 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Przesunięty przez: Hubeeert 21-06-2013, 21:15 |
[EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6 |
Autor |
Wiadomość |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 19-01-2013, 08:55
|
|
|
Owczar napisał/a: | Nie mogę znaleźć jej pinoutu, |
Jak się wyspałeś, to na zameszczonej aukcji go znajdziesz
Zła wiadomość - takie "drabinki" rezystorowe służą w 99% przypadków do podciągania sygnałów do Vcc lub obciągania ich do masy. Szukaj problemu między prockiem sterującym a tą drabinką.
Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie - czasem jest OK, ale zazwyczaj co drugie przerwanie generowane przez PT grzęźnie gdzieś w kostce, nawet w sytuacji, gdy przerwania są włączone nonstop (co z kolei jest groźne dla innej części programu, więc muszę je wyłączać). Przerwanie które pojawia się podczas wyłączenia egzekucji przerwań powinno wykonać się w momencie ich ponownego włącznia. |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 19-01-2013, 10:54
|
|
|
Bartek napisał/a: | Jak się wyspałeś, to na zameszczonej aukcji go znajdziesz |
Bartek napisał/a: | takie "drabinki" rezystorowe służą w 99% przypadków do podciągania sygnałów do Vcc |
Tutaj dociąga do VCC na 1 pinie jest +5V. Czyli między pinem, który wychodzi do bazy tranzystora, a pinem z zasilaniem powinno być 4,7kOhm tak jak jest napisane na obudowie tej drabinki? Bo wychodzi na to, ze nie ma przejścia...
Bartek napisał/a: | Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie - czasem jest OK, ale zazwyczaj co drugie przerwanie generowane przez PT grzęźnie gdzieś w kostce, nawet w sytuacji, gdy przerwania są włączone nonstop (co z kolei jest groźne dla innej części programu, więc muszę je wyłączać). Przerwanie które pojawia się podczas wyłączenia egzekucji przerwań powinno wykonać się w momencie ich ponownego włącznia. |
To już wyższa szkoła jazdy i nawet nie wiem o co chodzi |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 19-01-2013, 11:39
|
|
|
Owczar napisał/a: | Bo wychodzi na to, ze nie ma przejścia... |
Poprawka, jest 3,3kOhm. Czy to może być przyczyna? |
|
|
|
 |
mszolc
Forumowicz
Auto: Białe EA5W '97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 09 Gru 2010 Posty: 116 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 19-01-2013, 12:03
|
|
|
Bartek napisał/a: | Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie |
Jeśli chcesz mogę zrobić 'review' kodu. Co prawda asemblera unikam jak ognia (programuję głównie w C) i używam tylko wstawek asemblerowych (głównie NOPów w miejscach gdzie krytyczne są krótkie czasówki), ale spróbować mogę. Tylko musiałbyś kod podzielić na bloki i wpisać komentarze co dany blok ma wykonać. Może jakiś hazard albo zakleszczenie się znajdzie. Adres maila wysłałem na PW. |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 19-01-2013, 12:20
|
|
|
Chyba mam już pomysł o co chodzi. Jak zapamiętuję SREG przed odpaleniem przerwania i odnawiam jego stan przy powrocie jest o wiele lepiej - potrafi 5 min działać bez zająknięcia, ale jak sie zwali to zwalony działa 1-2 s. potem wraca do normy. |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
mszolc
Forumowicz
Auto: Białe EA5W '97
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 09 Gru 2010 Posty: 116 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 19-01-2013, 12:31
|
|
|
Bartek napisał/a: | Chyba mam już pomysł o co chodzi. Jak zapamiętuję SREG przed odpaleniem przerwania i odnawiam jego stan przy powrocie jest o wiele lepiej - potrafi 5 min działać bez zająknięcia, ale jak sie zwali to zwalony działa 1-2 s. potem wraca do normy. |
Ale wiesz dlaczego tak się dzieje? Poczytaj w nocie "4.7 Reset and Interrupt Handling" bo może tam jest odpowiedź na pytanie o przyczynę tego problemu. |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 20-01-2013, 16:08
|
|
|
Cytując klasyka "złapałem SkyNet za jaja"
Kolizja była między przerwaniem a pętlą opóźniającą zapobiegającą dwukrotnemu wywołaniu procedury ładującej kolejną cewkę (jak trafiło w czasie pętli przerwanie, to pętla trwała za długo i wszystko szlag trafiał - teraz wywaliłem pętlę na rzecz innego "bezpiecznika" i jest OK |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 20-01-2013, 18:03
|
|
|
Bartek napisał/a: | Cytując klasyka "złapałem SkyNet za jaja" |
No to klasa Ja dziś chciałem potestować układ 2.0, ale okazuje się, że moduł z sejaka to nie jest tylko tranzystor, ale także układ regulacji kata wyprzedzenia zapłonu. Muszę więc szukać innego, najlepiej z V6. W tygodniu przejadę się na jakiś szrot.
Wygrzebałem już nawet stare przewody i świece na testy. Cewka umyta i gotowa. |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 22-01-2013, 21:59
|
|
|
Moduł zapłonowy z audi razem z kostkami zamówiony Mam nadzieję, ze w tym tygodniu dojdzie. Przewody od galanta pasują idealnie do cewki od lambo. Trzeba będzie zrobić jakieś sensowne mocowanie na nie. |
|
|
|
 |
m6riano
Mitsumaniak Użytkownik zbanowany

Auto: EA2W,98r,136KM,LPG 446tkm
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 25 razy Dołączył: 24 Sie 2009 Posty: 7356 Skąd: Gdzie Syrenka w herbie jest!
|
Wysłany: 22-01-2013, 22:22
|
|
|
Owczar napisał/a: | Przewody od galanta pasują idealnie do cewki od lambo. |
hehe...teraz to ci nawet przez gardło nie przejdzie że to cewy od cieniaka..;-)
od lambo to od razu 10 koniuf więcej..;-) |
_________________ Użytkownik zbanowany za działalność komercyjną - produkcja i sprzedaż naklejek Klubowych Mitsumaniaki.
 |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 28-01-2013, 10:19
|
|
|
Przyszedł moduł od audi. Założenie, że sterowany jest przez 5V było słuszne
Dzisiaj wieczorem testy.
Bartku, mam pytanko. Bo tak na stole chciałem sprawdzić układ, ale nie wiem czy bez generatora sygnałów mogę to w ogóle zrobić
Próbowałem ręcznie podawać sygnał na TDC, a potem na PT i obserwowałem czy zmieni się coś na wyjściu i generalnie w ten sposób nic nie podejrzałem Domyślam się, że to kwestia zbyt długich czasów i pewnie piesek w międzyczasie resetuje układ?
Sprawdzę jeszcze działanie wyjść po wyjęciu procka. W tej chwili procek ustawia prawidłowo wysokie stany na wyjściach, ale co dziwne, na wyjściach układu ustalają się różne potencjały odpowiednio 0,54V, 0,09V, 0,32V. |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 29-01-2013, 01:08
|
|
|
Dzisiaj postanowiłem trochę potestować, ale niewiele z tego wyszło bo w pośpiechu źle zlutowałem kabelki (bardzo niewyraźne kolory dla dwukolorowych przewodów w RJtce) i zamiast białego z plamkami zielonymi dałem biały z plamkami niebieskimi i układ nie dostawał sygnału z z PT. Wróciłem do domu przekonany, że to kwestia tych 3V- progu stanu wysokiego. Chciałem sprawdzić układ na stole, ale rozumiem, że zabawa z diodkami z włączonym watchdogiem odpada bo po 0,25sek układ się resetuje? Bo generalnie podając impuls na TDC, a potem na PT nic się nie dzieje...
Ale żeby testy nie poszły na marne, sprawdziłem cewkę od sejaka. Podłączyłem ją na krótko do sygnału z ECU na PT i śmigała elegancko - świeca pracowała za 6, co dawało w zasadzie efekt ciągłej iskry. Co ciekawe, próbując wyzwalać iskrę poprzez stykanie przewodów cewki do zasilania miałem iskrę, ale na przewodach. Poprzez moduł z audi działało jak należy. Żeby nie stracić czasu, sprawdziłem też wyjścia. Wyjąłem procesor i podawałem na wyjścia masę, wszystko działa jak należy, tranzystor wysterowuje moduł zapłonowy i powstaje iskra. Co ciekawe, napięcie na wyjściu układu po podłączeniu modułu spada do około 2,5V, czyli podobnie jak sygnał z ECU. Domyślam się, że odłączenie przewodu od modułu zapłonowego da nam sygnał o amplitudzie >4V. Tylko jak odłączę to będę potrzebował osoby, która zakręci rozrusznikiem żeby sprawdzić czy pojawia się iskra.
Jeśli uda się uzyskać impulsy generujące iskrę to będę działał z płytką 3.0. |
|
|
|
 |
Bartek
Mitsumaniak friendly admin

Auto: A161, EC5W, GF6W, A03A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 291 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 6983 Skąd: że znowu? (W-wa)
|
Wysłany: 29-01-2013, 17:22
|
|
|
Cytat: | Bartku, mam pytanko. Bo tak na stole chciałem sprawdzić układ, ale nie wiem czy bez generatora sygnałów mogę to w ogóle zrobić |
No way, chyba, że podasz ponad 4 Hz na PT
Cytat: | Jeśli uda się uzyskać impulsy generujące iskrę to będę działał z płytką 3.0. |
Myślę, że masz spokojnie 2-3 tygodnie - ja w piątek wyjeżdżam i do końca ferii nie myślę o niczym poza boazerią (pozdrawiając wszystkich co na parapetach)
A może coś takiego:
http://allegro.pl/cewka-z...2952897712.html
Wbudowane powertranzystory i....... czas ładowania 2.4 ms, no i oczywiście japońska część, nie włoszczyzna |
_________________ Pozdrawiam
MITSUMANIAK Bartek
Outlander III '14
Galant 1600 L '82
Legnum VR-4 '99
Space Star '14
Space Wagon '99 V6 - 24 sprzedany
nie no ty zawsze powiesz co wiesz, a jak nie wiesz to i tak powiesz, bo przecież trzeba [coś] napisać by Ralal_Szczecin
Piratem drogowym się nie rodzi - piratem drogowym się umiera |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 03-02-2013, 13:36
|
|
|
Nie wiem czy podeszłyby do otworów w V6.
Jest połowiczny sukces Moduł działa, steruje modułem zapłonowym z Audi, ale od czasu do czasu robi sobie przerwę na odpoczynek. W tym czasie na wyjściach tiniaka jest stan wysoki. Więc to nie kwestia zatykających się tranzystorów. Pozostaje albo problem z tiniakiem- raczej odpada, albo z wejściami. Na wejściu TDC dałem kondka 100nF, ale sytuacja nie uległa zmianie. Wiec podejrzewam, ze układ się w jakiś sposób nasyca i tiniak nie interpretuje 2,5V jako stan wysoki. Przerwy są różne, tak samo jak różny czas działania, dlatego to raczej nie wina tiniaka i wsadu. Odpięcie przewodu z kostki od aparatu by wyjaśniło sprawę, ale nie miałem nikogo kto zakręci rozrusznikiem, a i wyjęcie przewodu nie będzie banalne.
Tak czy inaczej wyjścia działają, moduł od Audi działa, cewki pasują idealnie do przewodów WN. Cewki będą skręcone na zakładkę i umieszczone na kopułką.
W wolnej chwili muszę położyć instalację pod nowe elementy instalacji i pomyśleć nad źródłem zasilania. Masę pewnie podam bezpośrednio z aku. Moduł z audi trafi z radiatorem od sejaka na ścianę grodziową.
Generalnie założenia okazują się słuszne. mszolc dzięki za pomoc z wyjściami. Na tych tranzystorach śmiga jak złoto
Podczas zabawy z modułem podszedł do mnie gość, którego przyciągnął dźwięk V6. Mówił, że pracował w latach 97-2002 w salonie mitsubishi i pamięta jak przyjeżdżały pierwsze galanty do polski i reakcję ludzi odwiedzających salon. Pamięta także ceny... zaporowe. Podobno zdarzały się osoby na co dzień jeżdżące autami klasy premium, a kupowały galanta dla jego wyglądu. |
|
|
|
 |
Torp12
Mitsumaniak

Auto: Galant Elegance 2.0 Sedan 2001
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy Dołączył: 09 Gru 2010 Posty: 2448 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 04-02-2013, 10:56
|
|
|
To co jednak kompresora nie bedzie ??:) |
_________________ Mój Rekin
Escort 1.6 1987r 07.2013 -
Galant 2.0 2001r 12.2010 -
Daewoo Espero 1.5 1996r 07.2005-12.2010 sprzedany
 |
|
|
|
 |
|
|