Naprawa kotarki lewarka zmiany biegów - GALANT EA TipTronic |
Autor |
Wiadomość |
Kofi
moderator mitsumaniak Michał

Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 1242 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 06-05-2013, 10:20 Naprawa kotarki lewarka zmiany biegów - GALANT EA TipTronic
|
|
|
Po wielu latach użytkowania element ten staje się bardzo kruchy.
Wystarczy lekkie dotknięcie podczas sprzątania auta i naszym oczom ukazuje się dziura:
Nie trzeba wielkich zdolności manualnych, wystarczy kilka godzin i trochę chęci aby niemal bezkosztowo uzyskać taki efekt:
Najpierw należy dostać się do obudowy lewarka.
Ponieważ przy okazji innych prac miałem rozebrany schowek pasażera i panel boczny zadanie miałem nieco ułatwione.
Polecam rozebranie bocznych paneli - to całkiem prosta sprawa a później ułatwia pracę.
Następnie należy wymontować tunel środkowy. Jest kilka niespodzianek, ale jest na nie sposób.
1. Z dużego schowka należy wyjąć środek.
2. Odkręcić boczne śruby z tyłu tunelu:
3. Ze środkowego schowka wyjąć mechanizm do rozdzielania schowka na 2 części pod kubki (wystarczy podważyć z jednej strony).
Ja do podważania używam płaskiego śrubokrętu oklejonego taśmą izolacyjną. Czasem podkładam też szmatkę w miejscu zapierania.
4. Wyjąć cały schowek - tu pomocne jest rozebranie bocznych części deski rozdzielczej bo można podłożyć śrubokręt od dołu i podważyć schowek.
5. Odkręcić śruby zaznaczone czerwonym kółkiem.
Jednocześnie zdjąć płaską, drownopodobną (u mnie) górną część deski.
Ponieważ u mnie do tej części przyklejony jest pilot do zestawu głośnomówiącego to musiałem podwiązać tą płytę do lusterka.
6. Odłączyć wtyczkę od oświetlenia schowka i wyjąć cały tunel.
7. Teraz trudniejsza część.
Aby odkręcić obudowę lewarka należy odkręcić 4 śruby.
Niestety dwie z nich są schowane pod fragmentem dużej deski rozdzielczej.
Można rozebrać całą deskę lub nawiercić w niej dwie dziury.
Polecam wiercenie. Najpierw małym wiertłem i starać się trafić nad śrubę, a później 10.
Warto zrobić dużą dziurę bo później łatwiej będzie zmontować całość.
Miejsca na dziury zaznaczone na czerwono.
8. Rozebrać lewarek.
Tu warto wiedzieć jak jest skonstruowany przycisk: posiada z boku dwa zatrzaski.
Wystarczy włożyć od góry płaski śrubokręt z jednej i drugiej strony, lekko ścisnąć do środka i wysunąć przycisk.
9. Lewarek trzyma głęboko osadzona śruba 12mm.
Nie miałem klucza rurkowego, więc poradziłem sobie inaczej.
10. Odłączyć podświetlenie biegów i zdemonotować całą osłonę.
11. Pozbierane części oryginalnej kotarki
12. Tak to mniej więcej wygląda w całości
13. Dawca plastiku na nową kotarkę: doniczka - taka zwykła jednorazówka.
14. Wyciąć z doniczki prostokąt o wymiarach 23 cm x 3,9 cm
15. Nawiercić na środku dwie dziury 10mm tak aby zostawić ok 3 mm od brzegu.
Warto użyć ostrego wiertła do drewna i porządnie zamontować nowy element ściskami.
Nawiercać szybko, energicznie bez większego zastanawiania się - przy lekkim i powolnym nawiercaniu połamałem plastik.
16. Rozciąć przestrzeń pomiędzy dziurami, ale nieco szerzej na ok 13 mm.
17. Przygotować dodatkowo:
a. dwa cienkie paski
b. wąski pasek (ok 15mm) z dziurą 10mm na środku
c. dwie płytki
18. Całość skleić jak na obrazku poniżej.
Do klejenia użyłem butaprenu. Uważam, że idealnie się do tego nadaje.
Butapren nałożyć zgodnie ze sztuką:
a. cienką warstwę na klejone elementy - na prawdę bardzo cienką, a rozkładać palcem. Pamiętać o tym aby pozostawić suche miejsce na środku dla przesuwanego paska.
b. odczekać ok 10 min aż klej podeschnie
c. skleić - butapren daje chwilę na dopasowanie sklejonych powierzchni
19. Poskładać całość:
20. Zamontować w aucie w odwrotnej kolejności.
Pamiętać o podłączeniu oświetlenia biegów (tu producent się nie postarał i mocowanie gniazda wygląda jak ulepione palcami, trochę ciężko się to składa) i oświetlenie schowka. |
_________________ "Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 06-05-2013, 11:18
|
|
|
McGyver approved |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Zhan
Mitsumaniak

Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Maj 2008 Posty: 695 Skąd: Sulejówek
|
Wysłany: 09-08-2013, 21:51
|
|
|
Od siebie dodam, że bardzo dobrym materiałem na kotarkę są preszpanowe teczki na dokumenty. Ich zaletą jest to, że są ładnie chropowate i nie wycierają się tak jak zwykły plastik. No i można wycinać ostrym nożykiem. Moja jeździ już 5 lat i ma minimalne ślady zużycia, wygląda jak oryginał. |
|
|
|
 |
Hunter
Forumowicz
Auto: Galant 2.5 V6 A/T '00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Gru 2009 Posty: 56 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 13-12-2013, 10:57
|
|
|
Zacząłem dziś naprawiać u siebie uszkodzoną kotarę, ale coś mi nie pasuje z podanymi wymiarami... prostokąt 23 cmm / 3,9 cm w ogóle nie wygląda jak ten na zdjęciach, jest duuużo dłuższy i raczej nie wejdzie
Może jakaś korekta wymiarów? |
|
|
|
 |
Zhan
Mitsumaniak

Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Maj 2008 Posty: 695 Skąd: Sulejówek
|
Wysłany: 13-12-2013, 17:08
|
|
|
Hunter, jak chcesz to mam w corelu szkic elementów budowy kotarki. Ja robiłem tak że znajomy wyciął mi to na ploterze z białej naklejki, nakleiłem to na właściwy materiał i ładnie wyciąłem nożykiem. |
|
|
|
 |
Kofi
moderator mitsumaniak Michał

Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 1242 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 14-12-2013, 08:57
|
|
|
Hunter napisał/a: | Zacząłem dziś naprawiać u siebie uszkodzoną kotarę, ale coś mi nie pasuje z podanymi wymiarami... prostokąt 23 cmm / 3,9 cm w ogóle nie wygląda jak ten na zdjęciach, jest duuużo dłuższy i raczej nie wejdzie
Może jakaś korekta wymiarów? |
Już teraz nie pamiętam, a rozbierać nie będę, ale nie wydaje mi się abym się pomylił.
Prostokąt jest faktycznie długi bo musi zakrywać dziurę gdy jest w skrajnych pozycjach.
Konstrukcja jest taka, że prostokąt chowa się w tunelu środkowym gdy jest przesunięty do skrajnej pozycji. |
_________________ "Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 |
|
|
|
 |
Hunter
Forumowicz
Auto: Galant 2.5 V6 A/T '00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Gru 2009 Posty: 56 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 14-12-2013, 12:55
|
|
|
Metodą "na oko" skróciłem ten element z 23 na 14 cm i pasuje bardzo dobrze, przykrywa wszystko z zapasem, a jako materiał użyłem czarnej, chropowatej teczki na dokumenty.
Jedyną wątpliwość mam tylko co do użytego kleju, bo zacząłem od dwuskładnikowego bezbarwnego Poxipolu, który zaczął się po wyschnięciu rozszczepiać na płaty, a skończyłem Kropelką, która też nie wróży nic dobrego
Póki co wygląda wszystko bardzo ładnie jak oryginał, przy okazji powymieniałem sporo poprzepalanych żaróweczek przy jednym demontażu
Dzięki za wyczerpujący opis, wszystko poszło gładko
Zhan: a mógłbyś mi to podrzucić podglądowo, jeżeli nie sprawi to kłopotu? Zawsze się przyda porządny szkic |
|
|
|
 |
Zhan
Mitsumaniak

Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 28 Maj 2008 Posty: 695 Skąd: Sulejówek
|
|
|
|
 |
Kofi
moderator mitsumaniak Michał

Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 1242 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 14-12-2013, 20:19
|
|
|
Hunter napisał/a: | Metodą "na oko" skróciłem ten element z 23 na 14 cm i pasuje bardzo dobrze, przykrywa wszystko z zapasem |
Kurcze - teraz sobie myślę, że może mierzyłem miarką od 10 a nie od zera i zamiast podać 13 podałem 23
Bo z obrazka faktycznie nie wygląda to na 23
W każdym razie, lepiej uciąć więcej i później podciąć niż mniej. |
_________________ "Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 |
|
|
|
 |
Hunter
Forumowicz
Auto: Galant 2.5 V6 A/T '00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Gru 2009 Posty: 56 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 15-12-2013, 11:13
|
|
|
Tak właśnie zrobiłem i wyszło dobrze, a na tym to polega, żeby próbować i mieć frajdę z samodzielnej naprawy |
|
|
|
 |
Szkorbutex
Forumowicz

Auto: 2.5 V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 22 Cze 2015 Posty: 43 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 14-07-2015, 08:56
|
|
|
też mnie to czeka, dzięki za opis! |
_________________
 |
|
|
|
 |
abdul
Forumowicz

Auto: Laguna GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 02 Sie 2011 Posty: 415 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 31-10-2016, 19:32
|
|
|
Ma ktos może zdjęcia jak to zrobic? Bo te na stronie wygasły a pasuje mi w końcu zatkać tą dziurę |
_________________
 |
|
|
|
 |
hurt.hurt
Forumowicz
Auto: mitsubsihi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2015 Posty: 31 Skąd: rumia
|
Wysłany: 31-10-2016, 20:44
|
|
|
tez bym chcial zobaczyc . |
|
|
|
 |
Junak1991
Nowy Forumowicz Majster Garaż

Auto: Galant 2.5V6 EA5A, FSO 125p
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 17 Lut 2017 Posty: 30 Skąd: Sulechów
|
Wysłany: 04-04-2017, 17:20
|
|
|
odkopię ponownie temat, ma ktoś może zdjęcia z tematu? albo ten plik w corelu? byłbym za to bardzo wdzięczny
edit:
znalazłem już pliki, przeoczyłem je wcześniej
[ Dodano: 25-04-2017, 16:55 ]
odkopię jeszcze raz, ma ktoś może zdjęcia z pierwszego posta?
[ Dodano: 28-09-2017, 13:58 ]
do trzech razy sztuka, ma ktoś zdjęcia?
[ Dodano: 21-11-2017, 19:33 ]
mówią, że nadzieja umiera ostatnia. Może ktoś coś?
[ Dodano: 21-12-2017, 20:37 ]
Mam możliwość wydruku 3D takiej kotarki, potrzebowałbym tylko jak wygląda oryginalna żebym mógł odtworzyć bo u mnie niestety nic nie zostało |
|
|
|
 |
|