Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Gene
28-01-2009, 11:21
Napęd 4x4
Autor Wiadomość
Hiszpan 
Mitsumaniak


Auto: Outlander II Int+ Honda ST1100
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy
Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 1564
Skąd: Rzeszów
  Wysłany: 08-11-2007, 10:39   Napęd 4x4

Zima już się zaczęła, przynajmniej na niektórych odcinkach naszych dróg - no i dzięki temu wydumałem sobie nowy temat :|

Wczoraj w nocy wracając do domu miałem okazję jechać około 10 km po kilkucentymetrowym, mokrym śniegu i z racji braku zimowych opon (jeszcze) nieodczułem za wielkiej różnicy pomiędzy 2x4 a 4x4. Każde mocniejsze wciśnięcie pedału gazu było sygnalizowane przez ESP - jak to ten system wspaniałomyślnie uratował mi życie :wink: (cytat za Clarksonem z Top Gear)
Tak jak wspomniałem mam opony letnie (główny sprawca uślizgu kół), więc zjeżdżając z góry przy prędkości 20-30 km/h każde dotknięcie hamulca kończyło się włączeniem ABS. U to właśnie przyszło mi coś do głowy.
Napęd:
1) 4x4 auto
2) 4x4 lock
- rozumiem, że moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła:
1) w razie potrzeby wg. komputera
2) stale

No dobrze, ale jak to jest w odwrotną stronę tzn. hamowania silnikiem?
W 2 przypadku hamowanie silnikiem odbywa się to za pomocą wszystkich 4 kół, a w 1? Przy gwałtownym hamowaniu moment przekazywany na 4 koła, a przy łagodnym na 2?

Jeżeli ktoś wie o co mi chodzi to dajcie znać. Nie jestem mechanikiem, a na temat Haldex-ów i innych usłyszałem coś dopiero jak zaczęłem szukać SUV-a :oops:
_________________
Pewien motocyklista z Tarnowa do policjanta: Paaanie! Diabeł mnie opętał...
Staram się pisać poprawnie po polsku
Nigdy nie dyskutuj z idiotą, bo najpierw zniży Cię do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem.

 
 
 
Gene 
Mitsumaniak
shoot & destroy


Auto: Pajero Sport Dakar '06
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 115 razy
Dołączył: 13 Lis 2006
Posty: 3775
Skąd: Warszawa
Wysłany: 08-11-2007, 11:41   

Hiszpan napisał/a:
W 2 przypadku hamowanie silnikiem odbywa się to za pomocą wszystkich 4 kół, a w 1? Przy gwałtownym hamowaniu moment przekazywany na 4 koła, a przy łagodnym na 2?

Moim zdaniem w trybie 4WD hamowanie silnikiem moze odbywac sie poprzez przekazywanie napedu na jedna i na dwie osie. W tym trybie o przekazywaniu mocy na tylne kola decyduje elektronika (system AWC), ktora jest wszechobecna niestety w nowszych rozwiazaniach. Przypuszczam, ze jesli czujniki wykryja uslizg to hamuja 4 kola jesli nie to tylko przod. Jest to zalezne od warunkow jazdy oraz nawierzchni drogi.
_________________
C'est La Vie suckers
 
 
 
Bulaj
[Usunięty]

Wysłany: 08-11-2007, 17:40   

Dwie kwestie.
Hamowanie silnikiem:
2x4 ruch powstrzymują koła przedniej osi;
4x4 ruch powstrzymują koła przedniej i tylnej osi;
4x4lock ruch powstrzymują głównie koła tylnej osi, ale przedniej też.

Hamowanie normalne, uślizgi kół:
Za to odpowiedzialny jest system ABS i nie ma praktycznie większego znaczenia ustawienia napędu. Co innego przy poślizgach kół w trakcie jazdy. Wtedy działa stabilizacja toru jazdy, przychamowuje poszczególne koła i kontroluje moc silnika: przenosząć ją w zależnośći od ustawienia na jedną lub dwie osie.

[ Dodano: 08-11-2007, 17:43 ]
Tyle przeczytałem w mądrych książkach, ale nie jestem mechanikiem. Poza tym ciekawi mnie jak na hamowanie silnikiem wpływa włączenie tempomatu i ustawienie go z górki np. na 60 km/h
 
 
Maciek40 
Nowy Forumowicz

Auto: Outlander 2.0 inst +Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 20
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 07-05-2011, 21:11   

Dziś użyłem ciągnika do wyciągnięcia samochodu z błota. Zachciało mi się przejażdżki nad morze przez podmokły piaszczysty las.
Czy ktoś wie dlaczego przy ustawieniu LOCK i wyłączeniu elektroniki kręcą się tylko 2 koła - po jednym z przodu i z tyłu. Jak mi tłumaczył sprzedawca- tak zrozumiałem - pozycja lock oznacza, że są zablokowane wszystkie koła i powinny się kręcić jednakowo. Empirycznie stwierdziłem że tak nie jest. Czy ktoś ma wiedzę na ten temat?
 
 
DJ Fazi 
Mitsumaniak
Fan bulwarówek


Auto: był Outlander 2.0 DI-D
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lis 2010
Posty: 439
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 07-05-2011, 23:51   

W ustawieniu LOCK 1,5 x więcej momentu jest przenoszone na koła tylnie. W skarajnie bardzo dobrych warunkach asfalt + max otwarcie przepustnicy 60 % tył 40 % przód.
Outek to nie jest samochód do taplania się w błocie, podejrzewam że był brak przyczepności na kołach po przekątnej, a w tej sytuacji napęd Outka głupieje. Może być tak że zwisłeś na brzuchu, a wtedy to najlepsza terenówka bez pomocy sobie nie poradzi.
Mnie korci cały czas żeby pojeździć po poligonie na Morenie, ale rozsądek mówi - pooglądaj filmiki na Youtube ulży troszkę:-) Ale na pocieszenie, mam numer do gościa który się ogłaszał że wyciąga auta z opresji (duże doświadczenie) z gwarancją na nie uszkodzenie.
Pozdrawiam
_________________
glonojad rulezz
 
 
 
sylb 
Forumowicz


Auto: OUTLANDER 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 06 Maj 2009
Posty: 593
Skąd: Małopolska
Wysłany: 08-05-2011, 00:02   

Maciek40 napisał/a:

Czy ktoś wie dlaczego przy ustawieniu LOCK i wyłączeniu elektroniki kręcą się tylko 2 koła - po jednym z przodu i z tyłu.

Bo istnieje coś takiego jak mechanizm różnicowy.
 
 
michu300 
Forumowicz


Auto: Outlander II 2.0DiD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Maj 2010
Posty: 334
Skąd: okolice 3city
Wysłany: 09-05-2011, 10:19   

sylb napisał/a:
Maciek40 napisał/a:

Czy ktoś wie dlaczego przy ustawieniu LOCK i wyłączeniu elektroniki kręcą się tylko 2 koła - po jednym z przodu i z tyłu.

Bo istnieje coś takiego jak mechanizm różnicowy.


No właśnie, są Suv-y z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, ale Outek tego nie ma. Nie wiem czy taka elektroniczna blokada z drugiej strony to coś co mogłoby uratować życie w takiej sytuacji.
 
 
Maciek40 
Nowy Forumowicz

Auto: Outlander 2.0 inst +Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 20
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 09-05-2011, 23:02   

michu300 napisał/a:
No właśnie, są Suv-y z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, ale Outek tego nie ma. Nie wiem czy taka elektroniczna blokada z drugiej strony to coś co mogłoby uratować życie w takiej sytuacji.


Przy zblokowanym mechanizmie różnicowym raczej na pewno bym wyjechał . Lepiej nie jeździć tym samochodem po trudniejszym terenie - mam nauczkę.
 
 
lexus 
Mitsumaniak
lexus


Auto: outekII 2,0 DID 2007 intense+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 1122
Skąd: warszawa
Wysłany: 09-05-2011, 23:33   

Nie zapominaj o oponach ,pewnie byłeś na letnich szytkach :wink:
_________________

 
 
michu300 
Forumowicz


Auto: Outlander II 2.0DiD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Maj 2010
Posty: 334
Skąd: okolice 3city
Wysłany: 10-05-2011, 09:00   

Maciek40 napisał/a:

Przy zblokowanym mechanizmie różnicowym raczej na pewno bym wyjechał . Lepiej nie jeździć tym samochodem po trudniejszym terenie - mam nauczkę.


Jeżeli zawisłeś na brzuchu to nie ma siły żeby wyjechać. Sam to trenowalem, a spychacz mnie nie mógł wyszarpać, bo się linka rwała... :wink:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.