Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Olej silnikowy - teoretycznie
Autor Wiadomość
brodzky 
Mitsumaniak


Auto: '97 EA5W AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 667
Skąd: Bielsko-Biała, czasem Sosnowiec
Wysłany: 22-08-2008, 17:02   Olej silnikowy - teoretycznie

Hej!

W Galu zbliza mi sie termin wymiany oleju /5km do 10kkm :) / i rozgladam sie za nowym.
Aktualnie jade na 5w40 i mam zamiar zmienic na 0w40 i pytanie czy mozna. W manualu stoi, ze ma byc conajmniej klasy API SG. Wiec szukam co to API SG - specyfikacja z lat '80 i przestarzala, wlasciwie nie ma chyba juz oleju, ktory by tego nie spelnil a co do lepkosci jest rysunek i ze trzeba sobie XXwYY wybrac samemu.
Znalazlem olej A - klasa ACEA A3, SAE SL/CF i olej B - klasa ACEA A5, SAE SL/CF. Teraz szukam i widze ze A3 to w sumie zwykly olej natomiast A5 pozwala zmniejszyc zuzycie paliwa i:
Cytat:
Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w przypadku dłuższych przerw w wymianie oleju w silnikach benzynowych o wysokich charakterystykach pracy, oraz w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych, a także lekkich samochodów ciężarowych przeznaczonych do stosowania olejów o niskiej lepkości o HTHS od 2,0 do 3,5MPa.s. oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela.


I tu pytanie: A5 jest dobry czy sie cos zepsuje? Chce jak najrzadszy mozliwy olej wlac z nadzieja ze moze sie popychacze przetkaja :)

Umieszczam w warsztacie nie galancie bo chodzi mi bardziej ogolnie o teorie oleju i jaki wlac - 5w40 wydaje mi sie i tak zly na polskie warunki bo jest wg. wykresu z serwisowki od -40 do +20 stopni wiec w lato jest za lepki. Dobrze ja to rozumuje?

Pozdrawiam
 
 
 
Koton 
Forumowicz

Auto: Bez auta. Kiedys 92` CA5A
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Paź 2005
Posty: 356
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-08-2008, 17:53   

brodzky napisał/a:
Aktualnie jade na 5w40 i mam zamiar zmienic na 0w40
brodzky napisał/a:
5w40 wydaje mi sie i tak zly na polskie warunki bo jest wg. wykresu z serwisowki od -40 do +20 stopni wiec w lato jest za lepki. Dobrze ja to rozumuje?


0w 40 jest rzadszy od 5w 40
Oznacza to że w lecie 0w40 będzie się gorzej sprawdzał przy wysokich bardzo wysokich temperaturach(wzrost temp -> mniejsza gęstość oleju.
Jeśli chcesz mieć lepszą ochrone silnika w lecie zmień na 5w50 albo na 10wXX. Z tym że 10wXX nie będzie się tak dobrze sprawdzał w zimie(jest troche gęstszy). 5W40 chyba jest optymalny
 
 
 
brodzky 
Mitsumaniak


Auto: '97 EA5W AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 667
Skąd: Bielsko-Biała, czasem Sosnowiec
Wysłany: 22-08-2008, 18:14   

Hmm.. ale z tego co piszesz to teraz jest w dwie strony zle. W lecie olej za lepki a w zimie za gesty. Czytalem w teraz serwisowke i widze ze zmienil sie wykres lepkosci oleju. 5w40 jest na calej skali -40 +50 wiec faktycznie kupie chyba 5w40 i koniec gadania. A jak z tymi ACEA? Niby 5% nizsze spalanie moze byc i mniejsze zuzycie krzywek i calej reszty przy A5. Warto poszukac?
 
 
 
gondoljerzy
[Usunięty]

Wysłany: 23-08-2008, 08:30   

5% niższe spalanie to może i będzie w porównaniu do najgorszego oleju mineralnego jaki można znaleźć na rynku.
Koton, jeśli górna liczba jest 40 to oba oleje powinny w wysokich temperaturach zachowywać podobne smarowanie, na zimno 0 będzie rzadszy i dzięki temu lepszy start i szybsze smarowanie silnika.
 
 
remix 
Mitsumaniak

Auto: Civic 2015, Corolla 1997
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 83
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 24-08-2008, 16:13   

nie, to nie tak. :evil:
oleje zgodne z profilem a5/b5 i a1/b1 mają ograniczony parametr HTHS do 2.9 mPas.
A3 będzie miał co najmniej 3,5mPas.
Co z tego wynika:
po pierwsze: HTHS to lepkość przy 150 st. mierzona pod dużym obciążeniem.
ilustruje odpornośc oleju na zerwanie filmu olejowego w warunkach bardziej zbliżonych do rzeczywistych niż połączenie lepkości dynamicznej i kinetycznej (0w40)

po drugie: oleje oszczędzające paliwo, to właśnie oleje o ograniczonej lepkości w wysokich temperaturach i pod wysokim obciążeniem. Jeśli silnik nie jest przystosowany do pracy z takim olejem, to z pewnością nie wyjdzie mu to na zdrowie podczas intensywnej eksploatacji.

Do galanta '91 zalałbym zależnie od stanu silnika albo valvoline max-life 10w-40, albo mobila 1 5w-50. obydwa oleje można znaleźć za około 80pln/4 litry

pozdrawiam.
 
 
brodzky 
Mitsumaniak


Auto: '97 EA5W AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 667
Skąd: Bielsko-Biała, czasem Sosnowiec
Wysłany: 24-08-2008, 16:20   

Chodzi o Galanta '97 6a13 - a5 sie nada czy uszkodzi silnik?
Chyba nie jest przystosowany do takich olei (olejow?) ale wole sie upewnic :)
Z tego co widzialem to tylko do renowek sie takie wynalazki leje bo tam sa jakies specjalne walki na zaworach o obnizonym tarciu i do tego potrzeba tych kosmicznych olei/jow.
 
 
 
remix 
Mitsumaniak

Auto: Civic 2015, Corolla 1997
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 83
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 24-08-2008, 23:57   

wiesz, co do oleju i sprawy z popychaczami to ciężki orzech do zgryzienia. jeśli silnik nie byłby poddany wysokim obciążeniom to ewentualnie można zaryzykować. ja bym się jednak skupił na poszukaniu oleju syntetycznego o wysokiej liczbie zasadowej (chodzi o właściwości myjące)

może coś z liqui moly, albo valvoline - imo są to najlepsze oleje dostępne na naszym rynku.
 
 
brodzky 
Mitsumaniak


Auto: '97 EA5W AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 667
Skąd: Bielsko-Biała, czasem Sosnowiec
Wysłany: 25-08-2008, 08:05   

Hmm.. no to wreszcie cos wiem :) Tylko nigdzie nie moge znalezc (choc pewnie jest)kart dla Valvoline i Liqui moly. Masz gdzies jakas pod reka? :)
Castrol Magnatec ma TBN = 6.4, Elf 10,4 A3, Elf A5 ma 11, Mobil 1 9,7. Wszystkie 5w40.
Chyba wiem czemu pisano, ze Magnatec nie pasuje do Galanta...
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 25-08-2008, 11:13   

Powiedzcie mi czemu dosc duzo ludzi tutaj na forum uwaza firme valvoline za jakas bardzo dobra jesli chodzi o oleje a jakos jest nie popularna tak w sklepach czy opini kierowcow, mechanikow??

I w czym taki Valvoline jest lepszy od takiego Mobila 5W40 ktory jest duzo popularniejszy??

Krzychu
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 25-08-2008, 11:32   

Bo może ma ładniejszą nazwę? :finga: :badgrin:
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 25-08-2008, 13:31   

A jakies powazniejsze argumenty jak parametry czy testy? :finga:

Krzychu
 
 
brodzky 
Mitsumaniak


Auto: '97 EA5W AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lis 2005
Posty: 667
Skąd: Bielsko-Biała, czasem Sosnowiec
Wysłany: 25-08-2008, 23:22   

No przeca maz wyzej napisane ze charakteryzuja sie wyzsza liczba zasadowa. Znaczy jest nadzieja bo nie znalazlem kart produktow. ALe jak na razie przekonuje mnie to co remix powiedzial i szukam Elfa.
 
 
 
remix 
Mitsumaniak

Auto: Civic 2015, Corolla 1997
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 83
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 27-08-2008, 01:27   

wg. mnie valvoline ma najlepszy stosunek jakość/cena
opinie o olejach wyrabiam sobie na podstawie testów labortoryjnych/ ocen użytowników/ danych technicznych
jako lekturę polecam: http://rapidshare.com/fil...8/Oil_Tests.pdf - chyba się kiedyś już pojawiło na mitsumaniakach:)
pozdrawiam
 
 
zwolin 
Forumowicz
baaardzo zły miś ;-)

Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Lut 2007
Posty: 481
Skąd: Wawa Ursus
Wysłany: 27-08-2008, 18:13   

krzychu napisał/a:
Powiedzcie mi czemu dosc duzo ludzi tutaj na forum uwaza firme valvoline za jakas bardzo dobra jesli chodzi o oleje a jakos jest nie popularna tak w sklepach czy opini kierowcow, mechanikow??

W sklepach najpopularniejszy jest ten olej na który sklep dostaje największy rabat :evil:

krzychu napisał/a:
I w czym taki Valvoline jest lepszy od takiego Mobila 5W40 ktory jest duzo popularniejszy??


Pewnie w niczym. Mobil i Castrol to najczęściej podrabiane oleje, ale przecież nikt nie da Ci gwarancji, że olej firmy x akurat nie będzie podrobiony. Ja tam leję Mobila 5W50 i nie narzekam. Wymiany na 0W, czyli żadszy bym nie ryzykował, bo nigdy nie wiadomo co może wypłukać i którędy pociec.
Generalnie jestem zdania, że w cywilnych autach urzytkowanych z głową ważniejsze od nalepki na bańce jest, żeby olej był czysty. Na pewno autko będzie Ci bardziej wdzięczne jeśli częściej wymienisz olej niż jeśli zalejesz je olejem o klasę lepszym i będziesz na nim jeździł niewiadomo ile km.
_________________
Pozdrawiam

Zapraszam na Stronę Piotrusia - podaruj 1% mojemu dziecku
 
 
Kris Galancik 
Nowy Forumowicz
Galancik 2,4 GDI


Auto: Galant 2,4 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 12 Wrz 2008
Posty: 13
Skąd: Szczecinek
Wysłany: 12-09-2008, 12:12   

Witam Was.

Wtrące się do tematu-jeśli mogę?
Mam Galanta 2,4 GDI z 2000r.
Kupiłem go jakieś 2 miesiące temu z przebiegiem 129 tyś. Pierwsze co zrobiłem to wymiana oleju i... wtedy okazało się, że mam zalanego Shela 15w40. Trochę mnie to niepokoi, że przy tym przebiegu mam zalany taki olej. A drugi problem to to, że postukują mi zawory-pierwszy domysł-hydrolaski(popychacze) do wymiany. Czy rzucili byście mi jakąś poradkę, czy mogę przejść na inny olej i czy te stuki powinny mnie zaniepokoić?

POZDRAWIAM
_________________
Kris Galancik
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.