Problem z jazdą na LPG (Check engine - kod błędu P0171) |
Autor |
Wiadomość |
Edi407
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer IX Sportback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Cze 2021 Posty: 14 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 26-06-2021, 14:16 Problem z jazdą na LPG (Check engine - kod błędu P0171)
|
|
|
Hello
Proszę o poradę w kwestii mojego problemu (ten wątek przewijał się wiele razy pewnie, ale nie znalazłem rozwiązania albo dla mnie jest zbyt zawiłe), a jestem pewien że dla was taki problem to małe piwo.
Mianowicie od tygodnia jestem posiadaczem Mitsubishi Lancera Sportback 1.8 143KM (4B10) 2009r. z instalacją gazową STAG-4 Q-BOX PLUS. Na instalacji zrobione jest ok. 100k km. Już w pierwszy dzień po zakupie jadąc do domu zapaliła się kontrolka Check engine, podjechałem do znajomego który podpiął pod komputer i pokazało tylko jeden błąd - P0171 mieszanka za uboga (BANK 1) - obecny. Zaproponował żebym jechał do gazownika i żeby mi wyregulował gaz.
Tylko przy zakupie sprzedawca (prywatna osoba) pokazał mi ks. serwisową od gazu i przegląd wraz z regulacją (m.in. sprawdzenie parametrów sterownika STAG, kontrola pracy korektorów benzynowych i czasów otwarć wtryskiwaczy) był robiony w marcu 2021 przy 176300km a teraz w czerwcu ma 179600km (ok. 3000km) więc wydaje mi się że krótko. Jak dzwoniłem do gościa co mi sprzedał to przyznał że mu też wywalał check i jeżdził do mechanika który wymienił świece na lepsze i zasugerował że może wymienić sonde lambda ale nie gwarantuje że to pomoże. W końcu powiedział że na LPG to może tak się dziać (bo komp nie rozpoznaje LPG) i że jak nic się nie dzieje to nie martwić się tym tylko jeździć.
Z kolei słyszałem że lepiej tego nie bagatelizować bo zbyt uboga mieszanka może doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych i w konsekwencji do pęknięcia głowicy
Samochód świeżo kupiony, a ja nie wiem co robić nie chciałbym zajechać silnika i oddać na złom
Proszę o poradę liczę że ktoś z was przechodził ten problem i mi wyjaśni czy wizyta u gazownika i regulacja gazu może być zbawienna? Czy tu jest pies pogrzebany? Czy inne sposoby na to są? Czy po prostu tak musi być?
Będę wdzięczny bardzo mocno za fachową poradę, na początku co mam zrobić?
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
Bizi78
Mitsumaniak Reklamożerca.

Auto: MSS 1.3 family 01r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 820 razy Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 20957 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 26-06-2021, 14:49
|
|
|
Lepiej zmień gazowników i poszukaj jakiegoś polecanego, przy prawidłowo zamontowanej i wyregulowanej instalacji CE nie ma prawa się zapalać.
Możesz jeszcze pojeździč na samej benzynie i jak CE się nie będzie zapalał to szukać problemu w LPG. |
_________________ Gość zobacz moją zieloną żabę .
 |
|
|
|
 |
Edi407
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer IX Sportback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Cze 2021 Posty: 14 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 26-06-2021, 15:43
|
|
|
Dzięki Bizi78, tak zrobię zaobserwuje jak się zachowuje podczas jazdy na samej benzynie. A czy jeżeli teraz przełączę na benzynę i pojeżdzę trochę to check powinien sam zgasnąć czy muszę wykasować ręcznie? Tak czy siak podjadę do znajomego dobrego gazownika u siebie zobaczę co powie.
To mój pierwszy Mitsubishi, nigdy nie miałem okazji jeździć tą marką, a poczytałem że silniki z tego rocznika nie były przystosowane do instalacji gazowej (nie było zalecane) dopiero po 2011 producent zastosował mocniejsze gniazda zaworowe. I tu rodzi się moje pytanie, jak zadbać o ten silnik jeżdżąc na LPG żeby służył jak najdłużej? Często przewijał się temat kontroli i regulacji luzów zaworowych -> jak często to robić?
Czy regularnie po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów, czy jak wystąpią pierwsze objawy?
Z tego co wiem to poprzedni właściciel nie wiedział o tym i raczej nie sprawdzał luzów.
Jak na razie tfu nic się z silnikiem nie dzieje złego. Nie traci na mocy, obroty stabilne na zimnym i na rozgrzanym (ok.700obr/min), nie gaśnie, ani nie ma problemów z odpalaniem. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24259 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 26-06-2021, 19:34
|
|
|
Przy takim przebiegu to pierwsze co bym wymienił to wtryski LPG oraz reduktor.
Gniazda zaworowe to właśnie potem są słabe - wcześniej silniki były konstruowane z dużym zapasem, teraz robi się z materiałów "na styk", więc kontrola luzu jest bardzo dobrym pomysłem. |
|
|
|
 |
tościk
Forumowicz

Auto: '20 Yukio 1.2T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy Dołączył: 06 Gru 2017 Posty: 617 Skąd: z nienacka
|
Wysłany: 28-06-2021, 09:30 Re: Problem z jazdą na LPG (Check engine - kod błędu P0171)
|
|
|
Edi407 napisał/a: | Tylko przy zakupie sprzedawca (prywatna osoba) pokazał mi ks. serwisową od gazu i przegląd wraz z regulacją (m.in. sprawdzenie parametrów sterownika STAG, kontrola pracy korektorów benzynowych i czasów otwarć wtryskiwaczy) był robiony w marcu 2021 przy 176300km a teraz w czerwcu ma 179600km (ok. 3000km) więc wydaje mi się że krótko. |
Taa...no taki przegląd mógł polegać na skasowaniu błędu CE, żebyś go nie widział przy kupnie, wiesz? Papier przyjmie wszystko. Skoro jest CE, to jest problem i się szuka fachowca, a nie patrzy, ze chyba za wcześnie
Edi407 napisał/a: | Jak dzwoniłem do gościa co mi sprzedał to przyznał że mu też wywalał check i jeżdził do mechanika który wymienił świece na lepsze i zasugerował że może wymienić sonde lambda ale nie gwarantuje że to pomoże. |
A to moim zdaniem podchodzi pod wadę ukrytą. Auto możesz oddać, albo żądać zwrotu kosztów naprawy. Pewnie bez sądu się nie obejdzie, ale skoro sprzedawca zataił wadę, która występowała wcześniej, to nie widzę większych problemów z wygraną. |
|
|
|
 |
Edi407
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer IX Sportback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Cze 2021 Posty: 14 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 30-06-2021, 22:24
|
|
|
Dziękuję za każdą podpowiedź.
Znalazłem polecanego speca od gazu, który naprawdę dużo wie o LPG Zajrzał zobaczył i od razu stwierdził że dysze mają za małą średnicę do tej pojemności i mocy. I przy wysokich obrotach nie dawkują odpowiedniej ilości paliwa i nie radzą sobie z tym tylko załączają się jakby wszystkie na raz i tym samym wtryskiwacze są caly czas otwarte - jakoś tak - sonda widzi za ubogą mieszankę i wyskakuje błąd CE. Przeliczył że dysze powinny mieć średnicą ok 2,8 mm a w praktyce miały 2,2mm. Rozwiercił na 2,8 mm potem regulacja podczas jazdy przy obciążeniu (klima,nawiewy, światła, 3 osoby w środku) i na każdym biegu 4 - 5k obrotów. Check w prawdzie zgasł i jakby trochę mocy przybyło, ale teraz zauważyłem że przy przyspieszaniu z wysokiego biegu zaczyna coś szarpać. :/
Czy to kolejny "fachowiec" który chce się pochwalić swoją super "pseudowiedzą" i wziąć kasę, czy rzeczywiście tak mogło być i dobrze, że zgodziłem się na taką "operację"? Dodam że na szczegółowej mechanice się nie znam, wiem tyle o ile jak działa silnik co się tam dzieje itp. ale czy takie zabiegi mogą rzeczywiście pomóc?
Dzięki wielkie z góry Mitsumaniaki |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24259 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 30-06-2021, 22:31
|
|
|
Trudno powiedzieć - trzeba zajrzeć do sterownika LPG i sprawdzić czy mapa wtrysków gazowych jest zebrana. I być może porobić korekty. |
|
|
|
 |
Edi407
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer IX Sportback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Cze 2021 Posty: 14 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 30-06-2021, 22:43
|
|
|
Ok. Skontaktuję się jeszcze raz z nim i zapytam o to. Jak będę wiedział coś więcej to napiszę |
|
|
|
 |
kuba!!!
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 348 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 01-07-2021, 21:18
|
|
|
z takim szarpaniem przy przyspieszaniu tez miałem stycznosc w peugeot 307. Na benzynie było ok, a na gazie potrafił lekko szarpnac na gazie. sytuacja miała miejsce przy wyzszych obrotach i pojawiała sie nie regularnie np. przez dwa dni spokój, a potem w ciągu 1go dnia kilka razy. Winna okazała sie cewka, po wymianie problem zniknął. może to jest trop? |
|
|
|
 |
CB4W_00
Forumowicz
Auto: Grandis 2.4+LPG/Colt 1,3+LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 18 Kwi 2011 Posty: 290 Skąd: Złotoryja
|
Wysłany: 01-07-2021, 22:30
|
|
|
Pierwsze co trzeba sprawdzić luzy zaworowe.
Czy sterownik od gazu jest podpięty pod gniazdo OBD? Jeżeli jest to kupując kabel interfejs do staga możesz podejrzeć korekty. |
|
|
|
 |
Edi407
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer IX Sportback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Cze 2021 Posty: 14 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 08-07-2021, 23:08
|
|
|
Dzięki za sugestie z waszej strony. Odnosząc się do wypowiedzi kuba!!! to tak jak piszesz takie objawy mam co Ty w swoim peugeocie 307. Na benzynce wszystko śmiga nic się takiego nie dzieje jak na gaz przełącze to już potrafi się przydusić i szarpać zauważyłem, że prawie zawsze gdy obroty wejdą na 3500 wtedy jest takie jakby zacięcie i potem idzie w górę. I tak samo jak u Ciebie nie zawsze tak się dzieje ale często. Np. dzisiaj wracając z nad morza to tak jakby inne auto wszystko pracowało lux i przyspieszenie i wyprzedzanie ciężarowych pod górkę wgl zero jakichkolwiek objaw (zatankowałem na lotosie pod korek gazu) przejechał 500km i spalił ok. 9,6l/100km, ale jadąc nad morze to tragedia. Miał czasem problem ruszyć pod górkę z jedynki, tak jakby nie łapał od razu że wciskam mu pedał gazu (zatankowałem na Orlenie pod korek gazu) Hmmm...już myślę czy to wina stacji paliw? xD Może sprawdze te cewki?
Odnosząc się do wypowiedzi CB4W_00 Najgorzej sę tego obawiaem że mogą to być te luzy zaworowe, bo to już jest większy wydatek...macie może orientacyjny koszt regulacji tych luzów wiem że tam są szklanki i trzeba całe wymieniać....raczej nie będę tego robił w ASO.
Nie sterownik nie jest podpięty pod gniazdo OBD, sprawdzaliśmy i nie wykrywa OBD. Nie wiem jak ten fachowiec mi regulował ten gaz, ale jemu nie były potrzebne informacje od komputera OBD, chyba na czuja to robił (i nie zrobił bo znajomy z pracy zobaczył na skanerze OBD że korekty idą te same co były, jakoś 25 na najwyższych obrotach) |
|
|
|
 |
kuba!!!
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 98km 2003r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 348 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 09-07-2021, 06:09
|
|
|
Jak instalacja na gwarancji to niech gazownik ustawia, cewki można zmierzyć lecz nie wiem jakie powinny być ich wartosci, w download masz serwisowke do pobrania tam masz to opisane. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24259 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 09-07-2021, 08:35
|
|
|
statyczny pomiar cewki jest bez sensu - jeszcze się nie spotkałem, żeby od razu wskazało, że jest spalona
co innego dynamicznie, gdzie iskra ucieka sobie gdzie chce...
inna kwestia, że płytki dobiera się do luzów, więc możliwe, że kilka starych da się wykorzystać, że nie trzeba kupować wszystkich nowych
skoro na benzynie jest dobrze, to zapewne luzy będą poprawne
parownik bym profilaktycznie zregenerował i za pomocą softu sprawdził wtryskiwacze gazu (poprzez wyłączanie pojedyńczych)
ew. wymienił komplet |
|
|
|
 |
CB4W_00
Forumowicz
Auto: Grandis 2.4+LPG/Colt 1,3+LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 18 Kwi 2011 Posty: 290 Skąd: Złotoryja
|
Wysłany: 09-07-2021, 10:49
|
|
|
Jak zamontowane są wtryski LPG ? Przy tym przebiegu pasowałoby je profilaktycznie wymienić. Niektóre wtryski po 50kkm kończą swój żywot inne bez problemów wytrzymują 200kkm zależy od gazu eksploatacji tepm. przełączania etc. |
|
|
|
 |
Edi407
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer IX Sportback
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Cze 2021 Posty: 14 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 17-07-2021, 14:08
|
|
|
Witam,
Pojechałem ponownie do tego gazownika i sprawdził. Koniec końców wyszło że zrobił za duże korekty i przegiął na drugą stronę mieszanka za bogata i dlatego sie dusił. Powiedział że celowo musiałem pojeździć ileś km żeby sterownik narysował mapę gazu? I do tej mapy on porobił korekty żeby było idealnie. Nie wiem czy dobrze to powtórzyłem. Teraz jest git już. Jest moc, nie ma CE, nie ma żadnych objawów szarpań
Polecił podpiąć jeszcze OBD do sterownika gazu. bo mam kabelki nie podpięte.
Jednak zauważyłem, że teraz wskaznik poziomu gazu jakoś dziwnie pokazuje i niestety ale przestał sygnalizować koniec butli i przełączać się samoczynnie na benzynę, wcześniej tak robił. Gościu powiedział mi że wgrał mi najnowszą aktualizację STAG do sterownika może to być przyczyną tego? |
|
|
|
 |
|