 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Napęd ASX |
Autor |
Wiadomość |
greentop
Nowy Forumowicz

Auto: Pajero klasyk + EA kombi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Mar 2009 Posty: 15 Skąd: Połomia
|
Wysłany: 14-03-2011, 10:16 Napęd ASX
|
|
|
Co salon to inne informacje
Macie ASXy, objeździliście już nimi zimę i drogi utrzymane 'na biało'.
Jakie są wasze wrażenia? Czy auto da się wprowadzić w poślizg i przejechać zakręt bokiem czy elektronika lub napęd skutecznie to uniemożliwiają?
Czy napęd działa przy każdej prędkości?
Czy jego ustawienia można zmieniać podczas jazdy?
No i może najważniejsze - może wiecie dlaczego ludzie w salonach (nie klienci) nie wiedzą co sprzedają? |
_________________ dętki sucks |
|
|
|
 |
DJ Fazi
Mitsumaniak Fan bulwarówek

Auto: był Outlander 2.0 DI-D
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Lis 2010 Posty: 439 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 28-06-2011, 16:21 Re: Napęd ASX
|
|
|
greentop napisał/a: | Co salon to inne informacje
Macie ASXy, objeździliście już nimi zimę i drogi utrzymane 'na biało'.
Jakie są wasze wrażenia? Czy auto da się wprowadzić w poślizg i przejechać zakręt bokiem czy elektronika lub napęd skutecznie to uniemożliwiają?
Czy napęd działa przy każdej prędkości?
Czy jego ustawienia można zmieniać podczas jazdy?
No i może najważniejsze - może wiecie dlaczego ludzie w salonach (nie klienci) nie wiedzą co sprzedają? |
Tryb napędu można dowolnie zmieniać przy każdej prędkości, rozdział mocy w poniższej tabeli (prawdopodobnie żaden salon nie pokusi się, aby zdobyć i pokazać klientowi te dane)
 |
Ostatnio zmieniony przez vavoom 18-11-2015, 09:34, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 28-06-2011, 19:51
|
|
|
Kilka wartości, ale tylko w zależności od prędkości i podłoża (tak naprawdę podłoże niewiele wnosi). W materiałach które ktoś ujawnił w dziale Outlander dużo zależy od poziomu wciśnięcia gazu oraz różnicy prędkości między przednią, a tylną osią.
W skrócie dodajesz więcej gazu tył zaczyna przenosić proporcjonalnie więcej momentu. Przednie koła zaczynają ślizgać - mechanizm coraz bardziej blokuje przekazywanie mocy na tył. Ciężko tutaj mówić o proporcjach np. 80% przód i 20% na tył ponieważ przód jest sprzężony na stałe, a tył jest szperowanyny elektromagnetycznym wielkopłytowym sprzęgłem w tylnym dyferencjale. Z tego względu czytelniej i logiczniej by było podać wartości jak bardzo zeszperowany jest ten mechanizm ponieważ przód zawsze przenosi 100%...
Tutaj też widać na czym polega funkcja LOCK - przenosi od 0,5-1 raz więcej momentu wzlędem auto, oraz to że można spokojnie jeździć cały czas na lock i nic się nie stanie - jedynie auto będzie bardziej nadsterowne/neutralne.
Swoją drogą rozwiązanie proste i bardzo dobrze sprawujące się w samochodach typu ASX/Outlander gdzie nie ma potrzeby mechanizmów blokujących w 100% przekazywanie mocy przez długi czas (jak typowe terenówki) lub mających aspiracje sportowe (tam by długo ten mechanizm mógł nie pożyć). |
|
|
|
 |
wlodeks
Mitsumaniak
Auto: ASX 1,8 150KM 4WD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-06-2011, 22:37
|
|
|
Czy wiadomo jakie jest żródło tej tabelki? Mam niejasne wrażenie, że jest trochę zbyt prosta. Jeżeli mamy włączone ESP i na śliskiej nawierzchni zaczyna się "akcja hamulcami" to rozdział momentów jest trochę bardziej skomplikowany i trudno opisywalny takimi prostymi zależnościami.
A tak na marginesie, @krzychu, nie obraź się, ale... trzeba dbać o logikę
Jeżeli piszesz że "...ponieważ przód zawsze przenosi 100%... " to jeżeli w tym samym momencie tył przenosi chociaż 10% mocy to powstaje małe "perpetum mobille" i na koła dostaje się w sumie 110 % mocy Nawet jeżeli przednie koła są na stałe zasprzęglone z silnikiem a na tył poprzez sprzęgło wielopłytkowe dostaje się jakiś ułamek momentu to w danej chwili, ten ułamek "na tył" zmniejsza ilośc mocy (momentu) dostającej sie na przednie koła. Fizyka jest jaka jest i nie chce być inaczej |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 28-06-2011, 22:41
|
|
|
wlodeks napisał/a: | trzeba dbać o logikę |
Do mnie jakaś te 30% na przód, 70% tył (w sytuacji pełnego wciśnięcia gazu) logiki nie przypomina.... Nie sądzisz że maksymalnym stwierdzeniem może być 50:50 w takim układzie przy pełnym zeszperowaniu i "Twoim" rozumowaniu? Rozumiesz o co mi chodzi?
[ Dodano: 28-06-2011, 22:42 ]
wlodeks napisał/a: | ...ponieważ przód zawsze przenosi 100%... |
100% prędkości obrotowej....? Momentu jak wyżej napisałem. Tak to miałem na myśli. Przód zawsze się kręci 100%, tył 0-100% prędkości silnik/skrzyni.
Z tym ESP to chyba nie jest tak kolorowo jak mówisz. ESP nie działa tak że przyhamowuje koło o mniejszej przyczepności (przynajmniej z filmów z Outlanderem nic takowego nie zauważyłem). Z drugiej strony przy takim układzie nie jest to do końca tak potrzebne jak w systemach z otwartym centralnym mechanizmem różnicowym. |
|
|
|
 |
wlodeks
Mitsumaniak
Auto: ASX 1,8 150KM 4WD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-06-2011, 22:55
|
|
|
krzychu napisał/a: |
Do mnie jakaś te 30% na przód, 70% tył (w sytuacji pełnego wciśnięcia gazu) logiki nie przypomina.... Nie sądzisz że maksymalnym stwierdzeniem może być 50:50 w takim układzie przy pełnym zeszperowaniu i "Twoim" rozumowaniu? Rozumiesz o co mi chodzi? |
Dokładnie tak i dlatego napisałem, że tabelka jest chyba trochę zbyt prosta.
krzychu napisał/a: |
[ Dodano: 28-06-2011, 22:42 ]
wlodeks napisał/a: | ...ponieważ przód zawsze przenosi 100%... |
100% prędkości obrotowej....? Momentu jak wyżej napisałem. Tak to miałem na myśli. Przód zawsze się kręci 100%, tył 0-100% prędkości silnik/skrzyni. |
Sorry ale tego nie rozumiem. 100% prędkości obrotowej na tylną oś przenosi się "przez asfalt" w każdym samochodzie z napędem tylko na przód. Jaka w takim razie jest zależnośc pomiędzy prędkością obrotową (przenoszoną) a momentem obrotowym przenoszonym?. Według mnie prędkość obrotowa przenoszona jest dokładnie taka sama na przód, jak i na tył a moment obrotowy różny. |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 28-06-2011, 23:11
|
|
|
wlodeks napisał/a: | Według mnie prędkość obrotowa przenoszona jest dokładnie taka sama na przód, jak i na tył a moment obrotowy różny. |
W przypadku braku uślizgu przednich kół tak (wyłączając zakręty), tylko że wtedy nie jest nam potrzebny napęd na tył. Napęd na tył (w sensie na przód i tył) przydaje się wtedy kiedy prędkość obrotowa przednich kół jest większa niż tylnych... Nieprawdaż?
Znalazłem
Tak kalkulowany jest moment przenoszony przez tylne koła (w sensie jak mocno to sprzęgło w dyfrze jest dociśnięte). APS z tego co rozumiem to albo wychylenie pedału gazu albo przepustnicy. To jest jedno z logiczniejszych wytłumaczeń. LOCK daje mnożnik około 1,5x. |
Ostatnio zmieniony przez krzychu 28-06-2011, 23:26, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
wlodeks
Mitsumaniak
Auto: ASX 1,8 150KM 4WD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-06-2011, 23:25
|
|
|
krzychu napisał/a: | Napęd na tył (w sensie na przód i tył) przydaje się wtedy kiedy prędkość obrotowa przednich kół jest większa niż tylnych... Nieprawdaż? |
Prawdaż , ale gdy już ten napęd tylnych kół jest włączony to "regulacja" odbywa się momentem obrotowym a nie prędkością obrotową (chociaz zgadzam się z tym, że istnieje zależność funkcyjna pomiędzy prędkością obrotową obu osi a wartościa momentu dostarczanego do tylnych kół - oczywiście w przypadku takich rozwiązań przeniesienia napędu jak w ASX) |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 29-06-2011, 09:31
|
|
|
wlodeks napisał/a: | Czy wiadomo jakie jest żródło tej tabelki? |
Źródło tabelki - http://www.youtube.com/watch?v=UKdjtuRHgrE (Bryan Arnett, Manager Product Planning, gives overview of safety, options, competition, performance, etc., for journalists at new 2011 Outlander Sport Urban Crossover media launch held in Cabo San Lucas, Mexico 10.07.10).
Tabelka jest oczywiście uproszczeniem, gdyż nie podaje innych czynników - poziomu wciśnięcia gazu czy położenia kierownicy.
Zwróćcie uwagę na opis pod tabelką: "Dane zakładają, że przednie i tylne koła mają taką samą przyczepność. Teoretycznie, wartości te mogą wynosić od 0:10 do 10:0 jesli przednie i tylne koła mają różną przyczepność" - czy ktoś może to wyjaśnić? 100% na tył, czy to możliwe?
A jak to działa w praktyce - zapraszam do oglądniecia prostego testu jaki wykonałem zimą:
http://www.youtube.com/watch?v=KYws-l-t0ZQ |
|
|
|
 |
wlodeks
Mitsumaniak
Auto: ASX 1,8 150KM 4WD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 29-06-2011, 21:40
|
|
|
vavoom napisał/a: |
Tabelka jest oczywiście uproszczeniem, gdyż nie podaje innych czynników - poziomu wciśnięcia gazu czy położenia kierownicy.
Zwróćcie uwagę na opis pod tabelką: "Dane zakładają, że przednie i tylne koła mają taką samą przyczepność. Teoretycznie, wartości te mogą wynosić od 0:10 do 10:0 jesli przednie i tylne koła mają różną przyczepność" - czy ktoś może to wyjaśnić? 100% na tył, czy to możliwe?
|
Mówiąc szczerze, gdy czytam o możliwości przeniesienia na tył powyzej 50% momentu napędowego (nawet czysto teoretycznie), w układzie napędowym takim jak ma ASX, to niewiele rozumiem. Możliwe, że mam gdzieś luki w wiedzy na temat funkcjonowania tego układu ale nijak mi się "kupy nie trzyma" aby sprzęgło, a nie centralny mechanizm różnicowy, mogło przenieść więcej momentu niż wtedy gdy jest w pełni zasprzęglone. W przypadku pełnego zasprzęglenia sprzęgła dostarczającego moment "na tył", może być tylko 50:50 momentu obrotowego na poszczególne osie (pomijam jakieś zupełnie nieistotne w tym przypadku, niuanse związane z rozłożeniem mas na poszczególnych osiach, które zapewne w minimalnym stopniu mogą wpływać na rozkład momentu). Dobrze byłoby gdyby ktoś "raz a dobrze" wyjaśnił to zagadnienie.
@vavoom, bardzo fajny ten Twój filmik. Umieściłem go juz kiedyś na forum. |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-06-2011, 22:49
|
|
|
wlodeks napisał/a: | Dobrze byłoby gdyby ktoś "raz a dobrze" wyjaśnił to zagadnienie. |
Zagadnienie masz wyjaśnione na moim schemacie wyżej. Wydaje się to najbardziej prawdopodobne bo bardzo logiczne. Ta tabelka to tak mnie się wydaje z palca wpisana w dużym uproszczeniu.
wlodeks napisał/a: |
@vavoom, bardzo fajny ten Twój filmik. |
Ja bym chciał zobaczyć jeszcze napęd tego typu na rolkach umieszczonych na 2 bocznych kołach (czyli oba prawe lub lewe na bardzo śliskiej nawierzchni albo na rolkach). Wtedy chciał bym zobaczyć czy ESP przyhamuje mało przyczepne koła czy nie.... |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 30-06-2011, 09:02
|
|
|
wlodeks napisał/a: | Mówiąc szczerze, gdy czytam o możliwości przeniesienia na tył powyzej 50% momentu napędowego (nawet czysto teoretycznie), w układzie napędowym takim jak ma ASX, to niewiele rozumiem. |
Mówiąc szczerze, ja też nie rozumiem, w jaki sposób na tylną oś może trafić więcej niż 50%, jeśli przód jest sprzężony na stałe, chyba, że jest jakiś mechanizm czy sprzęgło, odejmujące mocy z przedniej osi, ale wątpie. W trybie 2WD wał napędowy cały czas się kręci (sprawdzałem, przejeżdżając nad włączoną kamerą, więc nie ma żadnych wątpliwości).
A wszystkie opisy dotyczące AWC mówią (łącznie w Wikipedią), iż na tył może być przekazywane więcej niż 50% - może ktoś to wytłumaczyć od strony technicznej?
krzychu napisał/a: | Ja bym chciał zobaczyć jeszcze napęd tego typu na rolkach umieszczonych na 2 bocznych kołach (czyli oba prawe lub lewe na bardzo śliskiej nawierzchni albo na rolkach). Wtedy chciał bym zobaczyć czy ESP przyhamuje mało przyczepne koła czy nie.... |
Próbowałem wykonać taki test - ruszanie pod górkę, dwa koła na asfalcie i dwa na zaśnieżonym poboczu - samochód ruszał zarówno bez ESP, jak i z ESP, przy czym w drugim przypadku po prostu mniej się ślizgał. Nie jest to jednak w pełni wiarygodny test, bo koła na poboczu miały jakąś przyczepność, więc jeśli ktoś ma na zbyciu rolki... |
|
|
|
 |
wlodeks
Mitsumaniak
Auto: ASX 1,8 150KM 4WD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 30-06-2011, 20:14
|
|
|
krzychu napisał/a: |
Zagadnienie masz wyjaśnione na moim schemacie wyżej. Wydaje się to najbardziej prawdopodobne bo bardzo logiczne. |
Być może i ten schemat coś wyjaśnia a ja, ze względu na ociężałość umysłową, go po prostu nie rozumiem. Na całe szczęście @krzychu pisze, że jego schemat wszystko wyjaśnia czyli znaczy, że ten schemat jest dla niego jasny. Zwracam się więc z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie moich, ale po wpisie @vavoom sądzę że nie tylko moich, wątpliwości na temat przenoszenia więcej niż 50% momentu na tylną oś. A jak juz będziesz mi/nam tłumaczył ten malunek, to wyjaśnij od razu co robi żółty klocuszek opisany jako "tryb napędu". Myślę, że chodzi o wybór pomiędzy 4wd a lock, ale jak "sygnał" z tego klocuszka wpływa na ten "kolorowy pofalowany dywan" |
Ostatnio zmieniony przez wlodeks 30-06-2011, 21:21, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
DJ Fazi
Mitsumaniak Fan bulwarówek

Auto: był Outlander 2.0 DI-D
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Lis 2010 Posty: 439 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 30-06-2011, 21:15
|
|
|
Z góry przepraszam jeżeli kogoś rozbawię do łez, ale mam swoją teorię gdzie zaznaczam że mechanikiem nie jestem i z wymianą koła mogę mieć problem.
O tym momencie chciałem się wypowiedzieć: mechanizm różnicowy powoduje że koło które sie ślizga ślizga się dalej, to które ma ciężej nie kręci się.
I tu takie wyliczenie jeżeli na przód idzie 50 %momentu domniemam ze rozkłada się po 25 % na każde koło. To jeżeli jedne koło się nie kręci to może właśnie ta wartość momentu jest przenoszona na tył, ponieważ kontrola trakcji zdejmuje również cześć momentu ze ślizgającego się koła.
Pokręciłem to strasznie, ale chyba takie cuś jest możliwe ?
Pozdrawiam |
_________________ glonojad rulezz |
|
|
|
 |
|
|