Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[1G 90-94] historia jednej lambdy
Autor Wiadomość
wuerce 
Mitsumaniak


Auto: Mitsubishi Eclipse 2.0 GS '92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Sie 2008
Posty: 241
Skąd: Wodzisław Śląski
Wysłany: 25-10-2010, 08:37   [1G 90-94] historia jednej lambdy

Witam!
Zastanawiam się czy mam problem. W książce serwisowej napisano, że 2 styk we wtyczce do lambdy powinien dawać od 0.1V-0.5V przy przyspieszaniu i 0.5V-1.0V przy zmniejszaniu obrotów. U mnie tak nie było tzn. nic się nie działo. Dodatkowo wtyk nr 3 powinien pokazywać 12V przy włączonym zapłonie. U mnie taką wartość pokazuje styk nr 4. Poza tym wg MMcd FTL, FTM, FTLH wszystkie wartości miały stałą wartość 118%, a O2-R nawet w czasie stałych obrotów skakał prawie od zera do prawie 1.0V. Spalanie było w normie (tzn. tak do 10l/100km), brak błędów w ECU i nie wywalało CE. ale pomyślałem że to jeden z tych błędów gdzie ECU nie odczytuje tego jako błąd. Wymieniłem sondę na uniwersalną NGK/NTK i...... nic! Jedyna różnica jaką zauważyłem to O2-R - też skacze, ale w nieco innych wartościach i raczej nie spada do 0V (wcześniej tak było).
Moje pytanie brzmi - jak sprawdzić czy toto działa? Czy FTL, FTM, FTLH nie powinno się zmieniać w zależności od obrotów?
_________________
... ale ja się nie znam.
Mitsubishi Eclipse 1G 2.0 GS '92
Proton 418 LRS Coupe '97
Nissan Almera N16 '03
Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi '92
 
 
kicek86 
Mitsumaniak

Auto: Mitsubishi Eclipse 97'
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 08 Gru 2009
Posty: 149
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25-10-2010, 11:06   

woltomierz prawdę Ci powie :) no więc co do grzałki to nie ma znaczenie, który z tych przewodów daje 12V, ważne, że jeden z nich daje. Co do napięcia na sygnale sondy, to przyspieszając nie musisz mieć koniecznie napięcia bliskiego 1V bez przerwy. Może być, że komputer już dostosował parametry i daje wystarczającą dawkę paliwa i sygnał otrzymujesz sinusoidalny. Jeżeli chodzi o te parametry, które podałeś to nie wypowiem się, bo nie mierzyłem nigdy tym cudem niczego ;-) Ja jak swoją sondę mierzyłem, to w połączeniach wtyknąłem nowy kabelek i wyprowadziłem go sobie, żeby robić na nim pomiary sondy. Innego sposobu nie znam osobiście.
 
 
 
wuerce 
Mitsumaniak


Auto: Mitsubishi Eclipse 2.0 GS '92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Sie 2008
Posty: 241
Skąd: Wodzisław Śląski
Wysłany: 25-10-2010, 12:01   

W sensie że połączyłeś sondę tak żeby pracowała, ale w taki sposób, żeby móc wetknąć voltomierz tak?
Na wykresie sygnał nie przypomina sinusoidy co prawda, ale jest w wartościach od do w bardzo regularny sposób.
_________________
... ale ja się nie znam.
Mitsubishi Eclipse 1G 2.0 GS '92
Proton 418 LRS Coupe '97
Nissan Almera N16 '03
Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi '92
 
 
viader 
Mitsumaniak


Auto: Alfa Romeo 166 FL 2,4 JTDM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 770
Skąd: warszawa
Wysłany: 25-10-2010, 15:14   

O co chodzi z tą sinusoidą? Ma ona być rysowana przy stałych obrotach, czy przy ich zmianie. U mnie jak dodaje gazu to napięcie rośnie, jak odejmuję to spada. Na jednostajnych obrotach napięcie jest stałe. Nie wiem, czy tak ma być, czy sonda umiera. MMCD pokazuje skoki przy dodawaniu i odejmowaniu gazu w zakresie 0,2-1V. Zastanawia mnie, że nieważne jakbym nie cisnął albo zamulał to spalanie mam zawsze w okolicach 10-11l/100km (100% jazda miejska).

Tylko ostatnio spalanie mi skoczyło do średnich 13-15l/100km ale to z tego względu, że mam teraz do pracy 4km, silnik się ledwie zdąży zagrzać a ja już kończę jazdę ale to mnie nie martwi bo bak mi starcza przy tym spalaniu na 3-4 tyg. Wcześniej jak do pracy miałem 35km spalanie było mniejsze ale musiałem tankować co 4-5 dni do pełna.
 
 
 
wuerce 
Mitsumaniak


Auto: Mitsubishi Eclipse 2.0 GS '92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Sie 2008
Posty: 241
Skąd: Wodzisław Śląski
Wysłany: 25-10-2010, 15:24   

viader napisał/a:
O co chodzi z tą sinusoidą? Ma ona być rysowana przy stałych obrotach, czy przy ich zmianie. U mnie jak dodaje gazu to napięcie rośnie, jak odejmuję to spada. Na jednostajnych obrotach napięcie jest stałe. Nie wiem, czy tak ma być, czy sonda umiera. MMCD pokazuje skoki przy dodawaniu i odejmowaniu gazu w zakresie 0,2-1V. Zastanawia mnie, że nieważne jakbym nie cisnął albo zamulał to spalanie mam zawsze w okolicach 10-11l/100km (100% jazda miejska).

Tylko ostatnio spalanie mi skoczyło do średnich 13-15l/100km ale to z tego względu, że mam teraz do pracy 4km, silnik się ledwie zdąży zagrzać a ja już kończę jazdę ale to mnie nie martwi bo bak mi starcza przy tym spalaniu na 3-4 tyg. Wcześniej jak do pracy miałem 35km spalanie było mniejsze ale musiałem tankować co 4-5 dni do pełna.


moim zdaniem tak powinno być tzn rosnie przy dodawaniu gazu i maleje przy ujmowaniu.
Ja mam też spalanie na stałym poziomie w sumie, spada jedynie na trasie.
_________________
... ale ja się nie znam.
Mitsubishi Eclipse 1G 2.0 GS '92
Proton 418 LRS Coupe '97
Nissan Almera N16 '03
Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi '92
 
 
Kazber 
Mitsumaniak


Auto: Eclipse 1G 2.0 DOHC
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 27 Sie 2009
Posty: 172
Skąd: Białystok
Wysłany: 25-10-2010, 17:59   

grzałka w sondzie działa na zasadzie opornika, który się nagrzewa przy przepływie prądu więc nie ma znaczenia w którą stronę prąd płynie. Przy dodaniu gazu napięcie rośnie, przy stałych obrotach wykres sondy powinien być sinusoidalny czyli skokowy, nigdy nie widziałem żeby był dokładnie idealną sinusoidą bo po prostu nie jest to możliwe, ważne żeby był właśnie dosyć regularny czyli w jakimś określonym zakresie +/- i aby amplituda zmian była mniej więcej stała. Elektronika auta na bieżąco może dokonywać zmian dawki paliwa, zmienia się temp. dostarczanego powietrza itp. i stąd ten wykres nigdy nie będzie idealny. Zresztą jak spalanie jest prawidłowe i auto nie zamula to w sumie nie ma się czym przejmować.
_________________
 
 
wuerce 
Mitsumaniak


Auto: Mitsubishi Eclipse 2.0 GS '92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Sie 2008
Posty: 241
Skąd: Wodzisław Śląski
Wysłany: 25-10-2010, 18:18   

Ja wiem, że działa to wszystko na bieżąco, ale temp i ilość powietrza jest stała, więc nie rozumiem po co ciągle zmienia dawki. Ale nie muszę tego rozumieć. W każdym razie u mnie nie jest tak, że wraz ze wzrostem rośnie napięcie. No chyba że źle mierzę.
_________________
... ale ja się nie znam.
Mitsubishi Eclipse 1G 2.0 GS '92
Proton 418 LRS Coupe '97
Nissan Almera N16 '03
Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi '92
 
 
Kazber 
Mitsumaniak


Auto: Eclipse 1G 2.0 DOHC
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 27 Sie 2009
Posty: 172
Skąd: Białystok
Wysłany: 25-10-2010, 19:22   

zwykłym miernikiem ciężko coś zmierzyć bo może dawać uśrednione wartości. Jak możesz to zarzuć wykres z MMcd czy TMO dataloggera. Co do wahań to komputer cały czas analizuje odczyty z wszystkich czujników i dostosowuje ilość paliwa do ilości powietrza, czujniki wiadomo, że swoje lata już mają i na pewno jakieś odchyły od normy też, zresztą widać to przy odczycie z TMO.

Co do do wzrostu to napięcie powinno rosnąć ale tylko przy rosnących obrotach, jeśli nawet dodamy gazu i trzymamy w miejscu znowu napięcie myusi "pływać" tyle, że te pływanie będzie szybsze i trzeba mieć dobry sprzęt pomiarowy, który nie uśredni wartości napięcia bo będzie to wyglądało jakby napięcie było stałe.

Dodaj szybko gazu i zobacz czy napięcie wzrośnie chwilowo, przy spadku obrotów powinno spaść, a potem jak przy jałowym czyli sinusoidalne.

troche zamotałem, ale chyba wiadomo mniej więcej o co chodzi. Najlepiej zarzuć wykres sondy wraz z obrotami.
_________________
 
 
zenek_bb 
Mitsumaniak
Moderator


Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 975
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 26-10-2010, 02:37   

fuel trimy wszystkie na 118% niedobrze wróżą, znaczy musi znacząco wzbogacić mieszankę względem map oryginalnych aby uzyskać λ~1 czyli AFR~14,7... wszystkie na max ale "działająca" lamda oznaczają że ECU jest na skraju korekcji... może wejść na ubogą mieszankę podczas przyspieszania lub w open loop, zobacz zachowanie lambdy przy pełnym bucie od np 2tys do 6tys obrotów, powinna trzymać cały czas bogato, napięcie na lambdzie 0,75V+

moim zdaniem łącząc to z Twoimi problemami z wolnymi obrotami, sugeruję pierw zapłon:

na nagrzanym silniku przy 850RPM wartość wyprzedzenia zapłonu na loggerze powinna wahać się pomiędzy 7 a max 11°BTDC, jednak taka kontrola może nie wystarczeć, trzeba by sprawdzić lampą strobo w trybie serwisowym realne wyprzedzenie zapłonu na kole pasowym wału

potem przepływkę, przy obrotach 850 wartość powinna wynosić na nagrzanym silniku 31-38Hz, natomiast przy odcince kończyć pracę około 1268Hz, jeżeli masz niższe wartości to nieszczelność w dolocie

jeżeli zapłon jest ok, przepływka ok, trzeba by zastanowić się nad układem paliwowym, może przytkany filtr paliwa, wysokie korekcje wskazywać wtedy będą na zmniejszenie przepustowości układu, lub spadku ciśnienia paliwa na listwie np. przez uszkodzony regulator ciśnienia paliwa znajdujący się na wyjściu z listwy

po usunięciu problemów z fuel trimami (kasuje się je resetując ECU, wpisują się na nowo po kilkudziesięciu kilometrach) obroty dalej będą jaja sobie robić, wymiana kondensatorów

ogólnie wszystkie teorie mają sens, takie korekty wymusi późniejszy zapłon, nieszczelność lub uszkodzenie przepływki spowoduje zliczanie mniejszej ilości powietrza niż realnie dostaje się do silnika, wtedy względem policzonej ilości powietrza ECU musi robić tak duże korekty by utrzymać stechiometryczną mieszankę, tak samo gdy ciśnienie paliwa lub jego przepływ zostaną zmniejszone wtryski w tym samym czasie otwarcia wg. mapy dostarczą mniej paliwa, wtedy również ECU musi robić duże korekty

wstawiam fotkę kawałka z moich logów, widać zachowanie lamdy pod obciążeniem (otwarta przepustnica) jej zachowanie przy hamowaniu silnikiem, po obniżeniu obrotów na wolne (chwila i znów reguluje) oraz podczas jazdy przy małych obciążeniach, widać zapłon, krokowca, przepływkę, ciśnienie atm. 0.96bar, temp zasys. powietrza, takie foto poglądowe byle jakie

_________________
Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )

Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj :D

Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...

Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!!
 
 
 
wuerce 
Mitsumaniak


Auto: Mitsubishi Eclipse 2.0 GS '92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Sie 2008
Posty: 241
Skąd: Wodzisław Śląski
Wysłany: 26-10-2010, 14:49   

dzięki za wyczerpującą odpowiedź, będę sobie to wszystko sprawdzał i dam znać co i jak, bardzo mnie męczy ten temat już taki długi czas.

[ Dodano: 27-10-2010, 07:51 ]
Okej. Zacznijmy od tego, że na wolnych mam 31Hz na przepływce, ale zapłon wg MMcd to od -3 do -1 ! Nie wiem na ile temu wierzyć, bo wg tego samego programu ciśnienie oleju to 3,5 atm ! Ale coś z prawdy w tym może być, bo silnik zawsze trochę kręci zanim zapali. Nie długo, ale chyba dłużej niż to powinno być. Na początek możemy zmienić to i zobaczymy co dalej, tylko jak zmienić wyprzedzenie zapłonu bez lampy stroboskopowej (odczytując wyprzedzenie na MMcd) ?
_________________
... ale ja się nie znam.
Mitsubishi Eclipse 1G 2.0 GS '92
Proton 418 LRS Coupe '97
Nissan Almera N16 '03
Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi '92
 
 
zenek_bb 
Mitsumaniak
Moderator


Auto: Eclipse 1G 7bolt '93 Stag300+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 975
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 30-10-2010, 09:55   

31Hz tak? sprawdź proszę jeszcze wartość pod pełnym obciążeniem bo wydaje mi się że może być trochę mało, niestety przepływka ma małą rozdzielczość i nie pokaże wartości 29 tylko 31 albo 25. Bez lampy nie radzę ustawiać, jeden z forumowiczów ustawił CAS na oko sugerując się śladami po nakrętce na CASie i stwierdził że chodzi lepiej, u Ciebie zapłon ewidentnie jest źle ustawiony, powiem więcej, jest na chama wyprzedzony i to musi być sporo, około 10 stopni, możesz spróbować przestawić CAS na oko (jak by kto pytał nie pisałem tego) teraz zapewne jest ustawiony w krańcowej pozycji w prawo (patrząc na CAS od strony akumulatora) sprawdź to. Ustaw go w okolice środka, oba otwory na szpilki są podłużne i pozwalają na jego obrót, ustaw tak aby szpilki były na środku tego podłużnego otworu, w tej pozycji uzyskasz około 3-5 stopni BTDC bezwzględnego. Jednak tak jak mówię, na oko chłop umarł, a ja tego nie pisałem... Po przestawieniu zapłonu polecam reset ECU i naukę wolnych obrotów na drugi dzień, chyba że przestawisz CAS na zimnym silniku bez odpalania to resetnij ECU i odpal go od razu do nauki (do rozgrzania, zgasić, odczekać 20s i pojechać). Musi być lepiej, na pewno nie będzie idealnie... Bez lampy... nie ustawisz lepiej. Mogę jeszcze powiedzieć że na loggerze przy poprawnie ustawionym zapłonie i silniku po rozgrzaniu powinien zapłon latać coś koło 7-9*. Sprawdź Knock Sum pod pełnym butem czy nie ma stuków. Jeżeli po przestawieniu pokaże Ci na wolnych więcej jak 10* musisz trochę cofnąć.
_________________
Jeżeli założysz temat, za post który Ci pomógł daj autorowi "Pomógł", pod postem jest guzik!
<-Kliknij, pooglądaj : )

Znasz Hymn MitsuManiaków! Nie słyszałeś go jeszcze? Klikaj :D

Kocham mojego czerwonego misia.... "to auto jest najpiękniejsze na świecie, a teraz przechodzi w twoje ręce, zaopiekuj się nim tak jak kiedyś ja..."
Nie zawiedziesz się na mnie tato...

Moderator nie nabija postów –moderator ma wiele do przekazania!
Pokaż serce!!! Kliknij dzisiaj Pajacyka i Polskie Serce i wpisz swoje kliknięcie w tym temacie!!! Razem pomagajmy!!!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.