[2.5 TD] Jak przerobic termometr z Fahrenheita na CELCJUSZA |
Autor |
Wiadomość |
rtvstefan
Forumowicz

Auto: Pajero 87r.2.5 TD. Maluch TOWN
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Gru 2007 Posty: 53 Skąd: Koniuszowa, małopolskie
|
Wysłany: 28-03-2011, 21:17 [2.5 TD] Jak przerobic termometr z Fahrenheita na CELCJUSZA
|
|
|
Witam koledzy.Mam dzisiaj nietypowe pytanie, zakupiłem przechyłomierz do pajero 1 z 91r i okazało się że jest w nim termometr który pokazuje w Fahrenheitach a nie w celsjuszach czy wszystkie pojarki miały takie termometry czy były też w celsjuszach i moje pytanie jeżeli były to jak to przerobić, i jeszcze jedna uwaga- jakoś dziwnie temperatura przeskakuje co dwa stopnie w górę lub w dół ,rzadko o jeden.(czujka 1 kom).Już pomijając to że busola jest wylana.
Pozdrawiam! |
_________________ Pajero 87r. 2.5 TD CB-ONWA MK-3,
Skoda 1000MB 68r - sprzedana.
Maluch TOWN 2000r 7500 km przebiegu
 |
|
|
|
 |
1405
Forumowicz
Auto: Pajero I 3000V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2009 Posty: 301 Skąd: Dorohusk
|
Wysłany: 29-03-2011, 22:06 Re: Jak przerobic termometr z Fahrenheita na CELCJUSZA
|
|
|
rtvstefan napisał/a: | Witam koledzy.Mam dzisiaj nietypowe pytanie, zakupiłem przechyłomierz do pajero 1 z 91r i okazało się że jest w nim termometr który pokazuje w Fahrenheitach a nie w celsjuszach czy wszystkie pojarki miały takie termometry czy były też w celsjuszach i moje pytanie jeżeli były to jak to przerobić, i jeszcze jedna uwaga- jakoś dziwnie temperatura przeskakuje co dwa stopnie w górę lub w dół ,rzadko o jeden.(czujka 1 kom).Już pomijając to że busola jest wylana.
Pozdrawiam! |
Ja mam w C-ach i ma dwa wskazania temperatury na zewnątrz i w środku. Moze spróbować zmienić termistor na większy opór i wówczas zdejmiesz wskazania zegara na niższe wartości. Termistor są tanie (ok.2zł) i występują różnych rezystancjach. Coś na pewno dobierzesz w sklepie z artykułami elektronicznymi, tylko musisz sprawdzić jak opór starego termistora zmienia się wraz z wzrastającą temperaturą. Jak maleje to będzie termistor NTC jak rezystancja będzie rosła wraz z temperaturą to będzie termistor PTC. Do dokładnego wyskalowania termometru powinieneś mieć w układzie potencjometr. Dla orientacji jakiego termistora potrzebujesz zamiast starego wstaw w obwód potencjometr i ustaw termometr aby wskazywał odpowiednią temperaturę. Później zmierz ustawioną rezystancje na potencjometrze i możesz poszukiwać nowego termistora z parametrami zbliżonymi do otrzymanych. Jest tylko jedno ale bo warto by było żebyś ustawiał na 25C bo przy termistorach rezystancję podaje się właśnie dla tej temperatury.
Co do busoli to też mam wylaną ale i wylana mi się podoba. To jedno co pamiętam i od razu mnie zakręciło z pierwszego spotkania ze swoją pajerką to ten sztuczny horyzont. |
|
|
|
 |
rtvstefan
Forumowicz

Auto: Pajero 87r.2.5 TD. Maluch TOWN
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Gru 2007 Posty: 53 Skąd: Koniuszowa, małopolskie
|
Wysłany: 03-04-2011, 13:36
|
|
|
1405 dzięki tak też zrobiłem ,dopasowałem termistor NTC 3kom doregulowałem rezystorem i pokazuje realną temperaturę przy warunkach pokojowych ale wskaźnik nadal pokazuje w Fahrenheitach ,tzn. świeci się F a nie C.Zważywszy na to że skala w Fahrenheitach ma inną charakterystykę niż w Celsjuszach taki pomiar jest bez sensu.Muszę się dowiedzieć co zmienić w układzie płytki żeby automatycznie przeskoczyło z F na C a wtedy może prawidłowo mierzyć przy termistorze 1 kom (wychodzę z założenia że płytka jest uniwersalna).
Pozdrawiam |
_________________ Pajero 87r. 2.5 TD CB-ONWA MK-3,
Skoda 1000MB 68r - sprzedana.
Maluch TOWN 2000r 7500 km przebiegu
 |
|
|
|
 |
zbyszekm2
Forumowicz

Auto: Pajero 3,2 DiD Long
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 211 razy Dołączył: 26 Sty 2007 Posty: 4635 Skąd: Bytów
|
Wysłany: 04-04-2011, 08:27 Re: Jak przerobic termometr z Fahrenheita na CELCJUSZA
|
|
|
rtvstefan napisał/a: | zakupiłem przechyłomierz do pajero 1 z 91r i okazało się że jest w nim termometr który pokazuje w Fahrenheitach a nie w celsjuszach czy wszystkie pojarki miały takie termometry czy były też w Celsjuszach i moje pytanie jeżeli były to jak to przerobić |
Musisz założyć taki co pokazuje w Celsjuszach (raczej nie dasz rady tego przerobić). Występują i Celsjuszach i w Fahrenheitach. |
_________________ pajero Long, 3,2 DiD, najlepsze:)
 |
|
|
|
 |
rtvstefan
Forumowicz

Auto: Pajero 87r.2.5 TD. Maluch TOWN
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Gru 2007 Posty: 53 Skąd: Koniuszowa, małopolskie
|
Wysłany: 08-04-2011, 17:53
|
|
|
Witam
Jednak poszedłem na kompromis i zastosowałem termistory ntc 2.2kOhm oraz dodałem rezystory korygujące na płytce równolegle do istniejących i wyregulowałem temp. zew. przy 0*C, a temp. wew. przy 20*C. W praktyce poruszamy sie w zakresie temperatur od -10 do +30*C wiec błędy wskazań są mało zauważalne. Niestety dla temp. +60*C i -20 i wskazania niżej są obarczone znacznym błędem rzędu 15% i więcej. Pomijam już fakt że w niektórych zakresach wskazuje co 2 stopnie np. z 16*C na 14*C lub 18*C nigdy nie pokaże 15*C itp. Ale żeby było śmieszniej 19 *C już pokazuje czego nie mogę zrozumieć.
Pozdrawiam |
_________________ Pajero 87r. 2.5 TD CB-ONWA MK-3,
Skoda 1000MB 68r - sprzedana.
Maluch TOWN 2000r 7500 km przebiegu
 |
|
|
|
 |
1405
Forumowicz
Auto: Pajero I 3000V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2009 Posty: 301 Skąd: Dorohusk
|
Wysłany: 08-04-2011, 21:14
|
|
|
rtvstefan napisał/a: | Witam
Jednak poszedłem na kompromis i zastosowałem termistory ntc 2.2kOhm oraz dodałem rezystory korygujące na płytce równolegle do istniejących i wyregulowałem temp. zew. przy 0*C, a temp. wew. przy 20*C. W praktyce poruszamy sie w zakresie temperatur od -10 do +30*C wiec błędy wskazań są mało zauważalne. Niestety dla temp. +60*C i -20 i wskazania niżej są obarczone znacznym błędem rzędu 15% i więcej. Pomijam już fakt że w niektórych zakresach wskazuje co 2 stopnie np. z 16*C na 14*C lub 18*C nigdy nie pokaże 15*C itp. Ale żeby było śmieszniej 19 *C już pokazuje czego nie mogę zrozumieć.
Pozdrawiam | No to nieźle nakombinowałeś. Jak będę miał trochę czasu to postaram się oblukac swój termometr to może na podstawie zdjęć mojego doprowadzisz do ładu swój. Nie wierzę ze jest to znacząco inna budowa a jeżeli jest różnica to jedynie w jakiś drobnych elementach bo sam termometr jest prawdopodobnie cyfrowym woltomierzem pokazującym napięcie uzyskane z działania układu opartego na termistorze ot cały bajer. Co do samych temperatur to nie wiem jak jest w górę ale jeżeli chodzi o dół to termometr na granicy -30*C wchodzi na error i pokazuje E. Japońce nie przewidzieli chyba takich temperatur jakie były w zimie w tamtym roku. |
|
|
|
 |
rtvstefan
Forumowicz

Auto: Pajero 87r.2.5 TD. Maluch TOWN
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Gru 2007 Posty: 53 Skąd: Koniuszowa, małopolskie
|
Wysłany: 10-04-2011, 09:45
|
|
|
Witam 1405, fajnie jak byś kiedyś zrobił fotki tego termometru, on ma dwie płytki, jedna wykonawcza druga pomiarowa to może bym porównał i zrobił to po fachowemu
Pozdrawiam! |
_________________ Pajero 87r. 2.5 TD CB-ONWA MK-3,
Skoda 1000MB 68r - sprzedana.
Maluch TOWN 2000r 7500 km przebiegu
 |
|
|
|
 |
|