 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Elektryczny problem z klimą |
Autor |
Wiadomość |
e-gen
moderator

Auto: Clio II ph2 1.4 16v (k4j c710)
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy Dołączył: 11 Gru 2005 Posty: 590 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 05-06-2008, 23:53 Elektryczny problem z klimą
|
|
|
Hmm, kupując na jesieni Accenta po stłuczce wiedziałem, że chłodnica klimy jest rozszczelniona; niemniej testowo naciskając (raz czy dwa) przycisk AC zapalała się lampka na przycisku.
Całą zimę przejeździłem z nową ale nie podłączoną chłodnicą klimy (przewody zaślepiłem żeby nie naszło syfu do układu).
I tak dojechałem do dnia dzisiejszego, kiedy to zostawiłem auto w spec warsztacie żeby połączyli chłodnicę z resztą układu i napełnili czynnikiem.
Po trzech godzinach otrzymałem telefon z informacją że podłączyli, sprawdzili szczelność/naładowali ale klima nie działa - po prostu się nie załącza, czyli że jest jakiś problem z układem elektrycznym klimy.
Odebrałem samochód i rzeczywiście, po wciśnięciu przycisku AC nic się nie dzieje (sprężarka się nie załącza, lampka na przycisku się nie zapala).
1. czy klima ma swój, niezależny komputer czy też błędy klimy są logowane do ECU ?
2. do sprężarki dochodzi jeden przewód, dzięki któremu możliwe jest załączenie sprzęgła - czy mogę w ramach testu odłaczyć ten przewód i pociągnąć "+" od ako; innymi słowy "czy mogę sprężarkę odpalić na krótko?)".
3. Jakie są główne elementy układu (elektryczne)? włącznik AC, termistor, czujnik ciśnienia, sprzęgło elektromagnetyczne??
3. Wszelkie wskazówki mile widziane.
BTW
za zbiorniczkiem wyrównawczym znalazłem czujnik ciśnienia (jedyny?)
jak go zdiagnozować (ma cztery piny) ??
[ Dodano: 07-06-2008, 16:01 ]
No to dzisiaj zabiłem klimę
uruchomiłem elektromagnez w sprężarce "na krótko" i... sprężarka załączyła się a z nawiewu zaczęło lecieć schłodzone powietrze.
Po ok. 2-3 minutach nastąpiła eksplozja i z okolic chłodnicy klimy wydostał się gaz.
Czy ktoś ma pomysłą dlaczego tak się stało??
BTW
rurki od klimy były gorące "po zajściu"
[ Dodano: 07-06-2008, 20:04 ]
Już wiem co się stało, okazuje się że sprężarka nigdy nie działa w trybie ciągłym, lecz na przemian załącza się i rozłącza
ale, ale
okazało się że zadziałał zawór bezpieczeństwa i nic nie uległo zniszczeniu a czynnik chłodzący nadal jest w układzie
pozostaje kwestia dlaczego klima się nie załącza.... a więc tak:
- bezpieczniki, przekaźniki OK
- włącznik AC na panelu OK
- sprężarka/sprzęgło OK
- czujnik mrozu ??
- czujnik ciśnienia ??
i największa zagadka:
Czy ECU bierze udział w sterowaniu klimą??? Jeżeli TAK to czy możliwe jest "ciągłe" wyłączenie AC poprzez zmianę opcji w ECU??
[ Dodano: 07-06-2008, 20:58 ]
Na tą chwilę wiem, że przekaźnik odpowiedzialny za załączenie sprężarki nie otrzymuje sterowania. |
_________________ Dysponuję skanerem OBDII oraz manomentrem do sprawdzania kompresji - zainteresowanych podpięciem proszę o kontakt na priva |
|
|
|
 |
Vlad [Usunięty]
|
Wysłany: 09-06-2008, 13:43
|
|
|
na pochlaniaczu wilgoci powinien byc czujnik cisnienia przy zbyt niskim nie załaczy sie pompa sa dwa kabelki zwierajc je symulujesz ze cissnienie jest i uklad powinien pracowac. To ze cos ci strzelilo onacza ze uklad jest zapchany a najprawdopodobniej zawigocony co powoduje zomrazanie kapilary w parowniku i zadzialanie zaworu bezpieczeństwa. Sugestie zmien najpierw fachowców potem nowy pochlaniacz i dokladne kilkugodzinne szuszenie instalacji. |
|
|
|
 |
e-gen
moderator

Auto: Clio II ph2 1.4 16v (k4j c710)
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy Dołączył: 11 Gru 2005 Posty: 590 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 14-06-2008, 23:52
|
|
|
Pojechałem do ASO ale Ci chcięli zacząć diagnostykę od opróżnienia układu i ponownego napełnienia ... a elektryką mogliby się zająć dopiero za 3 dni
Błędy czujników/przekaźników AC logują się do ECU (ale bez zapalania CE).
Jeden z głównych podejrzanych czyli czujnik lodu (wg manuala: termistor switch) kosztuje ok 200 zł (nr katalogowy: 97620-25000).
Próbowałem wykręcić czujnik ciśnienia, czyli drugi podejrzany w kolejności (tzw. triple pressure switch) ale zaczął uciekać czynnik chłodzący więc odpuściłem
Będę raportował postępy
Schemat obiegu limy; jedna rurka przy chłodnicy powinna być gorąca a druga ciepła:
więc bardzo możliwe, że "z rurkami" jednak jest u mnie OK :>
Wygląda też na to, że schemat elektryczny klimy (manualnej) w różnych modelach Hyundaia i rocznikach jest bardzo podobny (choć w wyższych modelach dochodzą dodatkowe czujniki - zapewne "dla poprawienia komfortu jego i jej" ]:-> )
Wyjątkiem - który zauważyłem przeglądając różne schamaty - w zakresie funkcjonowania (i diagnozy) czujnika temperatury parownika (tzw.czujnik lodu) jest Accent III (2006-...), gdzie jest zwykły thermistor z dwoma pinami bez żadnej dodatkowej elektroniki w złączce.
Zamieszczam schemat elektryczny klimy manualnej w Accencie II (podobnie jest m.in. Accencie I, eLantrze, Sonacie):
oraz sposób diagnozowania voltomierzem (napisałem wcześniej, że błedy tego czujnika logowane są do ECU ale trzeba pamiętać że nie każde uszkodzenie musi być odczytane przez ECU jako uszkodzenie)
w weekend zdiagnozuję czujnik
na marginesie - czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji:
w modelach sprzed 2000 roku (mniej więcej) Hyundai stosował double pressure switch a w nowszych triple pressure switch --> niestety nie znam metody zdiagnozowania tego czujnika.
14 czerwca 2008 r.
trafiony zatopiony winny jest czujnik temperatury parownika (ale na chwilę obecną nie wiem czy winny jest sam termistorek czy może układ elektroniczny z nim związany)
Legenda:
MASA - to nr 3 (czarny przewód we wtyczce)
ECU (inaczej zwany ECM) - to nr 2
AC switch - to nr 1
W momencie gdy odpalimy auto, wciśniemy przycisk klimatyzacji i włączymy dmuchawę to pomiędzy MASĄ a ECU powinno pojawić się napięcie 12 V, oznacza to iż parownik jest już na tyle ciepły (+4,5 stopnia C lub więcej) że konieczna jest praca sprężarki aby wytworzyć chłód w układzie:)
Gdy temperatura parownika spadnie do +1,5 stopnia C "thermostatic switch" rozłącza układ a więc między MASĄ a ECU jest 0 V (sprężarka przestaje pracować.
Odciąłem od "elektroniki" sam termistorek (który siedzi sobie głęboko w parowniku) i zwarłem MASĘ z ECU efekt jest taki że klima pięknie pracuje albo nawet za pięknie bo temp. powietrza z nawiewu spadła do -1 st.C. Pewnie spadałaby jeszcze niżej ale po 15 minutach prób wyłączyłem klimę.
Jeżeli dobrze rozumiem to co zrobiłęm to w tej chwili moja klima jest kontrolowana wyłącznie przez czujnik ciśnienia "triple pressure switch".
Wracając do termistorka który pozostał w parowniku to podłączając do niego omomierz obserwowałem wartości które przyjmuje w zależności od temperatury - i tak gdy włączyłem nagrzewnicę to opór malał a gdy włączyłem klimę to opór rósł. Spodziewałem się odwrotnej zależności - miło by było gdyby ktoś podzielił się informacją jak to faktycznie powinno wyglądać w Accencie. Układ elektroniczny z którym termistorek tworzą jedną część nie nosi znamion przepaleń ale pójdę z nim do elektronicznego i "poproszę o takie elementy", bo nie mam pojęcia jak go zdiagnozować (po za diodami i opornikami)
I znowu trochę grosza pozostanie w kieszeni |
_________________ Dysponuję skanerem OBDII oraz manomentrem do sprawdzania kompresji - zainteresowanych podpięciem proszę o kontakt na priva |
|
|
|
 |
Vlad [Usunięty]
|
Wysłany: 16-06-2008, 16:35
|
|
|
a co z tą eksplozją? jak to wytlumaczysz? |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 16-06-2008, 17:00
|
|
|
Rozwiązania masz 2:
- szukać przyczyn niedziałania (w Misiach sprężarką steruje ECU wtrysku, otrzymując od pozostałych komponentów klimy sygnał "załącz kompresor")
- samemu wystrugać elektrykę (trudno nazwać to elektroniką) klimy.... zasada działania jest banalnie prosta: presostat (ten czujnik na Twoim zdjęciu) ma zwarcie w czasie gdy ciśnienie w układzie jest w zakresie 3-20 bar (czyli ciśnienie pracy) przy czym wyłącza się gdy ciśnienie osiągnie max, a załącza z dużą histerezą, wystarczającą dla poprawnej pracy sprężarki. Więc obwód budujesz prosty: + 12v , włącznik klimy, presostat, przekaźnik sterujący sprzęgłem na sprężarce, masa. Warto też załączyć wentylatory wraz z włączeniem klimy (w czasie jazdy nic nie zmieniają, a umożliwiają chłodzenie na postoju)......Jak brakuje Ci kontroli nad temperaturą, to w opisany obwód wpinasz....... termostat od lodówki - działa prawie jak klimatronik - miałem tak Galu E3 przez 3 lata.......
[ Dodano: 16-06-2008, 17:01 ]
Vlad napisał/a: | a co z tą eksplozją? jak to wytlumaczysz? |
bardzo prosto - zadziałał zawór bezpieczeństwa, bo przekroczone było ciśnienie w ukladzie - upuścił nadmiar gazu do atmosfery..... |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Vlad [Usunięty]
|
Wysłany: 16-06-2008, 18:51
|
|
|
to dlaczego było przekroczone cisnienie w ukladzie? I co bedzie z cisnieniem w ukladnie przy 6tys obrotów silnika? |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 16-06-2008, 19:32
|
|
|
Od tego jest presostat...... |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
e-gen
moderator

Auto: Clio II ph2 1.4 16v (k4j c710)
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy Dołączył: 11 Gru 2005 Posty: 590 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 17-06-2008, 20:47
|
|
|
ciśnienie była za duże bo podłączyłem sprężarkę na krótko z pominięciem czujnika ciśnienia, czujnika temperatury - nie mówiąc już o ECU ...no cóż nie wiedziałem że sprężarka klimy nie działa w sposób ciągły a i jeszcze lekko przegazowałem
=====================================================
ale od kiedy odciąłem termistorek od "elektroniki" czujnika temperatury klima działa jak należy no może muszę więcej uważać bo temperatura ma tendencję do spadania poniżej zera
będę szukał termistorka w sklepach elektronicznych (mam nadzieję że znajdę jakieś oznaczenia na oryginalnym), bo elektronika wygląda OK. |
_________________ Dysponuję skanerem OBDII oraz manomentrem do sprawdzania kompresji - zainteresowanych podpięciem proszę o kontakt na priva |
|
|
|
 |
|
|