Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Hubeeert
21-06-2013, 21:15
[EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6
Autor Wiadomość
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 19-01-2013, 08:55   

Owczar napisał/a:
Nie mogę znaleźć jej pinoutu,


Jak się wyspałeś, to na zameszczonej aukcji go znajdziesz :)

Zła wiadomość - takie "drabinki" rezystorowe służą w 99% przypadków do podciągania sygnałów do Vcc lub obciągania ;) ich do masy. Szukaj problemu między prockiem sterującym a tą drabinką.

Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie :oops: - czasem jest OK, ale zazwyczaj co drugie przerwanie generowane przez PT grzęźnie gdzieś w kostce, nawet w sytuacji, gdy przerwania są włączone nonstop (co z kolei jest groźne dla innej części programu, więc muszę je wyłączać). Przerwanie które pojawia się podczas wyłączenia egzekucji przerwań powinno wykonać się w momencie ich ponownego włącznia.
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 19-01-2013, 10:54   

Bartek napisał/a:
Jak się wyspałeś, to na zameszczonej aukcji go znajdziesz


:D

Bartek napisał/a:
takie "drabinki" rezystorowe służą w 99% przypadków do podciągania sygnałów do Vcc


Tutaj dociąga do VCC na 1 pinie jest +5V. Czyli między pinem, który wychodzi do bazy tranzystora, a pinem z zasilaniem powinno być 4,7kOhm tak jak jest napisane na obudowie tej drabinki? Bo wychodzi na to, ze nie ma przejścia...

Bartek napisał/a:
Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie - czasem jest OK, ale zazwyczaj co drugie przerwanie generowane przez PT grzęźnie gdzieś w kostce, nawet w sytuacji, gdy przerwania są włączone nonstop (co z kolei jest groźne dla innej części programu, więc muszę je wyłączać). Przerwanie które pojawia się podczas wyłączenia egzekucji przerwań powinno wykonać się w momencie ich ponownego włącznia.


To już wyższa szkoła jazdy i nawet nie wiem o co chodzi :roll:
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 19-01-2013, 11:39   

Owczar napisał/a:
Bo wychodzi na to, ze nie ma przejścia...


Poprawka, jest 3,3kOhm. Czy to może być przyczyna?
 
 
mszolc 
Forumowicz

Auto: Białe EA5W '97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Gru 2010
Posty: 116
Skąd: Gliwice
Wysłany: 19-01-2013, 12:03   

Bartek napisał/a:
Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie :oops:

Jeśli chcesz mogę zrobić 'review' kodu. Co prawda asemblera unikam jak ognia (programuję głównie w C) i używam tylko wstawek asemblerowych (głównie NOPów w miejscach gdzie krytyczne są krótkie czasówki), ale spróbować mogę. Tylko musiałbyś kod podzielić na bloki i wpisać komentarze co dany blok ma wykonać. Może jakiś hazard albo zakleszczenie się znajdzie. Adres maila wysłałem na PW.
 
 
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 19-01-2013, 12:20   

Chyba mam już pomysł o co chodzi. Jak zapamiętuję SREG przed odpaleniem przerwania i odnawiam jego stan przy powrocie jest o wiele lepiej - potrafi 5 min działać bez zająknięcia, ale jak sie zwali to zwalony działa 1-2 s. potem wraca do normy.
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
mszolc 
Forumowicz

Auto: Białe EA5W '97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 09 Gru 2010
Posty: 116
Skąd: Gliwice
Wysłany: 19-01-2013, 12:31   

Bartek napisał/a:
Chyba mam już pomysł o co chodzi. Jak zapamiętuję SREG przed odpaleniem przerwania i odnawiam jego stan przy powrocie jest o wiele lepiej - potrafi 5 min działać bez zająknięcia, ale jak sie zwali to zwalony działa 1-2 s. potem wraca do normy.

Ale wiesz dlaczego tak się dzieje? Poczytaj w nocie "4.7 Reset and Interrupt Handling" bo może tam jest odpowiedź na pytanie o przyczynę tego problemu.
 
 
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 20-01-2013, 16:08   

Cytując klasyka "złapałem SkyNet za jaja" :)

Kolizja była między przerwaniem a pętlą opóźniającą zapobiegającą dwukrotnemu wywołaniu procedury ładującej kolejną cewkę (jak trafiło w czasie pętli przerwanie, to pętla trwała za długo i wszystko szlag trafiał - teraz wywaliłem pętlę na rzecz innego "bezpiecznika" i jest OK
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 20-01-2013, 18:03   

Bartek napisał/a:
Cytując klasyka "złapałem SkyNet za jaja"



No to klasa :) Ja dziś chciałem potestować układ 2.0, ale okazuje się, że moduł z sejaka to nie jest tylko tranzystor, ale także układ regulacji kata wyprzedzenia zapłonu. Muszę więc szukać innego, najlepiej z V6. W tygodniu przejadę się na jakiś szrot.

Wygrzebałem już nawet stare przewody i świece na testy. Cewka umyta i gotowa.
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 22-01-2013, 21:59   

Moduł zapłonowy z audi razem z kostkami zamówiony :) Mam nadzieję, ze w tym tygodniu dojdzie. Przewody od galanta pasują idealnie do cewki od lambo. Trzeba będzie zrobić jakieś sensowne mocowanie na nie.
 
 
m6riano 
Mitsumaniak
Użytkownik zbanowany


Auto: EA2W,98r,136KM,LPG 446tkm
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 24 Sie 2009
Posty: 7356
Skąd: Gdzie Syrenka w herbie jest!
Wysłany: 22-01-2013, 22:22   

Owczar napisał/a:
Przewody od galanta pasują idealnie do cewki od lambo.

hehe...teraz to ci nawet przez gardło nie przejdzie że to cewy od cieniaka..;-)
od lambo to od razu 10 koniuf więcej..;-)
_________________
Użytkownik zbanowany za działalność komercyjną - produkcja i sprzedaż naklejek Klubowych Mitsumaniaki.
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 28-01-2013, 10:19   

Przyszedł moduł od audi. Założenie, że sterowany jest przez 5V było słuszne :)
Dzisiaj wieczorem testy.


Bartku, mam pytanko. Bo tak na stole chciałem sprawdzić układ, ale nie wiem czy bez generatora sygnałów mogę to w ogóle zrobić :)

Próbowałem ręcznie podawać sygnał na TDC, a potem na PT i obserwowałem czy zmieni się coś na wyjściu i generalnie w ten sposób nic nie podejrzałem :) Domyślam się, że to kwestia zbyt długich czasów i pewnie piesek w międzyczasie resetuje układ?

Sprawdzę jeszcze działanie wyjść po wyjęciu procka. W tej chwili procek ustawia prawidłowo wysokie stany na wyjściach, ale co dziwne, na wyjściach układu ustalają się różne potencjały odpowiednio 0,54V, 0,09V, 0,32V.
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 29-01-2013, 01:08   

Dzisiaj postanowiłem trochę potestować, ale niewiele z tego wyszło bo w pośpiechu źle zlutowałem kabelki (bardzo niewyraźne kolory dla dwukolorowych przewodów w RJtce) i zamiast białego z plamkami zielonymi dałem biały z plamkami niebieskimi i układ nie dostawał sygnału z z PT. Wróciłem do domu przekonany, że to kwestia tych 3V- progu stanu wysokiego. Chciałem sprawdzić układ na stole, ale rozumiem, że zabawa z diodkami z włączonym watchdogiem odpada bo po 0,25sek układ się resetuje? Bo generalnie podając impuls na TDC, a potem na PT nic się nie dzieje...

Ale żeby testy nie poszły na marne, sprawdziłem cewkę od sejaka. Podłączyłem ją na krótko do sygnału z ECU na PT i śmigała elegancko - świeca pracowała za 6, co dawało w zasadzie efekt ciągłej iskry. Co ciekawe, próbując wyzwalać iskrę poprzez stykanie przewodów cewki do zasilania miałem iskrę, ale na przewodach. Poprzez moduł z audi działało jak należy. Żeby nie stracić czasu, sprawdziłem też wyjścia. Wyjąłem procesor i podawałem na wyjścia masę, wszystko działa jak należy, tranzystor wysterowuje moduł zapłonowy i powstaje iskra. Co ciekawe, napięcie na wyjściu układu po podłączeniu modułu spada do około 2,5V, czyli podobnie jak sygnał z ECU. Domyślam się, że odłączenie przewodu od modułu zapłonowego da nam sygnał o amplitudzie >4V. Tylko jak odłączę to będę potrzebował osoby, która zakręci rozrusznikiem żeby sprawdzić czy pojawia się iskra.

Jeśli uda się uzyskać impulsy generujące iskrę to będę działał z płytką 3.0.
 
 
Bartek 
Mitsumaniak
friendly admin


Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 6983
Skąd: że znowu? (W-wa)
Wysłany: 29-01-2013, 17:22   

Cytat:
Bartku, mam pytanko. Bo tak na stole chciałem sprawdzić układ, ale nie wiem czy bez generatora sygnałów mogę to w ogóle zrobić


No way, chyba, że podasz ponad 4 Hz na PT

Cytat:
Jeśli uda się uzyskać impulsy generujące iskrę to będę działał z płytką 3.0.


Myślę, że masz spokojnie 2-3 tygodnie - ja w piątek wyjeżdżam i do końca ferii nie myślę o niczym poza boazerią (pozdrawiając wszystkich co na parapetach) :mrgreen:


A może coś takiego:
http://allegro.pl/cewka-z...2952897712.html

Wbudowane powertranzystory i....... czas ładowania 2.4 ms, no i oczywiście japońska część, nie włoszczyzna :twisted:
_________________
Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek

Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 :twisted: sprzedany :(

nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin


Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera
 
 
 
Owczar 
Forumowicz

Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy
Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 14378
Skąd: Pruszków
Wysłany: 03-02-2013, 13:36   

Cytat:
A może coś takiego:
http://allegro.pl/cewka-z...2952897712.html

Wbudowane powertranzystory i....... czas ładowania 2.4 ms, no i oczywiście japońska część, nie włoszczyzna
_________________


Nie wiem czy podeszłyby do otworów w V6. :)

Jest połowiczny sukces :) Moduł działa, steruje modułem zapłonowym z Audi, ale od czasu do czasu robi sobie przerwę na odpoczynek. W tym czasie na wyjściach tiniaka jest stan wysoki. Więc to nie kwestia zatykających się tranzystorów. Pozostaje albo problem z tiniakiem- raczej odpada, albo z wejściami. Na wejściu TDC dałem kondka 100nF, ale sytuacja nie uległa zmianie. Wiec podejrzewam, ze układ się w jakiś sposób nasyca i tiniak nie interpretuje 2,5V jako stan wysoki. Przerwy są różne, tak samo jak różny czas działania, dlatego to raczej nie wina tiniaka i wsadu. Odpięcie przewodu z kostki od aparatu by wyjaśniło sprawę, ale nie miałem nikogo kto zakręci rozrusznikiem, a i wyjęcie przewodu nie będzie banalne.

Tak czy inaczej wyjścia działają, moduł od Audi działa, cewki pasują idealnie do przewodów WN. Cewki będą skręcone na zakładkę i umieszczone na kopułką.
W wolnej chwili muszę położyć instalację pod nowe elementy instalacji i pomyśleć nad źródłem zasilania. Masę pewnie podam bezpośrednio z aku. Moduł z audi trafi z radiatorem od sejaka na ścianę grodziową.

Generalnie założenia okazują się słuszne. mszolc dzięki za pomoc z wyjściami. Na tych tranzystorach śmiga jak złoto :)


Podczas zabawy z modułem podszedł do mnie gość, którego przyciągnął dźwięk V6. Mówił, że pracował w latach 97-2002 w salonie mitsubishi i pamięta jak przyjeżdżały pierwsze galanty do polski i reakcję ludzi odwiedzających salon. Pamięta także ceny... zaporowe. Podobno zdarzały się osoby na co dzień jeżdżące autami klasy premium, a kupowały galanta dla jego wyglądu.
 
 
Torp12 
Mitsumaniak


Auto: Galant Elegance 2.0 Sedan 2001
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 09 Gru 2010
Posty: 2448
Skąd: Warszawa
Wysłany: 04-02-2013, 10:56   

To co jednak kompresora nie bedzie ??:)
_________________
Mój Rekin

Escort 1.6 1987r 07.2013 -
Galant 2.0 2001r 12.2010 -
Daewoo Espero 1.5 1996r 07.2005-12.2010 sprzedany
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.