 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Przyspieszenie zapłonu |
Autor |
Wiadomość |
siwylok
Mitsumaniak

Auto: Subaru Impreza GD 2.0NA
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Lip 2010 Posty: 44 Skąd: Lubliniec -> Pabianice
|
Wysłany: 08-02-2011, 22:38 Przyspieszenie zapłonu
|
|
|
Witam
Mam pytanie odnośnie przyspieszenia zapłonu w silniku 1.6 4G92.
Czy ktoś z was próbował i o ile przestawiał aparat zapłonowy (stopnie czy mm) ?
O ile wiem silnik jest przystosowany do paliwa o zawartosći oktan 91 więc zapas jest.
DZis miałem trase i jadąc w drogę powrotną ustawiłęm ekperymentalnie jakieś 3mm obrotu aparatu do przodu
Autko troce lepiej wchodzi na obroty i na razie stuków nie słyszałem.
Zastanawiam się czy iść dalej w eksperymentach ...
Jeździ ktoś na wartościach ponad "fabryke"
Nadmienie, że silnik jest zasilany jedynie dosyć popularną i drogą PB95
PS. Mam też Colta 1.3 i stuki pojawiły się nawet wcześniej więć wróciłem szybko do jedynie lekko przyspieszonego zapłonu. |
_________________ Siwy |
|
|
|
 |
idas
Mitsumaniak

Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy Dołączył: 13 Paź 2008 Posty: 1716 Skąd: Wrocław/Rawicz
|
Wysłany: 09-02-2011, 21:15
|
|
|
manual podaje 5+/-2 stopnie, zatem już fabrycznie masz "pozwolenie" na 7. Ja zwykle jeździłem na lekko przyspieszonym zapłonie, ok 1mm w przód, teraz ustawiłem "fabrykę" czyli 5 stopni i jestem bardziej zadowolony z tego ustawienia:] zajrzyj sobie na świece po takim przestawianiu. U mnie przy przyspieszonym były bardziej okopcone niż są teraz, zatem coś nie tak ze spalaniem wtedy jest. |
_________________ Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 |
|
|
|
 |
siwylok
Mitsumaniak

Auto: Subaru Impreza GD 2.0NA
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Lip 2010 Posty: 44 Skąd: Lubliniec -> Pabianice
|
Wysłany: 09-02-2011, 22:09
|
|
|
Dzieki za rade. Zerkne jutro na swiece jak wygladaja. Po powrocie z trasy nie jeździłem po mieście więc świeczki powinny prawdę powiedzieć.
Generalnie jak przeleciałem całe forum to mało kto próbuje wyprzedzać zapłon.
Co też daje małe zainteresowanie tematem
Co mnie trochę dziwi bo każdy silnik ma fabrycznie ustawiony w miare bezpiecznie zapłon. A pełną wydajność silnik ma przy max przyspieszonym zapłonie a granicą jest spalanie stukowe.
Nowoczesne układy zapłonowe nawet same przyspieszają iskre a gdy wyczują detonacje to cofają. I tak w koło.
Troche się rozgadałem
Jak ktoś ma jeszcze jakieś doświadczenia to prosze piszcie |
_________________ Siwy |
|
|
|
 |
idas
Mitsumaniak

Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy Dołączył: 13 Paź 2008 Posty: 1716 Skąd: Wrocław/Rawicz
|
Wysłany: 09-02-2011, 22:13
|
|
|
Zapomniałem dodać, że u mnie przy zabawach z zapłonem zwykle pojawiają się problemy z szarpaniem podczas puszczania gazu. Na 5 stopniach nie ma tego zjawiska. |
_________________ Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 |
|
|
|
 |
siwylok
Mitsumaniak

Auto: Subaru Impreza GD 2.0NA
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Lip 2010 Posty: 44 Skąd: Lubliniec -> Pabianice
|
Wysłany: 09-02-2011, 22:29
|
|
|
Ja u siebie po przyspieszeniu zapłonu żadnych negatywów nie zauważyłem.
Ale wiadomo, że każdy silnik może być inny.
Trochę się zdziwiłem jak mój silnik tak gładko to przyjąl
Zobaczę jeszcze przez jakiś czas jak się zachowuje silnik.
Na forum Nissana kręcą aparatem prawie na koniec zakresu regulacji i w drogę. |
_________________ Siwy |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23638 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 10-02-2011, 10:11
|
|
|
idas napisał/a: | U mnie przy przyspieszonym były bardziej okopcone niż są teraz, zatem coś nie tak ze spalaniem wtedy jest. | Zła mieszanka, za wczesne spalanie, nie ma co przekombinowywać, najlepiej ustwiać fabryczne 5 stopni i już, do przekombinowywania z zapłonem potrzeba wprowadzić nieco modyfikacji |
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
|
|
|
 |
siwylok
Mitsumaniak

Auto: Subaru Impreza GD 2.0NA
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Lip 2010 Posty: 44 Skąd: Lubliniec -> Pabianice
|
Wysłany: 10-02-2011, 12:31
|
|
|
Cytat: | do przekombinowywania z zapłonem potrzeba wprowadzić nieco modyfikacji |
Możesz rozszerzyć co masz na myśli ?
Okopcone świece to nie spalona do końca mieszanka - tak po mojemu.
Jeśli auto jeździ po mieście na krótkich dystansach to może tak być bo na ssaniu to paliwa jest nadto. Zbyt wczesny zapłon może walić w kolektor dolotowy a to już b. źle. Ale to nie świece tylko cały silnik inaczej pracuje.
Nikogo nie namawiam do ostrych przestawień zapłonu. Chce tylko skonfrontować jakie są doświadczenia. |
_________________ Siwy |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23638 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 10-02-2011, 13:01
|
|
|
Ajjoj, to nie jest proste, tu jest tak sporo zależności, że jakbym chciał napisać jednego posta to nikt by go nie przeczytał, ze względu na długość, a jeszcze jakby mi się komputer zwiesił w trakcie pisania, to bym miał dopiero nerwa Polecam poszukać na necie, tutaj masz nieco podstawowych zalezności:
http://hondateam.phorum.pl/viewtopic.php?t=700
jakby przestało działać:
HONDA TEAM user mayday-82 napisał/a: | Układ zapłonowy
Aby silnik pracował mieszanka paliwowa musi zostać zapalona. W modyfikacjach zapłonu ważną rzeczą jest odpowiednie ustawienie czasu oraz jakości zapłonu. W celu poprawy efektywności iskry stosuje się tzw świece zapłonowe wieloelektrodowe lub stożkowe. Dzięki nim istnieje mniejsze prawdopodobieństwo utraty zapłonu, nie wpływają one jednak znacząco na moc silnika.
Jak podaje producent najpopularniejszych na rynku polskim świec zapłonowych Brisk Premium, ważny jest stan całego systemu zapłonowego. Świece Briska potrzebują wyższego napięcia do przeskoku iskry, około 24 kV. W tym celu wykorzystują rezerwę w układzie zapłonowym. Lekko zniszczony przewód zapłonowy wytrzymuje zaledwie 20 kV bez przebicia. W związku z tym przed kupnem udoskonalonych świec warto skontrolować cały układ, a w miarę potrzeby wymienić przewody wysokiego napięcia na nowe.
Odczuwalną zmianą jest przestawienie kąta wyprzedzenia zapłonu. Jak wiadomo paliwo spala się z daną sobie prędkością. Zapłon powinien być ustawiony tak, aby umożliwiał jak największe wykorzystanie energii zawartej w benzynie. Zazwyczaj ustawiony jest jeszcze w cyklu sprężania, parę stopni przed tym jak tłok uzyska górne położenie zwrotne i zacznie się suw pracy. Gdy zapłon ustawiony jest za późno, benzyna nie zdąży się spalić zanim zostanie otwarty zawór wydechowy ponadto spalanie będzie niekompletne, gdyż nastąpi przy zbyt niskim ciśnieniu. Efektem będzie wzrost zużycia paliwa oraz rozwinięcie przez samochód mniejszej mocy. Gdy zapłon ustawiony jest zbyt wcześnie, praca wykonana w celu sprężenia mieszanki, nie jest rekompensowana przez dodatkową energię z niej otrzymaną. Dodatkową barierą jest liczba oktanowa benzyny. W tym miejscu nasuwa się uwaga -liczba ta nie jest związana z energią paliwa, a jedynie z jego odpornością na tak zwane spalanie detonacyjne. Seryjne silniki ustawione są z reguły na benzynę 91 oktanową.
Benzyna zwykła RON=91; MON=83
Benzyna 95-oktanowa RON=95; MON=85
Benzyna 98-oktanowa RON=98; MON=88
RON Research octane number (liczba oktanowa określana dla przeciętnych warunków eksploatacyjnych silnika - podawana na europejskich stacjach benzynowych)
MON Motor octane number (liczba oktanowa określana dla ekstremalnych warunków użytkowania silnika)
(RON+MON)/2 Wskaźnik stukania (miara podawana na stacjach benzynowych w USA)
Liczba oktanowa benzyny określa jej odporność na spalanie detonacyjne. Takie spalanie może nastąpić przy zwiększonym ciśnieniu oraz temperaturze wytwarzanej przez sprężany gaz. Benzyny o wysokich liczbach oktanowych nie powodują tak szkodliwych dla silnika detonacji.
Na ciśnienie oraz temperaturę panującą w cylindrze po sprężeniu mieszanki, ma wpływ nie tylko moment zapłonu, ale i także temperatura i ciśnienie powietrza na zewnątrz. Moment ustawienia zapłonu w większości seryjnych silników ustawiony jest tak, aby najmniej odporna benzyna tzn 91 RON, nie powodowała detonacji. Zjawisko detonacji doprowadza do spadku mocy, a przy dużym nasileniu i dużych obrotach mogłoby doprowadzić do przegrzewania się silnika i związanego z tym topienia się denek tłoków, elektrod świec itd.. Ustawienie zapłonu na benzynę 91 nie jest niestety ustawieniem optymalnym pod względem energetycznym.
Aby z mieszanki paliwo - powietrze uzyskać najwięcej energii, niezbędne jest odpowiednie ciśnienie oraz temperatura, a także czas jej efektywnego spalania. Z lekcji chemii w szkole podstawowej wiemy iż cząsteczki pod wpływem wzrostu temperatury stają się bardziej ruchliwe, a pod wpływem ciśnienia są bliżej siebie. Obydwa te zjawiska przyczyniają się do częstszych zderzeń tlen - paliwo, a w związku z tym do zaistnienia reakcji chemicznej. Przestawienie zapłonu działa w dwojaki sposób: dzięki wzrostowi ciśnienia następuje lepsze, pełniejsze spalenie mieszanki paliwowej, dodatkowo suw pracy silnika odbywa się przy maksymalnym wykorzystaniu ciśnienia roboczego.
Wyjaśnię to na przykładzie:
Mieszanka paliwo-powietrze nie zapala się od razu cała, lecz płomień rozchodzi się koliście od świecy. Powiedzmy, że ustawimy zapłon równo w górnym położeniu tłoka - gdy zacznie się suw pracy świeca zapali mieszankę. W trakcie ruchu tłoka w dół, paliwo stopniowo będzie się rozpalało, przekazując jednocześnie swoją energię silnikowi. Będzie się tak działo do czasu otwarcia zaworu wydechowego, kiedy to jeszcze paląca się mieszanka powędruje do wydechu.
Rozważmy teraz sytuację kiedy ustawimy zapłon parę stopni przed górnym punktem zwrotnym: Mieszanka rozpali się jeszcze w cyklu sprężania, dodatkowe ciśnienie sprzyjać będzie reakcji, a jej najbardziej "energetyczna" część przypadnie dokładnie na suw pracy.
W-koniec suwu sprężania, początek suwu pracy
Ex-początek suwu wydechu
Na koniec należy się jeszcze uwaga. Im bardziej bogata mieszanka, tym spala się szybciej, im jest jej więcej, tym spala się wolniej. W związku z tą zasadą kąt wyprzedzenia zapłonu musi zmieniać się dynamicznie. Ustawić możemy jedynie tak zwany zapłon statyczny, a jego korekcji przy różnych obrotach i obciążeniu dokona za nas układ zapłonowy.
Granice modyfikacji zależą od budowy silnika oraz używanego paliwa. W celu rozsądnej modyfikacji polecam kontakt z fachowcem oraz przegląd zasobów Internetu.
Kolejna uwaga związana jest z wartością energetyczną benzyny. Nie jest prawdą, że benzyna 98 jest bardziej energetyczna niż 95, w praktyce jest odwrotnie, gdyż 98 zawiera dodatki takie jak związki aromatyczne, alkohole i inne (np. eter metylo-tetra-butylowy), mające wysoką liczbę oktanową, lecz mniejszą energię spalania. Po odpowiednim dostrojeniu silnika, można jednak uzyskać więcej energii z benzyny 98 oktanowej. Decydując się na większy niż fabrycznie kąt wyprzedzenia zapłonu, należy zdać sobie sprawę po pierwsze z większego obciążenia silnika - zarówno sprężanie jak i suw pracy odbywają się przy zwiększonym ciśnieniu, jak i większych temperatur panujących w cylindrach - sprężane gazy wydzielają do otoczenia duże ilości ciepła. Taka podwyższona temperatura może często powodować przegrzewanie się świec zapłonowych, a w efekcie zapłon mieszanki od rozgrzanego izolatora (prowadzący do spalania detonacyjnego i dalszego, tym razem poważnego grzania się silnika). Czasami producent samochodu dopuszcza użycia świec o kilku różnych wartościach cieplnych, w takim wypadku należy wybrać te "najzimniejsze" to znaczy, o najwyższej zdolności odprowadzania ciepła. W innych przypadkach należy co jakiś czas badać wygląd świecy i na tej podstawie dobrać odpowiednie. Obowiązuje tu następująca zasada: elektrody i izolator pokryte czarnym nagarem - należy świecę zmienić na cieplejszą; wierzchołek izolatora biały - potrzebna jest świeca zimniejsza. Gdy zabarwienie świecy jest jasno-szare, przechodzące w brunatne, dobraliśmy właściwą świecę do naszego silnika. Należy pamiętać, że różni producenci różnie dobierają wartość cieplną do danego silnika. Podczas gdy jedni produkują kilkanaście "odmian" świec, drudzy ograniczają się do kilku - często ze szkodą dla stuningowanego silnika...
W tym miejscu niezbędne wydaje mi się wyjaśnienie wpływu świec zapłonowych na moc silnika. Większość reklam mami nas hasłami reklamowymi typu - "Daj swojemu silnikowi parę ekstra koni" etc. W rzeczywistości w wielu przypadkach jest to po prostu , wyłącznie chwyt reklamowy. Aby dokładnie zrozumieć wpływ świecy zapłonowej na jakość spalania mieszanki, należy zrozumieć po pierwsze zasadę działania układu zapłonowego:
(Pomijamy odpowiednio przetworzony impuls z czujnika Hall'a, tzn. interesuje nas samo wyzwolenie iskry)
Na podstawie sygnału z ECU gromadzona jest energia elektryczna w cewce zapłonowej
Po osiągnięciu pewnego napięcia, zależnego od odległości elektrod świecy oraz wydajności układu zapłonowego, następuje jonizacja powietrza pomiędzy elektrodami świecy
Przeskakuje iskra, zapalając mieszankę
Ponieważ odległość elektrod świec jest dokładnie dopasowana do danego układu zapłonowego (można spojrzeć na to z drugiej strony), jakakolwiek zmiana może tylko pogorszyć sprawę. Tak bardzo reklamowane pojęcie "lepszej iskry" bez zmiany układu zapłonowego jest po prostu niemożliwe do osiągnięcia (chyba, że układ posiada wysokie rezerwy)!
Rozważmy dwa przypadki:
Świeca ma większą odległość pomiędzy elektrodami - iskra powinna przeskakiwać na większej odległości, przez co większa ilość mieszanki zostanie zapalona. Zgoda! ...ale, jeśli nasz układ zapłonowy jest w stanie wytworzyć większe napięcie! Z reguły wytwarza je w dużym procencie zapłonów, ale część cykli pozostaje pustych! Oznacza to, że w pewnym procencie pracy silnika mieszanka nie zostaje zapalona, ...utrata mocy...
Świeca ma mniejszą odległość pomiędzy elektrodami. Praktycznie nie ma pustych cykli - świetnie! ...kolejne ale! Mniejsza objętość początkowa zapalonej mieszanki = mniejsza moc!
Jak więc widać pojęcie "mocnej iskry" jest uzależnione od wydolności układu zapłonowego. Prosta zasada fizyki mówi nam iż P=U*I (moc równa się napięciu razy natężenie prądu), wszelkie zmiany polegające na zwiększeniu mocy iskry niosą ze sobą konsekwencje w postaci zwiększenia bądź to napięcia (głównie), bądź natężenia prądu płynącego z cewki zapłonowej. Rodzi się pytanie: Czy nasz układ zapłonowy potrafi temu sprostać?!
Nie należy dobierać świec zapłonowych pod wpływem reklamy, lecz należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Cenną wskazówką może być to iż im bardziej "rozgrzany" silnik, tym zimniejsza świeca - jeśli jeździmy rajdowo, lepsze są świece zimniejsze.
W obliczu praw fizyki bledną wszelkie stwierdzenia iż iskra przeskakuje np. w kilku miejscach na raz lub jest większa - należy pamiętać o zasadzie coś za coś... |
|
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
|
|
|
 |
siwylok
Mitsumaniak

Auto: Subaru Impreza GD 2.0NA
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Lip 2010 Posty: 44 Skąd: Lubliniec -> Pabianice
|
Wysłany: 11-02-2011, 08:08
|
|
|
Dzieki za fajny kawałek teorii.
Co do rodzaju świec i ich pracy to pewno jest prawda ale ja się aż tak nie będę zagłębiał.
Głównie chciałem rozważyć ten tylko aspekt
Cytat: | Seryjne silniki ustawione są z reguły na benzynę 91 oktanową. |
Cytat: | Ustawienie zapłonu na benzynę 91 nie jest niestety ustawieniem optymalnym pod względem energetycznym. |
I pytanie ile można przyspieszyć zapłon aby był odpowiedni dla 95 oktan.
Wiadomo też, że jak zatankujemy benzyne 98 to też nic nie zyskujemy. Należało by rownież przyspieszyć zapłon aby wykorzystać jest większą odporność na spalanie stukowe i zrekompensować mniejszą wartość energetyczną.
Widziałem na necie parę przykładów jak po zatankowaniu PB98 i przyspieszeniu zapłonu silnik miał wiecej koni i nm na hamowni.
Wiem, że rakiety to ja tak nie uzyskam ale chciałbym uzyskać optimum. |
_________________ Siwy |
|
|
|
 |
idas
Mitsumaniak

Auto: Toyota Celica VII
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 46 razy Dołączył: 13 Paź 2008 Posty: 1716 Skąd: Wrocław/Rawicz
|
Wysłany: 11-02-2011, 08:44
|
|
|
Nie wiem jak inni, ale ja mam u siebie pod klapką żółty napis ostrzegawczy 95 octane only czy coś w ten deseń;] Zatem nasze silniki są raczej przystosowane do PB95 a nie 91, przecież mają stosunkowo dużą kompresję więc jest to logiczne. Ja bym nie kombinował z tym zapłonem. Kiedyś delikatnie pękł mi wąż górny chłodnicy, później okazało się że zapłon był źle ustawiony-10 stopni. Być może jest związek-większa temperatura-większe ciśnienie-guma nie wytrzymała. |
_________________ Czasami jedynym wyjściem jest wyjście na piwo
 |
|
|
|
 |
siwylok
Mitsumaniak

Auto: Subaru Impreza GD 2.0NA
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Lip 2010 Posty: 44 Skąd: Lubliniec -> Pabianice
|
Wysłany: 11-02-2011, 08:58
|
|
|
Jesli faktycznie silnik jest ustawiony pod PB95 to faktycznie nie ma co krecic.
10 stopni to juz o 5 wiecej !!
Dzis mam w planie ustawic na lampe, moze ja mialem opozniony
Na ta chwile odstawilem misia na sprawdzenie czy uszczelka pod glowica sie ulozyla i regulacje zaworow. Potem zmienie olej i ustawie zaplon.
No i jazda z usmiechem na twarzy |
_________________ Siwy |
|
|
|
 |
qpal
Forumowicz Mariusz
Auto: SEAT IBIZA 6L FR
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy Dołączył: 13 Lis 2006 Posty: 130 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 17-02-2011, 14:53
|
|
|
Po co w ogóle przestawiać zapłon jak jest czujnik spalania stukowego Pomyślcie i poczytajcie. Już czujnik powoduje takie przyśpieszenie zapłonu, aby pracował on na granicy spalania stukowego. Z tąd mierne efekty u tych, którzy chcą poprawić rzecz prawie doskonałą, czyli silnik 4g92 |
|
|
|
 |
|
|