Wymiana wentylatora chłodnicy na elektryczny |
Autor |
Wiadomość |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
Wysłany: 01-06-2013, 08:21 Wymiana wentylatora chłodnicy na elektryczny
|
|
|
Czy ktoś przerabiał temat wymiany wiatraka chłodnicy z wiskozy na elektryczny ?? Czy wiatrak kieruje powietrze na chłodnicę czy też "ssie" od chłodnicy w Miśku II ??
Szukam też gotowca wymiarów,średnic, przewodów/węży układu chłodniczego->> niby mogę zmierzyć ale kto wie czy są one aby oryginalnymi wymiarami
Czemu o to pytam-->> znajomy w Patrolu (silnik Hemi 6L) zamienił wiskozę na elektryczny i spalanie spadło Mu o 1-2 litry |
_________________ http://mudmania4x4.com.pl/
 |
|
|
|
 |
PiotrKw
Forumowicz
Auto: nie Pajero3.2 Touareg3.0 Q74.2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 25 razy Dołączył: 18 Wrz 2010 Posty: 843 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 01-06-2013, 12:41
|
|
|
jawaldek napisał/a: | znajomy w Patrolu (silnik Hemi 6L) zamienił wiskozę na elektryczny i spalanie spadło Mu o 1-2 litry |
Może miał popsute wisko i wiatrak kręcił cały czas ?? Jeździł na niedogrzanym silniku .
[ Dodano: 01-06-2013, 12:45 ]
jawaldek napisał/a: | Czy wiatrak kieruje powietrze na chłodnicę czy też "ssie" od chłodnicy w Miśku II ?? |
Hm.. jeżeli kolejność masz chłodnica- wiatrak- silnik , to zawsze ssie od chłodnicy . |
|
|
|
 |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
Wysłany: 02-06-2013, 16:23
|
|
|
PiotrKw napisał/a: | Może miał popsute wisko i wiatrak kręcił cały czas ?? Jeździł na niedogrzanym silniku . | być może, ale przecież i tak wiatrak kręci się nawet na zimnym czyli tak jak by dodatkową pracę silnik wykonuje. Zdecydowanie większą jak wiskoza załączy. Gorzej jak nie mamy świadomości czy wiskoza prawidłowo pracuje, a Miski nie lubią przegrzania oj nie lubią. Jeśli zamontuje się dwa wiatraki to nawet gdy jeden siądzie drugi będzie pracował. Jak wygląda sprawa wiatraka w nowszych modelach ?? Wiskoza czy wiatrak elektryczny jest zamontowany ?? |
_________________ http://mudmania4x4.com.pl/
 |
|
|
|
 |
PiotrKw
Forumowicz
Auto: nie Pajero3.2 Touareg3.0 Q74.2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 25 razy Dołączył: 18 Wrz 2010 Posty: 843 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 02-06-2013, 16:38
|
|
|
W III jest wiskoza. Co do dodatkowej pracy to jest pomijalnie mała , w stosunku do mocy silnika . A juz na pewno nie taka by zaoszczędzić na niej 1-2 litry . A po drugie bilans się gdzieś i tak musi zamknąć , trzeba wyprodukować więcej prądu i obciążyć alternator aby napędzić wiatrak elektrycznie . A po drodze są straty , to już lepiej bezpośrednio mechanicznie .
Upatrywał bym tu jedynie szybszego nagrzewania silnika . |
|
|
|
 |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
Wysłany: 02-06-2013, 16:48
|
|
|
PiotrKw napisał/a: | Upatrywał bym tu jedynie szybszego nagrzewania silnika . | no to jest fakt. PiotrKw napisał/a: | trzeba wyprodukować więcej prądu i obciążyć alternator aby napędzić wiatrak elektrycznie | jest chwilowe na potrzeby schłodzenia silnika. Może kombinuje jak koń pod górę chcąc poprawiać fabrykę ale mam obawy przed awarią wiskozy którą chyba ??? praktycznie bez nagrzania silnika nie można sprawdzić czy działa czy nie ?? a nie chciał bym być zaskoczony ileś tam kilometrów od warsztatu w którym raczej wiskozy mieć nie będą mieli, a silnik/wiatrak zawsze jakiś się dopasuje. |
_________________ http://mudmania4x4.com.pl/
 |
|
|
|
 |
Rander
Forumowicz
Auto: Outlander III PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Lis 2011 Posty: 372 Skąd: Dębica & Warszawa i nie tylko ;)
|
Wysłany: 02-06-2013, 23:53
|
|
|
jawaldek napisał/a: | (...)
a nie chciał bym być zaskoczony ileś tam kilometrów od warsztatu w którym raczej wiskozy mieć nie będą mieli, a silnik/wiatrak zawsze jakiś się dopasuje. |
A, tutaj też dzisiaj nadajesz
Ogólna zasada w sprzęgłach wiskotycznych (czyli m.in. sprzęgła "dopędzające" tył auta - np. Freelander, wiskoza w wentylatorach, itp) jest taka, że jak olej się zdegraduje, to "skleja" wiskozę, więc w przypadku wentylatora chodzi on też na zimnym silniku, zaś w przypadku Freelandera wiskoza spina przód z tyłem, stwarzając duży problem przy skręcaniu "na czarnym".
Czyli wentylator zepsuje się na [stałą pracę] a nie [brak pracy] |
_________________ Pozdrawiam.
Adam. |
|
|
|
 |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
|
|
|
 |
piotr277
Forumowicz

Auto: Pajero III V75 6G74
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 21 Lis 2011 Posty: 172 Skąd: Warszawa-Ursynów
|
Wysłany: 03-06-2013, 10:47
|
|
|
Podobno olej w wiskozie można wymieniać. Być może przedłuża to jej żywotność.. |
_________________ PIII LWB (V75) 6G74
PII SWB (V23) 6G72
 |
|
|
|
 |
Rander
Forumowicz
Auto: Outlander III PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Lis 2011 Posty: 372 Skąd: Dębica & Warszawa i nie tylko ;)
|
Wysłany: 03-06-2013, 12:47
|
|
|
piotr277 napisał/a: | Podobno olej w wiskozie można wymieniać. Być może przedłuża to jej żywotność.. |
Można. Tylko tyle, że jest dużo olejów do różnych typów wiskoz.
Firmy raczej nie udostępniają ani danych o rodzaju oleju, ani danych o ilości oleju.
W przypadku wentylatora nie jest to zbyt istotne, jednak dla sprzęgła międzyosiowego ilość i rodzaj oleju jest krytyczny - olej musi być wlany z dokładnością iście aptekarską. Zbyt mała ilość oleju nie będzie wystarczająco przenosić momentu obrotowego i będzie się nadmiernie grzać, doprowadzając do uszkodzenia tarczek, natomiast zbyt duża ilość będzie niepotrzebnie spinać mosty, doprowadzając do uszkodzenia napędu. |
_________________ Pozdrawiam.
Adam. |
|
|
|
 |
masonry
Forumowicz
Auto: Pajero long 2.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 27 Wrz 2010 Posty: 65 Skąd: Nowe Warpno
|
Wysłany: 03-06-2013, 21:59
|
|
|
Ja tutaj tylko dodam że działający ciągle wentylator chłodnicy nie powoduje niedogrzania silnika.
Za temperaturę silnika odpowiedzialny jest termostat, jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury to znak że termostat jest ciągle uchylony i należy go wymienić.
Moc potrzebna do napędzenia tak dużego wentylatora jaki jest w miśku wcale nie jest mala, jednak nie przypuszczam że dałaby tak dużą oszczędność w spalaniu. |
|
|
|
 |
kdf
Forumowicz

Auto: Pajero I '89 2.5TDI automat
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Maj 2010 Posty: 31 Skąd: Jarocin
|
Wysłany: 11-06-2013, 06:46
|
|
|
Miałem w życiu kilka wynalazków, w tym Mercedesa 207 z silnikiem Forda 2.0 gdzie również padło sprzęgło wentylatora. Może wydawać się to śmieszne ale skubany pobierał tyle mocy że po zdjęciu z niego paska wyraźnie było czuć większą moc silnika. Zaraz zamontowałem wentylator elektryczny.
Co do temperatury to wzrosła ale zimą. Termostat owszem odcina chłodnicę ale sam przedmuch mroźnego powietrza przez powierzchnię silnika skutecznie go schładza. |
|
|
|
 |
|