Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Śrubki i śrubeczki
Autor Wiadomość
piorunGSR 
Forumowicz


Auto: Lancer GSR
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Sty 2014
Posty: 234
Skąd: Ełk/Dublin
Wysłany: 09-03-2015, 22:59   Śrubki i śrubeczki

Witam wszystkich. Temat może banalny ale szukam info na temat oznaczeń na śrubach i śrubkach jedna mają cyferke 4 inne 7. Czytałem gdzieś kiedyś że to jest tym że każda ma inny moment dokręcenia w Nm, tylko nie moge już takiego info odnaleźć.
Może ktoś tu rozkminiał ten temat i jest mi w stanie pomóc która jakim momentem jest dokręcana. Dzięki z góry. Pozdrawiam
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 10-03-2015, 07:17   

Normalnie na europejskim rynku do celów mechanicznych masz inne oznaczanie śrub.

Najlepiej to opisane jest na angielskojęzycznej stronie wikipedi:
http://en.wikipedia.org/w...classifications

lub tutaj:
http://sizes.com/tools/bolts_metric_standards.htm

Kilka polskich:
http://www.marcopol.pl/title,pid,33,langu,1.html
http://www.goner.pl/pl/41...srub-i-wkretow/
http://www.goner.pl/pl/42...losci-nakretek/
http://www.alkaz.pl/old/faq.html

Oznaczenia 4, 7 itp. to są oznaczenia śrub wg amerykańskiej normy SAE J429 i to też jest klasa wytrzymałości sruby.
http://www.portlandbolt.c...tions/sae-j429/

Odnośnie momentów dokręcenia śrub to trzeba szukać w manualach dla danego silnika/pojazdu. Znaczenie ma tu nie jaka jest klasa wytrzymałości śruby ale w co jest wkręcana śruba. Inny moment jet gdy wkręcasz w stal, żeliwo, aluminium etc. Lepiej nie szukać po stronach i czy ogólnych tabelach dostępnych w necie bo może się okazać że śruba wytrzyma a zetnie się gwint w korpusie (nakrętce).
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
KsiadzRobak 
Forumowicz

Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Wrz 2014
Posty: 1029
Skąd: ecki
Wysłany: 10-03-2015, 08:15   

piorunGSR napisał/a:
szukam info na temat oznaczeń na śrubach i śrubkach jedna mają cyferke 4 inne 7

gulgulq napisał/a:
Najlepiej to opisane jest na angielskojęzycznej stronie wikipedi:
http://en.wikipedia.org/w...classifications

to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach
to co pokazuje wiki to tzw. twardość śrub, która pośrednio przekłada się na moment dokręcania, ale nie opisuje bezpośrednio i oznacza materiał z jakiego ją wykonano

gdy zajrzysz do manuala, to znajdziesz rozpiskę - jakie śruby z jakim momentem (właściwie to przedział) dokręcać w zależności od oznaczenia i średnicy gwintu
tu masz zrzut
 
 
piorunGSR 
Forumowicz


Auto: Lancer GSR
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Sty 2014
Posty: 234
Skąd: Ełk/Dublin
Wysłany: 10-03-2015, 09:58   

gulgulq, Dzięki wielkie za artykuły

KsiadzRobak, traf za 100pkt.

Wszystko już wiem. bardzo przydatne. Dzięki
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 10-03-2015, 11:03   

KsiadzRobak napisał/a:

to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach

KsiadzRobak napisał/a:

gdy zajrzysz do manuala, to znajdziesz rozpiskę - jakie śruby z jakim momentem (właściwie to przedział) dokręcać w zależności od oznaczenia i średnicy gwintu


zaprzeczasz sam sobie
Jaki moment dokręcenia jest zaznaczony na łbie śruby klasy 8.8, rozmiar M14 ?

Oznaczenie na łbie śruby dotyczy jej klasy wytrzymałości, nie ma tam nic o twardości - która jedynie możemy oszacować:
http://euro-met.pl/Tabela%20konwersji%20twardości%20dla%20stali,724.html



KsiadzRobak napisał/a:

gdy zajrzysz do manuala, to znajdziesz rozpiskę
[url=http://images68.foto...41m.png]Obrazek[/URL]


To potwierdza to co napisałem - trzeba bezwzględnie korzystać tylko z manuala dla danego silnika/samochodu. Korzystanie z ogólnych tabel dostępnych w necie mija się z celem bo można narobić więcej szkód niż pożytku. Moment dokręcenia zależy od wielu czynników:
- klasy śruby
- rodzaju gwintu
- klasy nakrętki (korpusu)
- uszczelki
- temperatury pracy
- ewent. ciśnienia jeśli jest, etc.

Większość danych dostępnych w necie, np.:
http://euro-met.pl/Optymalne%20wartości%20momentów,446.html
Dotyczy klasycznych śrub metrycznych wkręcanych w stal (lub w nakrętki o sparowanej klasie wytrzymałości np. śruba kl. 8.8, nakrętka kl. 8 ) gdzie mamy ustalony współczynnik tarcia, rodzaj materiału itp.. Powodzenia życzę w korzystaniu z takich tabel przy dokręcaniu śrub w silniku :badgrin: .
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
KsiadzRobak 
Forumowicz

Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Wrz 2014
Posty: 1029
Skąd: ecki
Wysłany: 10-03-2015, 11:45   

gulgulq napisał/a:
Jaki moment dokręcenia jest zaznaczony na łbie śruby klasy 8.8, rozmiar M14 ?
nie mam pojęcia - klasa twardości to zupełnie co innego niż moment dokręcania, który w powyższym cytacie nie został opisany
sama twardość 8.8 (czyli średnia) nic nie opisuje, bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7
resztę już można doczytać w tabeli

gulgulq napisał/a:
zaprzeczasz sam sobie

w tych 2 cytatach? - nie widzę sprzeczności
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23638
Skąd: KSSE
Wysłany: 10-03-2015, 21:08   

KsiadzRobak napisał/a:
bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7
Gdzieś się tak wogóle robi :?: Po to sa tabele dla rozmiarów śrub z wyszczególnieniem skoków gwintu aby nie zamieniać klasy wytrzymałościowej bo byłby bajzel, a klasa wytrzymałościowa składa się z granicy wytrzymałości doraźnej oraz granicy plastyczności.
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 10-03-2015, 21:50   

KsiadzRobak napisał/a:
gulgulq napisał/a:
Jaki moment dokręcenia jest zaznaczony na łbie śruby klasy 8.8, rozmiar M14 ?
nie mam pojęcia - klasa twardości to zupełnie co innego niż moment dokręcania, który w powyższym cytacie nie został opisany
sama twardość 8.8 (czyli średnia) nic nie opisuje, bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7
resztę już można doczytać w tabeli


Mieszasz pojęcia.
Twardość śruby to nie jest jest wytrzymałość. Cechy na śrubach oznaczają ich wytrzymałość:
Cytat:
Klasy wytrzymałości śrub i wkrętów
Klasy wytrzymałości są opisane dwiema cyframi.
• Pierwsza cyfra to minimalna wytrzymałość na rozciąganie Rm w N/mm2 podzielona przez 100 (lub jak kto woli mnożona przez 0,01).
• Druga cyfra to stosunek granicy plastyczności Re (lub umownej granicy plastyczności R0,2) do wytrzymałości na rozciąganie Rm podzielony przez 10 (lub jak kto woli mnożona przez 0,1) .
Granica Rm=F/A gdzie F - siła rozciągająca a A - pole przekroju
Przykład oznaczenia klasą 5.8
Materiał ma granicę doraźnej wytrzymałości Rm = 5 x 100MPa = 500MPa

Materiał ma granicę plastyczności Re = 0,1 x 5 x 8 = 400MPa

Jest to terminologia powszechna i narzucana przez normy. Śruby bardzo bardzo rzadko oznacza się na twardość. Częściej wkręty dociskowe oznacza się z klasie twardości:

Cytat:
Stosowane są oznaczenia 4 klas wytrzymałości, składające się z dwucyfrowej liczby i symbolu H.
Oznaczenie to odpowiada 10% wartości twardości Vickersa (HV) materiału.

Spotykane klasy wytrzymałości materiałów dla tego rodzaju oznaczeń, odpowiadające im oznaczenia z punktu wyżej oraz wartość twardości Vickersa (HV):
Klasa wytrzymałości | Twardość (HV) | Klasa wytrzymałości |
-------------------------------------------------------------------------------------
14H | 140 | 4.6, 4.8, 5.6, 5.8 |
22H | 220 | 6.6, 6.8, 6.9, 8.8 |
33H | 330 | 10.9,12.9 |
45H | 450 | 14.9



KsiadzRobak napisał/a:

gulgulq napisał/a:
zaprzeczasz sam sobie

w tych 2 cytatach? - nie widzę sprzeczności


Napisałeś:
KsiadzRobak napisał/a:
tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach

Na łbach śruby nigdzie nie ma oznaczeń odnoszących się do momentu dokręcania. W następnych zdaniu kierujesz jednak użytkownika do manuala mimo że moment powinien odczytać z oznaczenia na łbie śruby.
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
KsiadzRobak 
Forumowicz

Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Wrz 2014
Posty: 1029
Skąd: ecki
Wysłany: 11-03-2015, 08:27   

robertdg napisał/a:
Gdzieś się tak wogóle robi :?:
oczywiście - w swoim Galancie masz śruby M12x1,25 jak i M12x1,5 (chociażby w zawieszeniu)
gulgulq napisał/a:
Na łbach śruby nigdzie nie ma oznaczeń odnoszących się do momentu dokręcania.
oczywiście że jest - właśnie po to jest tabela do dekodowania, którą podałem; to są te numery o które pytał autor tematu: 4, 7, 8, 10 - są to symbole dotyczące przedziału momentu z jakim się te śruby dokręca i są powiązane ze średnicą gwintu - wszytko jest w tabeli
dlatego nadal nie widzę sprzeczności i uważam, że się pomyliłeś w 1 odpowiedzi i dlatego dopisałem swoją
mogę zrobić zdjęcia dla przykładu i zamieścić tutaj

przeczytałem źródło, które cytujesz i widzę, gdzie się mylę - dla mnie np. oznaczenie 8.8 oznacza twardość (bo tak się przyjęło potocznie mówić) a wg źródła to wytrzymałość i jest podana tabela do przeliczania jednego na drugie, więc są to wielkości powiązane
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 11-03-2015, 09:44   

KsiadzRobak napisał/a:
oczywiście że jest - właśnie po to jest tabela do dekodowania, którą podałem; to są te numery o które pytał autor tematu: 4, 7, 8, 10 - są to symbole dotyczące przedziału momentu z jakim się te śruby dokręca i są powiązane ze średnicą gwintu - wszytko jest w tabeli
dlatego nadal nie widzę sprzeczności i uważam, że się pomyliłeś w 1 odpowiedzi i dlatego dopisałem swoją
mogę zrobić zdjęcia dla przykładu i zamieścić tutaj


Hmm.. symbole 4, 7, 8, 10 to są oznaczenia klasy wytrzymałościowej śruby wg norm amerykańskich (calowych) np.:


I oznaczają dokładnie to samo co nasze sygnatury: 4.8, 8.8, 10.9 - klasę wytrzymałości śruby i nie ma to nic do momentu dokręcenia. Jest to znak który nam tylko identyfikuje śrubę.

Oczywistym jest to że po klasie śruby + rodzaj śruby + rozmiar gwintu + klasa dokładności wykonania śruby + rodzaj nakrętki + czasami kilka innych czynników (temperatura, ciśnienie, nawet smarowanie gwintu przy dokręcaniu ma wpływ) liczy się momenty dokręcenia danej śruby i podaje się to w tabelach.

Zauważ ze w twojej tabeli jest podział na śruby klasyczne i śruby z podkładką w łbie - ta sama klasa śruby, ten sam gwint ale często jest inny moment dokręcenia.
Rozumiem co chciałeś przekazać w zdaniu:
Cytat:
to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach
ale to jest lekkie wprowadzenie w błąd. Samo oznaczenie śruby to nie wszystko.
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
KsiadzRobak 
Forumowicz

Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Wrz 2014
Posty: 1029
Skąd: ecki
Wysłany: 11-03-2015, 13:02   

nie chodzi mi o te nacięcia i system amerykański, którego nie znam
jako przykład pokażę tu zdjęcie z neta:



tu akurat doskonale widać śruby z oznaczeniem 8, podobnie jest na wielu innych w aucie
a podejrzewam, że właśnie o te oznaczenia pytał autor tematu
 
 
piorunGSR 
Forumowicz


Auto: Lancer GSR
Kraj/Country: Ireland
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 09 Sty 2014
Posty: 234
Skąd: Ełk/Dublin
Wysłany: 11-03-2015, 14:45   

KsiadzRobak, Dokładnie o te oznaczenia mi chodzi
 
 
robertdg 
Mitsumaniak
SnowWhite


Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 23638
Skąd: KSSE
Wysłany: 11-03-2015, 19:04   

KsiadzRobak napisał/a:
robertdg napisał/a:
Gdzieś się tak wogóle robi :?:
oczywiście - w swoim Galancie masz śruby M12x1,25 jak i M12x1,5 (chociażby w zawieszeniu)


:mrgreen:

Chyba się nie rozumiemy, przypomnę:

KsiadzRobak napisał/a:
bo są różne rodzaje gwintu - przy identycznej twardości śruby ale gwincie drobnozwojowym można dać większy moment dokręcania i oznaczyć śrubę np. 10 a przy standardowym zwoju np. 7


Pytanie dotyczyło się rozważań nad pogrubionym tekstem, to że występują śruby M12, M12x1,5 M12x1,25 to ja wiem, ale skąd pomysł, że można zamieniać twardośc śruby względem skoku gwintu :?:

Jeżeli wciąż się nie rozumiemy to zobrazuje, jezeli M12x1,5 w klasie 10,9 mam moment dokręcania 114Nm to nie możesz jej zamienić na M14x1,5 o klasie 8,8 bo ma moment dokręcania na zbliżonym poziomie, tylko ze względu na to, że klasa wytrzymałości śruby jest obliczona technologicznie i nie będzie zgodna z tym co było poprzednio a jest wymagane. Nie uwzględnając już zmian skoku gwintu bo nie zamienia się twardości śruby względem skoku gwintu, jest wymagana pewna twardość śruby i taka musi być.

A tak wogóle to skąd pomysł, że na drobnym gwincie można dać większy moment dokręcania :?:
_________________
Gość zobacz mojego Galanta :rolleyes:
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 
 
gulgulq 
moderator
Służbowo. Na statek.


Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Kwi 2006
Posty: 6448
Skąd: Rzeszów/Ropczyce
Wysłany: 11-03-2015, 20:26   

robertdg napisał/a:
A tak wogóle to skąd pomysł, że na drobnym gwincie można dać większy moment dokręcania


Mit - śruby drobnozwojne stosuje się po to by mniejszym momentem dokręcenia uzyskać to samo co przy gwintach zwykłych.

[ Dodano: 11-03-2015, 20:36 ]
KsiadzRobak napisał/a:
nie chodzi mi o te nacięcia i system amerykański, którego nie znam
jako przykład pokażę tu zdjęcie z neta:


tu akurat doskonale widać śruby z oznaczeniem 8, podobnie jest na wielu innych w aucie
a podejrzewam, że właśnie o te oznaczenia pytał autor tematu


Nacięcia to alternatyw do oznaczeń liczbowych i oznaczają dokładnie to samo. W europie stosuje się system zegarowy (kropka- kreska) ale go rzadko się stosuje:



8 - oznacza klasę wytrzymałości śruby. By znaleźć moment potrzebujesz jeszcze określić: rodzaj śruby (typ), jaki gwint i zastosowanie.

Przykład:
Identyczna tabela jaką Ty umieściłeś tylko dla jakiejś skrzyni mitsu:


Przykładowo mamy taką samą śrubę:
M10x1.25, klasa 7
- w skrzyni masz moment 34 Nm
- w Twojej tabelce - 44 Nm

Dlatego tylko manual konkretnego modelu dla konkretnego zastosowania.

[ Dodano: 11-03-2015, 20:49 ]
KsiadzRobak napisał/a:
to o co pyta kolega to tzw momenty dokręcania - zamiast wymieniać je w instrukcji na rysunkach poglądowych, to oznacza się śruby na łbach


chyba wiem skąd ten galimatias w tłumaczeniu - ja to twoje zdanie przeczytałem bez przecinka i zrozumiałem ze twierdzisz że oznaczenie na śrubie jest tożsame z momentem dokręcenia, mea culpa

natomiast mimo wszystko - oznaczenie śruby na łbie to tylko i wyłącznie określenie klasy wytrzymałości śruby i z momentem nie ma nic wspólnego (rozciągając zdanie możemy stwierdzić że klasa wytrzymałości śruby definiuje jaki maksymalny moment może przenieść śruba po którym powie kaput :) )
_________________
wspieramrozwoj.pl
sprawdzpodatki.pl
naszhandel.pl

kupujepolskieprodukty.pl
 
 
 
KsiadzRobak 
Forumowicz

Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Wrz 2014
Posty: 1029
Skąd: ecki
Wysłany: 12-03-2015, 07:50   

robertdg napisał/a:
skąd pomysł, że można zamieniać twardośc śruby względem skoku gwintu :?:
nie wiem - ja tylko sugerowałem, że można dawać inny moment dokręcania w zależności od skoku gwintu
jeśli się nie zrozumieliśmy, to mam nadzieję, że już wyjaśnione

gulgulq napisał/a:
oznaczenie śruby na łbie to tylko i wyłącznie określenie klasy wytrzymałości śruby
no a ja zawsze się odnosiłem do podanej tabeli, gdzie jest właśnie podany moment dokręcania - i do dziś byłem przekonany, że po to ono jest

myślę, że możemy już zakończyć dyskusję
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.