer
Auto: mitsubishi sigma 3.0 v6 24 M/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 04 Cze 2007 Posty: 1236 Skąd: Zambrow
|
Wysłany: 09-05-2012, 20:11
|
|
|
A ja tak z ciekawości - ktoś sprawdził już że przy nabiciu klimy czynnikiem 134a klimy z czynnikiem r12 nastąpiła jakaś nieszczelność ? Nigdzie nie wycztałem" nabiłem klimę z r12 czynnikiem r134a i się rozszczelniła..."
...to jest jakieś gdybanie czy jest to potwierdzone faktem ? |
_________________ 6g72 - DOHC - sprzedana - ale rozgladam się za następną Obecnie Yaris 1.5 VVT-i turbosport 150KM
 |
|
|
|
 |
wojtas
Mitsumaniak

Auto: Sigmy, Zaćmienie i Kociak
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy Dołączył: 28 Lis 2008 Posty: 3559 Skąd: Gniezno
|
Wysłany: 23-05-2012, 05:38
|
|
|
Ostatnio kolega montował kompresor który chodził na r12 do układu z r134a, wymienili tylko olej. Po dwóch dniach doszło do rozszczelnienia kompresora. |
_________________ ..
Każdy ma prawo się mylić, i tylko ten co nic nie robi nie popełnia błędów.
[F16A 12V M/T 92'][F07W 24V A/T 93'][D53A 24V GTS M/T 03'][V97W 24V GLS A/T 15'] |
|
|
|
 |
zbyszek05
Forumowicz balcer
Auto: mitsubishi sigma 3.0 v6 24 M/T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 04 Cze 2007 Posty: 1236 Skąd: Zambrow
|
Wysłany: 23-05-2012, 12:38
|
|
|
A kompresor miał nowe uszczelnienia czy 20 letnie ? Fakt jest taki że włąśnie r134 a jest zamiennikiem r12 i fakt jest taki że kompresor na czynnik r12 chodzi na mineralnym a kompresor r134 a chodzi na syntetycznym - czyli niby róznica jest ale powinien wytrzymać ewentualnie może być różnica =/-2 stopni w schładzaniu .Zastanawiające jest tylko to czy r134a nie ucieknie przez przewody ,które mogą nie mieć wewnątrz teflonu. |
_________________ 6g72 - DOHC - sprzedana - ale rozgladam się za następną Obecnie Yaris 1.5 VVT-i turbosport 150KM
 |
|
|
|
 |
|