[ALL] Eksploatacja manualnej skrzyni biegów. |
Autor |
Wiadomość |
Levyspor [Usunięty]
|
Wysłany: 10-02-2008, 10:24 [ALL] Eksploatacja manualnej skrzyni biegów.
|
|
|
Czy z olejami do skrzyń biegów jest podobnie jak z olejami silnikowymi, że np. do starej skrzyni zalejemy przekładniowy olej mineralny - w oczywiście odpowiedniej dla danej skrzyni klasie oleju w typ przypadku 75W-90 lub 80W-90 w klasie lepkości GL4).
Pytam dlatego, że w sprzedaży spotkałem oleje 75W-90 GL4, które były:
- syntetyczne, np. Castrol TAF-X
- półsyntetyczne, np. Texaco DuraBlend
- mineralne, np. Hipol Orlen
Gdyby nie miały zastosowania w przekładniach wszystkie 3 rodzaje oleju to pewnie by produkowano tylko syntetyczne oleje przekładniowe.
Ja nie wiem jaki olej miałem wcześniej, po zakupie auta wymieniłem na semistynthetic Texaco DB 75W-90 ale był GL5 i po 2 000 km go wylałem po ostrzeżeniach forumowiczów. Wlałem Castrola TAF-X 75W-90 na którego etykiecie było napisane, że należy go stosować w skrzyniach wymagających oleju zarówno typu GL4 jak i GL5. Efekt na początku ok, poprawa pracy przekładni, ale z czasem skrzynia zaczęła chodzić coraz głośniej, problem z wrzuceniem jedynki jest coraz częstszy, dwójka prawie zawsze głośno stuknie przed wejściem. Sprzęgło mam wymienione 10 000 km temu, nowe AISIN.
Przejdę do sedna. Czy jeśli wcześniej np. w skrzyni miałem mineralny olej np Hipol, to po zmianie go na syntetyczny Castrol TAF-X mogło dość do wypłukania elementów w skrzyni.
Dla silnika bowiem taki zabieg jest śmiertelny, silnik się rozszczelnia nieodwracalnie niemal i jest kaplica - a jak z przekładniami ???
Podejmijcie temat, bo wielokrotnie wtrącałem go przy okazji innych problemów z autem i nigdy nikt nie rozwiał jednoznacznie moich wątpliwości. |
|
|
|
 |
orz1
Mitsumaniak

Auto: mitsubishi Colt CAO 1.6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Gru 2007 Posty: 147 Skąd: Szczecinek
|
Wysłany: 10-02-2008, 11:18
|
|
|
ja ostatnio byłem w serwisie po prawie wszystko do misia, paski itd. Olej chciałem kupić polecany przez forumowiczów to był Mobil1 75w-90, koleś sprawdził w kataloguno i dał mi jakiś ''comma EP80w-90 GL4" efekty zobacze po wymianie, czyli już nie długo a wtedy napisze co ten olej jest warty, unikać czy nie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
londolut
jradmin Colt

Auto: FK2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 150 razy Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 8958 Skąd: skątowni
|
Wysłany: 10-02-2008, 12:25
|
|
|
Mnie od samego początku nurtuje ten temat i wszyscy wszędzie piszą 75W90 lub 80W90 ale czy minerał, półsyntetyk czy syntetyk tego niema napisane
Znalazłem coś takiego: http://www.flpoland.pl/ta...12v_16i12v.html
Ale tam też nie uwzględnili jaki olej.
Później dokopałem się do artykułu związanego po części z A/T.
http://www.motofakty.pl/a..._w_skrzyni.html
Z kolei na stronie www.elf.com.pl tabela dedykowanych olejów dla Mitsubishi Colt 1.3, 1.5 i 1.6 wygląda tak
Najlepszy olej silnikowy to:
ELF EVOLUTION SXR 0W30, ELF EVOLUTION SXR 5W30, ELF EXCELLIUM 0W40, ELF EXCELLIUM LDX 5W40, ELF COMPETITION STI 10W40, ELF SPORTI SRI 15W40
Pojemność silnika w litrach: 3,3-3,8
Olej do ręcznej skrzyni biegów: TRANSELF EP 80W
Pojemność skrzyni biegów, w litrach: 1,8
Ale nie piszą anie grama o typie oleju.
Castrol proponuje takie rozwiązanie:
Silnik - Magnatec 10W-40 A3/B3, 3.3l
Przekładnia ręczna:
Zalecany TAF-X (u), 1.8l
Dobry SMX-S (u), 1.8l
Oba przypadki to syntetyki.
Ale jeżeli tobie po TAF-X zaczęła gorzej chodzić skrzynia to może warto by poszukać jakiegoś półsyntetyka. No chyba, że za te pogorszenie jest odpowiedzialny ten wcześniejszy GL-5. |
_________________ Colt CA0 1.3 GLi `95
Turbofrytkownicom mówimy nie
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21939 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 10-02-2008, 13:25
|
|
|
Levyspor napisał/a: | 75W-90 GL4 | Pełen syntetyk. |
|
|
|
 |
londolut
jradmin Colt

Auto: FK2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 150 razy Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 8958 Skąd: skątowni
|
Wysłany: 10-02-2008, 15:41
|
|
|
Hugo napisał/a: | 75W-90 GL4
Pełen syntetyk. |
Hugo, a jak się ustosunkujesz do tego?
Levyspor napisał/a: | Wlałem Castrola TAF-X 75W-90.... Efekt na początku ok, poprawa pracy przekładni, ale z czasem skrzynia zaczęła chodzić coraz głośniej, problem z wrzuceniem jedynki jest coraz częstszy, dwójka prawie zawsze głośno stuknie przed wejściem. | Ten Castrol jest dedykowany do Colt 1300 z manualem poprzez system na stronie Castrola. Może serio 2000km na GL-5 ma tak tragiczny skutek w zachowaniu skrzyni jaki opisuje Levyspor.
Levyspor, masz tutaj linka, tu są wyjaśnione specyfikacje każdego oleju, jak nie będziesz mógł ściągnąć/otworzyć podaj mail to podeślę
http://www.off-road.pl/in...do_pdf=1&id=237 |
_________________ Colt CA0 1.3 GLi `95
Turbofrytkownicom mówimy nie
 |
|
|
|
 |
orz1
Mitsumaniak

Auto: mitsubishi Colt CAO 1.6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Gru 2007 Posty: 147 Skąd: Szczecinek
|
Wysłany: 10-02-2008, 18:53
|
|
|
no tak olej spuściłem, ale gorzej z zalaniem śruba wlewowa nie chce się odkręcić połamałem 2 klucze delikatnie ją zaokrągliłem wywaliłem połowe WD40 i nic ani drgnie, pewnie czeka mnie wiercenie i wstawianie nowej na jej miejscu
ma ktoś może jakiś pomysł?? bo nagrzewać to chyba niew zabardzo |
_________________
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21939 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 10-02-2008, 23:48
|
|
|
londolut napisał/a: | Hugo, a jak się ustosunkujesz do tego?
Levyspor napisał/a:
Wlałem Castrola TAF-X 75W-90.... Efekt na początku ok, poprawa pracy przekładni, ale z czasem skrzynia zaczęła chodzić coraz głośniej, problem z wrzuceniem jedynki jest coraz częstszy, dwójka prawie zawsze głośno stuknie przed wejściem. | londolut producent zaleca taki olej do nowej skrzyni biegów. Nasze skrzynie mają kilkanaście lat, więc nie należy spodziewać się, że olej zalany wg instrukcji ożywi skrzynię. |
|
|
|
 |
mugen [Usunięty]
|
Wysłany: 11-02-2008, 08:15
|
|
|
Do colta tylko syntetyk GL-4 75W-90 ew. 80W-90 i nie kombinowac z polsyntetykiem zadnych GL-5 bo mozna sie latwo skrzyni pozbyc ( chyba ze olej spelnia klasy gl4 i gl-5 ) |
|
|
|
 |
*Olek [Usunięty]
|
Wysłany: 11-02-2008, 08:27
|
|
|
orz1 napisał/a: | le gorzej z zalaniem śruba wlewowa nie chce się odkręcić |
na wszystko zaradzi Pepsi autentycznie sprawdzone Może są i lepsze patenty ale Pepsi to po prostu odrdzewiacz do śrub gdzie czasami my pijemy więc pomyślcie co sie dzieje z naszymi bebechami |
|
|
|
 |
londolut
jradmin Colt

Auto: FK2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 150 razy Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 8958 Skąd: skątowni
|
Wysłany: 11-02-2008, 09:20
|
|
|
Hugo napisał/a: | producent zaleca taki olej do nowej skrzyni biegów. | Zgadzam się, producent wie co mówi i tego należy się trzymać.
Hugo napisał/a: | Nasze skrzynie mają kilkanaście lat, więc nie należy spodziewać się, że olej zalany wg instrukcji ożywi skrzynię. | Nie chodzi mi tutaj o ożywianie skrzynki, tylko dlaczego w tym przypadku stan się pogorszył? Czyżby to sprawka GL-5? |
_________________ Colt CA0 1.3 GLi `95
Turbofrytkownicom mówimy nie
 |
|
|
|
 |
mugen [Usunięty]
|
Wysłany: 11-02-2008, 09:32
|
|
|
"Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w których producent zaleca tylko GL-4 moze powodowac korozje chemiczna stopów metali kolorowych, np. brazowych synchronizatorów. Wyjatek stanowia oleje spełniajace jednoczesnie wymagania GL-4 i GL-5."
takie i inne skutki moze niesc stosowanie niewlasciwego oleju |
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10688 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 11-02-2008, 09:42
|
|
|
Nie sadze ze po 2 tyś km pracy z olejem GL5 poszły synchronizatory. Poszukaj jaki olej ostanio do skrzyn w Galancie zalał chyba Xor, poprawiła sie mu praca skrzyni.. |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21939 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 11-02-2008, 13:35
|
|
|
londolut napisał/a: | dlaczego w tym przypadku stan się pogorszył? Czyżby to sprawka GL-5? | Nie sądzę. Może to nie ma związku z olejem. Marcino napisał/a: | Nie sadze ze po 2 tyś km pracy z olejem GL5 poszły synchronizatory | Racja. |
|
|
|
 |
Levyspor [Usunięty]
|
Wysłany: 12-02-2008, 11:10 Re: Eksploatacja manualnej skrzyni biegów.
|
|
|
Levyspor napisał/a: |
Przejdę do sedna. Czy jeśli wcześniej np. w skrzyni miałem mineralny olej np Hipol, to po zmianie go na syntetyczny Castrol TAF-X mogło dość do wypłukania elementów w skrzyni.
Dla silnika bowiem taki zabieg jest śmiertelny, silnik się rozszczelnia nieodwracalnie niemal i jest kaplica - a jak z przekładniami ???
|
NIKT SIĘ NIE ODNIÓSŁ JESZCZE DO TEGO !!!
Planuje zastosować coś takiego w swojej skrzyni - PRÓBOWAŁ KTOŚ Z WAS?
STP Regenerator skrzyń biegów 150ml
ZALETY:
* Smaruje i regeneruje trudnodostępne elementy skrzyń biegów, przekładni, dyferencjałów i tylnych mostów,
* Zapewnia płynną zmianę biegów.
SPOSÓB UŻYCIA:
Dodać całą zawartość opakowania do manualnej skrzyni biegów i tylnego mostu.
UWAGA:
NIE stosować do automatycznych skrzyń biegów ani do mechanizmów z blokadą.
Firma STP to naj bardziej znany na świecie producent dodatków do paliw i oleju oraz preparatów czyszczących i płynów funkcjonalnych. |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21939 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 12-02-2008, 12:01
|
|
|
Ja bym to wlał. Zresztą zastanawiam się obecnie nad ceramizerem do skrzyni biegów. |
|
|
|
 |
|