Pytanko na temat silnika 1.6 |
Autor |
Wiadomość |
zbigniew77
Forumowicz

Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2018r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 18 Sty 2019 Posty: 207 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 03-04-2022, 07:38
|
|
|
Jeśli chodzi o normę ISLAC to... nie jest to pomyłka
proszę poczytaj.
https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/
Norma lub jak kto woli klasyfikacja API:American Petroleum Institute wynika z ściśle określonych testów na zużycie elementów silnika.
Norma GL - Gear Lubricants - określa testy obciążeniowe dla przekładni napędowych
które też przecież należy chronić przed zużyciem.
Jednym słowem normy API i GL określają olej i jego zdolności do ochrony elementów przed zużyciem. |
_________________ Zbigniew
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
 |
Ostatnio zmieniony przez zbigniew77 17-04-2022, 14:07, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 516 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 03-04-2022, 08:28
|
|
|
Dzięki za odpowiedź. Doktorat można na tym temacie zrobić. Myślę, że nie ma co się tak zagłębiać w temat. W końcu seryjnie silniki nie padają od stosowania takiego czy innego oleju. |
_________________ piotr57 |
|
|
|
 |
Lukasz.
Nowy Forumowicz
Auto: Asx
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Kwi 2021 Posty: 7 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 04-04-2022, 09:33
|
|
|
zbigniew77 napisał/a: | Już ci wyjaśniam
... |
Dzięki za przybliżenie tematu
pitt63 napisał/a: |
Zdradzisz tajemnicę co w końcu wlałeś? Też mnie zastanawia czy olej musi spełniać łącznie wymagania odnośnie API, ACEA i może jeszcze ILSAC? Zna ktoś odpowiedź na takie pytanie? |
Jeszcze nic, ale w ciągu tygodnia, dwóch muszę coś wybrać, myślę o
MOTUL 8100 ECO-LITE 5W-30
albo rzucić się na AMSOIL SIGNATURE SERIES 5W30 (ASL)
pojawiają mi się w głowie jeszcze pytania, od paranoicznych - czy ASO na pewno wleje to co przywiozę, po takie czy przy wymianach co 10-15 tys. km to ten wybór ma w ogóle jakieś znaczenie
a tak na serio - czy oleje wg ACEA oznaczone C (niskopopiołowe) są odpowiednikami A/B tylko dodatkowo dostosowanymi do silników z filtrami DPF - czyli czy można stosować je do silników które wymagają (tak jak mój) A3/B3, A3/B4 lub A5/B5, czy raczej nie? |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 516 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
 |
kuba!!!
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 348 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 05-04-2022, 20:04
|
|
|
Panowie sprawa jest prostrza niż się wszystkim wydaje, a w przypadku mitsu który niema własnej normy jeszcze prostsza.
norma ACEA to norma Europejska
API to norma amerykańska
Olej nie musi spełniać wszystkich norm równocześnie, w przypadku aut produkowanych na Europę kierujemy się normą ACEA. Tak więc jeśli instrukcja dopuszcza ACEA A3 to można taki lać nie zważając na normę API i na odwrót, jeśli wyjedziesz np. do ameryki to możesz śmiało stosować API gdyż normy ACEA nie są tam popularne.
Ważne jest aby nie przeciągać interwału i stosować niepodrobiony olej który spełnia zalecenia producenta, a przy interwale 10000km nie będzie miało wiekszego znaczenia czy to lotos, mobil, motul czy total.
Co do amsoil SS to chyba bym wolał kupić olej HC i zmieniać go dwa razy częściej |
|
|
|
 |
Laknat
Forumowicz
Auto: ASM MY17
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 27 Lis 2018 Posty: 429 Skąd: Polska
|
Wysłany: 07-04-2022, 07:01
|
|
|
Wsiadam dzisiaj rano do auta a tam na wyświetlaczu liczba miesięcy i km do przeglądu to --- oraz znowu "Routine maintance required". Mimo, że poprzednio skasowałem. Cóż, znowu przeprowadziłem procedurę kasowania i teraz mam 27000 i 14 miesięcy do kolejnego przeglądu. Ot taka ciekawostka z życia komputera w ASX. Choć zawsze to lepiej niż 1200km i 14 miesięcy
Wniosek jaki mi się nasunął to - kasowanie inspekcji trzeba robić jak licznik pokazuje --- w miejscu kilometrów i miesięcy pozostałych do przeglądu. |
|
|
|
 |
Gdanszczak
Nowy Forumowicz Gdańszczak
Auto: mitsubishi asx
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Lip 2019 Posty: 9 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 07-04-2022, 15:11
|
|
|
[quote="Laknat"]Wsiadam dzisiaj rano do auta a tam na wyświetlaczu liczba miesięcy i km do przeglądu to --- oraz znowu "Routine maintance required". Mimo, że poprzednio skasowałem. Cóż, znowu przeprowadziłem procedurę kasowania i teraz mam 27000 i 14 miesięcy do kolejnego przeglądu. Ot taka ciekawostka z życia komputera w ASX. Choć zawsze to lepiej niż 1200km i 14 miesięcy
Wniosek jaki mi się nasunął to - kasowanie inspekcji trzeba robić jak licznik pokazuje --- w miejscu kilometrów i miesięcy pozostałych do przeglądu.[/
Moim zdaniem bzdury "fachowcy opisują. UWAGA OLEJ SYNTETYCZNY SIĘ NIE STARZEJE i ja w każdym moim samochodzie używam olejów 5 W 30 i jeżdżę 20 tyś kilometrów bez względu na czas. To ze producenci każą wymieniać co 12 miesięcy jest totalna bzdurą. Jest to zmowa producentów oleju z producentami samochodów. W moim "Misku" po 3 latach olałem gwarancję 5-letnią za którą co roku za przegląd musiałem 1200 zł płacić. Jest to wyciąganie pieniedzy od nas użytkowników. I tak za wymiane oleju Mobil 5 W 30 wszystkich filtrów oraz przeglądu mechanizmów zapłaciłem 260 pln. i "Misiek" hula jak trzeba. Kiedyś miałem Warszawę M20 (garbus) i wtedy olej wymieniałem co 10 000 km ale to by gówniany olej mineralny Lux 10 |
|
|
|
 |
sk0ras
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Lut 2016 Posty: 29 Skąd: wlkp
|
Wysłany: 08-04-2022, 08:04
|
|
|
Gdanszczak napisał/a: |
UWAGA OLEJ SYNTETYCZNY SIĘ NIE STARZEJE |
Gdy nie jest używany.
Reszty nawet nie komentuje, za duża Januszerka, jak dla mnie. |
|
|
|
 |
tościk
Forumowicz

Auto: '20 Yukio 1.2T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy Dołączył: 06 Gru 2017 Posty: 622 Skąd: z nienacka
|
Wysłany: 08-04-2022, 08:43
|
|
|
Gdanszczak napisał/a: | UWAGA OLEJ SYNTETYCZNY SIĘ NIE STARZEJE (...) To ze producenci każą wymieniać co 12 miesięcy jest totalna bzdurą. Jest to zmowa producentów oleju z producentami samochodów. |
To po co w ogóle go zmieniać? Jeździć cały czas na tym co w fabryce zalali. A jaka oszczędność! 200 PLN rocznie! |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 19 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 516 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 08-04-2022, 08:49
|
|
|
Że też sam na to nie wpadłem! Po co wymieniać olej co roku jak wystarczy kasować inspekcję! A tak na serio to ja bym takiego auta nie kupił, gdzie właściciel dla skromnej oszczędności jeździ na jednym oleju po równe 20 tys. km pomimo, iż rok dawno minął. |
_________________ piotr57 |
|
|
|
 |
Laknat
Forumowicz
Auto: ASM MY17
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 27 Lis 2018 Posty: 429 Skąd: Polska
|
Wysłany: 08-04-2022, 09:20
|
|
|
pitt63 napisał/a: | Że też sam na to nie wpadłem! Po co wymieniać olej co roku jak wystarczy kasować inspekcję! A tak na serio to ja bym takiego auta nie kupił, gdzie właściciel dla skromnej oszczędności jeździ na jednym oleju po równe 20 tys. km pomimo, iż rok dawno minął. |
Ja akurat zmieniam raz w roku olej bo tak mi wychodzi też przebiegiem. W Jimnym co 10kkm a w ASX co 20kkm. Nie zmienia to jednak faktu, że sama idea informowania na wyświetlaczu o konieczności zmiany oleju raz w roku to stosunkowo nowy wynalazek. Mój poprzedni Peugeot miał tylko ustawiony limit przebiegu i jakoś nigdy nie było problemu z gwarancją i z działaniem auta. A to jednak diesel był. A jeszcze wcześniej to nawet na wyświetlaczu nikt nikogo o niczym nie informował. W instrukcji było po jakim przebiegu należy zrobić wymianę. I tyle. Wyświetlacze i kasowanie inspekcji przez komputer to stosunkowo nowy wynalazek, który moim zdaniem ma jak najwięcej osób "zachęcić" do wizyt w ASO.
A wracając do mojego przypadku. Przegląd miałem w marcu, bodajże 2.03.2021. Już w lutym zaczął mi komputer przypominać o przeglądzie. Jeszcze w lutym zmienił się wyświetlacz z cyfr na --- i jeszcze w lutym zmienił się na 1200km/2 miesiące. A jak w marcu pojechałem na przegląd już nie do ASO ale samodzielny to po skasowaniu inspekcji zgodnie z instrukcją zmieniło się na 1400 km i 14 miesięcy. I po przejechaniu mniej więcej połowy tego dystansu znowu pojawiły się --- i powiadomienie o inspekcji. I przy drugim kasowaniu zmieniło się na 27kkm i 14 miesięcy do następnego przeglądu. Dlatego kasowanie inspekcji zgodnie z instrukcją moim zdaniem należy robić jak na wyświetlaczu są ---. Wtedy pojawia się nowy interwał do przeglądu z realnymi terminami w km i miesiącach.
A jeszcze wcześniej jeździłem do ASO zaraz jak pojawiały się --- i tak przegląd roczny z maja przesunął mi się na początek marca ... choć nigdy nie zrobiłem pełnych 20kkm w roku. Zawsze było to w przedziale 17-18kkm. |
|
|
|
 |
sk0ras
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Lut 2016 Posty: 29 Skąd: wlkp
|
Wysłany: 08-04-2022, 09:38
|
|
|
Laknat napisał/a: | pitt63 napisał/a: | Że też sam na to nie wpadłem! Po co wymieniać olej co roku jak wystarczy kasować inspekcję! A tak na serio to ja bym takiego auta nie kupił, gdzie właściciel dla skromnej oszczędności jeździ na jednym oleju po równe 20 tys. km pomimo, iż rok dawno minął. |
Ja akurat zmieniam raz w roku olej bo tak mi wychodzi też przebiegiem. W Jimnym co 10kkm a w ASX co 20kkm. Nie zmienia to jednak faktu, że sama idea informowania na wyświetlaczu o konieczności zmiany oleju raz w roku to stosunkowo nowy wynalazek. |
Od dwóch lat nie kasuje inspekcji. Przez (chyba) miesiąć, po upływie 12 m-c od ostatniego kasowania, podczas uruchamiania wyskakuje komunikat "Runtine maintance", komunikat znika po 2 sekundach, później już nie pojawia się przez kolejne 11 m-c. Zupełnie mnie to nie rusza i nie zamierzam kasować inspekcji, bo w niczym nie przeszkadza. Olej i tak zmieniam częściej niż co 10k km, bo przez rok tyle Misiek nie przejedzie. |
|
|
|
 |
zbigniew77
Forumowicz

Auto: Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC 2018r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 18 Sty 2019 Posty: 207 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 08-04-2022, 23:03
|
|
|
Może odniosę się do wszystkich wypowiedzi z dyskusji powyżej.Myślę ,że przy wymianach oleju co 10-12 tyś km marka oleju tak jak napisał to jeden z forumowiczów nie będzie miała aż tak dużego znaczenia.I ma w zupełności rację bo przy takich przebiegach każdy olej z tych marek ,które tu są wymienione w dyskusji spokojnie bez uszczerbku dla silnika wytrzyma przebieg 10-12 tyś.km.Po co więc szukać dobrego oleju ...??? wszystko zależy od warunków eksploatacji naszego samochodu i regionu.Proszę porównać warunki jazdy i eksploatacji ASX
w warunkach:
1. typowo miejskiej jazdy
2. codzienną jazdą autostradą z szybkością 120-130 km /h
3.Jazda w terenach podgórskich po Bieszczadzkich serpentynach ,Sudetach itp.
4.Gdy ASX ciąga przyczepę
Zapewniam że różnica w warunkach eksploatacji jest i to znaczna. Jeśli do tego dodamy latem temp. +28*C to mamy obraz warunków jego ekspoloatacji. A teraz region w którym mieszkamy .. latem w zasadzie mamy tempery w granicach + 25*C > +28*C ale zimą temperatury już nie są tak wyrównane.Zimą nad morzem mamy -8*C ale w górach i terenach podgórkich oraz na południowym czy północnym wschodzie Polski mamy -17*C . Jeśli masz zalany olej w ASX 10W40 bo i na takim niektórzy jeżdżą a nocą przyszedł mróz -27*C... to masz problem ..jestem ciekaw jak odpalisz ASX skoro ten olej staje się masłem przy -25*C. :lol:Tak więc widać ,że nawet miejsce zamieszkania będzie miało wpływ na dobór oleju. Datego jedni szukają oleju 0W20 a inni 5W30 lub 5W40 a jeszcze inni z normą A3/B4 bo mają obciążone silniki a inni A5/B5 bo silniki nie są zbyt obciążone. A teraz następny temat... nie ma obowiązku wymiany oleju co rok .Olej wymieniamy w zależności od przebiegu km. W instrukcji piszą bo..piszą Taka coroczna wymiana jest korzystna ale dla producenta oleju i ASO .. oni poprostu zarabiają. Przy wymianie i doborze oleju kierujemy się przebiegiem km ,wrunkami pracy silnika i bierzemy pod uwagę właściwości oleju.Na tej podstawie dobieramy i decydujemy ,który olej będzie dla nas odpowiedni.Ja osobiście w tym roku nie wymieniłem oleju w październiku choć mijał rok od jego wymiany. Wymieniłem go w kwietniu bo miałem zbyt mały przebieg km.A żona w swoim Clio IV jeździ na oleju już 2 rok bo też nie ma przebiegu km.A leje zwykły Elf SXR 900 5W30.
Temat trzeci .ASO wleje ci taki olej jaki im dostarczysz pod warunkiem ,że będzie spełniał normę dla twojego auta.Co najwyżej wpiszą ci adnotację w książce serwisowej,że zalano olej dostarczony przez właściciela.Wpiszą ci do książki serwisowej nazwę i lepkość oleju.To taka ich metoda asekuracji.Temat czwarty > Olej z normą C3 stosuje się raczej do Diesla z filtrem DPF bo jest ukierunkowany na jego ochronę .Ale nic się nie stanie jak zalejesz nim ASX. Norma C3 określa tylko ,że olej jest nisko popiołowy,,Low Saps" czyli zawiera niską zawrośc związków które w procesie splania nie wytwarzają nadmiernie sadzy ,która to zapycha filtr DPF.Ale co w ASX chcesz chronić olejem C3 -TWC czyli trójdrożny katalizator ?? dla jego ochrony wystarczy olej z normą C2 .W zasadzie nowoczesne oleje nawet średniej klasy są wystarczające aby katalizator dobrze pracował. Ale jeśli chcesz to można zalać.A swoje słowa popieram tym >
https://olejefuchs.pl/oleje-samochodowe/silnikowe/acea/acea-c3/
Zresztą obecnie większoć olejów posiada normę API: SL/CF . SM/CF lub SN/CF. Olej z takim oznaczeniem API: .../CF można stosować i do benzyny i do Diesla.Po co wię stosować C3 typowo ukierunkowany na Diesla i ochronę filtra DPF
Temat piąty ...kasowanie inspekcji Tu oczekujcie niespodzianek..Ostatnio wymianiłem olej i skasowałem inspekcję i.... wyskoczyło 21 miesięcy i 80 tyś km.
Więc jak widzicie my użytkownicy wiemy najlepiej w jakich warunkach użytkujemy swojego ASX i w jakim regionie mieszkamy i dobierając olej tym się kierujemy.Jeden użytkownik będzie potrzebował oleju 5W30 A3/B4 inny 5W30 A5/B5 a inny 0W30 lub 0W20 dlatego tak poszukujemy różnych olejów
[ Dodano: 17-09-2022, 09:50 ]
Czy ktoś z forumowiczów jeździ ASX na oleju ELF EVOLUTION 900 SXR ?
Pytam bo znajomy chce zalać taki olej a niestety nie mogę mu doradzić bo jeźdzę na innym.
Będę wdzięczny za info.
Znam ten olej ale z Renault Clio III i IV bo żona na nim jeździ ale nie wiem jak zachowuje się na nim ASX a tu wiadomo Clio to 1,2 ccm i 75KM ot taka damska dorożka |
_________________ Zbigniew
Wydajemy pieniądze, których nie mamy, na tuning, którego nie potrzebujemy, by podobać się ludziom, których nie znamy.
 |
|
|
|
 |
|