Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[CAxA] czujnik spalnia stukowego
Autor Wiadomość
rosomak1983 
Mitsumaniak
werbalny terrorysta


Auto: Lancer GTi 2.0 Eclips 4x4 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 7852
Skąd: Łańcut
Wysłany: 07-03-2011, 15:32   [CAxA] czujnik spalnia stukowego

Czy w coltach CAO/ lancerach jest czujnik spalania stukowego ??? Nie moge teraz zajrzec pod kolektor a szybciej sie dowiem od was.
_________________
Dzis jest pierwszy dzień reszty Twojego życia... Co z nim zrobisz zależy od Ciebie. Działaj!!!
-Tato czy ten samochod jest zepsuty ???
-Nie synku.... to Diesel..... ;)
Life is 2 short to drive boring cars ;)
6 bolt only...
Najczesciej o trolowanie oskarzaja same Trole gdy brakuje im argumentów do trolowania :mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez karolgt 12-03-2011, 08:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
idas 
Mitsumaniak


Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 1716
Skąd: Wrocław/Rawicz
Wysłany: 07-03-2011, 17:44   

Jasne, że jest w 1.6 z tyłu bloku pod kolektorem dolotowym (ciężki dostęp bo rura cieczy chłodzącej zasłania).
_________________
Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 
 
 
Havoc 
Mitsumaniak


Auto: Carisma II 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 304
Skąd: Bedford, UK
Wysłany: 14-03-2011, 09:20   

A ja nie znaju się i chciałbym zapytać:
Co daje ten czujnik i jak sygnalizuje spalanie? CE wywala czy coś innego? Spalanie stukowe wiem że jest bardzo niedobre, stąd ciekawość aby czasem nie zignorować ostrzeżenia w razie W. :)
_________________
Obecnie: Carisma 1.6 '03
Odprawione ze służby: Galant EA2W 97' wściekły bordowy
Skasowana: Honda Concerto D16Z2 1.6 16V 93'
Był: Colt CA0 1.6 16V '92 :) x2
Był: Lancer 1.5 12V 4G15 C62A '90


 
 
 
harpagan 
Mitsumaniak
Jaśnie Wielmożny Pan


Auto: Colt CC5A 4x4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 42 razy
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 2470
Skąd: wawrzyszewowo
Wysłany: 14-03-2011, 09:46   

Nie sygnalizuję wcale.
Przy stukach komputer opóźnia zapłon.
CE wywala przy uszkodzeniu czujnika.
_________________
Frankenstein CC5A 4x4
 
 
 
idas 
Mitsumaniak


Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 1716
Skąd: Wrocław/Rawicz
Wysłany: 14-03-2011, 09:59   

Ja również mam pytanie:-) Czy w naszych silnikach komputer dzięki czujnikowi spalania stukowego trzyma zapłon zawsze na granicy? To znaczy czy jest on automatycznie przyspieszany? Bo jeśli tak to znaczyłoby, że można odczuć pozytywny skutek stosowania benzyn 98, a chyba u nas ten efekt nie występuje:-) Zatem czujnik spełnia tylko rolę zabezpieczenia?
_________________
Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 
 
 
rosomak1983 
Mitsumaniak
werbalny terrorysta


Auto: Lancer GTi 2.0 Eclips 4x4 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 7852
Skąd: Łańcut
Wysłany: 14-03-2011, 19:52   

idas, dobre pytanie , mam tez inne na ile ten czujnik jest dokładny bo chyba musza byc porzadne stuki zeby opóznił załon. I jeszcze jedno jakby przyspieszyc zapłon na maksa czy komp zwolni do granicy stukowego ??? Musiałby byc bardzo dokładny czujnik i wtedy regulacja byłaby niepotrzebna byłby cały czas na granicy.
No ale chyba tak nie ma skoro regulacja jest :P
_________________
Dzis jest pierwszy dzień reszty Twojego życia... Co z nim zrobisz zależy od Ciebie. Działaj!!!
-Tato czy ten samochod jest zepsuty ???
-Nie synku.... to Diesel..... ;)
Life is 2 short to drive boring cars ;)
6 bolt only...
Najczesciej o trolowanie oskarzaja same Trole gdy brakuje im argumentów do trolowania :mrgreen:
 
 
qpal 
Forumowicz
Mariusz

Auto: SEAT IBIZA 6L FR
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 13 Lis 2006
Posty: 130
Skąd: Włocławek
Wysłany: 16-03-2011, 20:53   

Kiedyś już się wypowiadałem na ten temat. Rozwinę go więc.


Ponizej krotkie i klarowne wytlumaczenie podstawowych kwestii zwiazanych z liczbz oktanowa benzyny. Pozwala zrozumiec, dlaczego "wiecej" nie w kazdych warunkach oznacza "lepiej"

Liczba oktanowa nie ma nic wspolnego z kalorycznscia benzyny. Liczba oktanowa jest teoretycznie liczona na podstawie wlasciwosci dwoch weglowodorow . Paliwo skladajace sie tylko z pierwszego z nich ma teoretycznie przyjeta liczbe oktanowa 0, a skladajace sie w 100% z drugiego ma liczbe oktanowa 100.
Benzyna jest mieszanina roznych weglowodorow o wlasciwosciach gdzies pomiedzy jednym a drugim weglowodorem (obecnie raczej w okolicach tego drugiego). Liczba oktanowa danego paliwa moze tez byc wieksza od 100, jesli jego parametry przekraczaja te drugiego porownawczego weglowodoru.

Liczba oktanowa oznacza glownie dwie wlasciwosci paliwa: temperature samozaplonu i predkosc spalania mieszanki (predkosc, z jaka plomien biegnie w mieszance), bo - o dziwo - benzyna w cylindrze nie wybucha (nie powinna, bo to jest dla silnika bardzo szkodliwe, o czym bedzie pozniej), tylko sie zapala od iskry i sferycznie sciana ognia biegnie od swiecy do brzegow cylindra (w sporym uproszczeniu). Predkosc, z jaka plomien biegnie, jest wlasnie bezposrednio zwiazana z liczba oktanowa benzyny.

Predkosc, z jaka biegnie plomien w mieszance jest tez zwiazana z wieloma innymi czynnikami, na przyklad cisnieniem (stopniem kompresji). Im wyzsze cisnienie - tym szybsza predkosc spalania.

Poza tym w pewnej temperaturze nastepuje samozaplon mieszanki. Im wyzsza liczba oktanowa mieszanki - tym wyzsza temperatura, i teraz dochodzimy do sedna.

Podczas fazy sprezania cisnienie mieszanki rosnie. Rosnie automatycznie jej temperatura i jesli mamy mieszanke z benzyny o za niskiej liczbie oktanowej, to zanim wystapi iskra, mieszanka zapali sie sama. Wtedy dzieje sie tak fatalnie, ze ognisko zapalne wystepuje w wielu miejscach na raz (teoretycznie w calej mieszance jednoczesnie), zamiast w jednym miejscu, skad plomien rozprzestrzeni sie na cala przestrzen miedzy tlokiem a glowica. Efekty tego sa takie, ze spalanie nastepuje gwaltownie, i w duzo wyzszej temperaturze. Nazywa sie to spalaniem detonacyjnym albo stukowym i ma takie minusy, ze wypala dziury w tlokach, niszczy silnik. Dlatego nie nalezy stosowac benzyny o nizszej liczbie oktanowej, niz zalecana przez producenta.

Ale to nie koniec; co sie natomiast dzieje, jesli wlejemy benzyne o wyzszej liczbie oktanowej ?
Po pierwsze spalanie nastapi wolniej, a wiec nie spali sie cala benzyna; silnik bedzie mial mniejsza moc, poza tym niedopalone resztki benzyny beda sie odkladac w cylindrach, na tlokach i w ogole beda zdrowo syfic. Moc na pewno nie wzrosnie, raczej spadnie; wzrosnie za to spalanie i zuzycie silnika.

Dlaczego w takim razie do mocniejszych silnikow leje sie benzyne o wyzszej liczbie oktanowej ?
Bo moc silnika najlatwiej podniesc przez zwiekszenie stopnia kompresji, wtedy spalanie mieszanki nastepuje szybciej i przy benzynie o mniejszej liczbie oktanowej bedzie wystepowac spalanie detonacyjne.

Reasumujac:
Nalezy zawsze stosowac benzyne taka, jaka poleca producent silnika, chyba ze jest to silnik przez nas rasowany (wyzszy stopien kompresji). Jesli nie wiemy jaka producent benzyne poleca, to jest taka zasada, ze stosuje sie benzyne o najnizszej liczbie oktanowej, jaka nie powoduje pracy detonacyjnej.
A teksty o tym, jak to ktos wlal do zwyklego, odprezonego silnika na benzyne 95 - jakas 99 super turbo, i jeszcze dorzucil jakies ekstra dodatki zwiekszajace liczbe oktanowa, i jego sprzet zaczal wygarniac jak maly odrzutowiec - mozna spokojnie wlozyc miedzy bajki.


Czy wszystko jasne?
A tak działa czujnik
Masa drgająca reaguje swoją bezwładnością w rytmie drgań wzbudzonych przez ciśnienie gazu w cylindrze i przenosi te siły na pierścieniowy element ceramiczny czujnika.To działanie siłowe powoduje przemieszczenie ładunku elektrycznego wewnątrz elementu piezoceramicznego-między obiema stronami ceramik powstaje napięcie elektryczne,które jest pobierane przez płytkę stykową i przetwarzane dalej w sterowniku.Czułość wyraża się napięciem wyjściowym przypadającym na jednostkę 1g przyspieszenia [mV/g].
Podawane przez czujnik napięcie jest wyznaczane za pomocą wysokoomowego wzmacniacza napięcia zmiennego.Miejsce montażu czujnika jest w takim miejscu,aby można było rozpoznać spalanie stukowe w każdym z cylindrów.Sygnały(drgania) są przenoszone przez śrubę mocującą czujnik.Oczywiście śruba ta jest przykręcona do bloku odpowiednim momentem obrotowym.No i nie wolno stosować żadnych podkładek pod nią. Czyli coś na zasadzie mikrofonu. Prościej, czujnik działa od momentu zapłonu i jeśli wykryje stuki opóźnia zapłon aż do momentu ustania stukania, następnie wraca z zapłonem do stanu pierwotnego i tak w koło .
Myślę że wystarczy?
Sorry za pisownię, ale tak szybciej.
 
 
idas 
Mitsumaniak


Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 1716
Skąd: Wrocław/Rawicz
Wysłany: 16-03-2011, 21:23   

Qpal, sorry ale tak naprawdę nie wiem po co to napisałeś:-) pomijając już takie drobiazgi że stosując te super turbo itd benzyny można odnieś korzyść nie wynikającą z liczby oktanowej tego paliwa ponieważ zawierają związki jakieśtam chyba azotowe faktycznie wpływające na moc silnika i to było już kilka razy udowadniane... To primo, a secundo to to że nikt z nas tutaj nie chciał wiedzieć jak działa czujnik spalania stukowego tylko czy nasze ECU potrafi z niego odpowiednio dobrze korzystać, bo są sterowniki które dynamicznie przyspieszają zapłon i dopiero w momencie pojawienia się stuków "mówią dość" i chciałem się dowiedzieć po prostu czy nasze ECU to potrafi... reszta Twojej wypowiedzi szczególnie o oktanowości jest owszem sensowna, ale chyba niekoniecznie w tym miejscu potrzebna;-) oczywiście no offence kolego;-)
_________________
Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 
 
 
rosomak1983 
Mitsumaniak
werbalny terrorysta


Auto: Lancer GTi 2.0 Eclips 4x4 2.0T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 7852
Skąd: Łańcut
Wysłany: 16-03-2011, 21:33   

idas, bardzo fajny opis moim zdaniem. Mnie zaciekawiło, i jest IMO zwizane z tematem.

[ Dodano: 16-03-2011, 21:37 ]
qpal napisał/a:
Czy wszystko jasne?


idas napisał/a:
Qpal, sorry ale tak naprawdę nie wiem po co to napisałeś:

raczej kopiuj- wklej ale i tak dzieki bo fajny artykół,
_________________
Dzis jest pierwszy dzień reszty Twojego życia... Co z nim zrobisz zależy od Ciebie. Działaj!!!
-Tato czy ten samochod jest zepsuty ???
-Nie synku.... to Diesel..... ;)
Life is 2 short to drive boring cars ;)
6 bolt only...
Najczesciej o trolowanie oskarzaja same Trole gdy brakuje im argumentów do trolowania :mrgreen:
 
 
idas 
Mitsumaniak


Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy
Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 1716
Skąd: Wrocław/Rawicz
Wysłany: 16-03-2011, 23:04   

Rosomak są tematy dotyczące tego czy lać 95 czy 98 na forum, a ten wątek tego tak naprawdę nie dotyczy. Chcemy mieć porządek na forum czy nie?:) Artykuł fajny i potrzebny, ale niekoniecznie tu.
_________________
Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 
 
 
Havoc 
Mitsumaniak


Auto: Carisma II 1.6
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 304
Skąd: Bedford, UK
Wysłany: 17-03-2011, 10:04   

Dzięki za arta. Ja akurat chciałem wiedzieć jak dziala czujnik ;)
A teraz w gestii moda jest przenieść ten post do jakiegoś FAQ :)
_________________
Obecnie: Carisma 1.6 '03
Odprawione ze służby: Galant EA2W 97' wściekły bordowy
Skasowana: Honda Concerto D16Z2 1.6 16V 93'
Był: Colt CA0 1.6 16V '92 :) x2
Był: Lancer 1.5 12V 4G15 C62A '90


 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.