Przesunięty przez: harpagan 15-10-2007, 02:35 |
Ogrzewanie tylniej szyby |
Autor |
Wiadomość |
awgan [Usunięty]
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:02 Ogrzewanie tylniej szyby
|
|
|
Problem dziwny:
W momencie włączenia przycisku ogrzewania nie świeciła mi się kontrolka informująca o ogrzewaniu tylnej szyby (pomarańczowa), ta zielona też nie ale to inna bajka. Ogrzewanie nie działa (przynajmniej nie usuwa pary).
Rozebrałem osłonę liczników wyciągnąłem przełącznik i sprawdziłem jego funkcjonowanie - jest OK obwód zamyka styki nie są zaśniedziałe ani przypalone.
Kolejny krok sprawdziłem czy dociera zasilanie do ogrzewania - rozpiąłem wsówki na szybie i kontrolka pomarańczowa się zaświeciła ?? Nie rozumiem.
Zasilanie jest około 13V między wsówkami (z pominięciem ścieżek na szybie) czyli OK.
Sprawdziłem oporność ścieżki na szybie i wyszło mi około 0.5 OHM wydaje mi się że powinno być "ciut" więcej, w końcu to "drut oporowy przyklejony do szyby".
Sprawdzałem czy nie ma zwarcia między ścieżkami na szybie a masą i nie znalazłem takowego.
Na "zejściu" ogrzewania (wsówka na szybie - masa) napięcie też nie uległo zmianie 13V.
Co może być tego przyczyną albo jak temu zaradzić. Przekaźnik zamontuje pewnie niedługo. |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:22
|
|
|
Rozumiem, że czytałeś o montażu przekaźnika w FAQ Colt.
Sprawa ogrzewania Twojej szyby wydaje mi się jasna.
Mówiąc o stykach wyłącznika każdy ma na myśli jego wewnętrzne styki - nie te od kostki z przewodami.
Wtłumaczenie sytuacji Twojego wyłącznika - załóżmy że najpierw masz odłączone przewody od szyby - jest ok - 13V na przewodach, kontrolka się świeci. Po podłąćzeniu szyby przez obwód chce popłynąć duży prąd (rzędu 30A). Ponieważ styki wewnątrz wyłącznika są brudne wskutek przepływu prądu na stykach wyłącznika powstaje b duży spadek napięcia, napięcie na szybie znika, gaśnie kontrolka.
Rozwiązanie: rozebrać wyłącznik, wyczyścić styki, zamontować przekaźnik |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24306 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:26
|
|
|
PRzekaźnik to raz - prócz info na forum zrobiłem też manualika odnośnie tego grzania na swojej stronie WWW. A dwa, to że u mnie było chyba 8 czy 12 omów a nie 0.5 oma, więc coś chyba jest nie halo z drutami na szybie. Sprawdzę jutro i napiszę. |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:28
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | A dwa, to że u mnie było chyba 8 czy 12 omów a nie 0.5 oma, więc coś chyba jest nie halo z drutami na szybie. |
Krzyżak - bardziej prawidłowe wydaje mi się 0,5 Ohm - daje to przy napięciu 14V niecałe 30A - a tyle mniej więcej szyba pożera |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24306 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:31
|
|
|
Sprawdziłem - jest 8 omów. Szyba mi grzeje, choć wcześniej nie grzała. Pisałem, że operacja z przekaźnikiem się udała |
|
|
|
 |
awgan [Usunięty]
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:41
|
|
|
Gwoli uściślenia:
Napięcie nie spada bo :
wsuwka po prawej (+) jest wsunięta a woltomierz między wsuwką z lewej a masą wskazuje 13V - czyli żadnego spadku napięcia po przejściu przez mocno obciążający obwód. I to mnie najbardziej dziwi.
Może inaczej, jakie napięcia powinny występować pomiędzy szybą a "+" z podłączoną masą i między szybą a masą z podłączonym "+"? |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 17-10-2006, 22:32
|
|
|
awgan, woltomierz ma bardzo dużą oporność wewnętrzną - nie zamkniesz nim obwodu - prąd nie będzie chciał płynąć, i obojętnie z której strony go wepniesz uzyskasz +/- 13V.
Przez to że woltomierz ma bardzo dużą oporność wewnętrzną obwód zawsze się będzie zachowywał jakby był rozwarty.
To na bank wina przycisku i brudnych styków. Spróbuj podłączyć małą żarówkę zamiast szyby - powinna zaświecić.
U mnie było tak samo - ale obeszło się bez ponownego czyszczenia (raz rozbierałem) - wyłącznik dał wystarczająco dużo prądu żeby wysterować przekaźnik (miliampery)
EDIT:
Jak chcesz potwierdzić moją tezę sprawdż napięcie między czerwono-zielonym i czarno-czerwonym przewodem wchodzącymi do wyłącznika (włącz ogrzewanie szyby i nie odłączając kostki zmierz między mimi napięcie) |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21939 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 17-10-2006, 22:53
|
|
|
U mnie też nie działa. Więc tak w skrócie:
Przyczyną tego w 99% przypadków są zabrudzone styki włącznika? Wystarczy je przeczyścić aby działał? Nie jest konieczne montowanie przekaźnika?
Nie wiem czy to coś znaczy, ale w każdym położeniu włącznika pali mi tylko jego podświetlenie na zielono . Ta pomarańczowa żarówka jest OK, bo sprawdzałem. Czy w sytuacji gdy ogrzewanie nie działa to nie zapali się też pomarańczowa kontrolka? |
|
|
|
 |
awgan [Usunięty]
|
Wysłany: 17-10-2006, 23:01
|
|
|
OK założę ten przekaźnik jutro i zobaczę co i jak. Mam nadzieję że to pomoże.
Dzięki za pomoc |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 18-10-2006, 10:40
|
|
|
Hugo, czyszczenie styków pomaga na krótko - przekaźnik jest wskazany.
tutaj jeden z kolegów opisał rozbieranie wyłącznika |
|
|
|
 |
awgan [Usunięty]
|
Wysłany: 18-10-2006, 14:19
|
|
|
Przekaźnik założony, wygląda że działa - włączyłem na 3 minuty i próbowałem nachuchać na tylną szybę od środka (ciepło dzisiaj więc nici z naturalnej kondensacji), para się pojawiła ale nie w okolicy ścieżki.
Dzięki wielkie za pomoc. |
|
|
|
 |
|