Przesunięty przez: Bzyk_R1 02-02-2022, 22:26 |
Koszt ładowania baterii. |
Autor |
Wiadomość |
Zoorich
Nowy Forumowicz
Auto: outlander phev
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Lut 2022 Posty: 1 Skąd: Swiss
|
Wysłany: 02-02-2022, 09:03 Koszt ładowania baterii.
|
|
|
Jak obliczyć koszt ładowania baterii?
Na stacji ładowania jest info:
0.60 EUR Base fee 0.70 EUR/kWh
Outlander teoretycznie ładuje 80% w 30minut
I powinno to wystarczyć na ok. 40 km.
A jak to wygląda w praktyce?
Dziękuję bardzo za Wasze praktyczne doświadczenia.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
Snoopi_lubin
Nowy Forumowicz
Auto: Outlander PHEV
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Paź 2020 Posty: 27 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 08-02-2022, 23:23
|
|
|
W praktyce jest tak że jeśli masz naładowane baterie na 100% możesz przejechać Ok 40km. Warunki muszą być idealne 20 stopni na zewnątrz bez klimy i bez grzania. Oczywiście stała prędkość miejska.
Teraz odlicz ogrzewanie i z całej baterii gdzie do dyspozycji masz około 10kwh zostanie 20-25 km.
To jeśli naładujesz w granice 80 procentbedziesz mógł przejechać w warunkach takich jak zakładałeś wątek czyli luty w granicach 15km. |
|
|
|
 |
mohinder
Forumowicz
Auto: Outlander PHEV 2016r
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sty 2013 Posty: 445 Skąd: Limerick
|
Wysłany: 28-05-2022, 00:25
|
|
|
Wiem, że trochę mineło ale to co piszesz Snoopi_lubin (też pochodzę z Lubina) to straszne jest. Posiadam PHEV'a z 2016 roku i jak go kupiłem miałem stan baterii 79% i chyba 31Ah. Nie wiem czy ktos coś przy niej grzebał w sensie resetowanie BMU czy DBCAM. Do 100% naładowana wystarczała mi na komfortową jazdę (w sensie orzewanie lub klimatyzacja właczona) przez jakieś 38km.
Raz zrobiłem test i pobawiłem się w dziadkową jazdę gdzie nie przekraczałem 60km a średnia to jakieś 45km/h. Teren mozna powiedzieć w miarę równy. Udało mi się przejechać 47km.
Niedawno zrobiłem reset BMU poprzez MUT III i stan baterii zmienił się na 95% i 38Ah. Widzę, że wskaźnik zasięgu zachowuje się inaczej, na plus i równiez zasięg jest lepszy. Do pełni szczęscia jeszcze chcę zrobić procedurę DBCAM ale to w przyszłym tygodniu. Zrobię do kompletu restet BMU I DBCAM. Zobaczymy jaki będzie efekt.
Jesli chodzi o obliczanie kosztów ładowania. Stacje ładowania będą zawsze droższe niż ładowanie w domu. I koszty te są z góry wiadome. Wystarczy, że sprawdzisz na stacji ładowania ile sie wpakowało do auta i poprawnie policzysz. Większość stacji z którymi miałem doczynienia (mowa o płatnych) podaje jaki był koszt lub aplikacja z danej sieci podaje koszty.
inna sprawa, jesli masz w samochodzie stację MMCS to tam możesz sobie wprowadzić koszt energii i samochód sam będzie obliczał koszty ładowania na każdy dzień lub miesiąc.
Ja często ładuję w pracy gdzie łaodwanie jest darmowe, zdaża się również w mieście przy sklepach damowo ładować. W domu kosztuje mnie kWh w tej chwili 17 centów więc w samochodzie w satcji MMCS ustawiłem kwotę 9 centów i tak srednio mogę przyjąć ile każdego dnia kosztuje mnie ładowanie.
Z innej strony nie dajmy się zwariować. Jeździsz to musisz się liczyć z kosztami. Jesli jeździsz tylko po mieście i w sumie krótkie dystanse to zuzywasz głównie prąd i dobrze. Jak jedziesz gdzieś dalej też dobrze. Jak by nie było w domu prąd wychodzi najtaniej (pomijając darmowe stacje). Mona jeszcze koszty obniżyć jesli posiada się nocną taryfę.
Ja osobiście juz nie bardzo patrzę na koszty ładowania. Jak by nie było i tak taniej niż benyna.
Powiem jeszcze, że od momentu zakupu przejechałem prawie 4000km i zapłacilem za to około 240euro.
[ Dodano: 03-06-2022, 10:23 ]
DBCAM zrobione. Przed miałem 74.8% i 29.9Ah a po 77% i 30.8Ah. Jest lepiej choć spodziewałem się lepszego wyniku. Generalnie przejechane blisko 58000mil. |
|
|
|
 |
nemmooo
Mitsumaniak
Auto: Outlander PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 11 Sie 2012 Posty: 216 Skąd: Kraków/Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 03-06-2022, 11:18
|
|
|
Jak się przeprowadza DBCAM? Bo chyba mylę to pojęcie z resetem BMU. |
|
|
|
 |
mohinder
Forumowicz
Auto: Outlander PHEV 2016r
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Sty 2013 Posty: 445 Skąd: Limerick
|
Wysłany: 03-06-2022, 15:59
|
|
|
BMU - Battery Management Unit (Jednostka zarzadzania baterią)
DBCAM - Drive Battery Capacity Auto Measurement (Automatyczny pomiar pojemności baterii trakcyjnej)
Długo szukałem tematów o tych sprawach, ogladałem filmiki ale w sumie nikt sensownie nigdzie tego nie tłumaczył. W jednym filmie polskiego autora jest mowa o zachowaniu baterii po DBCAM ale teraz jestem pewien, że to co tam zostało powiedziane nie jest prawdą. Bo jesli nowa bateria ma 100% pojemnosci czyli w naszym przypadku 40Ah to żadna bateria czy to po przejechaniu 1000km czy jak w owym filmie blisko 200000km nie może mieć 105% i ponad 39Ah. Taki efekt może być wyłącznie po resecie BMU i to też zrobionym w dziwny sposób. Z tego co dowiadywałem po tym jak zrobiłem reset mojego BMU, jeśli nie ma błędów w BMU lub jesli nie wymieniło sie baterii to nie powinno sie robić tego resetu. Nie jest zalecany w oficjalnych pismach Mitsubishi. Natomiast procedura DBCAM jak najbardziej i jest mowa że wskazane jest zrobic ją raz do roku. W skrócie chodzi o to żeby uruchomić procedurę w samochodzie kiedy jest ponizej 30% naładania baterii (jesli jest więcej procedura nie ruszy) i po koleii samochód rozładuje baterię do stanu niskiego (u mnie skończył rozładowywanie przy 14%, i zdaje się napięciu 2.7V) i ładuje ją do pełna (najlepiej oryginalną ładowarką) i mierzy ile faktycznie prądu przyjęła. Wynik procedury jest wpisywany do BMU. Niestety czasem wynik może być w druga stronę. Może okazać się że pojemność jest mniejsza niż przed. Ja zyskałem trochę.
Różnica pomiedzy resetem BMU a DBCAM bedzie taka że po BMU samochód będzie pokazywał piękne zasięgi ale po przejechaniu kilometra lub dwóch zostanie odjęte powiedzmy dziesieć, a po DBCAM jesli samochód pokaże powiedzmy 40 jest spora szansa, że własnie tyle przejedziesz.
No a teraz odpowiem na pytanie. Przeprowadzenie restu BMU lub DBCAM oczywiscie może zrobić serwis (w irlandi koszt 200euro i samochód w serwisie na noc zostaje), ale jak masz odwagę i umiejętności to możesz to zrobić sam oczywiście mając oprogramowanie MUT III SE i interface w postaci kabla mini VCI Toyoty (ja uzyłem takiego) lub oryginalny Mitsubishi VCI Lite. Do kabla mini VCI potrzebny jest sterownik który niestety jest przypisany do komputera i można zakupić w wersji simple od pewnego człowieka. W każdym razie warto mozna dzięki temu zrobic więcej rzeczy jak na przykład dodać nowy zestaw czujników ciśnienia w kołach TPMS lub owy układ wyłączyć.
Jeśli będziesz chciał to zrobić to pomogę ale najpierw zaopatrz się potrzebne rzeczy.
Dodam że zalecany jest komputer z Windowsem 7 ale ja robiłem z Windowsa 11 i działa.
Uff, mam nadzieję, że gdzieś nie zmieniłem sensu w trakcie pisania. |
|
|
|
 |
zaakkk
Nowy Forumowicz
Auto: Outlander PHEV
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 5 Skąd: Opole
|
Wysłany: 14-07-2022, 22:37
|
|
|
Gdzie można znaleść soft MUT-3 oraz sterwonik do mini VCI? |
|
|
|
 |
|