Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy ktoś potrafi skonstruować taki układ ???
Autor Wiadomość
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
  Wysłany: 11-12-2008, 18:28   Czy ktoś potrafi skonstruować taki układ ???

Interesuje mnie zbudowanie dwóch układów:

1. UKŁAD DO TYLNEJ WYCIERACZKI
W niektórych samochodach jest tak że gdy są włączone przednie wycieraczki, a wrzuci się wsteczny bieg następuje pojedynczy ruch tylnej wycieraczki. Układ dostaje "informację" z czujnika wstecznego biegu (lub ze świateł wstecznego) i podaje zasilanie do wycieraczki tylnej (ale tylko na jeden pełny ruch). Oczywiście musi to być zrobione tak, aby w sytuacji gdy wycieraczka tylna jest włączona układ nie może zadziałać ponieważ powstanie zwarcie.

2. Zapomniałem ale sobie przypomnę :D
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
Chooper 
Mitsumaniak


Auto: MZR 2.0 DOHC
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 4814
Skąd: Łódź
Wysłany: 11-12-2008, 19:51   

cns80 napisał/a:
w sytuacji gdy wycieraczka tylna jest włączona układ nie może zadziałać ponieważ powstanie zwarcie


to na przewodzie prądowym wlutowujesz diodę, która zablokuje przepływ prądu z wycieraczki do układu.


Najłatwiej byłoby pozyskac sygnał ze światła cofania. najprostszy układ możnaby pozyskać nawet z modułu wycieraczek fiata 126p (ten co wycieraczki odpalało się pokrętłem) Należałoby tylko zastosować coś, co "ucinałoby" sygnał po jednym ruchu wycieraczek.
_________________
MZR 2.0 DOHC (2005) LF-DE 110 KW
Mini Cooper R55s - 1.6T - 120 KW
 
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 11-12-2008, 20:12   

Słucham dalej :)
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 11-12-2008, 20:16   

No ale to jest chyba dość prosto zrobić. Czujnik od wtecznego jest kasik w skrzyni. Daje pewnie prąd do świateł więc robimy sobie jakiś przekaźnik który nam zewrze obwód załaczania tylnej wycieraczki (pewnie trzeba kolumnę kierowniczą rozkręcić i zobaczyć co się zwiera jak ręcznie właczamy wycieraczki z tyłu) tylko jeszcze coś trzeba zrobić coby dało tylko krótki sygnał (powiedzmy 1 sec) zwarcia obwodu wycieraczek. A to też jakoś się da zrobic. Kwestie pełnego obrotu już reguluje nam obecna instalacja tylnej wycieraczki. A jeszcze doczytałem że mają być włączone przednie..... Więc nie lepiej wtedy tak żeby jak działa już przednia to żeby ta tylnia działa ciągle? Wtedy jeszcze przekaźnik co by zwierał obwód od tylnich jak sa włączone przednie + ten od wstecznego i nie trzeba robić czegoś co by zadziałało tylko przez chwile tylko jeśli wyłaczymy wsteczny albo wycieraczki przodnie to przestanie i tylna. A jak będzie właczona tylnia i właczymy wsteczny to zwarcia nie będzie bo po prostu się zewrze 2 razy.

Tylko moim zdaniem to taki sobie gadżet bo jak przymarznie wycieraczka można sobie spalić bezpiecznik albo silniczek od wycieraczki. A jak mamy zaciapaną to i tak trzeba ja pierwsze spryskać coby coś pomogła. A tak w ogole to ja cofam raczej na boczne lusterka niż na tylnie :P

Krzychu
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 11-12-2008, 21:22   

Mój plan to zrobić to w kolumnie kierowniczej lub w tylnej klapie.
KOLUMNA KIEROWNICZA:
+ można skorzystać z obwodu czasowej wycieraczki,
+ łatwo ustalić który to obwód
- moduł czasowej wycieraczki może być zabudowany w comie
- daleko od światła wstecznego

Klapa
+ blisko lampy wstecznego
- nie można skorzystać z modułu czasowej wycieraczki (trzeba by ciągnąć kabel przez cały samochód)
- trzeba ciągnąć "+" z przedniej wycieraczki przez cały samochód

krzychu napisał/a:
tylko jeszcze coś trzeba zrobić coby dało tylko krótki sygnał (powiedzmy 1 sec) zwarcia obwodu wycieraczek.
To chyba największy problem w całym zadaniu.

krzychu napisał/a:
Więc nie lepiej wtedy tak żeby jak działa już przednia to żeby ta tylnia działa ciągle?
Nie. To mogę zrobić po prostu włączając ją. Gdy pada deszcz często jadę na włączonych przednich wycieraczkach, a tylnej nie używam, bo widzę w lusterkach bocznych. Gdy chcę szybko cofnąć przydatna jest właśnie ta funkcja. Miałem ją w Citroenie Berlingo i bardzo sobie chwaliłem.

krzychu napisał/a:
Tylko moim zdaniem to taki sobie gadżet bo jak przymarznie wycieraczka można sobie spalić bezpiecznik albo silniczek od wycieraczki.
Nie żywam wycieraczek gdy są przymarznięte :)
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 11-12-2008, 22:04   

Zdecydowanie prościej masz z przodu bo prąd pewnie idzie od czujnika który jest od dołu skrzyni do świateł cofania (przynajmniej u mnie tak jest) i potem zewrzec na podstawie odczytu od tego czujnika i od przednich wycieraczek tylne tylko jeszcze trzeba pomysleć jak zrobić zwarcie na tylko 1 sec.

Ja tam próbowałem kiedyś dowiedzieć się na jakiej zasadzie działa załaczenie ładowania w samochodzie coby się wtedy światła właczały ale brakło mi werwy we wnikliwości w temat.

Krzychu
 
 
Chooper 
Mitsumaniak


Auto: MZR 2.0 DOHC
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 4814
Skąd: Łódź
Wysłany: 11-12-2008, 22:26   

cns80 napisał/a:
dy chcę szybko cofnąć przydatna jest właśnie ta funkcja. Miałem ją w Citroenie Berlingo i bardzo sobie chwaliłem.


forum citroena, pytanie o ten obwód, gdzie jest, i jak zbudowany, allegro, swap do MSS :D
_________________
MZR 2.0 DOHC (2005) LF-DE 110 KW
Mini Cooper R55s - 1.6T - 120 KW
 
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 11-12-2008, 22:51   

Chooper napisał/a:
forum citroena, pytanie o ten obwód, gdzie jest, i jak zbudowany, allegro, swap do MSS
Schematy elektryczne berlingo I są pełne dziur. Dodatkowo trzeba znać numer OPR danego modelu żeby było wiadomo jakiego szukać. Berlingo II ma tą funkcję w BSI (takie ichnie ECU :) ). Dlatego kombinuję na własną rękę i liczę na pomoc forumowiczów. Jeśli ktoś to potrafi skonstruować to niech poda koszta, a ja jestem skłonny zapłacić jeśli cena nie będzie zbyt wygórowana.

[ Dodano: 11-12-2008, 22:54 ]
Najlepszy byłby moduł odpowiedzialny za jednokrotny ruch wycieraczek. Gdy raz dotkniemy dźwigni wycieraczka przednia wykonuje jeden ruch. Myślę że ten moduł dałoby się jakoś zastosować.
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
Student 
Mitsumaniak

Auto: Avensis 1.8VVTi , 11r. Premium
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2005
Posty: 2986
Skąd: Marki
Wysłany: 12-12-2008, 07:59   

Aby twój pomysł był naprawdę profesjonalny to należało by to zrobić w taki sposób aby:
1. Założenie : Przy wrzucaniu wstecznego biegu wycieraczka wyciera szybę (1lub2 raczej 2)
- ale zanim wycieraczka wytrze, szyba powinna być mokra czyli:
- powinniśmy najpierw dać impuls na pompkę tylnego spryskiwacza,
- potem dopiero włączyć wycieraczkę ( i jak wycieraczka rusza w tej chwili wyłączyć pompkę) a wycieraczka 2 razy robi szybę aby ewentualne smugi wytrzeć.

Jak to zrobić:
1. Przydał by się mały moduł z potencjometrem aby ewentualnie skracać/wydłużać impuls zasilania na silnik (przekaźnik) wycieraczek, coś takiego jak mamy w przednich (dokładnie taki moduł można zastosować), gdzie umieścimy potencjometr to już inwencja własna
2. Podpinamy zasilanie z przodu na przewody od wstecznego (nie wiem czy jest przez przekaźnik ale raczej na pewno)'

Po podaniu sygnału z głównej manetki zwarcie nie powstanie bo jest to ten sam układ napięciowy (jeżeli ni pomylimy sterowania +/-) a silnik ma zwłokę.


Niestety nie wiem gdzie jest w SS sterowanie przednimi wycieraczkami i gdzie taki moduł dostać.

Domowy elektronik coś takiego zrobi ale musi chcieć i trzeba zabezpieczyć potencjometr przed wypalaniem, koszt jakieś 20-40zł.


To tak na szybko.
_________________
Avensis 1.8 T27 11r. 147KM Premium
 
 
tomusn 
Mitsumaniak


Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 3975
Skąd: Żnin
Wysłany: 12-12-2008, 10:54   

Student napisał/a:
1. Założenie : Przy wrzucaniu wstecznego biegu wycieraczka wyciera szybę (1lub2 raczej 2)
- ale zanim wycieraczka wytrze, szyba powinna być mokra czyli:
- powinniśmy najpierw dać impuls na pompkę tylnego spryskiwacza,
- potem dopiero włączyć wycieraczkę ( i jak wycieraczka rusza w tej chwili wyłączyć pompkę) a wycieraczka 2 razy robi szybę aby ewentualne smugi wytrzeć.


ale ma machnąc tylko wtedy jak przednie pracują - czyli kiedy pada deszcz
_________________
Tomek
Colt :( Colt :| Colt :)
 
 
mlun 
Mitsumaniak
Fanatic of GDI


Auto: Carisma 98 GDI LS
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Sie 2006
Posty: 2834
Skąd: Otwock
Wysłany: 12-12-2008, 11:03   

Coś takiego jest w fordzie focusie. Mógłbyś i tam zobaczyć. Jak będę miał okazje to ozbacze czy u mojej dziewczyny w fordzie to działa.
_________________
Carisma 1,8 GDI Honda Accord VII 2.0
 
 
 
Student 
Mitsumaniak

Auto: Avensis 1.8VVTi , 11r. Premium
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2005
Posty: 2986
Skąd: Marki
Wysłany: 12-12-2008, 11:21   

Właśnie nie wiem cz takie założenie jest dobre ale jeśli tak:

to trzeba dać sterowanie (zasilanie) na wspomniany układzik z warunkiem (załącz w stan czuwania układu: "włącz tylną wycieraczkę jeżeli cofam" ) z przednich wycieraczek i dopiero wtedy wysterować sygnał z włączonego wstecznego biegu.
Będzie działać.
Tylko z przednich wycieraczek trzeba znaleźć dobry przewód (zawsze ma 12+ w każdej pozycji) bo one mają chyba trzy pozycje pracy.

Lub zrobić to na dwóch warunkach, z dwóch źródeł (+) sterowanie ręczne (załączanie kiedy chcemy układu + dodatkowe sterowanie z wycieraczki przedniej).

O wpadł mi nowy pomysł: prawdopodobnie da się zastosować układ do automatycznego włączania świateł przednich dostępny prawie w każdym sklepie motoryzacyjnym, koszt. ok. 50zł.
I on ma chyba trzy warunki pracy. :rolleyes:

Normalnie jestem wielki. :biggrin:
_________________
Avensis 1.8 T27 11r. 147KM Premium
 
 
Maretzky85 
Mitsumaniak
Mod Galant E3x


Auto: Galant`88; [4G63T][E39A] VR4
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 2937
Skąd: warszawa
Wysłany: 12-12-2008, 11:42   

Wydaje mi się, że można to zrobić na dwóch przekaźnikach u układziku odłączającym z opóźnieniem. Pierwszy przekaźnik będzie przekazywał napięcie do drugiego przekaźnika jeśli wycieraczki przednie będą włączone, a drugi przekaźnik przekaże napięcie do wycieraczki tylnej (lub modułu odłączającego) jeśli dostanie napięcie z sygnału od wstecznego.
Można bez modułu,ale będzie tył chodził cały czas jak będzie wsteczny włączony :)

Oczywiście nie dam głowy czy to tak może działać :P Niech ktoś mnie wyprowadzi z błędu jak coś :D
_________________
Zawsze mogę się mylić ;)

"Ż(ona): a co zrobisz ze starym Galantem? (domyślnie - po kupnie rekina)
J(a): będę nim jeździł, gdy rekin pójdzie na złom"
by Krzyżak

-Galant 1.8 Gaźnik 4G37 1988r (złom)
-Galant 2.0 SOHC GLSi, później DOHC GTi 1989r (sprzedany)
-Galant 2.0 16V DOHC GTi, potem GTi T 1991r (Sprzedany)
-Galant 2.0 16V DOHC Dynamic Turbo 1989r (sprzedany)
-Galant 2.0 16V DOHC Turbo VR4 1988r
(Obecny)

-Toyota Corolla 1.3 (Wyjechała do afryki :P )
- Colt C52A na gaźniku z gazolotem

 
 
 
cns80 
Mitsumaniak
Forumowa łajza


Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 7348
Skąd: Warszawa-Wawer
Wysłany: 12-12-2008, 13:16   

Przejrzałem serwisówkę i wychodzi mi że część takiego układu już jest. Mam czasowy bieg wycieraczki tylnej (machnięcie - 15 sekund przerwy - machnięcie). Teraz trzeba go uaktywnić pod dwoma warunkami:
1. włączone wycieraczki przednie
2. Włączony wsteczny
I dezaktywować w warunkach gdy włączona jest wycieraczka tylna (zarówno obwód czasowy jak i stały).
Tylko niech teraz ktoś to zaprojektuje i dokładnie opisze metodę podłączenia :D Piny na przełączniku wycieraczki mam już rozgryzione.
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku
.
 
 
elili
[Usunięty]

Wysłany: 12-12-2008, 18:17   Re: Czy ktoś potrafi skonstruować taki układ ???

cns80 napisał/a:
Interesuje mnie zbudowanie dwóch układów:
1. UKŁAD DO TYLNEJ WYCIERACZKI

ten to pikuś.
Masz sygnał sterujący przednią wycieraczką oraz sygnał włączonego biegu wstecznego: twój układ jest na jednym przekaźniku/tranzystorze.
Układ sterowania wycieraczki jest tak skonstruowany, aby po krótkim podaniu impulsu na załączenie, wycieraczka wykonała pełen ruch (kiedyś robiono to za pomocą krzywki połączonej mechanicznie z wycieraczką, może to być układ styków itp).
Podaniem "zdublowanego" sygnału na tylną wycieraczkę nie przejmowałbym się za bardzo: nie można załączyć czegoś co jest załączone. Ewentualnie dla bezpieczeństwa układu sterującego: nowy sygnał i stary przez diody podłączyć.
cns80 napisał/a:
2. Zapomniałem ale sobie przypomnę :D

Oooo ten trudniejszy :P
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.