Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[2.2 DID MIVEC 4N14] Problem: Rozcieńczony olej + powiązane
Autor Wiadomość
barzuc 
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Outlander II 2.2 MI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Lut 2018
Posty: 63
Skąd: Poznań
Wysłany: 05-06-2018, 20:09   [2.2 DID MIVEC 4N14] Problem: Rozcieńczony olej + powiązane

Tytułem wstępu aby nakreślić tło...
Auto Outlander II, 2.2 MIVEC kod silnika 4N14, rocznik 2011, przebieg ~190tyś km. Mam go od stycznia 2018, zrobiłem nim coś koło 5tyś km, od kupna nie robiłem jeszcze serwisu olejowego (miał papiery na wymianę, nie miałem podstaw żeby w to wątpić). Do serwisu olejowego (i właściwie większego "przy okazji") zostało ~1500km. Auto jeździ w cyklu mieszanym (przynajmniej 60%-70% poza miastem, prędkości różne do 140km/h max; odcinki różne czasem 100km, czasem tylko 3km ale zwykle koło 20-30km "na raz").

Jakiś czas temu zauważyłem, że coś mi kapie z auta. Na początku to była 1 kropelka, potem kolejna i tak sobie CZASEM (istotne) kapało. Ponieważ oleju ani innych płynów nie ubywało, silnik suchy, skrzynia biegów sucha, dpf też suchy (stwierdzenie czy coś jest suche czy nie - na podstawie własnych oględzin bez kanału i zdejmowania osłony silnika)... jedyne co mokre - to osłona silnika. Zrzuciłem to na początku na karb klimatyzacji (skroplona woda + syf z osłon itp). Nie dawało mi to jednak spokoju i zacząłem się baczniej przyglądać. Zauważyłem, że kapanie pojawiało się po tym jak stojąc np. na światłach silnik utrzymywał podwyższone obroty (zwykle trzyma 650-700rpm, podwyższone 900-950rpm - oczywiście mowa o podobnych pozostałych czynnikach jak stopień nagrzania silnika, temp. zewnętrzna, wyłączona klima itp). Ponieważ nie było żadnego innego uzasadnienia podwyższenia obrotów moje podejrzenie padło na wypalanie DPF-u (pojawia się zwykle tak co 2-3 dni i jakieś 100km-150km). Oczywiście w tzw. międzyczasie sprawdzałem poziom oleju silnikowego wszystko w normie - na bagnecie od czasu kupna wzrósł o 1/3 - czyli do dzisiejszego poziomu 2/3 odległości pomiędzy maksem oleju świeżego a maksem oleju rozcieńczonego oznaczonego na bagnecie jako 'X'. Dziś po "emeryckiej" jeździe (takie 50-60km/h przez ~10km na 4/5 biegu) pojawił się komunikat "Check engine oil level" co przy moim 4N14 silniku oznaczałoby, że jest powyżej maksymalnego poziomu rozcieńczenia - ale bagnet tego nie wskazuje (zostało mu wspomniane 1/3 wysokości do X)... do tego dziś poleciało więcej spod auta (nie jakaś powódź ale też nie 1 kropelka... wystarczająco dużo żeby przez 8h zrobić na kartonie plamę średnicy 5-6 cm)... ale to co cieknie nie wygląda jak olej silnikowy a bardziej jak olej napędowy z niewielkim dodatkiem przepalonego oleju silnikowego (tudzież innego syfu nadającego mu czarny kolor, albo może mieszanki czegoś bo niewątpliwie jest to czarne i tłustawe, ale nie pachnie jak ON ani jak olej silnikowy... pachnie tak jakoś nijako) - jest to całkiem co innego niż na bagnecie (na bagnecie owszem jest przepalony, czarny - jak to w dieslu ale nie taki rzadki).

Przeszukałem forum i trochę netu i niestety nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytania:
1) co jest powodem pojawienia się kontrolki (bo sam poziom oleju nie wzrósł ponad przewidziany przez producenta auta), znalazłem sprzeczne informacje - raz, że pojawia się wraz ze wzrostem poziomu oleju, w innym miejscu, że to nie do końca zależne, bo to sobie sam komp liczy; instrukcja użytkownika nie powiedziała niczego - prócz tego co już napisałem
2) czy macie jakiś pomysł czemu występuje korelacja pomiędzy (prawdopodobnie) wypalaniem DPF-a a pojawianiem się wycieku (bo skąd cieknie to się dowiem jak wjadę na kanał i zdejmę osłony, chyba, że ktoś już temat przerabiał i może coś podpowiedzieć)
3) nie znalazłem odpowiedzi czy komunikat idzie skasować samemu, np. w dziale ASX-a (ale wiadomo - różne auta, rózne silniki czy nawet ich generacje różnie się zachowują) znalazłem sprzeczne informacje, że można go skasować samemu albo, że tylko interfejsem MUS III (jeśli niczego nie przekręciłem), dodatkowo trzeba resetować wskaźniki rozcieńczenia oleju(?) - faktycznie tylko ASO mi zostało (no nie ufam im jak nie powiem komu) a olej to sam potrafię sobie zmienić.
4) zanim odstawię auto na kołki - muszę zrobić nim w trybie mieszanym (miasto / poza miastem) jeszcze z jakieś 200-300km... w instrukcji stoi napisane jak wół, że jak się kontrolka pojawi to natychmiast do ASO, ale to samo jest napisane w innych (kompletnie błahych) przypadkach... Pakować się do najbliższego warsztatu (tu kwestia pkt. 3) czy do ASO, czy spokojnie te 200-300km mogę zrobić?
5) czy DPF powinien się aż tak często wypalać (wspomniane okolice 100km trybu mieszanego, gdzie poza miastem nie jeżdżę jak "emeryt" a raczej jeśli jest taka możliwość - prędkości z przedziału 90 - 120km/h


Z informacji dodatkowych - poprzedni właściciel wspominał, że miał problemy z rosnącym poziomem oleju ale instrukcja jasno mówi, że "ten typ tak ma". Zafundował mu (poprzedni właściciel) za radą mechaników czyszczenie chemiczne DPF-a i wtrysków i problem zniknął. Jak widać skuteczne rozwiązanie chyba jest jedno - pozbycie się tego wynalazku ;)
Swoją drogą na pewno mam akcję serwisową dla mechanizmu wycieraczek, więc przy okazji sprawdzę czy nie ma też przewidzianej akcji aktualizacji oprogramowania silnika (o ile już nie jest po aktualizacji) - jeśli jest przed aktualizacją to z tego co poczytałem to problem z dpf-em powinien zelżeć.

Będę wdzięczny za wszelkie informacje i sugestie.

[ Dodano: 05-06-2018, 20:23 ]
P.s. przejrzałem jeszcze instrukcję serwisową z tego adresu:
http://mmc-manuals.ru/man...11/index_M1.htm
dla silnika 4N1* - i niestety nie znalazłem żadnej odpowiedzi.
Przy instrukcji wymiany oleju nie znalazłem kroku mówiącego o podłączeniu komputera i resecie jakichkolwiek wskaźników. Nie znalazłem informacji o komunikacje, za to znalazłem to co w instrukcji - czyli, to że poziom oleju rozcieńczonego do 'X' na bagnecie jest OK.
_________________
Teraz: Mitsubishi Outlander II 2.2 DID MIVEC
 
 
unicode 
Nowy Forumowicz

Auto: Outlander II 2.2 MiVEC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 11 Mar 2016
Posty: 19
Skąd: Poznań
Wysłany: 07-06-2018, 08:34   

Upewniłeś się, że cieknie Ci z klimy? Klimatyzacja działa poprawnie?

Gdzieśktoś pisał na forum że są trzy obserwowalne objawy wypalania DPF:
1) Wzrost spalania chwilowego, po odpuszczeniu pedału gazu zużycie chwilowe nie jest zerowe po sekundzie - dwóch.
2) Podwyższenie obrotów ~950-1000 rpm na biegu jałowym (silnik chodzi ciszej :lol: )
3) Tylna szyba zaczyna grzać.. Czemu - nie wiem :mrgreen:

Myślę, że odnośnie 4) niestety nikt Ci nie odpowie definitywnie. Twoje ryzyko.
5) DPF wypala sięchyba standardowo co około 400 km. Mniejsze interwały mogą sugerować, że DPF się zaczyna zapychać.

Znajdź speca od Japońców, zlej stary rozrzedzony olej i zalej świeży, porządny + niech sprawdzi kompa.

I najważniejsze - jeżeli zaobserwujesz wypalanie, staraj się nie gasić silnika - bo poziom będzie rósł szybciej. 2,5k-3,5k obrotów i zrób kółko - kilka km.

2.2 MIVEC to jeden z ciekawszych a jednocześnie jeden z bardziej upierdliwych samochodów jakimi jeździłem :lol:

Widzę że jesteś z Poznania - jeżeli chcesz kontakt do magika który bolączkach japońskich cudów techniki zjadł zęby daj znać.

Szerokości i daj znać co wyszło.
 
 
Georg 
Mitsumaniak


Auto: Z trwałym motorem 3.2 DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 18 Sty 2014
Posty: 771
Skąd: Warszawa Miedzeszyn
Wysłany: 07-06-2018, 15:41   

barzuc napisał/a:
Będę wdzięczny za wszelkie informacje i sugestie.

Wielokrotnie zwiększona częstotliwość wypalania DPFu świadczy o małej powierzchni czynnej filtra - przebieg auta też to sugeruje. Czyszczenie polegające na usuwaniu nagromadzonego popiołu (nie mylić z wypalaniem sadzy) w większości przypadków jest nieskuteczne.
Wymiana DPFu powinna rozwiązać problem.
_________________
Nie karmić trolli.
 
 
Moody 
Forumowicz

Auto: Peugeot 4007 2.2 HDI 156KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 24 Kwi 2015
Posty: 404
Skąd: Wielkopolska, PNT
Wysłany: 07-06-2018, 18:16   Re: [2.2 DID MIVEC 4N14] Problem: Rozcieńczony olej + powiąz

barzuc napisał/a:
odległości pomiędzy maksem oleju świeżego a maksem oleju rozcieńczonego oznaczonego na bagnecie jako 'X'

Serio na bagnecie w tym silniku są osobne oznaczenia dla oleju czystego i rozcieńczonego?
 
 
unicode 
Nowy Forumowicz

Auto: Outlander II 2.2 MiVEC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 11 Mar 2016
Posty: 19
Skąd: Poznań
Wysłany: 07-06-2018, 21:47   

Jest minimum, maksimum i kilkanaście centrymetrów nad maksimum duży X :lol:
 
 
Moody 
Forumowicz

Auto: Peugeot 4007 2.2 HDI 156KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 24 Kwi 2015
Posty: 404
Skąd: Wielkopolska, PNT
Wysłany: 09-06-2018, 12:38   

Taki coś to by nie było na moje nerwy.
Można znaleźć w necie laboratoryjne opracowania na temat fatalnego wpływu biodiesla na olej silnikowy.
 
 
barzuc 
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Outlander II 2.2 MI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Lut 2018
Posty: 63
Skąd: Poznań
Wysłany: 12-06-2018, 12:55   

Dziękuję za informacje i pomoc :)

@unicode - klima odpadła. Bo wyciek pojawia się nawet jak klimy nie używam a wypala DPF-a.

Za chwilę jadę do ASO na wymianę oleju (przy okazji akcja serwisowa wycieraczek i wymiana olejów w skrzyni i obu przekładniach) i zobaczymy co będzie dalej. Najbardziej jestem ciekawy co z tą kontrolką (a raczej komunikatem o poziome oleju) oraz czemu, co i gdzie cieknie (ale tylko po wypalaniu DPF-a)...
Co do samego ASO - to niestety mam mieszane uczucia ale zdecydowałem się na to (zamiast robić samemu) żeby, jakby co, był pod ręką komp serwisowy. Tak płacę za wymianę oleju ale jakby okazało się, że jednak muszę kompa podpiąć - to w sumie wyjdzie to samo.

Dam znać co wymodzili...

[ Dodano: 13-06-2018, 14:56 ]
Auto odebrane z serwisu.
Generalnie - nic się nie stało ;) a na poważnie:
- zmieniony olej silnikowy (Motul x-clean efe 5w30)
- zmieniony olej w skrzyni biegów (motul motylgear 75w80)
- zmieniony olej w tylnym moście i dyfrze (motul motylgear 75w90).
Kontrolka oleju - tak, jest kasowana z kompa, tak samo są ustawiane na nowo wskaźniki poziomu oleju. Niestety to zrobi tylko ASO lub serwis z dobrym kompem...

Jeśli chodzi o wyciek - ciekło z uszczelnienia miski + korek spustowy (ktoś poprzednio miał za dużo pary w łapach i zerwał gwint). Czemu ciekło tylko po wypalaniu DPF-a - tylko hipoteza, że wynikało to z większej temperatury oraz ciut wyższego ciśnienia. Jakoś nie do końca do mnie przemawia takie wyjaśnienie, ale lepszego mi nie dali a i ja nie mam żadnego pomysłu, bo oprócz miski olejowej (i tego co zasrał olej obok) wszystko suche jak w dolinie śmierci.

Poza tym - nic mu nie dolega, DPF nie zgłasza problemów z "przytkaniem" :) Jedynie co - kwestia tego, że prawdopodobnie nie mógł się wypalić - stąd tak częste podejmowane próby. Odległość poza miastem może i robię, ale stałe obroty 2200-3000 są podobno kluczowe (a z tym nawet za miastem czasem ciężko bo nie ma gwarancji, że co chwilę i tak się nie zwolni czy przyhamuje). Pojeździmy - zobaczymy.
Jedno jest pewne - po wymianie oleju silnik lepiej mruczy (a że jeździłem bez radia dobre 3 m-ce więc mam dość dobre porównanie ;) ).

Raz jeszcze dziękuję wszystkim za pomoc i informacje.
_________________
Teraz: Mitsubishi Outlander II 2.2 DID MIVEC
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.