 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Śrubki i śrubeczki |
Autor |
Wiadomość |
piorunGSR
Forumowicz

Auto: Lancer GSR
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Sty 2014 Posty: 234 Skąd: Ełk/Dublin
|
Wysłany: 09-03-2015, 22:59 Śrubki i śrubeczki
|
|
|
Witam wszystkich. Temat może banalny ale szukam info na temat oznaczeń na śrubach i śrubkach jedna mają cyferke 4 inne 7. Czytałem gdzieś kiedyś że to jest tym że każda ma inny moment dokręcenia w Nm, tylko nie moge już takiego info odnaleźć.
Może ktoś tu rozkminiał ten temat i jest mi w stanie pomóc która jakim momentem jest dokręcana. Dzięki z góry. Pozdrawiam |
|
|
|
 |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
|
|
|
 |
KsiadzRobak
Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Wrz 2014 Posty: 1029 Skąd: ecki
|
Wysłany: 10-03-2015, 08:15
|
|
|
piorunGSR napisał/a: | szukam info na temat oznaczeń na śrubach i śrubkach jedna mają cyferke 4 inne 7 |
to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach
to co pokazuje wiki to tzw. twardość śrub, która pośrednio przekłada się na moment dokręcania, ale nie opisuje bezpośrednio i oznacza materiał z jakiego ją wykonano
gdy zajrzysz do manuala, to znajdziesz rozpiskę - jakie śruby z jakim momentem (właściwie to przedział) dokręcać w zależności od oznaczenia i średnicy gwintu
tu masz zrzut
 |
|
|
|
 |
piorunGSR
Forumowicz

Auto: Lancer GSR
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Sty 2014 Posty: 234 Skąd: Ełk/Dublin
|
Wysłany: 10-03-2015, 09:58
|
|
|
gulgulq, Dzięki wielkie za artykuły
KsiadzRobak, traf za 100pkt.
Wszystko już wiem. bardzo przydatne. Dzięki |
|
|
|
 |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
Wysłany: 10-03-2015, 11:03
|
|
|
KsiadzRobak napisał/a: |
to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach |
KsiadzRobak napisał/a: |
gdy zajrzysz do manuala, to znajdziesz rozpiskę - jakie śruby z jakim momentem (właściwie to przedział) dokręcać w zależności od oznaczenia i średnicy gwintu |
zaprzeczasz sam sobie
Jaki moment dokręcenia jest zaznaczony na łbie śruby klasy 8.8, rozmiar M14 ?
Oznaczenie na łbie śruby dotyczy jej klasy wytrzymałości, nie ma tam nic o twardości - która jedynie możemy oszacować:
http://euro-met.pl/Tabela%20konwersji%20twardości%20dla%20stali,724.html
To potwierdza to co napisałem - trzeba bezwzględnie korzystać tylko z manuala dla danego silnika/samochodu. Korzystanie z ogólnych tabel dostępnych w necie mija się z celem bo można narobić więcej szkód niż pożytku. Moment dokręcenia zależy od wielu czynników:
- klasy śruby
- rodzaju gwintu
- klasy nakrętki (korpusu)
- uszczelki
- temperatury pracy
- ewent. ciśnienia jeśli jest, etc.
Większość danych dostępnych w necie, np.:
http://euro-met.pl/Optymalne%20wartości%20momentów,446.html
Dotyczy klasycznych śrub metrycznych wkręcanych w stal (lub w nakrętki o sparowanej klasie wytrzymałości np. śruba kl. 8.8, nakrętka kl. 8 ) gdzie mamy ustalony współczynnik tarcia, rodzaj materiału itp.. Powodzenia życzę w korzystaniu z takich tabel przy dokręcaniu śrub w silniku . |
_________________ wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl
kupujepolskieprodukty.pl |
|
|
|
 |
KsiadzRobak
Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Wrz 2014 Posty: 1029 Skąd: ecki
|
Wysłany: 10-03-2015, 11:45
|
|
|
gulgulq napisał/a: | Jaki moment dokręcenia jest zaznaczony na łbie śruby klasy 8.8, rozmiar M14 ? | nie mam pojęcia - klasa twardości to zupełnie co innego niż moment dokręcania, który w powyższym cytacie nie został opisany
sama twardość 8.8 (czyli średnia) nic nie opisuje, bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7
resztę już można doczytać w tabeli
gulgulq napisał/a: | zaprzeczasz sam sobie |
w tych 2 cytatach? - nie widzę sprzeczności |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23638 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 10-03-2015, 21:08
|
|
|
KsiadzRobak napisał/a: | bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7 | Gdzieś się tak wogóle robi Po to sa tabele dla rozmiarów śrub z wyszczególnieniem skoków gwintu aby nie zamieniać klasy wytrzymałościowej bo byłby bajzel, a klasa wytrzymałościowa składa się z granicy wytrzymałości doraźnej oraz granicy plastyczności. |
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
|
|
|
 |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
Wysłany: 10-03-2015, 21:50
|
|
|
KsiadzRobak napisał/a: | gulgulq napisał/a: | Jaki moment dokręcenia jest zaznaczony na łbie śruby klasy 8.8, rozmiar M14 ? | nie mam pojęcia - klasa twardości to zupełnie co innego niż moment dokręcania, który w powyższym cytacie nie został opisany
sama twardość 8.8 (czyli średnia) nic nie opisuje, bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7
resztę już można doczytać w tabeli |
Mieszasz pojęcia.
Twardość śruby to nie jest jest wytrzymałość. Cechy na śrubach oznaczają ich wytrzymałość:
Cytat: | Klasy wytrzymałości śrub i wkrętów
Klasy wytrzymałości są opisane dwiema cyframi.
• Pierwsza cyfra to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100 (lub jak kto woli mnożona przez 0,01).
• Druga cyfra to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10 (lub jak kto woli mnożona przez 0,1) .
Granica Rm=F/A gdzie F - siła rozciągająca a A - pole przekroju
Przykład oznaczenia klasą 5.8
Materiał ma granicę doraźnej wytrzymałości Rm = 5 x 100MPa = 500MPa
Materiał ma granicę plastyczności Re = 0,1 x 5 x 8 = 400MPa |
Jest to terminologia powszechna i narzucana przez normy. Śruby bardzo bardzo rzadko oznacza się na twardość. Częściej wkręty dociskowe oznacza się z klasie twardości:
Cytat: | Stosowane są oznaczenia 4 klas wytrzymałości, składające się z dwucyfrowej liczby i symbolu H.
Oznaczenie to odpowiada 10% wartości twardości Vickersa (HV) materiału.
Spotykane klasy wytrzymałości materiałów dla tego rodzaju oznaczeń, odpowiadające im oznaczenia z punktu wyżej oraz wartość twardości Vickersa (HV):
Klasa wytrzymałości | Twardość (HV) | Klasa wytrzymałości |
-------------------------------------------------------------------------------------
14H | 140 | 4.6, 4.8, 5.6, 5.8 |
22H | 220 | 6.6, 6.8, 6.9, 8.8 |
33H | 330 | 10.9,12.9 |
45H | 450 | 14.9
|
KsiadzRobak napisał/a: |
gulgulq napisał/a: | zaprzeczasz sam sobie |
w tych 2 cytatach? - nie widzę sprzeczności |
Napisałeś:
KsiadzRobak napisał/a: | tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach |
Na łbach śruby nigdzie nie ma oznaczeń odnoszących się do momentu dokręcania. W następnych zdaniu kierujesz jednak użytkownika do manuala mimo że moment powinien odczytać z oznaczenia na łbie śruby. |
_________________ wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl
kupujepolskieprodukty.pl |
|
|
|
 |
KsiadzRobak
Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Wrz 2014 Posty: 1029 Skąd: ecki
|
Wysłany: 11-03-2015, 08:27
|
|
|
robertdg napisał/a: | Gdzieś się tak wogóle robi | oczywiście - w swoim Galancie masz śruby M12x1,25 jak i M12x1,5 (chociażby w zawieszeniu)
gulgulq napisał/a: | Na łbach śruby nigdzie nie ma oznaczeń odnoszących się do momentu dokręcania. | oczywiście że jest - właśnie po to jest tabela do dekodowania, którą podałem; to są te numery o które pytał autor tematu: 4, 7, 8, 10 - są to symbole dotyczące przedziału momentu z jakim się te śruby dokręca i są powiązane ze średnicą gwintu - wszytko jest w tabeli
dlatego nadal nie widzę sprzeczności i uważam, że się pomyliłeś w 1 odpowiedzi i dlatego dopisałem swoją
mogę zrobić zdjęcia dla przykładu i zamieścić tutaj
przeczytałem źródło, które cytujesz i widzę, gdzie się mylę - dla mnie np. oznaczenie 8.8 oznacza twardość (bo tak się przyjęło potocznie mówić) a wg źródła to wytrzymałość i jest podana tabela do przeliczania jednego na drugie, więc są to wielkości powiązane |
|
|
|
 |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
Wysłany: 11-03-2015, 09:44
|
|
|
KsiadzRobak napisał/a: | oczywiście że jest - właśnie po to jest tabela do dekodowania, którą podałem; to są te numery o które pytał autor tematu: 4, 7, 8, 10 - są to symbole dotyczące przedziału momentu z jakim się te śruby dokręca i są powiązane ze średnicą gwintu - wszytko jest w tabeli
dlatego nadal nie widzę sprzeczności i uważam, że się pomyliłeś w 1 odpowiedzi i dlatego dopisałem swoją
mogę zrobić zdjęcia dla przykładu i zamieścić tutaj |
Hmm.. symbole 4, 7, 8, 10 to są oznaczenia klasy wytrzymałościowej śruby wg norm amerykańskich (calowych) np.:
I oznaczają dokładnie to samo co nasze sygnatury: 4.8, 8.8, 10.9 - klasę wytrzymałości śruby i nie ma to nic do momentu dokręcenia. Jest to znak który nam tylko identyfikuje śrubę.
Oczywistym jest to że po klasie śruby + rodzaj śruby + rozmiar gwintu + klasa dokładności wykonania śruby + rodzaj nakrętki + czasami kilka innych czynników (temperatura, ciśnienie, nawet smarowanie gwintu przy dokręcaniu ma wpływ) liczy się momenty dokręcenia danej śruby i podaje się to w tabelach.
Zauważ ze w twojej tabeli jest podział na śruby klasyczne i śruby z podkładką w łbie - ta sama klasa śruby, ten sam gwint ale często jest inny moment dokręcenia.
Rozumiem co chciałeś przekazać w zdaniu:
Cytat: | to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach | ale to jest lekkie wprowadzenie w błąd. Samo oznaczenie śruby to nie wszystko. |
_________________ wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl
kupujepolskieprodukty.pl |
|
|
|
 |
KsiadzRobak
Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Wrz 2014 Posty: 1029 Skąd: ecki
|
Wysłany: 11-03-2015, 13:02
|
|
|
nie chodzi mi o te nacięcia i system amerykański, którego nie znam
jako przykład pokażę tu zdjęcie z neta:
tu akurat doskonale widać śruby z oznaczeniem 8, podobnie jest na wielu innych w aucie
a podejrzewam, że właśnie o te oznaczenia pytał autor tematu |
|
|
|
 |
piorunGSR
Forumowicz

Auto: Lancer GSR
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 3 razy Dołączył: 09 Sty 2014 Posty: 234 Skąd: Ełk/Dublin
|
Wysłany: 11-03-2015, 14:45
|
|
|
KsiadzRobak, Dokładnie o te oznaczenia mi chodzi |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23638 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 11-03-2015, 19:04
|
|
|
KsiadzRobak napisał/a: | robertdg napisał/a: | Gdzieś się tak wogóle robi | oczywiście - w swoim Galancie masz śruby M12x1,25 jak i M12x1,5 (chociażby w zawieszeniu)
|
Chyba się nie rozumiemy, przypomnę:
KsiadzRobak napisał/a: | bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7 |
Pytanie dotyczyło się rozważań nad pogrubionym tekstem, to że występują śruby M12, M12x1,5 M12x1,25 to ja wiem, ale skąd pomysł, że można zamieniać twardośc śruby względem skoku gwintu
Jeżeli wciąż się nie rozumiemy to zobrazuje, jezeli M12x1,5 w klasie 10,9 mam moment dokręcania 114Nm to nie możesz jej zamienić na M14x1,5 o klasie 8,8 bo ma moment dokręcania na zbliżonym poziomie, tylko ze względu na to, że klasa wytrzymałości śruby jest obliczona technologicznie i nie będzie zgodna z tym co było poprzednio a jest wymagane. Nie uwzględnając już zmian skoku gwintu bo nie zamienia się twardości śruby względem skoku gwintu, jest wymagana pewna twardość śruby i taka musi być.
A tak wogóle to skąd pomysł, że na drobnym gwincie można dać większy moment dokręcania
 |
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
|
|
|
 |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
Wysłany: 11-03-2015, 20:26
|
|
|
robertdg napisał/a: | A tak wogóle to skąd pomysł, że na drobnym gwincie można dać większy moment dokręcania |
Mit - śruby drobnozwojne stosuje się po to by mniejszym momentem dokręcenia uzyskać to samo co przy gwintach zwykłych.
[ Dodano: 11-03-2015, 20:36 ]
KsiadzRobak napisał/a: | nie chodzi mi o te nacięcia i system amerykański, którego nie znam
jako przykład pokażę tu zdjęcie z neta:
tu akurat doskonale widać śruby z oznaczeniem 8, podobnie jest na wielu innych w aucie
a podejrzewam, że właśnie o te oznaczenia pytał autor tematu |
Nacięcia to alternatyw do oznaczeń liczbowych i oznaczają dokładnie to samo. W europie stosuje się system zegarowy (kropka- kreska) ale go rzadko się stosuje:
8 - oznacza klasę wytrzymałości śruby. By znaleźć moment potrzebujesz jeszcze określić: rodzaj śruby (typ), jaki gwint i zastosowanie.
Przykład:
Identyczna tabela jaką Ty umieściłeś tylko dla jakiejś skrzyni mitsu:
Przykładowo mamy taką samą śrubę:
M10x1.25, klasa 7
- w skrzyni masz moment 34 Nm
- w Twojej tabelce - 44 Nm
Dlatego tylko manual konkretnego modelu dla konkretnego zastosowania.
[ Dodano: 11-03-2015, 20:49 ]
KsiadzRobak napisał/a: | to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach |
chyba wiem skąd ten galimatias w tłumaczeniu - ja to twoje zdanie przeczytałem bez przecinka i zrozumiałem ze twierdzisz że oznaczenie na śrubie jest tożsame z momentem dokręcenia, mea culpa
natomiast mimo wszystko - oznaczenie śruby na łbie to tylko i wyłącznie określenie klasy wytrzymałości śruby i z momentem nie ma nic wspólnego (rozciągając zdanie możemy stwierdzić że klasa wytrzymałości śruby definiuje jaki maksymalny moment może przenieść śruba po którym powie kaput ) |
_________________ wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl
kupujepolskieprodukty.pl |
|
|
|
 |
KsiadzRobak
Forumowicz
Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 04 Wrz 2014 Posty: 1029 Skąd: ecki
|
Wysłany: 12-03-2015, 07:50
|
|
|
robertdg napisał/a: | skąd pomysł, że można zamieniać twardośc śruby względem skoku gwintu | nie wiem - ja tylko sugerowałem, że można dawać inny moment dokręcania w zależności od skoku gwintu
jeśli się nie zrozumieliśmy, to mam nadzieję, że już wyjaśnione
gulgulq napisał/a: | oznaczenie śruby na łbie to tylko i wyłącznie określenie klasy wytrzymałości śruby | no a ja zawsze się odnosiłem do podanej tabeli, gdzie jest właśnie podany moment dokręcania - i do dziś byłem przekonany, że po to ono jest
myślę, że możemy już zakończyć dyskusję |
|
|
|
 |
|
|