 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Lancer Ralliart i EVO pompa AYC |
Autor |
Wiadomość |
grzesiopol
Mitsumaniak prowadzący ;-)

Auto: CX4A, C51A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 76 razy Dołączył: 18 Lis 2006 Posty: 9239 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 28-07-2021, 23:00 Lancer Ralliart i EVO pompa AYC
|
|
|
Jeżeli jesteś posiadaczem Ralliarta lub EVO w których występują pompy AYC to albo już była naprawiana albo będzie. Dlaczego tak się dzieje można by się rozwodzić a Ja napisze krótko - jeden wielki SYF.
Ale zaczynajmy poniżej foto jak to może wyglądać gdy wymontujemy pompe z auta.
Zdjęcie z forum www.evolutionm.net bo swojej pompy nie fotografowałem po wyjęciu ale coś podobnego było.
Zanim zaczniecie rozbierać samą pompe najpierw ją trzeba oczyścić i to dobrze, Ja zawiozłem do szkiełkowania (zatkać dobrze otwory).
Szkiełkowanie troche rozgrzewa aluminium i może być łatwiej potem odkręcić śruby.
Niektóre śruby zapiekają się (chyba stal i aluminium nie bardzo się lubią) więc albo trzeba je podgrzać lub po prostu ucinać. Najczęściej śruba staje przy łbie i przy końcu tam gdzie łączy dwie części pompy i tam należy podgrzewać (ta wiedza jest wyczytana i nie praktykowana).
Tak wyglądała moja pompa po oczyszczeniu zewnętrznym, silniczek już odkręcony.
Po odkręceniu ukazuje się nam kolejny syf. Część silnikowa jest troche pordzewiała a część z mechanizmem pompy zasyfiona utlenionym aluminium (a może to sól) i brudem. Teraz trzeba odkręcić kolejne dwie śruby (te powinny dać się łatwo odkręcić). UWAGA na podkładkę sprężynującą na simeringu aby jej nie zgubić.
Tak wyglądała pompa właściwa od strony silniczka (widoczna jest podkładka sprężysta)
Może byś problem z odłączeniem tej części od części z zaworami, trzeba troche i delikatnie popukać młotkiem (gumowym) w obudowe tą co odkręcaliśmy śrubki. Po odłączeniu znowu widzimy syf czyli utlenione aluminium i brud.
Pompa od strony zaworów wyglądała tak.
Obudowa zaworów wyglądała tak
Przechodzimy do zdejmowania płytki która może troche zapiec się na tych dwóch bolcach co ją trzymają (trzeba je oczyścić będzie łatwiej) ale delikatnie podważamy płaskim śrubokrętem płytkę i powinna zejść.
Następną rzeczą jest czyszczenie, następną czyszczenie i następną czyszczenie.
Po oczyszczeniu części weryfikujemy stan poszczególnych części.
Teraz silniczek. Na pierwszy rzut oka nierozbieralny. Trzeba się przyjrzeć dobrze i zauważymy na styku blachy z łożyskiem a obudową silniczka takie miejsca zgniatania (zabezpieczenie) jest ich chyba 5 albo 6 nie pamiętam.
Bierzemy dremla, zakładamy tarcze do cięcia metalu i szlifujemy te miejsca, szlifujemy od środka trzymając dremel tak aby tarcza była prawie na płask z tą blachą z łożyskiem. Dla pewności że mamy czystko delikatnie możemy przejechać dokoła po tym kancie co są te zgnioty. Uwaga na tą część plastikową co wyprowadzony jest styk szczotek aby go nie uszkodzić to jest plus.
Można rozbierać dalej. Ja włożyłem ośkę w imadło i delikatnie pukałem w obudowę (od strony ośki w miejsca gdzie wchodzą śruby) aż mi się odłączyła blacha z łożyskiem od obudowy.
Troche trzyma magnes jak już się wyciąga całość z obudowy. UWAGA na podkładę sprężynującą pod dolnym łożyskiem aby jej nie zgubić.
Weryfikujemy stan szczotek, łożysk i komutatorów wirnika. Dolne łożysko powinno być OK.
U mnie górne było do wymiany (wiadomo SYF niszczy) i szczotki. Przetoczyłem też komutatory.
Tyle z rozbierania. Można też odkręcić i obejrzeć zawór (w EVO są 3 zawory), czujnik ciśnienia i zbiornik wyrównawczy (ta banieczka). Można wymienić oringi. U mnie zawór wyglądał na nieruszony więc założyłem z powrotem.
Jak ktoś chce wymieniać to poniżej części do wymiany:
- łożysko górne 10x22x6 (brać dobrej firmy)
- łożysko dolne niestety wymiarów nie mam ale jest mniejsze
- szczotki 5x4x13-14 mocowanie boczne na ściance 5 (długość tak na oko bo nigdzie nie znalazłem wymiarów oryginalnych)
- simering 10X28X4 (trudno ale dostępny i grubość musi być 4 mm)
- oringi pod blaszkę szt 2, tutaj dobierałem w sklepie i od razy przymierzałem więc wymiarów nie mam.
- blaszka pomiędzy częścią pompy a częścią z zaworami, do kupienia ze stanów lub do zrobienia na CNC lub wycięcia np waterjetem.
- oring na zawór, tak jak wyżej dobór w sklepie
Szczotek nie dostałem na wymiar więc musiałem troche szlifować z wysokości aby się zmieściły i w miare lużno chodziły.
Tak wygląda płytka oryginalna i płytka dorobiona, która jest która chyba widać.
Niektóre oczyszczone części aluminiowe potrafią dalej się utleniać u mnie po kilku dniach a obudowach pompy i zaworów (wewnątrz) ponownie pojawił się biały nalot, ponownie oczyściłem. Myśle, że i tak będzie dalej się utleniać bo proces korozji jest tutaj duży (sół drogowa swoje robi).
Przy rozkładaniu części z trybikami pompy trzeba zapamiętać jakie było położenie trybików i tej przelotki metalowej pomiędzy silnikiem i wałkiem pompy. Trybiki pompy mają takie kropki i ja złożyłem tak aby te kropki były koło siebie.
Teraz troche o silniczku. Jak się wymienia łożyska nie będę pisał bio chyba wiadomo natomiast ze szczotkami jest delikatny problem. Podobno nie lutuje się przewodów od szczotek. Oryginalnie przewody są zgrzewane: minus do blaszki (tej z łożyskiem) a plus do konektora. Ja Zrobiłem tak:
- minus: nawierciłem otwór tam gdzie był zgrzew, założyłem konektor oczkowy i przykręciłem śrubką i nakrętką do blaszki.
- plus: obciąłem oryginalny przewód zostawiając kawałek, poten takim łącznikiem do przewodów połączyłem z przewodem nowych szczotek, najlepiej wyjąć oryginalny konektor z tej rurki plastikowe, jest trudno ale się da, wsadzamy od strony zewnętrznej np igłę i naciskamy na dzyndzelek.
Tak wygląda konektor plusowy
Składanie to już prosta rzecz. Dobrze oczyścić i przedmuchać części przed złożeniem - wszystkie części.
Co do składania to powiem Wam, że osobiścia użyłem silikonu czarnego Reinza do składania, nasmarowałem miejsca łączenia między obudową zaworów a obudową pompy i skręciłem, to co się wycisnęło na zewnątrz "wtarłem" w szczelinę bo jest i to duża pomiędzy tymi elementami. Pomędzy silnikiem i obudową pompy jest standardowo uszczelka stalowa ja ją oczyściłem i jak ją zakładałem to zarówno silnik jak i obudowe pompy wymazałem silikonem i skręciłem.
Wrócę na chwilę do silniczka. Jak już go złożycie to trzeba ponownie zabezpieczyć blaszkę z łożyskiem aby się nie ruszała, ja to zrobiłem delikatnymi spawami tigiem w trzech miejscach. |
_________________ Pomogłem - wciśnij Pomógł , zanim zapytasz na PRIV zapytaj na forum lub dobrze poszukaj swojego tematu!!
Witam Gość przyłącz sie do MitsuManiaki Assistance
>>>>Moje Miśki<<<< Colt C51A GL - White Sleeper i moje nieMiśki 00223/KMM
Poniżej moja trzodka:
2021 - Colt C58A, 2017 - Colt C51A Cabri/Super Top, 2016 - Lancer SB Ralliart, 2015 - MZ ETZ 150,
Było -2018-2018 - Galant E57/54, 2014 - 2019 Peugeot 206 SW 1,4 HDI, 2013 - 2016 Lancer 1,8 SB, 2013 - 2014 C66A 1,6 is dead, 2010 - 2013 Space Wagon 2,0 Motion Plus, 2004 - 2011 Carisma 1,9 GLTD, 2001 - 2004 Opel Vectra A 1.8, 1998 - 2001 Łada 2105, 1200 Belgijka, 1995 - 1998 Fiat 125p, 1500, 1993 - 1995 Fiat 126p, 600
 |
Ostatnio zmieniony przez grzesiopol 02-08-2021, 19:16, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
HUGIO
Forumowicz

Auto: Lancer CX3A '09 1.8 143KM+LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 44 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Posty: 1024 Skąd: jesteś?
|
|
|
|
 |
Mazin89
Forumowicz

Auto: Lancer Ralliart
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy Dołączył: 11 Lip 2017 Posty: 433 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: 31-07-2021, 12:25
|
|
|
Dobra robota! Fajnie też, że chciało Ci się opisać to w formie poradnika. Ale rzeczywiście popsuło się coś z dwoma ostatnimi zdjęciami. |
_________________ Mitsubishi Lancer Ralliart 2010
290KM/400NM
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=107187 |
|
|
|
 |
grzesiopol
Mitsumaniak prowadzący ;-)

Auto: CX4A, C51A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 76 razy Dołączył: 18 Lis 2006 Posty: 9239 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 31-07-2021, 17:57
|
|
|
Sprawdzę i poprawie
[ Dodano: 02-08-2021, 19:16 ]
Teraz powinno być OK. |
_________________ Pomogłem - wciśnij Pomógł , zanim zapytasz na PRIV zapytaj na forum lub dobrze poszukaj swojego tematu!!
Witam Gość przyłącz sie do MitsuManiaki Assistance
>>>>Moje Miśki<<<< Colt C51A GL - White Sleeper i moje nieMiśki 00223/KMM
Poniżej moja trzodka:
2021 - Colt C58A, 2017 - Colt C51A Cabri/Super Top, 2016 - Lancer SB Ralliart, 2015 - MZ ETZ 150,
Było -2018-2018 - Galant E57/54, 2014 - 2019 Peugeot 206 SW 1,4 HDI, 2013 - 2016 Lancer 1,8 SB, 2013 - 2014 C66A 1,6 is dead, 2010 - 2013 Space Wagon 2,0 Motion Plus, 2004 - 2011 Carisma 1,9 GLTD, 2001 - 2004 Opel Vectra A 1.8, 1998 - 2001 Łada 2105, 1200 Belgijka, 1995 - 1998 Fiat 125p, 1500, 1993 - 1995 Fiat 126p, 600
 |
|
|
|
 |
adekbws
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer Evo X
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Lis 2021 Posty: 2 Skąd: KRAKÓW
|
Wysłany: 25-09-2022, 21:50
|
|
|
Cześć super opis, mógłbyś podwpowiedzieć skąd wziąłeś płytkę ? Zapewne można to wyciąć na CNC ale trzeba mieć rysunek ;p |
|
|
|
 |
grzesiopol
Mitsumaniak prowadzący ;-)

Auto: CX4A, C51A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 76 razy Dołączył: 18 Lis 2006 Posty: 9239 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 26-09-2022, 00:34
|
|
|
adekbws napisał/a: | Cześć super opis, mógłbyś podwpowiedzieć skąd wziąłeś płytkę ? Zapewne można to wyciąć na CNC ale trzeba mieć rysunek ;p | Tak trzeba mieć rysunek. Ja to zrobiłem odrysowując na kartce i zeskanowałem. Potem w corelu poprawki i druki próbne i w końcu zakup blachy nierdzewki i wycięcie. |
_________________ Pomogłem - wciśnij Pomógł , zanim zapytasz na PRIV zapytaj na forum lub dobrze poszukaj swojego tematu!!
Witam Gość przyłącz sie do MitsuManiaki Assistance
>>>>Moje Miśki<<<< Colt C51A GL - White Sleeper i moje nieMiśki 00223/KMM
Poniżej moja trzodka:
2021 - Colt C58A, 2017 - Colt C51A Cabri/Super Top, 2016 - Lancer SB Ralliart, 2015 - MZ ETZ 150,
Było -2018-2018 - Galant E57/54, 2014 - 2019 Peugeot 206 SW 1,4 HDI, 2013 - 2016 Lancer 1,8 SB, 2013 - 2014 C66A 1,6 is dead, 2010 - 2013 Space Wagon 2,0 Motion Plus, 2004 - 2011 Carisma 1,9 GLTD, 2001 - 2004 Opel Vectra A 1.8, 1998 - 2001 Łada 2105, 1200 Belgijka, 1995 - 1998 Fiat 125p, 1500, 1993 - 1995 Fiat 126p, 600
 |
|
|
|
 |
adekbws
Nowy Forumowicz
Auto: Lancer Evo X
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Lis 2021 Posty: 2 Skąd: KRAKÓW
|
Wysłany: 27-09-2022, 10:09
|
|
|
ok dzięki, a czy mógłbyś się podzielić takim plikiem z rysunkiem, jeśli jeszcze posiadasz ? |
|
|
|
 |
grzesiopol
Mitsumaniak prowadzący ;-)

Auto: CX4A, C51A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 76 razy Dołączył: 18 Lis 2006 Posty: 9239 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 07-10-2022, 11:55
|
|
|
adekbws, mógłbym https://drive.google.com/file/d/1DgwEhoUGUbHt-s0YIvpjjs159fJe9Fs6/view?usp=sharing |
_________________ Pomogłem - wciśnij Pomógł , zanim zapytasz na PRIV zapytaj na forum lub dobrze poszukaj swojego tematu!!
Witam Gość przyłącz sie do MitsuManiaki Assistance
>>>>Moje Miśki<<<< Colt C51A GL - White Sleeper i moje nieMiśki 00223/KMM
Poniżej moja trzodka:
2021 - Colt C58A, 2017 - Colt C51A Cabri/Super Top, 2016 - Lancer SB Ralliart, 2015 - MZ ETZ 150,
Było -2018-2018 - Galant E57/54, 2014 - 2019 Peugeot 206 SW 1,4 HDI, 2013 - 2016 Lancer 1,8 SB, 2013 - 2014 C66A 1,6 is dead, 2010 - 2013 Space Wagon 2,0 Motion Plus, 2004 - 2011 Carisma 1,9 GLTD, 2001 - 2004 Opel Vectra A 1.8, 1998 - 2001 Łada 2105, 1200 Belgijka, 1995 - 1998 Fiat 125p, 1500, 1993 - 1995 Fiat 126p, 600
 |
|
|
|
 |
|
|