Chłodzenie radia - jak pociągnąć rurki |
Autor |
Wiadomość |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 11-06-2018, 13:52 Chłodzenie radia - jak pociągnąć rurki
|
|
|
Temat rzeźba. Zainstalowałem radio z procesorem Intel które niestety trochę zbyt mocno się grzeje (taka jego natura w zamian za fajne i sprawne działanie). Niestety temperatura procesora potrafi podskoczyć do 90 stopni bo jest za mały przepływ powietrza. Planuję zamontować dwa wiatraczki komputerowe (jeden zasysa powietrze z kabiny wężykiem o średnicy 2cm (np spod kierownicy - tu jest dość prosty dostęp za lewym nawiewem dziura taka że rękę do łokcia idzie włożyć). Drugi taki sam wąż z radia ma wydmuchiwać gorące powietrze. Tutaj najchętniej dmuchałbym do komory silnika bo temperatura wyrzucanego powietrza to jakieś 40-70 stopni w zależności od pory roku. Jak i którędy dostać się takim wężem do komory silnika zza radia tak żeby to zmieścić i żeby nie demontować połowy samochodu? |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 11-06-2018, 14:16
|
|
|
To że temperatura procesora dochodzi do 90 stopni to może to być zgodne z założeniami producenta sprzętu....
Poza tym procesor jest zabezpieczony przed przegrzaniem i sam się potrafi przed nim bronić...
Jak już na pewno chcesz dłubać sam to może wystarczy sam nadmuch powietrza na tą jednostkę? Na pewno gdzieś to ciepłe powietrze musi się rozpraszać bo zwykłe radio też się grzeje. |
|
|
|
 |
kajos
Forumowicz

Auto: Outlander 2.0 Helmut
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 09 Mar 2017 Posty: 1090 Skąd: Chodziez
|
Wysłany: 11-06-2018, 14:25
|
|
|
Wystarczy jak zrobisz trojnik na rurce od chlodzenia schowka i doprowadzisz te rure w okolice wymiennika ciepla w radiu |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 11-06-2018, 14:47
|
|
|
Niestety życie nie jest tak kolorowe - maksymalna dopuszczona przez intela temperatura to -25 do 85 stopni. W gorące dni procek potrafi dojść do 100 stopni. Optymalna temperatura pracy to 30-55 stopni. Chińczyk projektując radio przewidział wymianę cieplną ale nie w formie zabudowanej tylko na stole - wtedy ładnie obudowa się grzeje i nie ma problemów bo przyzwoicie to oddaje ciepło. W zabudowie obudowa grzeje kable, MITO i hipotetycznie przy 15 godzinach jazdy z włączonymi wieloma aplikacjami obciążającymi procesor można dojść do bardzo wysokich temperatur wewnątrz komory. Chłodzenie schowka odbywa się z przewodu nawiewu prawda? Oznacza to że latem faktycznie w schowku jest lodóweczka na piwerko ale już zimą schowek jest ogrzewany żeby herbatka nie wystygła i wtedy ciepłym powietrzem będzie dmuchało do i tak grzejącego się procka. Słaba ta opcja wg mnie. Jest gdzieś za filtrem kabinowym miejsce którym można mało inwazyjnie wydmuchać powietrze do komory silnika? |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 11-06-2018, 15:17
|
|
|
juniorkm7 napisał/a: | maksymalna dopuszczona przez intela temperatura to -25 do 85 stopni. |
Co to za model procesora?
juniorkm7 napisał/a: | ale już zimą schowek jest ogrzewany żeby herbatka nie wystygła i wtedy ciepłym powietrzem będzie dmuchało |
Sprawdź tą teorię. Bo moim zdaniem nie powinno dmuchać ciepłym. Do schowka powinno być doprowadzone zimne powietrze przed zmieszaniem... |
|
|
|
 |
kazik70
Forumowicz

Auto: Outlander II GT 3.0 V6 2011r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Sie 2009 Posty: 147 Skąd: Łęczna
|
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 11-06-2018, 17:37
|
|
|
Patrząc po tej specyfikacji to on może działać w powietrzu o temperaturze 85 stopni.... A nie do takiej się nagrzewać... Tak IMO. |
|
|
|
 |
kazik70
Forumowicz

Auto: Outlander II GT 3.0 V6 2011r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Sie 2009 Posty: 147 Skąd: Łęczna
|
Wysłany: 11-06-2018, 17:49
|
|
|
Ja bym rozebrał to radio i przerobił system chłodzenia, to CPU ma tylko 2W mocy, nawet miedziane druty dadzą radę. Może źle przylega do radiatora? |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 11-06-2018, 21:30
|
|
|
Mnie się wydaje że to normalna temperatura pracy tego procesora po prostu... Te procesory potrafią się też aktywne bronić przed przegrzaniem... Można próbować zrobić jakiś nadmuch na tą jednostkę ale bez przesady, może wystarczy lekko rozszczelnić przewód od chłodzenia schowka? |
|
|
|
 |
kazik70
Forumowicz

Auto: Outlander II GT 3.0 V6 2011r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Sie 2009 Posty: 147 Skąd: Łęczna
|
Wysłany: 11-06-2018, 23:08
|
|
|
Nie jest to normalna temperatura dla żadnego procesora, ta obrona o której piszesz będzie skutkować spadkiem wydajności lub w skrajności wyłączeniem układu.
Praca w takich temperaturach to też krótsze życie scalaczka, bo pewnie stoi na kulkach bga, które będą się zrywać.
Jeszcze może to być tańsza wersja commercial na 70stopni w najlepszym razie wersja extended na 85.
Pytanie czy w ogóle to radyjko dobrze mierzy tą temperaturę? W tanich płytach głównych pecetów to kiepski pomiar jest powszechny.
Powierzchnie oddawania ciepła zreszto łatwo zwiększyć, zakładając jakiś większy radiator. A może wogule go nie ma? W końcu to tylko 2waty. Chińczyk mógł oszczędzać.
Stacje łatwo rozebrać i zobaczyć dlaczego tak się dzieje i ewentualnie trochę z tuningować. |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 12-06-2018, 17:19
|
|
|
Osobiście temperatury nie mierzyłem tylko wynalazłem w czeluściach internetu na forum fanów tej konstrukcji że osiąga to takie temperatury. Nie zmienia to faktu że jak sam wsadzałem rękę to w środku jest piekarnik .
Moduł płyty głównej to FYT5009. Zdjęcie w linku poniżej z innego radyjka więc inne ma wyjścia ale sama osłona procesora taka sama. Posiadacze tego cudu techniki robią rzecz następującą - do metalowej osłony termicznej procesora i ważniejszych kości układu przyklejają klejem termoprzewodzącym radiatory. Już sama ich obecność zbija temperaturę procesora o dobre 15 stopni na stole w domu. Niestety w samochodzie mamy do czynienia z prawie zerowym przepływem powietrza w desce rozdzielczej w okolicach radia + rozgrzanie słońcem wnętrza na dzień dobry do nawet +50. Ten problem też częściowo rozwiązano - montuje się wiatrak na pokrywie radia który trochę tym powietrzem miesza. I tu w zasadzie temat się rozwiązuje bo temperatura spada do tych 75-80 stopni które są teoretycznie w normie ale dla posiadaczy MITO-02 problem nadal istnieje bo ten układ może sprawiać problemy przy przegrzaniu z trwałą odmową współpracy włącznie. Tu pojawia się nie tyle już potrzeba wychłodzenia samego procesora co konieczność zadbania o to by nie przekazywał takich temperatur na resztę okablowania i elektroniki bo z zasady elektronika nie lubi takich temperatur. Tu pojawił się pomysł jednego z użytkowników forum rosyjskojęzycznego, który bodajże w land cruiserze albo lexusie na jego bazie zamontował dwa wiatraki komputerowe i rury którymi jedną ssał temperaturę z kabiny do puszki radia a drugą wyrzucał gorące gdzieś na zewnątrz. Tym sposobem zbił temperaturę na puszce do 55 stopni latem co jest przyzwoitym wynikiem biorąc pod uwagę że jest to daleko od wartości granicznych.
Zdjęcie płyty
Przykładowy film jak to się robi
https://www.youtube.com/watch?v=bcMysKSuJbw |
|
|
|
 |
kazik70
Forumowicz

Auto: Outlander II GT 3.0 V6 2011r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Sie 2009 Posty: 147 Skąd: Łęczna
|
Wysłany: 13-06-2018, 19:03
|
|
|
O tym właśnie pisałem, ale skoro wiesz to po co pytasz Co do wentylatorka z filmu, zamiast takiego małego wyjca lepiej dać większy wolnoobrotowy, wydajność ta sama a mniejszy hałas.
Podpowiedź dla Ciebie, więcej ciepła generuje końcówka mocy niż ten 2watowy procesorek. On Ci tam w środku dużo nie podgrzeje.
A ten twój moduł MITO-02 możesz dać z dala od radia na dłuższych kabelkach.
Jak będziesz w mojej okolicy, to mam termowizje i wiadro radiatorów
Sprawdź jeszcze z tym schowkiem jak kajos pisał bo mi też się wydaje że schowek jest tylko studzony, ale nie wiem na pewno. |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 14-06-2018, 11:21
|
|
|
Schowek jest studzony powietrzem z klimy. Paru ludzi ubiło radio podpinając się do wentylacji bo tam kondensuje się woda w niewielkich ilościach a jednak.
Narazie szukam radiatorów, wiatraka, stabilizatora napięcia (w samochodzie 14V a wiatrak 12V)
Jeśli w komorze z radiem dalej będzie gorąco to będę się musiał pobawić z wężami... |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 14-06-2018, 12:09
|
|
|
juniorkm7 napisał/a: | stabilizatora napięcia (w samochodzie 14V a wiatrak 12V) |
Polecam diodę Zenera taką 3-4V i 1W wlutowaną w obwód wentylatora. Da taki offset panięcia.
A z tym schowkiem to raczej nie myślałem żeby nawiew na radio zrobić tylko żeby trochę zwiększyć mieszanie powietrza w okolicy radia... To na pewno nie skondensuje wilgoci na radiu... |
|
|
|
 |
kazik70
Forumowicz

Auto: Outlander II GT 3.0 V6 2011r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Sie 2009 Posty: 147 Skąd: Łęczna
|
Wysłany: 14-06-2018, 13:29
|
|
|
Wentylatory 12v mają szeroki zakres pracy i bez problemu będą chodzić na 14v, nie trzeba nic robić. |
|
|
|
 |
|