Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Naprawa kotarki lewarka zmiany biegów - GALANT EA TipTronic
Autor Wiadomość
Kofi 
moderator mitsumaniak
Michał


Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 1242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 06-05-2013, 10:20   Naprawa kotarki lewarka zmiany biegów - GALANT EA TipTronic

Po wielu latach użytkowania element ten staje się bardzo kruchy.
Wystarczy lekkie dotknięcie podczas sprzątania auta i naszym oczom ukazuje się dziura:




Nie trzeba wielkich zdolności manualnych, wystarczy kilka godzin i trochę chęci aby niemal bezkosztowo uzyskać taki efekt:






Najpierw należy dostać się do obudowy lewarka.
Ponieważ przy okazji innych prac miałem rozebrany schowek pasażera i panel boczny zadanie miałem nieco ułatwione.

Polecam rozebranie bocznych paneli - to całkiem prosta sprawa a później ułatwia pracę.

Następnie należy wymontować tunel środkowy. Jest kilka niespodzianek, ale jest na nie sposób.

1. Z dużego schowka należy wyjąć środek.

2. Odkręcić boczne śruby z tyłu tunelu:




3. Ze środkowego schowka wyjąć mechanizm do rozdzielania schowka na 2 części pod kubki (wystarczy podważyć z jednej strony).
Ja do podważania używam płaskiego śrubokrętu oklejonego taśmą izolacyjną. Czasem podkładam też szmatkę w miejscu zapierania.


4. Wyjąć cały schowek - tu pomocne jest rozebranie bocznych części deski rozdzielczej bo można podłożyć śrubokręt od dołu i podważyć schowek.




5. Odkręcić śruby zaznaczone czerwonym kółkiem.
Jednocześnie zdjąć płaską, drownopodobną (u mnie) górną część deski.
Ponieważ u mnie do tej części przyklejony jest pilot do zestawu głośnomówiącego to musiałem podwiązać tą płytę do lusterka.




6. Odłączyć wtyczkę od oświetlenia schowka i wyjąć cały tunel.


7. Teraz trudniejsza część.
Aby odkręcić obudowę lewarka należy odkręcić 4 śruby.
Niestety dwie z nich są schowane pod fragmentem dużej deski rozdzielczej.
Można rozebrać całą deskę lub nawiercić w niej dwie dziury.

Polecam wiercenie. Najpierw małym wiertłem i starać się trafić nad śrubę, a później 10.
Warto zrobić dużą dziurę bo później łatwiej będzie zmontować całość.

Miejsca na dziury zaznaczone na czerwono.





8. Rozebrać lewarek.
Tu warto wiedzieć jak jest skonstruowany przycisk: posiada z boku dwa zatrzaski.
Wystarczy włożyć od góry płaski śrubokręt z jednej i drugiej strony, lekko ścisnąć do środka i wysunąć przycisk.




9. Lewarek trzyma głęboko osadzona śruba 12mm.
Nie miałem klucza rurkowego, więc poradziłem sobie inaczej.




10. Odłączyć podświetlenie biegów i zdemonotować całą osłonę.


11. Pozbierane części oryginalnej kotarki





12. Tak to mniej więcej wygląda w całości




13. Dawca plastiku na nową kotarkę: doniczka - taka zwykła jednorazówka.




14. Wyciąć z doniczki prostokąt o wymiarach 23 cm x 3,9 cm





15. Nawiercić na środku dwie dziury 10mm tak aby zostawić ok 3 mm od brzegu.

Warto użyć ostrego wiertła do drewna i porządnie zamontować nowy element ściskami.
Nawiercać szybko, energicznie bez większego zastanawiania się - przy lekkim i powolnym nawiercaniu połamałem plastik.




16. Rozciąć przestrzeń pomiędzy dziurami, ale nieco szerzej na ok 13 mm.




17. Przygotować dodatkowo:
a. dwa cienkie paski
b. wąski pasek (ok 15mm) z dziurą 10mm na środku
c. dwie płytki




18. Całość skleić jak na obrazku poniżej.

Do klejenia użyłem butaprenu. Uważam, że idealnie się do tego nadaje.
Butapren nałożyć zgodnie ze sztuką:
a. cienką warstwę na klejone elementy - na prawdę bardzo cienką, a rozkładać palcem. Pamiętać o tym aby pozostawić suche miejsce na środku dla przesuwanego paska.

b. odczekać ok 10 min aż klej podeschnie

c. skleić - butapren daje chwilę na dopasowanie sklejonych powierzchni




19. Poskładać całość:








20. Zamontować w aucie w odwrotnej kolejności.
Pamiętać o podłączeniu oświetlenia biegów (tu producent się nie postarał i mocowanie gniazda wygląda jak ulepione palcami, trochę ciężko się to składa) i oświetlenie schowka.
_________________
"Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 
 
 
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 06-05-2013, 11:18   

McGyver approved :thumbleft:
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 09-08-2013, 21:51   

Od siebie dodam, że bardzo dobrym materiałem na kotarkę są preszpanowe teczki na dokumenty. Ich zaletą jest to, że są ładnie chropowate i nie wycierają się tak jak zwykły plastik. No i można wycinać ostrym nożykiem. Moja jeździ już 5 lat i ma minimalne ślady zużycia, wygląda jak oryginał.
 
 
 
Hunter 
Forumowicz

Auto: Galant 2.5 V6 A/T '00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Gru 2009
Posty: 56
Skąd: Włocławek
Wysłany: 13-12-2013, 10:57   

Zacząłem dziś naprawiać u siebie uszkodzoną kotarę, ale coś mi nie pasuje z podanymi wymiarami... prostokąt 23 cmm / 3,9 cm w ogóle nie wygląda jak ten na zdjęciach, jest duuużo dłuższy i raczej nie wejdzie :)

Może jakaś korekta wymiarów?
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 13-12-2013, 17:08   

Hunter, jak chcesz to mam w corelu szkic elementów budowy kotarki. Ja robiłem tak że znajomy wyciął mi to na ploterze z białej naklejki, nakleiłem to na właściwy materiał i ładnie wyciąłem nożykiem.
 
 
 
Kofi 
moderator mitsumaniak
Michał


Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 1242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 14-12-2013, 08:57   

Hunter napisał/a:
Zacząłem dziś naprawiać u siebie uszkodzoną kotarę, ale coś mi nie pasuje z podanymi wymiarami... prostokąt 23 cmm / 3,9 cm w ogóle nie wygląda jak ten na zdjęciach, jest duuużo dłuższy i raczej nie wejdzie :)

Może jakaś korekta wymiarów?


Już teraz nie pamiętam, a rozbierać nie będę, ale nie wydaje mi się abym się pomylił.
Prostokąt jest faktycznie długi bo musi zakrywać dziurę gdy jest w skrajnych pozycjach.

Konstrukcja jest taka, że prostokąt chowa się w tunelu środkowym gdy jest przesunięty do skrajnej pozycji.
_________________
"Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 
 
 
Hunter 
Forumowicz

Auto: Galant 2.5 V6 A/T '00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Gru 2009
Posty: 56
Skąd: Włocławek
Wysłany: 14-12-2013, 12:55   

Metodą "na oko" skróciłem ten element z 23 na 14 cm i pasuje bardzo dobrze, przykrywa wszystko z zapasem, a jako materiał użyłem czarnej, chropowatej teczki na dokumenty.
Jedyną wątpliwość mam tylko co do użytego kleju, bo zacząłem od dwuskładnikowego bezbarwnego Poxipolu, który zaczął się po wyschnięciu rozszczepiać na płaty, a skończyłem Kropelką, która też nie wróży nic dobrego :P

Póki co wygląda wszystko bardzo ładnie jak oryginał, przy okazji powymieniałem sporo poprzepalanych żaróweczek przy jednym demontażu :)

Dzięki za wyczerpujący opis, wszystko poszło gładko :)

Zhan: a mógłbyś mi to podrzucić podglądowo, jeżeli nie sprawi to kłopotu? Zawsze się przyda porządny szkic :)
 
 
Zhan 
Mitsumaniak


Auto: Galant 2.5 '99 EA5A tiptronic
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 695
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 14-12-2013, 13:00   

U mnie kropelka trzyma już 5 lat. Zresztą ten klej polecił mi znajomy, który zajmuje się produkcją takich teczek. Daj maila to Ci podeśle, mój element też ma około 14 cm.

[ Dodano: 14-12-2013, 13:17 ]
Właściwie to może jeszcze komuś się przyda:
http://www.zhan.pl/files/zaslepka_tiptronika.pdf
http://www.zhan.pl/files/zaslepka_tiptronika.cdr
 
 
 
Kofi 
moderator mitsumaniak
Michał


Auto: Galant EA3W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 1242
Skąd: Warszawa
Wysłany: 14-12-2013, 20:19   

Hunter napisał/a:
Metodą "na oko" skróciłem ten element z 23 na 14 cm i pasuje bardzo dobrze, przykrywa wszystko z zapasem


Kurcze - teraz sobie myślę, że może mierzyłem miarką od 10 a nie od zera i zamiast podać 13 podałem 23 :)

Bo z obrazka faktycznie nie wygląda to na 23 :P

W każdym razie, lepiej uciąć więcej i później podciąć niż mniej.
_________________
"Mądrze jest skierować swój gniew na problem - nie na ludzi, skupić swoją energię na rozwiązaniach, nie wymówkach."
- William Arthur Ward
 
 
 
Hunter 
Forumowicz

Auto: Galant 2.5 V6 A/T '00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 07 Gru 2009
Posty: 56
Skąd: Włocławek
Wysłany: 15-12-2013, 11:13   

Tak właśnie zrobiłem i wyszło dobrze, a na tym to polega, żeby próbować i mieć frajdę z samodzielnej naprawy :)
 
 
Szkorbutex 
Forumowicz


Auto: 2.5 V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 22 Cze 2015
Posty: 43
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 14-07-2015, 08:56   

też mnie to czeka, dzięki za opis!
_________________

 
 
abdul 
Forumowicz


Auto: Laguna GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 02 Sie 2011
Posty: 415
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 31-10-2016, 19:32   

Ma ktos może zdjęcia jak to zrobic? Bo te na stronie wygasły a pasuje mi w końcu zatkać tą dziurę :wink:
_________________

 
 
hurt.hurt 
Forumowicz

Auto: mitsubsihi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Wrz 2015
Posty: 31
Skąd: rumia
Wysłany: 31-10-2016, 20:44   

tez bym chcial zobaczyc .
 
 
Junak1991 
Nowy Forumowicz
Majster Garaż


Auto: Galant 2.5V6 EA5A, FSO 125p
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 17 Lut 2017
Posty: 30
Skąd: Sulechów
Wysłany: 04-04-2017, 17:20   

odkopię ponownie temat, ma ktoś może zdjęcia z tematu? albo ten plik w corelu? byłbym za to bardzo wdzięczny
edit:
znalazłem już pliki, przeoczyłem je wcześniej

[ Dodano: 25-04-2017, 16:55 ]
odkopię jeszcze raz, ma ktoś może zdjęcia z pierwszego posta?

[ Dodano: 28-09-2017, 13:58 ]
do trzech razy sztuka, ma ktoś zdjęcia?

[ Dodano: 21-11-2017, 19:33 ]
mówią, że nadzieja umiera ostatnia. Może ktoś coś?

[ Dodano: 21-12-2017, 20:37 ]
Mam możliwość wydruku 3D takiej kotarki, potrzebowałbym tylko jak wygląda oryginalna żebym mógł odtworzyć bo u mnie niestety nic nie zostało
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.